Kara śmierci.pdf

(28 KB) Pobierz
Kara œmierci
Kara śmierci
Nauczanie PapieŜa uchodzi za konserwatywne. Tak nie jest przynajmniej w jednej
dziedzinie: w nauce o karze śmierci. Jan Paweł II zrewolucjonizował podejście Kościoła
do tego problemu.
Jeszcze do niedawna Kościół nie tylko aprobował stosowanie takiej kary, ale takŜe starał się ją
uzasadnić moralnie, co nie było łatwe, zwaŜywszy Ŝe przykazanie "nie zabijaj" obowiązuje
bezwzględnie, czyli zawsze i wszystkich.
PapieŜ Pius XII (zm. 1958) uwaŜał np., Ŝe państwo, skazując na śmierć, nie pozbawia przestępcy
"prawa do Ŝycia", tylko "dobra Ŝycia". Prawa do Ŝycia przestępca bowiem pozbawia siebie sam.
W XVIII w., kiedy to oświeceniowi humaniści zaczęli podwaŜać prawo państwa do zabijania
przestępców, Kościół ograniczał się jedynie do przypominania, iŜ skazać na śmierć moŜna tylko w
prawomocnym procesie sądowym, a skazańcom powinno się umoŜliwić spowiedź i komunię świętą.
W średniowieczu spod ochrony przykazania "nie zabijaj" wyłączano nie tylko złoczyńców, ale takŜe
odstępców od wiary. Uprawomocniło to działalność kościelnej inkwizycji. Św. Tomasz z Akwinu
(XIII w.) za godnych śmierci uznawał zatwardziałych grzeszników. Taki grzesznik traci bowiem
zdaniem Akwinaty ludzką godność, dlatego pozbawienie go Ŝycia nie róŜni się moralnie od zabicia
zwierzęcia. Natomiast św. Augustyn (w IV w.) twierdził, Ŝe ten sam Boski autorytet, który
przykazanie "nie zabijaj" ustanowił, ogranicza jego zakres i dopuszcza w określonych przypadkach
wyjątki.
Nigdy jednak nie udało się Kościołowi ostatecznie wyjaśnić, w jaki sposób zabijanie przestępców nie
narusza piątego przykazanie Dekalogu.
Dopiero Jan Paweł II w encyklice Evangelium vitae (1995) wskazał, Ŝe istnieje jedna tylko sytuacja,
w której nie z naszej winy i woli zmuszeni jesteśmy zabić, i Ŝe nie da się dramatyzmu i
paradoksalności tej sytuacji do końca racjonalnie wytłumaczyć.
Pozbawić Ŝycia przestępcę moŜna zdaniem PapieŜa wyłącznie wtedy, gdy w inny sposób nie da
się obronić przed nim społeczeństwa. Jedynie obrona konieczna usprawiedliwia zamach na Ŝycie,
czyli jedynie w społeczeństwach nie dysponujących moŜliwością odizolowania niebezpiecznych
przestępców takie sytuacje mogą mieć miejsce.
"Dzisiaj jednak" pisze Jan Paweł II "dzięki coraz lepszej organizacji instytucji penitencjarnych
takie przypadki są bardzo rzadkie, a być moŜe juŜ nie zdarzają się wcale".
Papieska nauka zmusiła redaktorów Katechizmu Kościoła Katolickiego do przeredagowania punktu
dotyczącego kary śmierci.
PapieŜ nie pozostawił jej tylko na papierze, od kilku lat wytrwale prosi władze amerykańskich
stanów, w których kara śmierci jest stosowana, o zaniechanie egzekucji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin