ALTER CHRISTUS – MODEL IKONOGRAFII HAIOGRAFICZNEJ.
- Hagiografia – nurt piśmiennictwa w historiografii kościelnej dot. historii życia i dziejów kultu świętych
- świętość w chrześc. rodzi się z potrzeby naśladowania Jezusa (imitatio Christi), niekiedy świętego nazywa się drugim Chrystusem
- w Ewangeliach myśl o pójściu za Chrystusem
- w Liście do Galatów św. Paweł pisze, że wierny dzięki utożsamieniu z Chrystusem staje się jakby „Drugim Chrystusem”
- pojęcia „naśladowania” i „pójścia za” zajęły naczelne miejsce w literaturze poświęconej męczeństwu, której rozwój rozpoczął się w k. II w. wraz z falą prześladowań chrześcijan
- przekonanie o naśladowczej roli męczenników i ich zjednoczeniu z Chrystusem w chwili śmierci
à wg I-szych chrześcijan męczeństwo to najdoskonalszy wyraz naśladowania Chrystusa, reaktywacja Jego Pasji
- wczesna literatura hagiograficzna wytworzyła nowy ideał naśladowania Chrystusa à ascetyzm
v przekonanie, że naśladowanie Chr. wymaga cierpień i umartwień
v myśl o ascezie jako najdoskonalszym naśladowaniu Chr. rozwinęła się gł. we wsch. piśmiennictwie monastycznym
- Klemens z Aleksandrii jako I z pisarzy chrześc. zaakcentował myśl o męczeństwie duchowym, na które składa się:
ü czystość
ü i zachowywanie przykazań
- De patientia Tertuliana – dzieło przełomowe – po raz I w literaturze chrześc. rozciągnął myśl o naśladowaniu Chr. na cały okres Jego ziemskiego życia
- święty wcielając zasadę imitationes Christi sam stawał się exemplum, a jego biografie układane były w celu zbudowania (aedificatio) wiernych
- cuda o pochodzeniu ewangelicznym szczególnie często obecne w hagiografii monastycznej:
Ø pojawianie się gołębicy w ważnych chwilach
Ø przemiana wody w wino
Ø rozmnażanie chleba
Ø uzdrawianie z chorób znanych z kart Ewangelii
- stygmaty które otrzymywali niektórzy święci również upodabniały ich do Chr.
- X w. – wprowadzenie procedury kanonizacyjnej
- elementy niezbędne do orzeczenia, potwierdzenia świętości:
1) droga życia (virtus morum)
2) zdolność czynienia cudów (virtus signorom)
o ok. 1200 – cudowne znaki (virtus signorum) zaczęto traktować jako element niezbędny do orzeczenia świętości
KRZYŻ CHRYSTUSA NA WZGÓRZU CZASZKI.
Na podstawie: Kobielus S., Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory, Warszawa 2000, s. 71-135.
1) Drzewo krzyża
I. Drzewa z których wykonano krzyż Chrystusa i ich symboliczne znaczenie.
- różne legendy nt. gatunków drzew, z których zrobiono krzyż
a) Set (syn Adama) posadził na grobie Prarodziców na Golgocie nasienie figi (lub oliwki) z raju, z którego wyrosło potężne drzewo à a z niego zrobiono krzyż
b) z nasienia zasadzonego przez anioła w ustach Adama wyrosło drzewo – pocz. do budowy świątyni Salomona, jednak odrzucone, potem użyte na most, wrzucone do sadzawki, która wyschła za czasów Jezusa i użyte w końcu na krzyż (Złota legenda – legenda na święto Znalezienia Krzyża, 2 poł. XIII w.)
c) krzyż zrobiono z drzewa zasadzonego przez Józefa Cieślę (gnostycka Ewangelia Filipa)
d) legenda z XII w.: 3 różdżki, które znalazł Mojżesz w czasach Dawida zrosły się w 1 pień o 3 gałęziach: cyprysu, cedru i sosny
e) Jonitus (syn Noego) przyniósł z raju 3 gałęzie: cyprysu, jodły, palmy
f) krzyż z dębu (poemat z IV/V w. O Krzyżu Pańskim, czyli o Drzewie życia)
- symbolika drzew, z których wykonano krzyż
a) trunctus (=słup krzyża wkopany w ziemię) à cyprys
Ø symbol życia wiecznego
Ø drzewo święte i trwałe
Ø w sztuce wczes. chrześc. cyprysy po obu str. krzyża
b) titulus à oliwka
Ø symbol pojednania, zgody, pokoju, miłości, oczyszczenia, siły
c) ramiona à palma
Ø drzewo łaski (dla Babilończyków)
Ø symbol piękna, szlachetności, nieśmiertelności i chwały
d) podpora pod stopy à cedr
Ø symbol nieśmiertelności, mądrości, człowieka sprawiedliwego
Ø w ST zw. chwałą Libanu
Ø w średniowieczu przez cedr rozumiano samego Chrystusa
II. Krzyż jako kwitnące i owocujące drzewo życia (arbor crucis, arbor vitae, crux florida).
- drzewo rajskie (typ drzewa krzyża) - drzewo krzyża
à przyniosło śmierć à przyniosło życie
- szatan zwyciężył i został pokonany na drzewie
- NMP à antytyp drzewa rajskiego (Bóg zaszczepił na drzewie MB gałąź Syna, który wziął z Niej ciało)
- crux dolorosa (krzyż w formie rozwidlającego się pnia) – to odmiana krzyża jako drzewa życia
2) Dramat krzyża dramatem universum
- krzyż rozumiany jako Tron Chwały, a Ukrzyżowany jako Pan i Władca Kosmosu
- symbole wskazujące na ten fakt:
v wieniec nad głową Chrystusa
v aniołowie z kadzielnicami
v 4 istoty apokaliptyczne (symbolizujące też 4 ewangelistów)
człowiek
orzeł
lew
wół
- odpowiada ludzkiej naturze Chrystusa
- Chr. narodził się z MB
- odpowiada powrotowi do nieba Jezusa
- Chr. to orzeł z powodu zmartwychwstania
- ptak solarny, symbol słońca, ognia, światła, wolności, niezależności
- jak orzeł pożarłszy węża, wypalał jego truciznę wew. ogniem, tak Chr. przyjąwszy postać ludzką zniszczył szatana, który spętał czł.
- symbol Boskiej mocy
- Chr. jest najmocniejszy
- Chr. jako Mistyczny Lew (lew śpi z otwartymi oczami à spało człowieczeństwo Chr., czuwało – Bóstwo na krzyżu)
- lew – symbol 2 natur Chr. (przednia: Bóstwo, tylna: człowieczeństwo)
- symbol cierpliwości Jezusa
- Chr. to jednocześnie kapłan i ofiara
- wół to symbol ofiar ST, dobra, cierpliwości, wytężonej pracy
- rogi młodego byka to symbol ST i NT,
racice – 8
błogosławieństw,
nogi – 4 ewangelistów
v personifikacje 4 kierunków świata i wiatrów
v personifikacje 4 cnót kardynalnych
v personifikacje 4 żywiołów (à cały Kosmos towarzyszył dziełu odkupienia, brał udział w dramacie Golgoty)
1. Słońce (Ogień)
Ø po prawej str. krzyża
Ø męska postać o smutnej twarzy z promienistym nimbem wokół głowy, w ręku chusta, która ociera łzę
Ø symbolika:
ü to, co męskie
ü Chrystus = Sol Iustitiae - Słońce Sprawiedliwości (adaptacja przez chrześc. pogańskiej konwencji Apollona i przedstawienia Chrystusa jako Heliosa na kwadrydze)
ü obraz Boga
2. Księżyc (Powietrze)
Ø po lewej str. krzyża
Ø kobieca postać z zawoalowana twarzą, sierpem księżyca nad głową, malowana przygaszonymi barwami
Ø symbolika księżyca – ambiwalentność znaczeń:
ü to, co kobiece
ü niestałość
ü obraz człowieka
ü Kościół otrzymujący blask od Słońca Sprawiedliwości – Chrystusa
3. Ziemia
Ø personifikacja Ziemi jako suppedaneum (podnóżek) - - podnóżkiem bywała też Góra Rajska z 4 rzekami
Ø Ziemia reprezentuje Wszechświat
4. Morze (Woda)
v personifikacje rzek rajskich
v ptaki
1. kogut
Ø znak solarny, symbol zwycięstwa Chr. nad mocami ciemności i złego ducha
Ø ...
odk2008