Trudne słowa – rozszyfrowanie.txt

(7 KB) Pobierz
Trudne s�owa � rozszyfrowanie. (01.02.2006) 

    W bikeKatalog.pl pocz�tkuj�cy rowerzysta znajdzie wiele termin�w, kt�re niekoniecznie b�d� dla niego jasne. Dlatego te� omawiamy rower krok po kroku, wed�ug schematu, kt�ry znajdziecie przy specyfikacjach poszczeg�lnych modeli . 

Rama: Serce roweru, od niej zale�y, jaki charakter b�dzie mia� nasz pojazd. Mo�e by� wykonana ze stali (cr-mo � lekkiej, chromowo molibdenowej, hi ten � o podwy�szonej wytrzyma�o�ci), alluminium (rodzaje stop�w np. 7005, 6061, od nich zale�y waga, sztywno��, odporno�� na zm�czenie), tytanu lub kompozyt�w w�glowych. 

Widelec: Element, od kt�rego zale�y precyzja sterowania rowerem oraz komfort rowerzysty. W rowerach g�rskich, trekkingowych i crossowych amortyzowany (teleskopowy lub r�wnoleg�oboczny, najcz�ciej wyposa�ony w t�umienie powrotu, coraz cz�ciej w blokad� skoku) . Warto�� skoku wyra�amy w mm. W rowerach szosowych i prze�ajowych sztywny, zazwyczaj kompozytowy (dla lepszego t�umienia drga�). 

T�umik: W z amortyzowan� ram� (full suspension) kluczowy element zawieszenia odpowiedzialny za czu�o�� dzia�ania i t�umienie drga�. D�ugo�� t�umika nie jest r�wna skokowi zawieszenia, kt�ry zale�y od konstrukcji ramy. 

Stery: �o�yska umieszczone w aluminiowych miskach wbitych w ram�, ��cz�ce widelec z ram�, odpowiedzialne za precyzyjne kierowanie rowerem. W wy�szych modelach �o�yska s� precyzyjnie uszczelnione. Stery zintegrowane to stery pozbawione misek � �o�ysko w�o�one jest bezpo�rednio w przygotowane w ramie gniazdo. Stery p�zintegrowane � posiadaj� miski, kt�re jednak s� wpuszczone wewn�trz g��wki ramy. Stery Ahead to stery, w kt�rych elementem konstrukcyjnym jest mostek, stabilizuj�cy ca�o��. Jest to obecnie najpopularniejsze rozwi�zanie ze wzgl�du na prostot� konstrukcji i �atwo�� obs�ugi. Stery na gwint to klasyczny rodzaj �o�ysk, w kt�rych nagwintowana rura sterowa zakontrowana jest nakr�tkami. 

Mostek: Wspornik kierownicy. Element ��cz�cy rur� sterow� widelca z kierownic�. Od jego parametr�w (d�ugo��, wznos) zale�y pozycja przyjmowana na rowerze. Kr�tki mostek o du�y wznosie to pozycja wyprostowana, komfortowa, d�ugi mostek o niewielkim, zerowym lub ujemnym wznosie to pozycja �sportowa�, pochylona. Obecnie najpopularniejszy jest wspornik typu Ahead, kt�ry r�wnocze�nie odpowiada za stabilizowanie ster�w. Wspornik�w starego typu (do ster�w gwintowanych), nie mo�na wyci�ga� powy�ej zaznaczonej linii. Obecnie coraz cz�ciej stosuje si� wsporniki o regulowanym wznosie. 

Kierownica: Centrum sterowania roweru. Na niej znajduj� si� zamontowane d�wignie obs�uguj�ce hamulce i przerzutki. Sztyca: Wspornik siod�a. Aluminiowa lub coraz cz�ciej kompozytowa. Siod�o przykr�cone jest do wspornika za pomoc� jarzma. Nie wolno wyci�ga� sztycy powy�ej zaznaczonej przez producenta linii. Jazda z za wysoko ustawionym siod�em mo�e spowodowa� uszkodzenie wspornika lub ramy. W rowerach rekreacyjnych, dla podniesienia komfortu coraz cz�ciej stosuje si� amortyzowane wsporniki siod�a. 

Piasty: To na nich obracaj� si� ko�a. Spotykane s� piasty na klasycznych �o�yskach kulkowych z konusem i kontr� oraz na tzw. �o�yskach maszynowych, zamkni�tych, jednorazowych wymiennych. Piasty we wsp�czesnych rowerach wyposa�one s� w szybkozamykacz umo�liwiaj�cy �atwe zdj�cie ko�a bez u�ywania narz�dzi. W rowerach do zastosowa� ekstremalnych stosuje si� o� o wi�kszej �rednicy przykr�can� do widelca �rubami. 

Obr�cze: Zwane �felgami� czy te� �rawkami�. Odpowiadaj� za kszta�t ko�a a tak�e, w przypadku tradycyjnych hamulc�w za sprawne hamowanie. W wersjach do hamulc�w szcz�kowych o �ciank� obr�czy tr� klocki hamulcowe powoduj�c zatrzymanie roweru. �cianka mo�e by� szlifowana, polerowana lub pokryta spiekiem ceramicznym. W obr�czach do k� do hamulc�w tarczowych stosuje si� �cianki obr�czy nieprzystosowane do hamulc�w szcz�kowych. Obecnie niekt�rzy producenci oferuj� obr�cze umo�liwiaj�ce zastosowanie opon bezd�tkowych. 

Opony: W zale�no�ci od ich szeroko�ci i rze�by bie�nika otrzymamy albo ma�e opory toczenia albo wysok� przyczepno��. Rozmiar opony podaje si� w calach 26� - obw�d ko�a x 1,9� (szeroko�� opony) lub milimetrach (np. 700 � obw�d x 23 � szeroko��) 

Waga: Waga ca�ego roweru, bardzo cz�sto ukrywana przez producenta lub podawana dla najmniejszego rozmiaru ramy. 

Manetki: D�wignie steruj�ce przerzutkami. Mog� by� obrotowe (grip shift), d�wigienkowe (rapid fire, trigger) lub zintegrowane z d�wigni� hamulca (dual control). Manetki danego producenta (Sram, Shimano, Campagnolo) s� kompatybilne tylko z przerzutkami tylnymi w�ansego producenta, chyba, �e jest to zaznaczone inaczej. 

Przerzutka prz�d: Mechanizm odpowiedzialny za zmian� po�o�enia �a�cucha na przednich z�batkach. Sterowany lew� manetk�. Przednia przerzutka mo�e by� sterowana link� ci�gni�t� z do�u lub z g�ry. Istniej� r�ne �rednice obejmy przerzutki mocowanej na rurze podsiod�owej (np. 28,6, 31,8, 34,9mm). Przerzutka mo�e by� r�wnie� mocowana na haku (w ramach szosowych) lub na specjalnym uchwycie pod misk� osi suportu. 

Przerzutka ty�: Mechanizm odpowiedzialny za zmian� po�o�enia �a�cucha na tylnych z�batkach. Sterowany praw� manetk�. Ze wzgl�du na r�ny uci�g linki steruj�cej przerzutka, tylna przerzutka danego producenta jest kompatybilna tylko z manetkami danego producenta. 

D�wignie hamulca: Popularnie zwane klamkami. Standardowym ustawieniem jest: lewa klamka obs�uguje przedni hamulec, prawa tylny. Kszta�t zale�y od producenta, mog� by� obs�ugiwane jednym dwoma lub trzema palcami. 

Hamulce: W rowerach g�rskich, trekkingowych i crossowych stosuje si� hamulce szcz�kowe typu V-brake (d�ugie rami�, linka dochodzi do szcz�k pod k�tem 90*) lub tarczowe (obs�ugiwane link� jak V-brake lub hydrauliczne, zbli�one budow� do motocyklowych). W rowerach szosowych u�ywa si� klasycznych hamulc�w szcz�kowych, jednak w wy�szych modelach wyposa�onych w dwie osie obrotu (dual pivot), dla zwi�kszenia skuteczno�ci. Rowery prze�ajowe wykorzystuj� klasyczne hamulce szcz�kowe cantilever z link� doprowadzan� do ramion r�wnomiernie za pomoc� tr�jk�ta za� w rowerach rekreacyjnych coraz cz�ciej stosuje si� hamulce b�bnowe. 

Korby: Mechanizm korbowy to ramiona wraz z z�batkami. D�ugo�� ramion dobiera si� do d�ugo�ci nogi kolarza, wielko�� z�batek do jego potrzeb, umiej�tno�ci i kondycji. Spotyka si� mechanizmy z jedn� (rowery miejskie i.. ekstremalne � downhill, 4cross), dwiema (szosa, prze�aj, wyczynowe MTB) lub trzema z�batkami. Istniej� r�ne rodzaje rozstawu otwor�w mocuj�cych w z�batkach oraz r�ne rodzaje osi suportu. 

�rodek suportu: O� korbowodu, wyposa�ona w �o�yska. Mo�e by� zintegrowana z jednym ramieniem korby lub te� ��czy� si� z oboma za pomoc� zako�czenia kwadratowego, sze�ciok�tnego lub wielowypustu (standard ISIS i Octalink, niekompatybilne ze sob�). 

Peda�y: W rowerach popularnych stosuje si� klasyczne peda�y z tworzywa lub metalu. W rowerach wyczynowych szosowych i mtb u�ywa si� peda��w zatrzaskowych, do kt�rych niezb�dne jest stosowanie odpowiedniego obuwia wyposa�onego we wkr�cany w podeszw� blok, kt�ry wpina si� w peda�. Rowery do zastosowa� ekstremalnych korzystaj� ze sprawdzonych w BMX du�ych, �platformowych� peda��w, wyposa�onych w metalowe ko�ki (piny) zwi�kszaj�ce przyczepno�� buta do peda�u. 

Tryb / �a�cuch: Z�batki znajduj�ce si� przy tylnej pia�cie. W rowerach klasy �redniej i wy�szej w formie kasety nak�adanej na tzw. �b�benek�, element z wolnobiegiem. W rowerach klasy ni�szej w formie nakr�canego na piast� trybu zintegrowanego z wolnobiegiem. 

Siode�ko: W zale�no�ci od zastosowania roweru stosuje si� siod�a w�sza i twardsze (wyczyn) lub wi�ksze i bardziej mi�kkie, cz�sto wyposa�one w elementy amortyzowane (spr�yny, wk�adki elastomerowe). Obecnie popularne s� siod�a z wyci�ciem w �rodkowej cz�ci , maj�cym za zadanie zmniejszy� ucisk na krocze. Sid�o to najbardziej indywidualnie dobierany element roweru, najwa�niejsze jednak, by by�o prawid�owo ustawione: na w�a�ciwej wysoko�ci oraz mo�liwie poziomo.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin