logopedyczne_cwiczenia.pdf

(145 KB) Pobierz
logopeda_cwiczeniax
1
Ć wiczenia logopedyczne
dla dzieci z Zespołem Downa
www.ukrytyskarb.org
275570450.002.png
2
Rozwój mowy oraz jej usprawnianie u dziecka z zespołem Downa
mgr Gra Ŝ yna Kosarzycka-Serwach
Zespół Downa jest spowodowany aberracją chromosomalną polegającą na trisomii
chromosomu 21. Występuje on z częstością 1 na 700 urodzeń, a ryzyko wystąpienia
prostej trisomii wykazuje zaleŜność od wieku matki - powyŜej 40 roku Ŝycia 1 na 45
urodzeń.
Rozwój językowy dzieci z zespołem Downa przebiega róŜnorodnie w zaleŜności od
stopnia upośledzenia, nasilenia stymulacji, motywacji, warunków anatomicznych.
Obserwacja mowy tych dzieci pozwala jednak na wyłonienie pewnych wspólnych dla
rozwoju języka prawidłowości. Wszystkie mają podobną budowę aparatu
oddechowego, artykulacyjnego i fonacyjnego, która nie sprzyja prawidłowemu
oddychaniu, fonacji i wymowie. Krótkie, zgrubiałe struny głosowe, krótkie przewody
nosowe, trzeci migdał, podniebienie gotyckie, częste wady zgryzu. Przerost masy
języka powoduje oddychanie przez usta, co stanowi częstą przyczynę infekcji
górnych dróg oddechowych. Najczęstszym zaburzeniem artykulacji jest
międzyzębowość.
Obserwuje się nieprawidłową gospodarkę oddechową: krótki wydech, mówienie na
wdechu. Ustawiczny katar, obecność trzeciego migdała mogą być przyczyną
niedosłuchu. Tempo mowy jest przyspieszone bądź spowolniałe. Wymowa pozostaje
niewyraźna, częste są zniekształcenia głosek, substytucje, elizje, metatezy,
skracanie wyrazów, uproszczenia w grupach spółgłoskowych. Słownik czynny ubogi,
w zdaniach liczne agramatyzmy.
Charakterystyczną cechą dzieci z zespołem Downa są przy dość dobrej sprawności
fizycznej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej oraz trudności
manualne. Zaburzenie to obejmuje równieŜ ruchy narządów mowy. Towarzyszy mu
słabe napięcie mięśniowe zarówno w kończynach, jak i w aparacie artykulacyjnym.
Rewalidacj ę mowy u dzieci z zespołem Downa nale Ŝ y prowadzi ć wg
okre ś lonych zasad, a mianowicie:
1) Warunkiem postępu naszych oddziaływań jest jak najwcześniejsze podjęcie
stymulacji mowy.
2) Nauczenie mowy naleŜy wiązać z działaniem, pracą, czynnościami, jakie
wykonuje i jakim poddawane jest dziecko. Opracowane pojęcia muszą mieć
275570450.003.png
3
wymiar realny, zastosowanie w zabawie, codziennym Ŝyciu dziecka. Poznanie
treści słów powinno dokonywać się wielozmysłowo.
3) Wszystkie zdobyte przez dziecko umiejętności, opanowane słowa, naleŜy
ustawicznie utrwalać i wykorzystywać poprzez stwarzanie odpowiednich
sytuacji komunikacyjnych.
4) Wszelkie formy aktywności słownej czy bezsłownej nastawionej na
nawiązanie kontaktu z otoczeniem powinny być zauwaŜone i nagradzane.
5) Rozwojowi mowy muszą towarzyszyć sprzyjające warunki w relacji dziecko-
otoczenie.
6) Usprawnianie mowy dziecka musi być poprzedzone poznaniem jego
moŜliwości, umiejętności, deficytów rozwojowych oraz warunków domowych.
7) Przy wprowadzaniu nowych zadań naleŜy stosować zasadę stopniowania
trudności.
8) Najefektywniejszą metodą oddziaływań rewalidacyjnych jest globalne
usprawnianie wszystkich funkcji ze szczególnym zwróceniem uwagi na funkcje
deficytowe w rozwoju mowy dziecka.
W programie ć wicze ń nale Ŝ y zwróci ć uwag ę na:
1. Usprawnianie motoryki duŜych i małych grup mięśniowych. WaŜne są ćw.
manualne, wyrabianie koordynacji i precyzji ruchów oraz ćwiczenia
usprawniające motorykę narządów mowy. Przy usprawnianiu języka istotne
znaczenie ma przestrzeganie zasady, by wszelkie ruchy języka zalecane do
wykonania odbywały się w obrębie jamy ustnej, nigdy na zewnątrz
(zmniejszamy tendencję do wysuwania języka między zęby). Zalecane jest
przestawienie dziecka ze sposobu połykania niemowlęcego na połykanie typu
dorosłego. WaŜne są takŜe ćw. zwiększające napięcie warg: picie przez rurkę
(dodatkowo udroŜnia przewody nosowe), zbieranie drobnych elementów
wargami itp. Ćwiczenia czynne narządów artykulacyjnych mogą być
uzupełnianie przez masaŜ w obrębie jamy ustnej.
2. WydłuŜanie wydechu dziecka i nauka racjonalnej gospodarki oddechowej (ćw.
oddechowe, ruchowo-oddechowe, śpiewanie, nucenie melodii)
3. Przy dominujących zaburzeniach rozwoju mowy biernej naleŜy nasilić
ćwiczenia usprawniające odbiór i spełnianie przez dziecko poleceń słowno-
gestowych i słownych. Ćwiczyć naleŜy nazywanie przedmiotów, odpoznawanie
osób z najbliŜszego otoczenia, znajomość nazw części ciała, czynności
samoobsługowych oraz innych obserwowanych przez dziecko w najbliŜszym
275570450.004.png
4
otoczeniu. W dalszym etapie moŜna wprowadzić klasyfikację przedmiotową,
rozwijanie orientacji przestrzennej i myślenia przyczynowo-skutkowego.
4. Przy zaburzeniach ekspresji słownej naleŜy stymulować reakcje słowne: w
okresie wokalizacji przedsłownej, gaworzenia, a na wyŜszym poziomie
wokalizacji uŜycia słów i zdań. Pomocne przy tym są zestawy dźwięko-
naśladowcze, wspólne nucenie, śpiewanie, powtarzanie. Proces rozwijania
wypowiedzi ekspresywnej wspomagają teŜ wszelkiego rodzaju ćwiczenia
słuchowe dostosowane do poziomu dziecka.
5. W pracy nad rozwojem słownictwa biernego a następnie czynnego
przechodzimy stopniowo od poznania najbliŜszego otoczenia do doświadczeń
poza nim - spacery, wycieczki.
6. Korygowanie sfery artykulacyjnej u dzieci z zespołem Downa nie zawsze
przynosi oczekiwane efekty i jest moŜliwe. Niejednokrotnie warunki
anatomiczne uniemoŜliwiają prawidłową artykulację.
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa jest bardzo
trudne i Ŝmudne. Wymaga wielokrotnego powtarzania tych samych ćwiczeń,
ustawicznego wzmacniania oddziaływań, utrwalania zdobytych przez dziecko
umiejętności. Istotą procesu rewalidacji mowy jest zapewnienie tym dzieciom
moŜliwości nawiązania jak najpełniejszego kontaktu z otaczającym je światem.
275570450.005.png
5
275570450.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin