czas_na_gaz_nr32.pdf

(8973 KB) Pobierz
223069607 UNPDF
I-II.2009
RENEWABLE ENERGY DIRECTIVE AND NGVS
HYUNDAI SANTA FE BLUE HYBRID
NGV STATISTICS
STABILIZACJA WYSOKOŚCI
PODATKU AKCYZOWEGO W POLSCE
223069607.014.png 223069607.015.png
223069607.016.png
NR 32 I-II.2009
Niezależne i bezpłatne pismo o autogazie
i nie tylko...
Na rynku od lipca 2003 roku. dostępne
w 33 krajach świata. Na terenie Polski
jest dostępne w wybranych zakładach
montażu instalacji gazowych, serwisach
samochodowych, na stacjach paliw, ASo,
u dealerów różnych marek, w firmach
z branży LPG i CNG oraz w prenumeracie.
Independent magazine about gas vehicles.
established since July 2003. distributed
in 33 world countries.
List of LPG / CNG expo 2009 .........................................................3
List of LPG/ CNG exPo 2009, where “Czas Na Gaz!” is PLaNNed to
be distributed (iN some of them - aLso as media PartNer)
CNG News ......................................................................................4
LPG News ......................................................................................6
Lista tarGów LPG/ CNG, PodCzas któryCh PLaNujemy
dystrybuCję „Czas Na Gaz!” (Nie NiektóryCh, jako ofiCjaLNy
PatroN mediaLNy)
Kryzys a LPG ..................................................................................8
Gas market opinions ....................................................................10
jaNuary / styCzeń
International conference “Prospects for the development and Use of CNG
in Transport”, 28-29 January 2009., Prague, Czech Rep. - www.cgoa.cz
marCh / marzeC
XIII International Gas Forum, March 18-19, Warsaw, Poland - www.forumgazowe.pl
aPriL / kwieCień
LPG-CNG ISTANBUL 2009 exhibition, April 2-5, Istanbul, Turkey
NPGA International Propane expo, April 4-6, Atlanta, Georgia - www.Propaneexpo.com
may / maj
XVI International “Petrol Station 2008””, May 6-8, Warsaw,
Poland - www.targi.paliwa.pl
AeGPL International Liquefied Petroleum Gas exhibition, May 13-15, Vienna,
Austria - www.aegpl-expo.com
juNe / CzerwieC
9th World of Liquified and Compressed Gases-2009, June 10-12, Kiev, Ukraine
- www.medvin.kiev.ua
GNV2009 Madrid, NGVA europe Conference and exhibition, June 17-19,
Madrid, Spain - www.gnv2009madrid.com
3er Congreso y exposición Internacional, June 17-19; Bogotá; Colombia
- www.gnvcolombia.com
sePtember / wrzesień
I Latin American Summit of NGV and Alternative Fuels , September 24-26,
Lima, Peru - www.expognvperu.com
oCtober / PaździerNik
GasSUF-2009, oxtober 13-15, Moscow, Russia - www.gassuf.ru
ANGVA 2009, Conference and exhibition, october 27-29, donghae,
South Korea - www.angva2009.com
November / ListoPad
6th International LPG exhibition and Conference, November, dubrownik,
Croatia - www.ngv-cefta.com
USA first cng trucks arrive at southern california ports .................14
Hyundai i-blue CNG .....................................................................16
Akcyza na LPG i CNG bez zmian ..................................................18
Fiat w służbie ekologii ..................................................................20
BMW Gina light visionary concept ...............................................22
LPG Hyundai Santro eCo. ............................................................24
opel Zafira 1,6 CNG TURBo ........................................................ 25
Test drogowy Seat Altea XL 1.6 Reference + CNG .........................26
First Turbo-charged CNG Van ......................................................28
Tata xenon super CNG ..................................................................30
Toyota Innova CNG ......................................................................31
Stohl racing debuted oMV CNG Subaru in division I ...................32
CNG skutecznie potwierdza swe wysokie walory! .........................34
New oIML draft recommendation, part. 8 ....................................35
Ciężarówki napędzane CNG ..........................................................38
Ceny paliw / Fuels prices .............................................................40
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych ogłoszeń i reklam oraz może odmówić ich zamieszczenia, jeśli pozostają w sprzeczności z prawem oraz linią programową i charakterem pisma. W razie konieczności, redakcja zastrzega sobie prawo do dokonywania skrótów i niezbędnych zmian w nadsyłanych tekstach.
Wydanie bieżące oraz archiwalne dostępne bezpłatnie pod adresem: http://www.czasnagaz.com.pl/nr.html / Present issue and archives are available freely on:http://www.czasnagaz.com.pl/en/nr.html
MeMBeR oF
WydaWca (Editor)
Amber Media
ul. Myśliwska 8/20, 81- 572 Gdynia, Poland
e-mail: info@amber-media.pl
www.amber-media.pl
NIP: 578-146-51-90
rEdakcja
tel. (+48) 506 180 062
e-mail: info@czasnagaz.com.pl
www.czasnagaz.com.pl
www.timeforgas.com
Skype: czas_na_gaz
rEprEsENtativE for amEricas
Mr. emiliano Tosunian
rEdaktor NaczElNy (chiEf Editor)
Sylwia Bujalska
BUeNoS AIReS - ARGeNTINA
etosunian @ hotmail.com; etosunian @ gmail.com
Mobile: (549-11) 6-496-1896
Fax: (54-11) 4951-7334
Skype: emi.tosunian
opracoWaNiE graficzNE/ skład
Paweł Wójcik
tłumaczENia
Aleksander Skoblenko
223069607.017.png 223069607.001.png 223069607.002.png 223069607.003.png
 
N O W O Ś C I R Y N K U C N G / C N G N E W S
CNG News ...
usa
The city of San Fernando, in USA, will have a trol-
leybuses service, the first public trolleybus of the
city, powered by CNG. It is the first public transport’s
service of San Fernando, because now there is only one
requested on demand for transportation of disabled or
elderly people. The introduction of the red trolleys is
part of a strategy designed by the city hall to expand
the services to residents and is one that has produced
good results.
applicable on GM cars. The company has also now
said that they are going to launch 2 new variants of
their existing models this year: Chevrolet Spark LPG
and Chevrolet Aveo CNG.
fiLiPPiNes
A bus operator lamented lately that Pilipinas Shell
Petroleum Corp., despite having inaugurated its CNG
project four months ago, has yet to fully implement the
project. KL CNG Bus Transport Corp. vice president
Nicky Hidalgo said that it has had to wait 2 years to
operate, but that Shell has been experiencing some
“technical problems” that have yet to be resolved.
Hidalgo said that there are still no CNG-run buses
plying Metro Manila due to a problem in Shell’s
daughter station in Laguna. The CNG facility was inau-
gurated october 2007. KL CNGBus owns 12 buses that
were imported from China at a cost of P5 million per
bus or a total of P60 million investment.
CNG is a major component of the government’s
Natural Gas Vehicle for Public Transport Program.
Shell has already spent P100 million for the con-
struction of the mother-daughter CNG stations.
GMANews.TV
The city of Glendale, CA operates a fleet of CNG-
fueled vehicles and now those vehicles will have access
to a new fueling station. Clean energy Fuels will be
building a new CNG station that will also be accessible
to the public. Glendale operates transit buses, shuttle
buses, garbage trucks and other municipal vehicles on
CNG. Clean energy has a 10 year contract to operate
the station, which will be located near the Bob Hope
Airport. over the next 5 years, the city will replace its
remaining diesel powered trucks with CNG vehicles.
itaLy
There’s been a lot of CNG and LPG car news coming
from europe recently. Considered a solid option in
countries like Germany, Italy and France, CNG and LPG
are backed up by a significant number of manufacturers
selling certified or factory-installed ways to use the fuel
in your car. In order to benefit from this demand, Fuel
Systems Solutions, Inc. has celebrated the inaugura-
tion of a new delayed-oeM (doeM) installation facility
in Pisa, Italy. This factory will receive vehicles directly
from manufacturers and will install its CNG or LPG
kits. The company has also two additional factories
in Livorno, Italy and Czakram, Poland. The company
currently has the capacity to convert about 100,000
cars per year.
mexiCo
Mexico’s demand for CNG for vehicles will reach
7.7Mf3/d in 2017, up from just 2.7Mf3/d in 2008,
according to energy ministry Sener’s forecast for the
natural gas sector.
The area with highest demand will be central Mexico
- making up nearly 90% of the total in 2017. The rema-
inder will come from the northeast. The forecast said
vehicular natural gas prices will be among the most
competitive and CNG mileage per liter will be better
than mileage per liter of LPG. Furthermore, CNG tech-
nology companies have decreased costs and made
it easier to convert cars to use the fuel. By 2017, in
Mexico there will be some 20 CNG service stations and
15,400 cars quipped to utilize the fuel. By comparison,
there are just 7 CNG stations and 4,100 CNG vehicles
in 2008.
iaNGv News
In dec. marked the end of an era for the IANGV with
the retirement of dr. Garth Harris, the inaugural Secre-
tary-General of the Association. Garth has been with
the IANGV since even before it was formed, having
played a key role in the formation of the Association
and bringing about some funding arrangements from
the New Zealand government that allowed the organi-
sation to be formed in New Zealand in 1986. Since that
time Garth has held the position of Secretary-General,
and it would be fair to say he had seen the industry
goes through several evolutionary stages, reaching the
point where we now have more than 9 million natural
gas vehicles operating around the world.
during his independent consulting career, much of
which has run in parallel with his time at the IANGV,
Garth has undertaken CNG implementation studies in
New Zealand, Pakistan, Ireland, Australia, the Philip-
pines and Indonesia. He also spent time as Chief exe-
cutive of the New Zealand government funded energy
Research and development Committee.
Garth will be superseded in the role by Brett Jarman,
who will take up the newly formed position of executive
director from January 1. Brett will be known to many
NGV Global subscribers as the editor of NGV Global.
Fuel Systems
russia
At the end of 2008, Russian Prime Minister Vladimir
Putin has signed 2 directives which will help to expand
the national NGV market. directive #1662-R approved
the Concept of the long term socio-economic develop-
ment of the Russian Federation till 2020. It provides
a.o. that “stimulation of the use of natural gas as
a motor fuel” shall be one of the priorities. Another
directive signed a few moments after the socio-
economic Concept determined priorities for the
Russian government till 2012.
Among other tasks directive #1663-R instructs
the Government to prepare a Federal energy saving
program, introduce innovative energy efficient techno-
logies and develop NGV-related incentives.
ChiNa
20 CNG refueling stations will be inaugurated in
Hefei, Anhui Province, including 9 CNG refueling
stations newly constructed in 2008.These stations will
produce 260,000m 3 of CNG per day.
iNdia
India is an important market for General Motors. GM
has just announced that they would enter the second
hand car business soon. This service would only be
4
sPaiN
There are already circulating on the streets of
the Spanish city of San Sebastian three new ecological
buses MAN Lion’s City with eeV (enhanced environ-
mentally friendly vehicle) technology powered by CNG.
In the coming months will be added 20 new buses to
replace older and more polluting euro 1 models.
The initiative, which reaches a total of 4.6 million
euros, is partially funded by the european Union and is
part of the european Project called CIVITAS Archime-
des, in which San Sebastian is participating along with
other five european cities that will develop over four
years measures aimed at sustainable mobility.
eeV is the tighter standard of exhaust emission
for internal combustion engines to date. even more
demanding that the forthcoming euro V legislation and
so far only attainable with CNG vehicles.
223069607.004.png 223069607.005.png 223069607.006.png 223069607.007.png 223069607.008.png
N O W O Ś C I R Y N K U C N G / C N G N E W S
turCja
Firma Ankara zamówiła kolejnych 500 auto-
busów na gaz ziemny (CNG, Compressed Natural
Gas) typu MAN Lion’s Classic. Już w roku 2006
turecka spółka handlowa należąca do grupy MAN
Nutzfahrzeuge – MAN Kamyon ve otobüs Ticaret
A.Ş. – uzyskała w wyniku przetargu ogłoszonego
przez komunalne zakłady komunikacyjne eGo
zlecenie na dostawę 490 autobusów. Te wyjątkowo
przyjazne dla środowiska i w pełni klimatyzowane
autobusy miejskie pojawią się na ulicach Ankary,
w ramach realizacji drugiego zamówienia, w okresie
od listopada 2008 do września 2009.
obecnie rozwiązanie będzie impulsem do rozwoju
branży. Ich zdaniem przedsiębiorstwa komunikacyjne
mogą zdecydować się na inwestycje w tabor napę-
dzany sprężonym gazem. Wówczas PGNiG będzie
budował stacje CNG przy takich strategicznych klien-
tach. Tymczasem to właśnie brak odpowiedniej liczby
stacji jest wymieniany wśród głównych przeszkód
w rozwoju tego rynku. Z danych PGNiG wynika, że na
dzień dzisiejszy działa na terenie Polski tylko 29 ogól-
nodostępnych punktów sprężania gazu ziemnego.
Niektóre przedsiębiorstwa komunikacyjne, które
wahały się, czy wprowadzać autobusy napędzane
CNG do swojego taboru, już podejmują decyzje
o tego typu inwestycjach.
PGNiG ciągle spotyka się z zarzutami ze strony
innych uczestników branży CNG, że nie zapewnia
odpowiedniego poziomu infrastruktury dla tego
rynku. Polsce brak jest przede wszystkim stacji
tankowania sprężonego gazu ziemnego. Warunkiem
rozwoju branży w gruncie rzeczy jest to, czy PGNiG
będzie inwestował w punkty tankowania. Za przykład
braku infrastruktury może posłużyć sytuacja w War-
szawie, gdzie funkcjonuje tylko jedna stacja tankowa-
nia CNG, a wśród klientów indywidualnych jest duże
zainteresowanie. W uruchomienie jednego punktu
tankowania sprężonym gazem ziemnym trzeba zain-
westować 2 mln zł.
hiszPaNia
Po ulicach miasta San Sebastian zaczęły jeździć
3 autobusy ekologiczne typu MAN Lion’s City
z certyfikatem eeV (pojazd przyjazny środowisku)
i zasilane metanem. W najbliższych miesiącach,
miast otrzyma kolejnych 20 autobusów, które mają
zastąpić stare i wysłużone już modele spełniające
normę tylko eURo 1.
Inicjatywa ta pochłonie 4,6 mln euro i będzie
częściowo finansowana przez fundusze unijne oraz
europejski projekt CIVITAS Archimedes, w którym
miasto San Sebastian bierze udział wraz z innymi
5 miastami europejskimi . Jeśli chodzi o standard
eeV, to jest on bardziej restrykcyjny niż najnowsza
norma euro V i obecnie spełniają ten standard tylko
pojazdy napędzane CNG.
hoLaNdia
Również władze miasta Hagi oraz znany operator
transportu osobowego HTM Personenvervoer NV
postawili na całkowicie ekologiczną technologię
napędu na gaz ziemny opracowaną przez firmę MAN
i złożyli zamówienie na 135 autobusów niskopodło-
gowych MAN Lion’s City z silnikiem na CNG.
Silniki te już od roku 1999 spełniają wymagania
dobrowolnej normy spalinowej eeV, a także bardzo
ostre kryteria określone przez zarząd miasta Haag-
landen w stosunku do emisji dwutlenku azotu, sta-
nowiące jeden z warunków ostatniego zamówienia.
Silniki ssące typu MAN e 2866 dUH04 o mocy 245
KM są znane z bardzo niskiej emisji spalin i szumów.
dostawy pojazdów będą realizowane w latach 2009
- 2011. Przedsiębiorstwo HTM należy do naj-
bardziej innowacyjnych operatorów w Holandii,
a dzięki temu dużemu zleceniu po raz pierwszy
zostało klientem Grupy MAN Nutzfahrzeuge.
PakistaN
Pakistańskie Zrzeszenie CNG (Pakistan CNG
Association) oraz Zrzeszenie dystrybutorów CNG
zadecydowało o zamknięciu wszystkich 2800 stacji
oraz pojedynczych dystrybutorów CNG na terenie
kraju od 5 stycznia, aż do odwołania, jeśli rząd nie
wycofa się z drastycznych podwyżek cen metanu
w tym kraju - podał szef All Pakistan CNG Associa-
tion - Tariq Kundan.
Zrzeszenie krytykowało już wcześniej rząd za
wprowadzenie 10% podwyżek cen metanu. Kundan
podkreślił, że zrównanie cen benzyny i CNG zniszczy
dość mocno rozwinięty w Pakistanie biznes oparty
na metanie oraz sprawi, że miliony USd włożone
w inwestycje dot. metanu, staną się pieniędzmi
wyrzuconymi w błoto. dodatkowo, oprócz stacji
CNG, do bojkotu mają się przyłączyć stacje niezrze-
szone w sieci. Według Kundana, stacje CNG w kraju
zużywają tylko 5,6% całkowitego zużycia metanu
w Pakistanie, zaś rząd stara się wmówić, że jest to
aż 20-60%.
Tariq powiedział, że obecna podwyżka cen
metanu spowoduje cenę aż 50 Rs za kg, co będzie
oscylowało już wokół ceny benzyny.
obecny rząd czyni wysiłki, żeby odwrócić dzia-
łania poprzedniego reżimu, poprzez prezentowanie
w kraju wielu modeli aut napędzanych metanem, ale
teraz po tych dużych podwyżkach, kiedy cena CNG
będzie porównywalna z dieslem czy benzyna - nikt
nie kupi auta na metan, dodał Tariq Kundan.
PoLska
Według prognoz do 2020 roku na całym świecie
będzie się poruszało ok. 65 mln aut napędzanych
CNG. Na razie w Polsce jeździ zaledwie 0,03%
całkowitej liczby pojazdów NGV na świecie.
Zdaniem Johna Lyona, przewodniczącego IANGV,
jest to dość zachowawcza prognoza, według której
roczny wzrost liczby samochodów na CNG będzie
oscylował wokół 18%.
„Auta na gaz ziemny za 12 lat będą stanowiły
około 9% wszystkich samochodów będących
w użyciu” - uważa Lyon. Według niego zaowo-
cuje to zmniejszeniem popytu na ropę naftową
o 7 mln baryłek dziennie. Prognozy te jednak
w znikomym stopniu dotyczą Polski. Z 4mln aut
CNG na świecie, w naszym kraju jeździ ich tylko
około 1500, z czego zdecydowana większość to
autobusy komunikacji miejskiej oraz samochody
flotowe. Rynek CNG w Polsce rozwija się bardzo
powoli i wciąż raczkuje. W Polsce jest obecnie
za mało stacji CNG, aby pojazdy przystosowane
do tankowania tego paliwa mogły się swobod-
nie poruszać po kraju, bez obawy o pusty bak.
Na rodzimym rynku funkcjonuje prawie 7 tys.
stacji paliw, jednak ogólnodostępnych stacji sprę-
żania gazu jest tylko 29. Potencjalni inwestorzy
twierdzą jednak, że nie ma impulsu do rozwoju
sieci stacji CNG wobec małej liczby pojazdów
NGV. Błędne koło...
dotychczas firma MAN sprzedała ponad 4 000
kompletnych autobusów i podwozi z napędem
CNG. Napęd na gaz ziemny dostępny jest w autobu-
sach MAN Lion’s Classic i autobusach niskopod-
łogowych Lion’s City a także w znacznym stopniu
w autobusach pojedynczych i przegubowych. Silnik
z napędem na gaz ziemny o mocy 245 KM już
dzisiaj spełnia wartości graniczne normy euro 6,
które przypuszczalnie będą obowiązywały od roku
2013.
PoLska
PGNiG liczy na to, że zerowa akcyza na CNG do
2013 roku będzie impulsem do rozwoju rynku. Poja-
wiają się jednak opinie, że pięcioletnie odroczenie
podatku jest okresem zbyt krótkim.
Z projektu ustawy o podatku akcyzowym wynika,
że do 2013 roku akcyza na CNG będzie zerowa.
Poprzedni projekt, nad którym pracował rząd, nie
uwzględniał w ogóle możliwości zwolnienia tego
paliwa z akcyzy, co mogłoby doprowadzić do całko-
witego załamania się tego rynku.
PGNiG ma jednak nadzieję, że zaproponowane
jaPoNia
Toyota zparezentowała nowy model Yaris Five-
door Tailback. W pełni zautomatyzowane autko
miejskie może być napędzane CNG. Przełączenie
z normalnego paliwa na metan (system bi-fuel) ma
następować za pomocą tradycyjnego przełącznika.
Zbiornik na CNG jest umieszczony z tyłu masyw-
nego pojazdu.
5
223069607.009.png 223069607.010.png 223069607.011.png 223069607.012.png 223069607.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin