PSM-podstawy prawne.pdf

(146 KB) Pobierz
Microsoft Word - PSM-podstawy prawne.doc
Podstawy prawne systemu medialnego w Polsce
Kluczowe dokumenty po 1989 r.
22 marca 1990 – Ustawa o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej Prasa-Książka-
Ruch
11 kwietnia 1990 – Ustawa o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu
tych organów oraz zmianie Ustawy Prawo prasowe
Konstytucja RP
Tekst uchwalony w dniu 2 kwietnia 1997 r. przez Zgromadzenie Narodowe.
Rozdział I RZECZPOSPOLITA
Art. 2. Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym,
urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
Art. 14. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego
przekazu.
Art. 20. Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej,
własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi
podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 22. Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze
ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.
Rozdział II WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA
Art. 31. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej. Każdy jest obowiązany szanować
wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie
nakazuje.
Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być
ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie
dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i
moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać
istoty wolności i praw.
Art. 49. Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie
może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w sposób w niej określony.
Art. 51. Nikt nie może być obowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do ujawniania
informacji dotyczących jego osoby.
Władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o
obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym.
Każdy ma prawo dostępu do dotyczących go urzędowych dokumentów i zbiorów danych.
Ograniczenie tego prawa może określić ustawa.
Każdy ma prawo do żądania sprostowania oraz usunięcia informacji nieprawdziwych,
niepełnych lub zebranych w sposób sprzeczny z ustawą.
Zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa.
Art. 54. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i
rozpowszechniania informacji.
Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są
zakazane. Ustawa może wprowadzić obowiązek uprzedniego uzyskania koncesji na
prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.
Art. 60. Obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu
do służby publicznej na jednakowych zasadach.
Art. 61. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy
publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie
informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego a także innych
osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy
publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia
kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z
możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu.
Ograniczenie prawa, o którym mowa w ust. 1 i 2, może nastąpić wyłącznie ze względu na
określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych
oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego
państwa.
Tryb udzielania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, określają ustawy, a w odniesieniu
do Sejmu i Senatu ich regulaminy.
Art. 83. Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział IX ORGANY KONTROLI PAŃSTWOWEJ I OCHRONY PRAWA
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
Art. 213. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na straży wolności słowa, prawa do
informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji. Krajowa Rada Radiofonii i
Telewizji wydaje rozporządzenia, a w sprawach indywidualnych podejmuje uchwały.
Art. 214. Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji są powoływani przez
Sejm, Senat i Prezydenta Rzeczypospolitej. Członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności
publicznej nie dającej się pogodzić z godnością pełnionej funkcji.
Art. 215. Zasady i tryb działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, jej organizację oraz
szczegółowe zasady powoływania jej członków określa ustawa.
Ustawa o radiofonii i telewizji
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Zadaniem radiofonii i telewizji jest:
1) dostarczanie informacji;
2) udostępnianie dóbr kultury i sztuki;
3) ułatwianie korzystania z oświaty i dorobku nauki;
3a) upowszechnianie edukacji obywatelskiej;
4) dostarczanie rozrywki;
5) popieranie krajowej twórczości audiowizualnej.
Art. 3. Do radiofonii i telewizji stosuje się przepisy prawa prasowego, o ile ustawa nie
stanowi inaczej.
Art. 4. W rozumieniu ustawy:
1) nadawcą jest osoba, która tworzy lub zestawia programy i rozpowszechnia je lub
przekazuje innym osobom w celu rozpowszechnienia w całości i bez zmian;
1a) nadawcą społecznym jest nadawca:
a) którego program upowszechnia działalność wychowawczą i edukacyjną, działalność
charytatywną, respektuje chrześcijański system wartości za podstawę przyjmując uniwersalne
zasady etyki oraz zmierza do ugruntowania tożsamości narodowej,
b) …
c) który nie nadaje reklam lub telesprzedaży oraz sponsorowanych audycji lub innych
sponsorowanych przekazów,
d) który nie pobiera opłat z tytułu rozpowszechniania, rozprowadzania lub odbierania
jego programu;
6) reklamą jest każdy przekaz, niepochodzący od nadawcy, zmierzający do promocji
sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw
lub idei albo osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą
lub inną formą wynagrodzenia;
7) sponsorowaniem jest bezpośrednie lub pośrednie finansowanie albo współfinansowanie
tworzenia lub rozpowszechniania audycji lub innych przekazów, przez podmiot niebędący
nadawcą lub producentem audycji, dla upowszechnienia, utrwalenia lub podniesienia renomy
nazwy, firmy, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia
indywidualizującego sponsora lub jego działalność;
11) reklamą ukrytą jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, nazwy, firmy, znaku
towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub świadczącego
usługi, jeżeli zamiarem nadawcy, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub
uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz jeżeli możliwe jest
wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu;
Rozdział 3 Programy radiowe i telewizyjne
Art. 15. 1. Nadawcy programów telewizyjnych przeznaczają co najmniej 33 % kwartalnego
czasu nadawania programu na audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim , z
wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych,
przekazów tekstowych i teleturniejów.
2. Nadawcy programów radiowych i telewizyjnych przeznaczają co najmniej 33 %
kwartalnego czasu nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są
wykonywane w języku polskim.
3. Nadawcy programów telewizyjnych przeznaczają ponad 50 % kwartalnego czasu
nadawania programu na audycje europejskie , z wyłączeniem serwisów informacyjnych,
reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych i teleturniejów.
Art. 15a. 1. Nadawcy programów telewizyjnych przeznaczają co najmniej 10 % kwartalnego
czasu nadawania programu na audycje europejskie wytworzone przez producentów
niezależnych, z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji
sportowych, przekazów tekstowych i teleturniejów. (…)
Art. 15b. 1. Audycją europejską jest audycja, która pochodzi z:
1) państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub
2) państwa będącego stroną Europejskiej konwencji o telewizji ponadgranicznej,
sporządzonej w Strasburgu dnia 5 maja 1989 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 32, poz. 160),
niestosującego środków dyskryminacyjnych w stosunku do audycji pochodzących z państw
członkowskich Unii Europejskiej,lub
3) innego europejskiego państwa trzeciego niestosującego środków dyskryminacyjnych w
stosunku do audycji pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej, o ile spełnia
ona wymagania określone w ust. 3.
Art. 16. 1. Reklamy powinny być wyraźnie wyodrębnione w programie i oznaczone w
sposób niebudzący wątpliwości, że są reklamami i nie pochodzą od nadawcy. Dotyczy to
odpowiednio telesprzedaży.
2. Reklamy nie mogą zajmować więcej niż 15 %, a reklamy nadawane łącznie z
telesprzedażą, z zastrzeżeniem ust. 3, więcej niż 20 % dziennego czasu nadawania programu i
nie więcej niż 12 minut w ciągu godziny.
3. Bloki programowe poświęcone wyłącznie telesprzedaży nie mogą zajmować w programie
więcej niż 3 godziny dziennego czasu nadawania programu , przy czym minimalny czas
trwania takiego bloku wynosi 15 minut, a liczba tych bloków nie może przekraczać 8.
Art. 16a. 1. Reklamy i telesprzedaż są nadawane pomiędzy audycjami , z zastrzeżeniem
ust. 2-7.
2. Audycję można przerwać w celu nadania reklamy lub telesprzedaży, o ile nie stanowi to
uszczerbku dla wartości audycji i nie narusza uprawnień właścicieli praw autorskich.
3. W transmisjach zawodów sportowych zawierających przerwy wynikające z przepisów
ich rozgrywania, transmisjach innych wydarzeń zawierających przerwy oraz w audycjach
730816273.001.png
składających się z autonomicznych części, reklamy lub telesprzedaż mogą być nadawane
wyłącznie w tych przerwach lub pomiędzy poszczególnymi częściami.
4. Filmy fabularne i filmy telewizyjne , z wyłączeniem serii, seriali i audycji
dokumentalnych, trwające ponad 45 minut, mogą być przerwane, w celu nadania reklam lub
telesprzedaży, wyłącznie jeden raz podczas każdego okresu pełnych 45 minut. Kolejne
przerwy w celu nadania reklam lub telesprzedaży są dopuszczalne, jeżeli film trwa co
najmniej 20 minut dłużej niż dwa lub więcej okresów pełnych 45 minut.
5. Audycje inne niż określone w ust. 3 mogą być przerywane w celu nadania reklam lub
telesprzedaży, jeżeli okres pomiędzy kolejnymi przerwami w danej audycji wynosi w
programie telewizyjnym co najmniej 20 minut, a w programie radiowym co najmniej 10
minut.
6. Nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży :
1) serwisów informacyjnych i magazynów na temat aktualnych wydarzeń;
2) audycji o treści religijnej;
3) audycji publicystycznych i dokumentalnych o czasie krótszym niż 30 minut; jeżeli czas ich
emisji wynosi co najmniej 30 minut, stosuje się przepisy ust. 2-5;
4) audycji przeznaczonych dla dzieci.
7. Nie można przerywać w celu nadania reklam lub telesprzedaży audycji w programach
publicznej radiofonii i telewizji, z wyjątkiem audycji, o których mowa w ust. 3.
Art. 16b. 1. Zakazane jest nadawanie reklamy:
1) wyrobów tytoniowych , rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby
tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, w
zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed
następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z
późn. zm.1));
2) napojów alkoholowych , w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 26 października
1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr
147, poz. 1231, z późn. zm.2));
3) usług medycznych , w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki
zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z późn. zm.3)), świadczonych wyłącznie na podstawie
skierowania lekarza;
4) produktów leczniczych , w zakresie regulowanym przez ustawę z dnia 6 września 2001 r.
– Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm.4));
5) wideoloterii, gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych, gier
na automatach , w zakresie regulowanym ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach
wzajemnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27).
2. Zakazane jest nadawanie reklam :
1) nawołujących bezpośrednio małoletnich do nabywania produktów lub usług;
2) zachęcających małoletnich do wywierania presji na rodziców lub inne osoby w celu
skłonienia ich do zakupu reklamowanych produktów lub usług;
3) wykorzystujących zaufanie małoletnich, jakie pokładają oni w rodzicach, nauczycielach i
innych osobach;
4) w nieuzasadniony sposób ukazujących małoletnich w niebezpiecznych sytuacjach;
5) oddziałujących w sposób ukryty na podświadomość.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin