ortografia na zaliczenie.doc

(46 KB) Pobierz

 

„h” i „ch”

 

Reguły

H piszemy:

* jeżeli w innych formach wyrazu lub w wyrazach pokrewnych litera ta wymienia się na g, ż, z lub dz: wahać się – waga – ważyć – na wadze, druh – drużyna, błahy - błazen

* po literze z: zhańbiony, zhardzieć

 

Ch piszemy:

* gdy wymienia się na sz w formach fleksyjnych: ucho – uszy, uciecha -  uciesze, blacha – blasze, w wyrazach pokrewnych: piechota – pieszy, mucha – muszka, pielucha – pieluszka, suchy – suszyć, ucho – uszko

*gdy wymienia się na s lub ś: Czechy – czeski, piach – piasek, Włochy – włoski, wiocha – wioska, Stach – Staś, Zocha – Zośka

* po spółgłosce s: schab, schody, schronisko, schylać się, wschód, oschły, schować się

* na końcu wyrazu: fach, gmach, wierzch, zapach, niech, buch!, och!, ach!

* przed spółgłoskami l, ł, m, n, ń: chleb, krochmal, pchnięcie

* przed c, ć, rz, w:  chcę, niechcący, chciwy, chrzest, chwast, marchwiowy

* przed samogłoskami ą, ę, ó: cechą, z macochą, pod strzechą, wschód, chód

* w zakończeniach -chać, -chnąć: kichac, jechać, pchnąć, puchnąć

 

Klasa 1

-        Wyróżnianie spółgłoski „h” i sposobu jej oznaczania („h” - „ch”)

-        Pisownia najczęściej spotykanych wyrazów z „h”

np.: hak, hamak, hulajnoga, , Hania, Halina, harcerz, helikopter, herbata, humor, huśtawka, huta, hełm, chłód, chata, marchew, plucha

 

 

Klasa 2

-        Utrwalenie i poszerzenie zasobu wyrazów z „h” i „ch”

np.: błahy, bohater, haft, handel, harmonia, hiacynt, wahadło, harmider, zahuczeć, blacharz, chaos, chcieć, chwast

 

Klasa 3

-        „h” niewymienne w często spotykanych wyrazach – tworzenie wyrazów pokrewnych

-        Ćwiczenia utrwalające poprawny zapis wyrazów z „h” i „ch”

np.: hasło, heca, Hiszpania, hulajnoga, chociaż, chodnik, puchar, ruch, wychylać się

 

 

Wielka litera

 

Reguły:

Wielką litera piszemy:

* imiona, nazwiska, pseudonimy, przydomki, nazwy dynastii, nazwy identyfikujące zwierzęta, czyli ich imiona, imiona własne istot mitologicznych, baśniowych

* nazwy części świata, krajów, państw, dzielnic, miejscowości. Jeśli takie nazwy są wielowyrazowe, wielką literą piszemy wszystkie wyrazy

*nazwy obiektów kosmicznych – gwiazdozbiorów, gwiazd, planet, a także znaków zodiaku

*nazwy członków ras, narodów, plemion, nazwy mieszkańców części świata

*tytuły książek, czasopism, filmów (wszystkie wyrazy prócz przyimków i spójników)

* nazwy świąt i dni świątecznych

 

 

Klasa 1

-        Wielka litera na początku zdania, wielka litera w pisowni imion i nazwisk oraz znanych dzieciom nazw miast, ulic, miejscowości, rzek, gór. Wielka litera w korespondencji

 

Klasa 2

-        Wielka litera w korespondencji

-        Ćwiczenia utrwalające pisownie wielka literą w nazwach gór, rzek, mórz

-        Ćwiczenia utrwalające i wdrażające pisownię wielką literą w nazwach miejscowości, rzek, pomników, państw

 

Klasa 3

-        Wielka litera w tytułach utworów, książek i czasopism dla dzieci, nazw  narodowości

 

 

Pisownia wyrazów z „ą” i „ę”

 

Reguły:

Ą i ę piszemy:

* gdy samogłoski te wymieniają się wzajemnie – w innych formach fleksyjnych tego samego wyrazu: błąd – błędy, mąż – mężowie, ręka – rąk, w wyrazach pokrewnych: gęś – gąska, kęs – kąsek, pieczęć – pieczątka, sędzia - sądzić

* w czasownikach zakończonych na -ąć i w czasie przeszłym tych czasowników: drapnąć – drapnęłam, drapnąłem

 

Ą piszemy:

* w końcówce 3 os. l.mn. czasu teraźniejszego: czekają, słuchają

* w końcówce 3 os. l.mn. czasu przyszłego prostego: usłyszą, poczekają, pójdą

* w końcówce N l.poj. rzeczowników rodzaju żeńskiego: pralką, córką

* w końcówce N. l.poj. rzeczowników męskoosobowych zakończonych w M. l.poj. na – a lub -o: hrabia – hrabią, kolega – kolegą

Ę piszemy:

* w końcówce 1 os. l.poj. czasu teraźniejszego: daję, myję, biorę

* w końcówce 1 os. l.poj. czasu przyszłego prostego: zrobię, pobawię się, usłyszę, zobaczę

* w końcówce M., B., i W. l.poj. rzeczowników, które w l.mn. kończą się na -ęta lub -ona: prosięta – prosię, dziewczęta – dziewczę, imiona - imię

 

Klasa 1

-        Ćwiczenia wdrażające do prawidłowej wymowy i zapisu wyrazów z „ą” i „ę” oraz poprawnego zapisywania tychże liter na końcu wyrazu → drugą, idą, mają

-        Ćwiczenia wdrażające do prawidłowej wymowy wyrazów w samogłoskami „ą” i „ę” z pozycji przed: f, w, s, z, ś, ź, sz, ch i poprawnego ich zapisywania

 

Klasa 2

-        Ćwiczenia wdrażające do poprawnej wymowy i zapisywania samogłosek „ą” i „ę” w pozycjach wyróżnionych w 1 klasie oraz w pozycji przed l, ł, c, dz, ć, dź, cz, dż, k, g, t, d, p, b

-        Ćwiczenia wdrażające do poprawnej wymowy wyrazów z „ą” i „ę” na końcu wyrazu

-        Ćwiczenia wdrażające do prawidłowego pisania wyrazów z „ą” i „ę” w trakcie pisania z pamięci

 

Klasa 3

-        Pisownia wyrazów z „ą” i „ę” w różnych pozycjach ze szczególnym uwzględnieniem form czasownika, np.: zdjął – zdjęła

-        Porównywanie wymowy i pisowni wyrazów z „ą” i „ę” z pozycji przed: f, w, s, z, ś, ź, ż, sz, ch. Analiza wzrokowa wyrazów i wyjaśnianie zapisu wymianą „ą” na „ę”

-        Porównywanie wymowy i pisowni wyrazów z „ą” i „ę” z pozycji przed l i ł. Analiza wzrokowa wyrazów, uzasadnienie pisowni formą koniugacyjną

 

 

 

 

Nie z różnymi częściami mowy

 

Reguły:

'Nie' piszemy łącznie:

* z rzeczownikiem

* z przymiotnikiem w stopniu równym

* z imiesłowem przymiotnikowym czynnym (-ący) i biernym ( -ny), ( -ty): niepijący, niepalący, niekochany, nieuszyty

* z przysłówkami w stopniu równym otworzonymi od przymiotników: niedrogo, nierówno, niemile

* jako składnik zrostów: nieomal, niespełna, nieopodal

 

'Nie' piszemy rozłącznie:

* z czasownikami w formach osobowych i bezosobowych: nie chcieć, nie zawiadomiła, nie przeszkadzaj

* z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym: nie ładniejszy, nie najładniejszy, nie lepszy, nie najlepszy

* z przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym pochodzącymi od przymiotników: nie równiej, nie sprawiedliwiej

* z liczebnikami głównymi, porządkowymi, zbiorowymi: nie pięć, nie trzeci, nie czworo

* z zaimkami wszelkich typów: nie ja, nie twój

 

Klasa 1

-

 

Klasa 2

-        Pisownia nie łącznie z przymiotnikiem

 

Klasa 3

-        Ćwiczenia w poprawnym zapisywaniu nie z przymiotnikiem i przysłówkiem

-        Zapis przeczenia nie z czasownikiem

-        Łączna pisownia nie z przysłówkiem odprzymiotnikowym (niebezpiecznie, niedaleko, niedobrze)

 

 

Skróty

 

Klasa 1

-        Pisownia używanych przez dzieci skrótów: ulica – ul., numer – nr, dnia -dn, strona – s., obywatel – ob., pisownia skrótów wprowadzonych na lekcjach matematyki

Klasa 2

-        Utrwalenie skrótów poznanych w klasie 1. Pisownia i praktyczne zastosowanie dalszych skrótów: doktor – dr, pod tytułem – pt., i tak dalej – itd..

 

Klasa 3

       - Pisownia i praktyczne zastosowanie najczęściej używanych skrótów (m.in. matematycznych)

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin