Aby dobrze napisać egzamin zawodowy potrzebujesz dwóch rzeczy:
1. Determinacji
2. Schematu pisania egzaminu zawodowego, którego powinieneś się nauczyć (najlepiej wkuć).
Istnieje pewien szablon, pewne konwencje, które z uporem maniaka powtarzają się co roku. Za każdym razem podobny problem, za każdym razem należy pisać to samo. Przed przystąpieniem do egzaminu sam zrobiłem sobie tego typu szablon i właśnie z niego się uczyłem. Z dumą muszę powiedzieć, że zdobyłem (zaskakujący dla mnie wynik ) 100%, podczas gdy na próbnym jedynie 68%.
Nauka Poniższego Szablony to 60-80[%] procent sukcesu:
1.Tytuł pracy
· Wstępna diagnoza
· Lokalizacja usterki
· Usuniecie usterki
· Podniesienie bezpieczeństwa
· Opracowanie wskazań
· Zabezpieczenie danych
„Projekt realizacji prac prowadzących do naprawy systemu komputerowego mającego na celu: wstępną diagnozę, zlokalizowanie usterki, usunięcia usterki, zabezpieczenie danych, podniesienie bezpieczeństwa systemu komputerowego oraz opracowanie wskazań dla użytkowników komputera.”
2.Założenia
· Naprawa u klienta bez zdejmowania obudowy i reinstalacji systemu
· Komputer jest czasowo odłączony od sieci lokalnej i Internetu
· Można dodać, że normalnie dostaje IP z DHCP
· Zainstalowany jest system operacyjny Windows XP Proffesional (prawdopodobnie, jeśli nie ma w zadaniu to widzimy przy stanowisku)
· Zazwyczaj są jakieś folderu na dysku C które nie mogą zostać usunięte
· Przeważnie są to dwie osoby pracujące na koncie Administratora
· Należy utworzyć osobne konta dla użytkowników
· Niektórzy użytkownicy powinni pisa dać ograniczenia / zmienione prawa do folderów
· System pracuje niestabilnie
· Dane nie mogą zostać utracone
· Należy dopisać tutaj jeszcze o samej usterce (zależne od zadania np. klawiatura nie działa poprawnie, albo skróty do programów nie działają itp.)
3.Przyczyny
· Możliwość zarażenia systemu wirusami / spywarami / trojanami
· Brak programu antywirusowego
· Brak aktualizacji antywirusa / bazy wirusów / systemu
· Brak wlaczonego trybu monitora w antyvirusie
· Brak zapory / firewalla / programów anty spyware
· Wyłączona automatyczna aktualizacja systemu
· Pofragmentowany dysk twardy
· Błędy na dysku/ uszkodzone sektory
· Brak odpowiednich kont dla użytkowników
· Niepoprawne użytkowanie zasobami komputera
· Zbyt dużo uruchomionych programów / programów w autostarcie
· Błedy w rejestrze / zaśmiecony rejestr
· Przepełniony dysk twardy
· Brak sterowników / konflikty urzadzeń
4.Wykaz Czynności
· wstępna diagnoza
· Wejście do BIOS’a w celu skorygowania ustawień (przywrócenie ustawień domyślnych)
· Sprawdzenie czy komputer poprawnie wykonuje procedury POST
· Uruchomienie systemu w trybie awaryjnym jeżeli to konieczne (no właśnie, jeśli nie jest konieczne to chyba i tak zapisać ten punkt)
· Uruchomienie systemu w trybie normalnym z zalogowaniem się na Administratora,
· Sprawdzenie sterowników / konfliktów czy sprzęt działa poprawnie (Menadżer urządzeń)
· Skanowanie dysku programem scandisk
· Wykonanie kopi danych (zazwyczaj foldery o których mowa w zadaniu)
· Wykonanie kopi rejestru systemu Windows (ten punkt przed czy po czyszczeniu ?, bo można coś popsuć „czyszczeniem”)
· Wyczyszczenie rejestru jeżeli posiadamy do tego oprogramowanie (jeśli nie posiadamy to: sprawdzenie rejestru w programie regedit)
· wywalenie zbędnych programów z autostartu (program msconfig)
· Instalacja antywirusa
· Aktualizacja bazy wirusów
· Włączenie automatycznej aktualizacji antywirusa / bazy
· Włączenie trybu monitora
· Pełne skanowanie systemu
· Instalacja i konfiguracja programu anty spyware oraz pełne skanowanie
· Włączenie / sprawdzenie automatycznej aktualizacji systemu
· Włączenie / sprawdzenie zapory systemowej / firewalla
· Instalacja poprawek hotfix (jeśli takie mamy)
· Utworzenie i skonfigurowanie kont użytkowników
· Ustawienie praw / przywilejów do folderów
· Naprawa usterki – zależne od zadania (skróty / Outlook / przeglądarka / klawiatura itp. )
· Defragmentacja dysku twardego
· Utworzenie punktu przywracania systemu
· Sprawdzenie poprawności działania systemu po usunięciu usterki
· Podsumowanie (piszemy co zostało zrobione / czy znaleziono wirusy / czy wszystko działa itp.)
6.Wskazania dla użytkowników
· Nie powinno się korzystać z kont administratora
· Nie powinno się udostępniać hasła do swojego konta
· Powinno się korzystać tylko ze swojego konta
· Hasło powinno się zmieniać co jakiś czas, hasło powinno być trudne do zgadnięcia i składać się z co najmniej 6 znaków
· Antywirus powinien cały czas pracować w trybie monitora
· Należy świadomie odpowiadać na komunikatu systemu
· Należy instalować wszystkie aktualizacje systemu
· Aktualizacja antywirusa powinna być przeprowadzana jak najczęściej
· Nie należy odwiedzać stron które mogą stanowić zagrożenie dla systemu
· Powinno się zmienić przeglądarkę internetową na bardziej bezpieczną (Firefox / Opera)
· Nie należy otwierać załączników pocztowych od nieznanych osób
· Należy co jakiś czas tworzyć kopię zapasową danych na nośnikach wymiennych np. CD/DVD/pendrive
· Nie należy instalować oprogramowania bez wiedzy administratora
· Co najmniej raz w tygodniu powinno się przeprowadzić pełne skanowanie systemu antywirusem
· Co jakiś czas powinno się wykonać defragmentację dysku twardego
· Zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa BHP
Źródło: www.admin.exploracje.com
Zadanie egzaminacyjne
Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki systemu komputerowego zgłoszonej przez klienta, opisanej w załączniku 1. Naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie. Zlokalizuj i usuń usterki, bez reinstalacji systemu oraz zabezpiecz system przed podobnymi przypadkami. Opracuj wskazania dla użytkownika systemu dotyczące bezpiecznego korzystania z komputera podłączonego do Internetu.Zrzuty z ekranu, dokumentujące usunięcie zidentyfikowanych usterek, wydrukuj i zapisz w pliku, który zostanie nagrany na nośniku. Nośnik, plik i wydruk podpisz swoim numerem PESEL.
Projekt realizacji prac powinien zawierać:1. Tytuł pracy egzaminacyjnej.2. Założenia - dane wynikające z treści zadania i załączników.3. Listę prawdopodobnych przyczyn usterki komputera na podstawie opisu objawów.4. Wykaz działań, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki komputerazgodnie z przedstawioną listą prawdopodobnych jej przyczyn.5. Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego doInternetu.
Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:1. Rejestr kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania usterki komputera.2. Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych usterek komputera.3. Nośnik z plikiem zawierającym zrzuty z ekranu.
Do wykonania zadania wykorzystaj:Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego użytkowaniu - Załącznik 1.Do opracowania projektu realizacji prac przygotowano biurko do pisania, a do lokalizacji iusunięcia usterkikomputera przygotowano stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym i standardowyminarzędziami.Dodatkowo przygotowano na płytach CD -program antywirusowy, zbiór aktualizacji bazantywirusowych, dokumentację w wersji elektronicznej do programu antywirusowego (formatPDF), program Adobe Reader, sterowniki urządzeń wchodzących w skład serwisowanegokomputera. W systemie komputerowym, który nie jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej,sprawdź rodzaj zainstalowanego systemu operacyjnego.
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 240 minut
Załącznik 1Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego użytkowaniu
Objawy:Po uruchomieniu komputera, użytkownik może zalogować się do systemu (WINDOWS XP Pro) naswoje konto.Komputer działa w sposób uniemożliwiający normalną pracę: po załogowaniu się bardzo długo ładują się ustawienia osobiste, bardzo powoli pojawiają się ikony na pulpicie, co pewien czas komputer zawiesza się na kilkanaście sekund, przy korzystaniu z przeglądarki internetowej Internet Explorer, samoczynnie pojawia ją się reklamy.
Informacje dodatkowe przekazane przez klienta:- naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie,- komputer na co dzień jest wykorzystywany w księgowości małej firmy i jest podłączony do nternetu przez sieć lokalną,- z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: księgowość),- komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory,- prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem: qwertyuiop,- lokalne konto Administrator jest zablokowane,- na dysku komputera utworzona jest jedna partycja, na cały obszar dysku, z systemem plikówNTFS,- na dysku zainstalowany jest oprogramowanie użytkowe: pakiet biurowy, aplikacja dla księgowości z lokalną bazą danych. Konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty musząbyć zachowane.
Przykład rozwiązania zadania egzaminacyjnego
Tytuł pracy egzaminacyjnej.Opracowanie projektu realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki systemukomputerowego oraz zabezpieczenia systemu. Lokalizacja i usunięcie usterki u klienta. Opracowanie wskazówek dla użytkownika systemu.
Założenia.- na komputerze jest zainstalowany system operacyjny WINDOWS XP Pro,- po zalogowaniu się bardzo długo ładują się ustawienia osobiste, bardzo powoli pojawiają się ikony na pulpicie, co pewien czas komputer zawiesza się na kilkanaście sekund,- przy korzystaniu z przeglądarki internetowej Internet Explorer, samoczynnie pojawia ją się reklamy- komputer na co dzień jest wykorzystywany w księgowości małej firmy i jest podłączony do Internetu przez sieć lokalną,- z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: księgowość),- prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem:qwertyuiop,- lokalne konto Administrator jest zablokowane,- komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory,- na dysku komputera utworzona jest jedna partycja, na cały obszar dysku, z systemem plikówNTFS,- na dysku zainstalowany jest oprogramowanie użytkowe: pakiet biurowy, aplikacja dla księgowości z lokalną bazą danych. Konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty musząbyć zachowane.- usterkę należy usunąć bez instalacji systemu u klienta, a nie w serwisie,- należy zabezpieczyć system przed podobnymi przypadkami.
Lista prawdopodobnych przyczyn usterki komputera.- szkodliwe programy typu wirusy,- szkodliwe programy typu spyware itp.- przy starcie systemu uruchamia się bardzo dużo programów- zbyt mała wolna przestrzeń dyskowa,- zbyt mała pamięć wirtualna,- dysk systemowy jest bardzo fragmentowany,- uszkodzenie dysku.
Wykaz działań, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki komputera.- uruchomienie komputera w trybie zwykłym,- przywrócenie domyślnych ustawień BIOS-u,- uruchomienie komputera w trybie awaryjnym,- wyłączenie programów i usług szkodliwych,- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą programów antywirusowego iantyspywarowego,- wykonanie defragmentacji dysku,- wykonanie pełnej aktualizacji systemu za pomocą Service Pack 2,- włączenie zapory,- włączenie aktualizacji systemu komputerowego,- włączenie programów antywirusowych i antyspywarowych,- odtworzenie rejestru systemu przy wykorzystaniu kopii rejestru, jeżeli taka istnieje,- zamknięcie zbędnych procesów w menedżerze zadań,- zmiana wielkości przydzielonej pamięci wirtualnej, jeżeli jest za mała.
Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego doInternetu.- aktualizacja baz programu antywirusowego,- aktualizacja baz programu antyspywarowego,- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą programu antywirusowego,- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich szkodliwych programów za pomocą programuantyspywarowego.- sprawdzenie czy włączone aktualizacje systemowe i zapora.- zakaz otwierania załączników podejrzanych na wirusy,- kontrolowanie ilości wolnej przestrzeni.- skanowanie dysku,- porządkowane dysku (czyszczenie, usuwanie plików cooki i tp.)- archiwizacja dokumentów,- zakaz korzystania z programów P2P.
-aktualizacje automatyczne
-automatyczna aktualizacja bazy wirusów,
-automatyczna aktualizacja bazy programu antyspyware
- częsta zmiana hasła
- archiwizacja danych na osobnym nośniku
- co jakiś czas oczyszczanie i defragmentacja dysku
- wykonywanie punktów przywracania systemu przed instancją nowego oprogramowania
- unikanie podejrzanych stron internetowych
- nie otwieranie spamów
- Nie otwieranie podejrzanych załączników
- sprawdzanie nośników USB
BoczekX-Man