wzor.docx

(20 KB) Pobierz

Aby dobrze napisać egzamin zawodowy potrzebujesz dwóch rzeczy:

1. Determinacji

2. Schematu pisania egzaminu zawodowego, którego powinieneś się nauczyć (najlepiej wkuć).

Istnieje pewien szablon, pewne konwencje, które z uporem maniaka powtarzają się co roku. Za każdym razem podobny problem, za każdym razem należy pisać to samo. Przed przystąpieniem do egzaminu sam zrobiłem sobie tego typu szablon i właśnie z niego się uczyłem. Z dumą muszę powiedzieć, że zdobyłem (zaskakujący dla mnie wynik ) 100%, podczas gdy na próbnym jedynie 68%.

Nauka Poniższego Szablony to 60-80[%] procent sukcesu:

 

1.Tytuł pracy

·         Wstępna diagnoza

·         Lokalizacja usterki

·         Usuniecie usterki

·         Podniesienie bezpieczeństwa

·         Opracowanie wskazań

·         Zabezpieczenie danych

„Projekt realizacji prac prowadzących do naprawy systemu komputerowego mającego na celu: wstępną diagnozę, zlokalizowanie usterki, usunięcia usterki, zabezpieczenie danych, podniesienie bezpieczeństwa systemu komputerowego oraz opracowanie wskazań dla użytkowników komputera.”

2.Założenia

·         Naprawa u klienta bez zdejmowania obudowy i reinstalacji systemu

·         Komputer jest czasowo odłączony od sieci lokalnej i Internetu

·         Można dodać, że normalnie dostaje IP z DHCP

·         Zainstalowany jest system operacyjny Windows XP Proffesional (prawdopodobnie, jeśli nie ma w zadaniu to widzimy przy stanowisku)

·         Zazwyczaj są jakieś folderu na dysku C które nie mogą zostać usunięte

·         Przeważnie są to dwie osoby pracujące na koncie Administratora

·         Należy utworzyć osobne konta dla użytkowników

·         Niektórzy użytkownicy powinni pisa dać ograniczenia / zmienione prawa do folderów

·         System pracuje niestabilnie

·         Dane nie mogą zostać utracone

·         Należy dopisać tutaj jeszcze o samej usterce (zależne od zadania np. klawiatura nie działa poprawnie, albo skróty do programów nie działają itp.)

3.Przyczyny

·         Możliwość zarażenia systemu wirusami / spywarami / trojanami

·         Brak programu antywirusowego

·         Brak aktualizacji antywirusa / bazy wirusów / systemu

·         Brak wlaczonego trybu monitora w antyvirusie

·         Brak zapory / firewalla / programów anty spyware

·         Wyłączona automatyczna aktualizacja systemu

·         Pofragmentowany dysk twardy

·         Błędy na dysku/ uszkodzone sektory

·         Brak odpowiednich kont dla użytkowników

·         Niepoprawne użytkowanie zasobami komputera

·         Zbyt dużo uruchomionych programów / programów w autostarcie

·         Błedy w rejestrze / zaśmiecony rejestr

·         Przepełniony dysk twardy

·         Brak sterowników / konflikty urzadzeń

4.Wykaz Czynności

·         wstępna diagnoza

·         Wejście do BIOS’a w celu skorygowania ustawień (przywrócenie ustawień domyślnych)

·         Sprawdzenie czy komputer poprawnie wykonuje procedury POST

·         Uruchomienie systemu w trybie awaryjnym jeżeli to konieczne (no właśnie, jeśli nie jest konieczne to chyba i tak zapisać ten punkt)

·         Uruchomienie systemu w trybie normalnym z zalogowaniem się na Administratora,

·         Sprawdzenie sterowników / konfliktów czy sprzęt działa poprawnie (Menadżer urządzeń)

·         Skanowanie dysku programem scandisk

·         Wykonanie kopi danych (zazwyczaj foldery o których mowa w zadaniu)

·         Wykonanie kopi rejestru systemu Windows (ten punkt przed czy po czyszczeniu ?, bo można coś popsuć „czyszczeniem”)

·         Wyczyszczenie rejestru jeżeli posiadamy do tego oprogramowanie (jeśli nie posiadamy to: sprawdzenie rejestru w programie regedit)

·         wywalenie zbędnych programów z autostartu (program msconfig)

·         Instalacja antywirusa

·         Aktualizacja bazy wirusów

·         Włączenie automatycznej aktualizacji antywirusa / bazy

·         Włączenie trybu monitora

·         Pełne skanowanie systemu

·         Instalacja i konfiguracja programu anty spyware oraz pełne skanowanie

·         Włączenie / sprawdzenie automatycznej aktualizacji systemu

·         Włączenie / sprawdzenie zapory systemowej / firewalla

·         Instalacja poprawek hotfix  (jeśli takie mamy)

·         Utworzenie i skonfigurowanie kont użytkowników

·         Ustawienie praw / przywilejów do folderów

·         Naprawa usterki – zależne od zadania (skróty / Outlook / przeglądarka / klawiatura itp. )

·         Defragmentacja dysku twardego

·         Utworzenie punktu przywracania systemu

·         Sprawdzenie poprawności działania systemu po usunięciu usterki

·         Podsumowanie (piszemy co zostało zrobione / czy znaleziono wirusy / czy wszystko działa itp.)

6.Wskazania dla użytkowników

·         Nie powinno się korzystać z kont administratora

·         Nie powinno się udostępniać hasła do swojego konta

·         Powinno się korzystać tylko ze swojego konta

·         Hasło powinno się zmieniać co jakiś czas, hasło powinno być trudne do zgadnięcia i składać się z co najmniej 6 znaków

·         Antywirus powinien cały czas pracować w trybie monitora

·         Należy świadomie odpowiadać na komunikatu systemu

·         Należy instalować wszystkie aktualizacje systemu

·         Aktualizacja antywirusa powinna być przeprowadzana jak najczęściej

·         Nie należy odwiedzać stron które mogą stanowić zagrożenie dla systemu

·         Powinno się zmienić przeglądarkę internetową na bardziej bezpieczną (Firefox / Opera)

·         Nie należy otwierać załączników pocztowych od nieznanych osób

·         Należy co jakiś czas tworzyć kopię zapasową danych na nośnikach wymiennych np. CD/DVD/pendrive

·         Nie należy instalować oprogramowania bez wiedzy administratora

·         Co najmniej raz w tygodniu powinno się przeprowadzić pełne skanowanie systemu antywirusem

·         Co jakiś czas powinno się wykonać defragmentację dysku twardego

·         Zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa BHP

Źródło: www.admin.exploracje.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie egzaminacyjne


Opracuj projekt realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki systemu komputerowego zgłoszonej przez klienta, opisanej w załączniku 1. Naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie.
Zlokalizuj i usuń usterki, bez reinstalacji systemu oraz zabezpiecz system przed podobnymi przypadkami. Opracuj wskazania dla użytkownika systemu dotyczące bezpiecznego korzystania z komputera podłączonego do Internetu.
Zrzuty z ekranu, dokumentujące usunięcie zidentyfikowanych usterek, wydrukuj i zapisz w pliku, który zostanie nagrany na nośniku. Nośnik, plik i wydruk podpisz swoim numerem PESEL.


Projekt realizacji prac powinien zawierać:
1. Tytuł pracy egzaminacyjnej.
2. Założenia - dane wynikające z treści zadania i załączników.
3. Listę prawdopodobnych przyczyn usterki komputera na podstawie opisu objawów.
4. Wykaz działań, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki komputera
zgodnie z przedstawioną listą prawdopodobnych jej przyczyn.
5. Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego do
Internetu.


Dokumentacja z wykonania prac powinna zawierać:
1. Rejestr kolejno wykonywanych czynności podczas lokalizowania i usuwania usterki komputera.
2. Wydruk zrzutów z ekranu dokumentujących usunięcie zidentyfikowanych usterek komputera.
3. Nośnik z plikiem zawierającym zrzuty z ekranu.


Do wykonania zadania wykorzystaj:
Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego użytkowaniu - Załącznik 1.
Do opracowania projektu realizacji prac przygotowano biurko do pisania, a do lokalizacji i
usunięcia usterki
komputera przygotowano stanowisko komputerowe z systemem operacyjnym i standardowymi
narzędziami.
Dodatkowo przygotowano na płytach CD -program antywirusowy, zbiór aktualizacji baz
antywirusowych, dokumentację w wersji elektronicznej do programu antywirusowego (format
PDF), program Adobe Reader, sterowniki urządzeń wchodzących w skład serwisowanego
komputera. W systemie komputerowym, który nie jest podłączony do Internetu i sieci lokalnej,
sprawdź rodzaj zainstalowanego systemu operacyjnego.


Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 240 minut


Załącznik 1
Opis objawów świadczących o nieprawidłowym działaniu komputera i informacje o jego użytkowaniu


Objawy:
Po uruchomieniu komputera, użytkownik może zalogować się do systemu (WINDOWS XP Pro) na
swoje konto.
Komputer działa w sposób uniemożliwiający normalną pracę: po załogowaniu się bardzo długo ładują się ustawienia osobiste, bardzo powoli pojawiają się ikony na pulpicie, co pewien czas komputer zawiesza się na kilkanaście sekund, przy korzystaniu z przeglądarki internetowej Internet Explorer, samoczynnie pojawia ją się reklamy.


Informacje dodatkowe przekazane przez klienta:
- naprawa ma być wykonana u klienta, a nie w serwisie,
- komputer na co dzień jest wykorzystywany w księgowości małej firmy i jest podłączony do nternetu przez sieć lokalną,
- z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: księgowość),
- komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory,
- prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem: qwertyuiop,
- lokalne konto Administrator jest zablokowane,
- na dysku komputera utworzona jest jedna partycja, na cały obszar dysku, z systemem plików
NTFS,
- na dysku zainstalowany jest oprogramowanie użytkowe: pakiet biurowy, aplikacja dla księgowości z lokalną bazą danych. Konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty muszą
być zachowane.

Przykład rozwiązania zadania egzaminacyjnego


Tytuł pracy egzaminacyjnej.
Opracowanie projektu realizacji prac prowadzących do lokalizacji i usunięcia usterki systemu
komputerowego oraz zabezpieczenia systemu. Lokalizacja i usunięcie usterki u klienta. Opracowanie wskazówek dla użytkownika systemu.

Założenia.
- na komputerze jest zainstalowany system operacyjny WINDOWS XP Pro,
- po zalogowaniu się bardzo długo ładują się ustawienia osobiste, bardzo powoli pojawiają się ikony na pulpicie, co pewien czas komputer zawiesza się na kilkanaście sekund,
- przy korzystaniu z przeglądarki internetowej Internet Explorer, samoczynnie pojawia ją się reklamy
- komputer na co dzień jest wykorzystywany w księgowości małej firmy i jest podłączony do Internetu przez sieć lokalną,
- z serwisowanego komputera korzysta jedna osoba, logująca się na prywatne konto lokalne (nazwa konta: księgowość),
- prywatne konto użytkownika ma uprawnienia grupy Administratorzy, chronione jest hasłem:
qwertyuiop,
- lokalne konto Administrator jest zablokowane,
- komputer nie jest podłączony do domeny Active Directory,
- na dysku komputera utworzona jest jedna partycja, na cały obszar dysku, z systemem plików
NTFS,
- na dysku zainstalowany jest oprogramowanie użytkowe: pakiet biurowy, aplikacja dla księgowości z lokalną bazą danych. Konfiguracja programów, wszystkie dane i dokumenty muszą
być zachowane.
- usterkę należy usunąć bez instalacji systemu u klienta, a nie w serwisie,
- należy zabezpieczyć system przed podobnymi przypadkami.


Lista prawdopodobnych przyczyn usterki komputera.
- szkodliwe programy typu wirusy,
- szkodliwe programy typu spyware itp.
- przy starcie systemu uruchamia się bardzo dużo programów
- zbyt mała wolna przestrzeń dyskowa,
- zbyt mała pamięć wirtualna,
- dysk systemowy jest bardzo fragmentowany,
- uszkodzenie dysku.


Wykaz działań, które należałoby podjąć celem zlokalizowania i usunięcia usterki komputera.
- uruchomienie komputera w trybie zwykłym,
- przywrócenie domyślnych ustawień BIOS-u,
- uruchomienie komputera w trybie awaryjnym,
- wyłączenie programów i usług szkodliwych,
- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą programów antywirusowego i
antyspywarowego,
- wykonanie defragmentacji dysku,
- wykonanie pełnej aktualizacji systemu za pomocą Service Pack 2,
- włączenie zapory,
- włączenie aktualizacji systemu komputerowego,
- włączenie programów antywirusowych i antyspywarowych,
- odtworzenie rejestru systemu przy wykorzystaniu kopii rejestru, jeżeli taka istnieje,
- zamknięcie zbędnych procesów w menedżerze zadań,
- zmiana wielkości przydzielonej pamięci wirtualnej, jeżeli jest za mała.


Wskazania dla użytkownika systemu dotyczące zabezpieczenia komputera podłączonego do
Internetu.
- aktualizacja baz programu antywirusowego,
- aktualizacja baz programu antyspywarowego,
- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich wirusów za pomocą programu antywirusowego,
- sprawdzenie i usunięcie z systemu wszystkich szkodliwych programów za pomocą programu
antyspywarowego.
- sprawdzenie czy włączone aktualizacje systemowe i zapora.
- zakaz otwierania załączników podejrzanych na wirusy,
- kontrolowanie ilości wolnej przestrzeni.
- skanowanie dysku,
- porządkowane dysku (czyszczenie, usuwanie plików cooki i tp.)
- archiwizacja dokumentów,
- zakaz korzystania z programów P2P.

-aktualizacje automatyczne

-automatyczna aktualizacja bazy wirusów,

-automatyczna aktualizacja bazy programu antyspyware

- częsta zmiana hasła

- archiwizacja danych na osobnym nośniku

- co jakiś czas oczyszczanie i defragmentacja dysku

- wykonywanie punktów przywracania systemu przed instancją nowego oprogramowania

- unikanie podejrzanych stron internetowych

- nie otwieranie spamów

- Nie otwieranie podejrzanych załączników

- sprawdzanie nośników USB
 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin