Treść księgi bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie
Każda firma, która dba o bhp swoich pracowników powinna utworzyć księgę bezpieczeństwa i higieny pracy.
Jest to wewnętrzny dokument firmy opisujący organizację i wszelkie działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa ludzi w niej zatrudnionych oraz pracowników innych podmiotów wykonujących prace na terenie i na rzecz tej firmy.
Sprawdź, co powinna zawierać taka księga, aby spełniała swoją funkcję!
Księga bezpieczeństwa i higieny pracy jest to zbiór funkcjonujących w firmie:
· procedur,
· instrukcji,
· zarządzeń,
· poleceń,
· ustaleń organizacyjnych
· dotyczących bhp.
Pamiętaj!
W zależności od wielkości firmy i profilu jej działalności księgi bhp mają różną zawartość i objętość (zróżnicowanie to wynika z liczby i ciężkości zagrożeń).
Treść księgi bhp
W księdze bhp powinny znaleźć się między innymi zapisy dotyczące:
· zakresów odpowiedzialności poszczególnych osób kierownictwa i nadzoru za zapewnienie warunków bhp na poszczególnych stanowiskach pracy,
· organizacji, podległości, zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień służby bhp,
· powołania i funkcjonowania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,
· określania potrzeb dotyczących szkolenia w dziedzinie bhp oraz sposobów jego realizacji,
· sposobu organizacji profilaktycznych lekarskich badań okresowych pracowników,
· zatrudniania pracowników posiadających wymagane kwalifikacje lub potrzebne umiejętności,
· identyfikacji i monitorowania zagrożeń występujących w firmie,
· doboru i stosowanych środków ograniczających zagrożenia,
· identyfikacji i wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych oraz tych, które wymagają obsady co najmniej dwuosobowej,
· oceny ryzyka zawodowego wraz ze sposobem zapoznania z nim pracowników oraz planowania i realizacji działań ograniczających to ryzyko,
· opracowywania i zapoznawania pracowników z instrukcjami bhp,
· konsultowania i udziału pracowników w sprawach dotyczących bhp, w tym przy opracowywaniu instrukcji bhp,
· kontroli warunków pracy na poszczególnych stanowiskach pracy wraz z realizacją wniosków pokontrolnych,
· realizacji wniosków z kontroli organów nadzoru zewnętrznego nad warunkami pracy (np. PIP),
· pomiarów warunków środowiska pracy wraz z realizacją wniosków z nich wynikających,
· przeprowadzania okresowych przeglądów stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie wraz ze sposobem realizacji wniosków z nich wynikających,
· opracowywania planów poprawy warunków bhp,
· badań przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy, chorób zawodowych, awarii oraz zdarzeń potencjalnie wypadkowych wraz z realizacją działań zapobiegawczych wystąpienia podobnych sytuacji w przyszłości,
· usług świadczonych przez inne podmioty na rzecz i na terenie firmy w zakresie oceny, wyboru, kontroli, nadzorowania oraz świadomości zagrożeń,
· zakupów towarów w zakresie zapewnienia ich zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawnymi i przepisami bhp obowiązującymi w firmie,
· identyfikacji i dostępu do aktualnych wymagań prawnych oraz innych dotyczących bhp w odniesieniu do działalności firmy, a w szczególności stanowisk pracy,
· wyrobów i usług podlegających nadzorowi firmy lub tych, na które może ona wpływać,
· reagowania na zmiany wewnątrz firmy mające wpływ na bezpieczeństwo (zmiana struktury organizacyjnej, stanu osobowego załogi, wprowadzenie nowych maszyn, technologii, procesów i procedur),
· reagowania na zmiany zewnętrzne wynikające ze zmian przepisów prawnych i rozwoju wiedzy oraz techniki w zakresie bhp,
· sposobów motywowania pracowników do angażowania się w działania na rzecz poprawy warunków bhp w firmie,
· postępowania w sytuacjach awaryjnych, dotyczące:
- sposobów ewakuacji i zapewnienia środków ratunkowych,
- organizacji ratownictwa i pierwszej pomocy medycznej,
- zapewnienia łączności, systemów ostrzegawczych i alarmowych.
http://www.bhponline.pl/dokumentacja_bhp/tresc_ksiegi_bezpieczenstwa_i_higieny_pracy_w_firmie-513.html
wroniasty01