KSIĘGA BHP W FIRMIE.doc

(36 KB) Pobierz

Treść księgi bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie

 

Każda firma, która dba o bhp swoich pracowników powinna utworzyć księgę bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jest to wewnętrzny dokument firmy opisujący organizację i wszelkie działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa ludzi w niej zatrudnionych oraz pracowników innych podmiotów wykonujących prace na terenie i na rzecz tej firmy.

Sprawdź, co powinna zawierać taka księga, aby spełniała swoją funkcję!

 

 


Księga bezpieczeństwa i higieny pracy jest to zbiór funkcjonujących w firmie:

·         procedur,

·         instrukcji,

·         zarządzeń,

·         poleceń,

·         ustaleń organizacyjnych

·         dotyczących bhp.

Pamiętaj!

W zależności od wielkości firmy i profilu jej działalności księgi bhp mają różną zawartość i objętość (zróżnicowanie to wynika z liczby i ciężkości zagrożeń).

Treść księgi bhp

W księdze bhp powinny znaleźć się między innymi zapisy dotyczące:

·         zakresów odpowiedzialności poszczególnych osób kierownictwa i nadzoru za zapewnienie warunków bhp na poszczególnych stanowiskach pracy,

·         organizacji, podległości, zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień służby bhp,

·         powołania i funkcjonowania komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,

·         określania potrzeb dotyczących szkolenia w dziedzinie bhp oraz sposobów jego realizacji,

·         sposobu organizacji profilaktycznych lekarskich badań okresowych pracowników,

·         zatrudniania pracowników posiadających wymagane kwalifikacje lub potrzebne umiejętności,

·         identyfikacji i monitorowania zagrożeń występujących w firmie,

·         doboru i stosowanych środków ograniczających zagrożenia,

·         identyfikacji i wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych oraz tych, które wymagają obsady co najmniej dwuosobowej,

·         oceny ryzyka zawodowego wraz ze sposobem zapoznania z nim pracowników oraz planowania i realizacji działań ograniczających to ryzyko,

·         opracowywania i zapoznawania pracowników z instrukcjami bhp,

·         konsultowania i udziału pracowników w sprawach dotyczących bhp, w tym przy opracowywaniu instrukcji bhp,

·         kontroli warunków pracy na poszczególnych stanowiskach pracy wraz z realizacją wniosków pokontrolnych,

·         realizacji wniosków z kontroli organów nadzoru zewnętrznego nad warunkami pracy (np. PIP),

·         pomiarów warunków środowiska pracy wraz z realizacją wniosków z nich wynikających,

·         przeprowadzania okresowych przeglądów stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie wraz ze sposobem realizacji wniosków z nich wynikających,

·         opracowywania planów poprawy warunków bhp,

·         badań przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy, chorób zawodowych, awarii oraz zdarzeń potencjalnie wypadkowych wraz z realizacją działań zapobiegawczych wystąpienia podobnych sytuacji w przyszłości,

·         usług świadczonych przez inne podmioty na rzecz i na terenie firmy w zakresie oceny, wyboru, kontroli, nadzorowania oraz świadomości zagrożeń,

·         zakupów towarów w zakresie zapewnienia ich zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawnymi i przepisami bhp obowiązującymi w firmie,

·         identyfikacji i dostępu do aktualnych wymagań prawnych oraz innych dotyczących bhp w odniesieniu do działalności firmy, a w szczególności stanowisk pracy,

·         wyrobów i usług podlegających nadzorowi firmy lub tych, na które może ona wpływać,

·         reagowania na zmiany wewnątrz firmy mające wpływ na bezpieczeństwo
(zmiana struktury organizacyjnej, stanu osobowego załogi, wprowadzenie nowych maszyn, technologii, procesów i procedur),

·         reagowania na zmiany zewnętrzne wynikające ze zmian przepisów prawnych i rozwoju wiedzy oraz techniki w zakresie bhp,

·         sposobów motywowania pracowników do angażowania się w działania na rzecz poprawy warunków bhp w firmie,

·         postępowania w sytuacjach awaryjnych, dotyczące:

- sposobów ewakuacji i zapewnienia środków ratunkowych,

- organizacji ratownictwa i pierwszej pomocy medycznej,

- zapewnienia łączności, systemów ostrzegawczych i alarmowych.

 

 

 

http://www.bhponline.pl/dokumentacja_bhp/tresc_ksiegi_bezpieczenstwa_i_higieny_pracy_w_firmie-513.html

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin