Beata Binder
Jolanta Sikora
PSP nr1 w Nowej Soli
EDUKACJA ŚRODOWISKOWA – klasa III
3. Zwierzęta pól i lasów
………………………………………
(imię i nazwisko)
1. Podane nazwy zwierząt wpisz w odpowiednie rubryki tabeli:
mysz badylarka, kret, przepiórka, gawron, biedronka,
bielinek kapustnik, zając, kuropatwa, skowronek, stonka ziemniaczana trzmiel, chomik
ssaki
ptaki
owady
…../ 6p.
…………………………
2. W puste prostokąty wpisz organizmy stanowiące brakujące ogniwa łańcucha pokarmowego.
Lis ■ kapusta ■ biedronka ■ liście drzew ■ dzięcioł ■ drewno
zając
pająki
mszyce
jastrząb
korniki
3. Które z poznanych zwierząt możemy zaliczyć do roślinożernych, które do mięsożernych, a które do wszystkożernych? Zapisz ich nazwy w tabeli wykorzystując wyrazy:
krowa, jastrząb, świnia, wilk, dzik, sarna, owca, kot, lis, kuna, pies, zając
ZWIERZĘTA
roślinożerne
mięsożerne
wszystkożerne
………………………….............
…………………………............
4. Wpisz nazwy części ciała owada.
…../ 4p.
5. Które czynności wykonują rolnicy w pierwszej kolejności, a które w dalszej? Ponumeruj.
Pielęgnują uprawy – niszczą chwasty i obsypują rośliny okopowe
Wzbogacają glebę nawozami naturalnymi i sztucznymi
Spulchniają glebę – orzą i bronują
Sieją zboża jare
26 – 24
23 – 20
19 – 17
16 – 13
12 – 9
8 – 0
znakomicie
bardzo dobrze
dobrze
przeciętnie
słabo
bardzo źle
Kartoteka testu 3 klasa 3
Numer zadania
Sprawdzana umiejętność
(Uczeń:)
Wzór odpowiedzi
Kat. celu
Liczba punktów
1
grupuje zwierzęta żyjące na polu ze względu na przynależność systematyczną.
Np.: ssaki – kret
Ptaki – gawron
Owady - biedronka
Za każde 2 prawidłowe odpowiedzi –
1 pkt.
B
6
2
wskazuje kolejne ogniwa łańcucha pokarmowego.
Np.: lis – zając - kapusta
Za każde prawidłowo wskazane ogniwo – 2 pkt.
3
grupuje zwierzęta na: roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne.
Np.: roślinożerne – krowa
Mięsożerne – wilk
Wszystkożerne – świnia
4
wskazuje na rysunku części ciała owada.
Np.: Czułki, głowa, odwłok, skrzydła, odnóża.
Za każdą prawidłową odpowiedź –
5
dorotad