PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ SŁUCHOWĄ ORAZ SŁUCH FONEMATYCZNY
1. Odtwarzanie rytmu i struktur dźwiękowych.
- Wyklaskiwanie, stukanie, tupanie wg rytmu melodii piosenki
- Powtarzanie za nauczycielem wystukanego rytmu
- Odtwarzanie struktur rytmicznych z układów figur np.
klaskanie tupanie
2. Analiza wyrazu na sylaby.
- Układanie całych podpisów do obrazków
- Wyróżnianie pozycji samogłoski przez analizę dźwiękową wyrazu
- Oznaczanie w schemacie fonetycznym pozycji wyróżnionej samogłoski
- Dzielenie w/w wyrazów na bazie wzorca fonetycznego (np. układ klocków białych i czerwonych lub tradycyjny układ okienkowy) na sylaby zgodnie z położeniem samogłoski
3. Czytanie z podziałem na sylaby i synteza wyrazów oraz ich pisanie z różnicowaniem budowy sylabowej (wykorzystanie koloru, falbankowania)
4. Uzupełnianie: fonetyczne, graficzne z wykorzystaniem różnych pomocy i czynności sylab do pełnej postaci wyrazu, ich czytanie i zapisywanie z pamięci całości.
5. Tworzenie samodzielnie wyrazów zaczynających się lub kończących danymi sylabami (zagadki, rebusy, polowanie na sylaby w tekstach). Odczytywanie ich i całościowe zapisywanie.
6. Przekształcanie budowy sylabowej wyrazów:
- w izolacji wyrazy np. zmiana kolejności
- w zestawach wyrazów, nowe połączenia
Czytanie i pisanie ich w kontekście zdania lub zapisywanie ich schematów fonetycznych.
Pisanie z pamięci zapamiętanych lub wybranych wyrazów po uprzednim sporządzeniu ich schematów fonetycznych.
7. Podskoki w rytm budowy sylabowej wyrazów.
8. „Roboty sylabowe” – specyficzny chód dziecka, określający budowę sylabową.
9. Śpiewanie piosenki z rytmem sylabowym lub mówienie wiersza i dołączenie charakterystycznych gestów akcentujących budowę sylabową.
jo-chom