ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ u dzieci młodszych.doc

(55 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH

 

 

 

 

ZESTAW  ĆWICZEŃ  USPRAWNIAJĄCYCH 

PERCEPCJĘ  SŁUCHOWĄ

U DZIECI  W  MŁODSZYM

WIEKU  SZKOLNYM

 

 

 

Opracowała: Małgorzata Łukasiak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

 

W psychologii prawidłowy rozwój dziecka warunkują cztery grupy czynników, które działają we wzajemnym powiązaniu i współzależności ze sobą.

Należą do nich:

-  odziedziczone i wrodzone zadatki anatomiczno-fizjologiczne organizmu,

  szczególnie centralnego układu nerwowego;

-  własna aktywność i działalność dziecka;

-  środowisko;

-  wychowanie i nauczanie;

 

 

Jak w każdym stadium rozwoju również u dzieci rozpoczynających naukę  występują różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, które należy umieć rozpoznać. Ich wczesne wykrycie, zwłaszcza u dzieci z normą intelektualną, ale nieharmonijnie rozwijających się oraz podjęcie szeroko rozumianej pomocy korekcyjno-wyrównawczej i dostosowanej do wieku, a także stopnia zaburzenia ma bardzo istotne znaczenie we wczesnej edukacji dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.  PERCEPCJA  SŁUCHOWA  I  JEJ  ZABURZENIA

1.  Lokalizacja zaburzenia.

Proces różnicowania dźwięków, ich analizowanie i syntetyzowanie dokonuje się na poziomie kory mózgowej. Jeżeli słuchowe okolice kory mózgowej są uszkodzone lub też z innych powodów mniej funkcjonalnie sprawne, odbieranie i różnicowanie oraz syntetyzowanie dźwięków przebiega wadliwie.

Receptorem słuchu, który przetwarza bodźce dźwiękowe na impulsy nerwowe są komórki rzęskowe w narządzie Cortiego.

 

2.  Objawy zaburzonej analizy i syntezy słuchowej.

Dzieci z zaburzeniami w zakresie analizy i syntezy słuchowej mają trudności w:

-  odtwarzaniu rytmu, (np. klaskanie);

-  rozumieniu bardziej skomplikowanych poleceń słownych;

-  zapamiętaniu i powtarzaniu trudniejszych wyrazów;

-  opanowaniem pamięciowym tekstów (słabsza pamięć słuchowa);

-  wyodrębnianiu głosek i sylab w wyrazie;

-  wyodrębnianiu wyrazów w zdaniu;

-  odróżnianiu dźwięków nosowych: „on”, „om”, „en”, „em”, od  „ą”, „ę”;

-  różnicowaniu głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych;

-  składaniu liter w jedną całość (w sylabę, wyraz);

-  poprawnym czytaniu (przekręcanie wyrazów, czytanie powolne);

-  czytaniu ze zrozumieniem;

-  uczeniu się języków obcych, opuszczają litery, sylaby a nawet wyrazy;

-  zmieniają szyk zdania;

-  opuszczają końcówki wyrazów, zwłaszcza przy zbiegu dwóch spółgłosek,

np.: piszą   „upad” zamiast „upadł”;

-  mają trudności w różnicowaniu „i” oraz „j”;

-  zamieniają głoski dźwięczne na bezdźwięczne: w - f, g - k, d – t;

-  trudności w odtwarzaniu melodii i rytmu;

-  mylą wyrazy o podobnym brzmieniu;

-  zmieniają głoski syczące na szumiące lub ciszące np.: ‘s” na „sz” lub „ś”;

-  posiadają dość ubogi słownik;

-  posiadają trudności w koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych, co bywa

przyczyną znacznej męczliwości przy dłuższym słuchaniu, a co wtórnie nasila

gorsze zapamiętywanie i rozumienie mowy;

przestawiają kolejność dźwięków w wyrazach.

 

II.  METODY  BADANIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

1.  Wywiad z rodzicami.

2.  Obserwacja wypowiedzi i wymowy dziecka.

3.  Obserwacja podczas zajęć umuzykalniających.

4.  Próby eksperymentalne:

analiza – do oceny analizy słuchowej mogą należeć próby, podczas których

dziecko wyodrębnia zdania, wyrazy, sylaby, głoski, samogłoski i spółgłoski;

synteza – do oceny poziomu syntezy słuchowej można stosować próby, podczas

których dziecko musi zsyntezować zdanie, wyraz z sylab, wyraz z głosek, sylab;

porównywanie – próby służące porównywaniu głosek i wyrazów m.in. próby

badania słuchu fonologicznego wg B. Rocławskiego.

5. Test J.M. Wepman – Z. Matejcka (podaje pary wyrazów bezsensownych; zestawione wyrazy są identyczne lub różnią się jednym fonemem, liczbą i kolejnością głosek).

6.  Test M.Stambak polega na odtwarzaniu struktur rytmicznych.

7.  J. Styczek – próby badania słuchu fonematycznego.

 

III.  ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE  FUNKCJE  SŁUCHOWE

-  odtwarzanie struktur dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:

•  odtwarzanie rytmu ilustrowanego układem przestrzennym;

•  rozpoznawanie układu przestrzennego odpowiadającego wystukanemu rytmowi;

•  rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym.

Celem tych ćwiczeń jest rozwijanie percepcji słuchowej przez rozpoznawanie

i odtwarzanie.

-  słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe odtworzenie jej przez:

•  wyklaskiwanie, wystukiwanie ołówkiem;

•  pałeczką na bębenku, grzechotkach, klockach, wg. układu kropek (np.:  ••  ••• ••,

• •• •  ••) itp. z uwzględnieniem następstwa czasowego.

Celem tych ćwiczeń jest usprawnianie koordynacji słuchowo-wzrokowej i słuchowo-ruchowej.

-  odgadywanie słyszanego rytmu, wyszukiwanie go w zestawie rytmów;

-  graficzne odtworzenie wysłuchanego rytmu za pomocą kresek, kółek;

-  różnicowanie dźwięków oparte na muzyce i rytmice;

-  porównywanie melodii (tempo, wysokość głosy, tonacja).

Celem ćwiczeń jest tworzenie związków słuchowo-wzrokowych, ćwiczenia

w identyfikowaniu dźwięków, graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu.

-  dzielenie zdań prostych na wyrazy, liczenie wyrazów;

-  rozwijanie zdań, porównywanie liczby wyrazów w zdaniach;

-  układanie zdań do obrazków, obserwowanych sytuacji;

-  układanie wyrazów z rozsypanki wyrazowej;

-  układanie zdań o podanej liczbie wyrazów.

Celem tych ćwiczeń jest analiza i synteza zdań oraz utrwalenie mowy zdaniowej.

-  określanie długości wyrazów na podstawie liczby sylab;

-  podział wyrazów na sylaby, wydzielanie sylab w wyrazach przy śpiewaniu

   z marszem, wzmacniane klaskaniem, ruchami;

-  wydzielanie sylab przez dzielenie pasków papieru na części;

-  wydzielanie sylab w nagłosie, wygłosie wyrazów oraz sylab środkowych

   w wyrazach trzysylabowych;

-  wyszukiwanie (sylab) podanych sylab w wyrazach.

Celem ćwiczeń jest analiza sylabowa wyrazów.

-  odpoznawanie wyrazów wypowiadanych sylabami;

-  kończenie wyrazów zaczynających się daną sylabą;

-  rozwiązywanie rebusów obrazkowych;

-  rysowanie, wycinanie, wskazywanie przedmiotów, w których nazwach są dane

   sylaby.

Celem jest synteza sylabowa wyrazów.

-  wyróżnianie oraz wybrzmiewanie samogłosek i spółgłosek w nagłosie oraz

   samogłosek (O - la, k – ot, s – en);

-  grupowanie obrazków, których nazwy zaczynają się na daną głoskę;

Celem tych ćwiczeń jest usprawnianie umiejętności wyodrębniania głosek.

-  określanie miejsca danej głoski powtarzającej się w nagłosie, np.: maska, fajka;

-  liczenie głosek w wyrazach;

-  układanie wyrazów z żądanymi głoskami.

Celem ćwiczeń jest usprawnianie pamięci słuchowej.

-  dodawanie początkowej głoski: as – las;

-  odjęcie początkowej głoski: Alina – lina;

-  dodanie końcowej głoski: kot – koty;

-  odjęcie końcowej głoski: domy – dom.

Celem ćwiczeń jest wzbogacanie słownika.

-  czytanie pojedynczych sylab, wyrazów ( w okienku);

-  czytanie całościowe zdań i krótkich tekstów (z przesłoną);

-  dobieranie zdań do obrazków.

Celem ćwiczeń jest usprawnianie techniki czytania i kształtowanie umiejętności całościowego ujmowania wyrazu.

-  rozpoznawanie głosów z otoczenia;

-  określanie strony, z której pochodzi dźwięk;

-  rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty lub instrumenty.

Celem tych ćwiczeń jest różnicowanie sygnałów dźwiękowych.

-  podział zdania na wyrazy;

-  liczenie wyrazów w zdaniu;

-  budowanie zdania z podanym wyrazem;

-  podział wyrazu na sylaby;

-  zabawa w kończenie słów;

-  rysowanie przedmiotów zaczynających się na podaną sylabę;

-  loteryjki sylabowe;

-  liczenie sylab;

-  tworzenie wyrazów dwusylabowych z jednosylabowych;

-  rebusy;

-  układani4e wyrazów z sylab;

-  kto ma więcej „sz”, „cz”;

-  różnicowanie głosek podobnych fonetycznie, segregowanie obrazków, których

   nazwy zaczynają się na określone głoski.

Celem ćwiczeń jest uzyskanie umiejętności wyróżniania wyrazów w zdaniu, wyróżniania sylab i głosek.

-  ćwiczenia syntezy sylabowej, głoskowej;

-  „przesuwaczki” sylabowe;

-  domino sylabowe, wyrazowo-obrazkowe;

-  dobieranie podpisu do obrazka.

Celem tych ćwiczeń jest usprawnianie techniki czytania.

-  nauka wierszy, tekstów, ciągów słownych np. nauka dni tygodnia, nazw miesięcy,

   pór roku, liczenie;

-  zabawy i gry rytmiczne.

 

Propozycje podanych ćwiczeń mają na celu przeciwdziałanie niepożądanym zjawiskom rozwojowym z równoczesnym likwidowaniem tych zjawisk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura:

1.  „Bliżej przedszkola”, czerwiec 2003 nr 6.

2.  Kokoszka M. – Dziecko w świecie.

3.  Sawa B., „Jeżeli dziecko źle czyta i pisze”.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin