ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PERCEPCJĘ WZROKOWO – SŁUCHOWO – RUCHOWĄ.doc

(39 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ

 

 

 

ZESTAW  ĆWICZEŃ 

USPRAWNIAJĄCYCH  PERCEPCJĘ

WZROKOWO SŁUCHOWO RUCHOWĄ

U  DZIECI

W  MŁODSZYM  WIEKU  SZKOLNYM

 

 

 

Opracowała: Małgorzata Łukasiak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DYSLEKSJA – to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu.

Zapobieganie dysleksji ma na celu usprawnianie percepcji wzrokowo – słuchowej oraz rozwoju ruchowego u dzieci.

 

DZIECKO DYSLEKTYCZNE    wg. M. Bogdanowicz

-  jest mało sprawne ruchowo, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych;

-  ma problemy z zawiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików;

-  niechętnie rysuje, zdarza się, że  jest oburęczne;

-  ma trudności w posługiwaniu się nożyczkami;

-  niechętnie bawi się układankami, puzzlami, klockami;

- ma kłopoty z odwzorowaniem prostych szlaczków i figur geometrycznych;

-  ma problemy z odróżnieniem prawej i lewej strony ciała;

-  ma trudności z orientacją w przestrzeni;

-  ma trudności z określeniem kierunku w przestrzeni, nieprawidłowo używa

    przyimków: na, pod, za, nad.. itp.;

-  ma problemy z opanowaniem pamięciowym wierszy i piosenek;

-  nie może zapamiętać materiału uszeregowanego np.: nazw dni tygodnia, miesięcy,

   pór roku, liter alfabetu;

-  ma trudności z koncentracją, łatwo się rozprasza;

-  trudności z rozumieniem rozwiązywania zadań wymagających logicznego

   myślenia;

- trudności z budowaniem zdań, zmienia szyk wyrazów w zdaniu;

-  przekręca słowa, zmienia przedrostki w wyrazach, używa nieprawidłowych form

   gramatycznych;

-  często ma wadę wymowa, która się długo utrzymuje;

-  nie potrafi odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (np. „w”, „f”);

-  ma trudności w odróżnianiu głosek w wyrazie;

-  ma trudności z odróżnianiem i zapamiętywaniem kształtu liter;

-  problem sprawia mu odróżnienie i zapamiętanie kształtów identycznych lecz

   inaczej położonych w przestrzeni (np.: „b”, „p”);

-  ma trudności z rozmieszczeniem rysunku na kartce, omija szczegóły;

-  często pisze litery i cyfry zwierciadlanie, odwzorowuje wyrazy przez zapis ich od

   strony prawej do lewej;

USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWO – SŁUCHOWEJ

ORAZ ROZWOJU RUCHOWEGO

 

PROPOZYCJE ĆWICZEŃ

  1.  Zabawy układankami, puzzlami, kolorowymi figurami geometrycznymi, dominem.

  2.  Wyszukiwanie różnic między dwoma obrazkami.

  3.  Rysowanie konturów według podanego wzoru.

  4.  Układanie wzorów z figur geometrycznych.

  5.  Kreślenie kształtów graficznych, powstających za pomocą kreski łączącej

       wyznaczone punkty.

  6.  Wypełnianie konturów, pokrywanie płaszczyzny farbą, kredką.

  7.  Uzupełnianie niekompletnych figur.

  8.  Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych występujących w małej

       kompozycji.

  9.  Odwzorowywanie kształtu liter przez kalkę.

10.  Wyszukiwanie takich samych liter i segregowanie ich.

11.  Wyszukiwanie liter i sylab w wyrazach;

12.  Wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście.

13.  Zaznaczanie wyrazów jednosylabowych i dwusylabowych.

14.  Zabawy rozsypanką wyrazową.

 

15   Zabawy w rozpoznawanie dźwięków (co upadło?).

16.  Zabawy w nasłuchiwanie (co się dzieje?).

17.  Zabawy w zapamiętywanie krótkiego tekstu (narysuj tyle kresek ile jest zdań).

18.  Zabawy w dokańczanie zdań.

19.  Zabawy w segregowanie obrazków według podanej głoski na początku i na

       końcu.

20.  Wybrzmiewanie głosek w podanych słowach i liczenie ile ich jest.

21.  Dzielenie wyrazów na głoski i sylaby przez wyklaskiwanie.

22.  Liczenie wyrazów w zdaniu mówionym przez nauczyciela.

23.  Cięcie paska na tyle części, ile było wyrazów w zdaniu.

24.  Samodzielne tworzenie sylab rozpoczynających się podaną głoską.

25.  Tworzenie wyrazów z rozsypanki głoskowej.

26.  Tworzenie wyrazów z rozsypanki sylabowej.

27.  Znajdywanie w grupie sylab tych, które się powtarzają.

 

28.  Uczestniczenie dziecka w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych,

       zabawach porannych mających na celu doskonalenie rozwoju fizycznego:  

       •  kształcenie świadomości własnego ciała i usprawnianie ruchowe;

       •  kształcenie świadomości przestrzeni i działania w niej;

       •  dzielenie przestrzeni z innymi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu.

 

Poprzez ruch kreatywny dziecko jest aktywne i twórcze w swoim działaniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Literatura:

1.  Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu

2.  Bogdanowicz M., Kiwiel B., Przasnyska M., „Metoda Weroniki Sherborne w terapii

     i wspomaganiu rozwoju dziecka”.

3.  Grzelachowska L:., „Głoska i litera”.

4.  Kaja B., „Zarys terapii dziecka”.

5.  Gosowska, Pietrzak, Stępkowska, „Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi

     trudności w czytaniu i pisaniu”.

6.  Sawa B., „Jeżeli dziecko źle czyta i pisze”.

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin