11.pdf
(
93 KB
)
Pobierz
W_12
Marketingowe myślenie o
polityce
Marketingowe podejście do polityki
Marketing jako proces odnosi się do wymiany, w której z jednej strony mamy sprzedawcę
produktu lub usługi, a z drugiej - konsumenta. Celem strategii marketingowych,
opracowywanych zgodnie z marketingiem mix, jest urzeczywistnianie tej wymiany w
taki sposób, aby maksymalizować satysfakcję obu stron.
Porównywanie kandydata do produktów przemysłowych jest zbyt duŜym uproszczeniem.
Kandydat jest raczej dostawca pewnego rodzaju usług. Rzeczywistym produktem jest
platforma kampanii
, na którą składają się takie elementy jak:
(1) ogólny program wyborczy kandydata wynikający z załoŜeń polityczno-
gospodarczych partii;
(2) szczegółowe stanowiska wobec najbardziej istotnych problemów pojawiających się w
trakcie trwania kampanii;
(3) wizerunek kandydata;
(4) odniesienia do zaplecza politycznego kandydata, do grup popierających go wyborców
(związki zawodowe, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe itp.) i autorytetów.
Platforma jest konstrukcją dynamiczną. MoŜe się zmieniać wraz z rozwojem kampanii w
zaleŜności od zmian w sytuacji wyborczej.
Pomimo róŜnic dzielących marketing gospodarczy od politycznego praktycy i teoretycy
marketingu politycznego korzystają ze metodologii sprawdzonej w marketingu
gospodarczym, opierając się na podstawowych podobieństwach konsumenta i wyborcy,
oraz na załoŜeniu, Ŝe polityka, jak kaŜdy inny rynek, polega na konkurowaniu z innymi o
względy wyborcy (konsumenta).
¡
Rynek wyborczy
MEDIA
WYBORCY
KANDYDAT
ORGANIZACJE
PARTYJNE
SPONSORZY
GRUPY INTERESÓW
Marketingowe etapy kampanii politycznej
(Kotler&Kotler, 1999)
Etap 1. Badania środowiskowe
Określenie szans i zagroŜeń związanych z kampanią. Analiza
otoczenia społecznego
na
które składają się: aktualny stan ekonomiczny w danym okręgu wyborczym, sytuacja
gospodarcza w całym kraju, nastrój elektoratu, najwaŜniejsze aktualnie problemy
społeczne, gospodarcze i ekonomiczne. Bada się
psychologiczny profil elektoratów
(procent biorących udział w wyborach, orientacja ideologiczna, ustosunkowanie do
kandydata itd.). Ponadto dokonuje się charakterystyki
demograficzne
(wiek, dochód,
wykształcenie) i
psychograficzne
(wartości, style Ŝycia, postawy).
Etap 2. Ocena wewnętrznej i zewnętrznej sytuacji wyborczej
Ocena własnych moŜliwości i moŜliwości rywalizujących kandydatów. Oszacowanie
przez kandydata własnych silnych i słabych stron, oraz silnych i słabych stron
konkurencji.
Etap 3. Marketing strategiczny
Analiza elektoratu w róŜnych okręgach. WyróŜnia się te grupy, które wezmą udział
udział w głosowaniu. Następnie dokonuje się
segmentacji
potencjalnych wyborców na
sprofilowane grupy, dla których będą przygotowywane odpowiednie
strategie
marketingowe
. Na tym etapie dokonuje się
pozycjonowania
kandydata w danym
segmencie wyborczym, tak aby znalazł się w strategicznie lepszym połoŜeniu niŜ
konkurenci. Pozycjonowanie wymaga tworzenia odpowiedniego wizerunku i takiej
prezentacji programu, która podkreśli silne strony polityka i zwiększy jego elektorat.
Plik z chomika:
psychUW
Inne pliki z tego folderu:
13.pdf
(157 KB)
12.pdf
(112 KB)
11.pdf
(93 KB)
10.pdf
(127 KB)
09.pdf
(129 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adolescencja jako przejście od dzieciństwa do dorosłości
Autyzm u dzieci
Badania sondażowe
Choroby OUN i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej
Doktryny i fenomeny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin