11.pdf

(93 KB) Pobierz
W_12
Marketingowe myślenie o
polityce
372580471.002.png 372580471.003.png
Marketingowe podejście do polityki
Marketing jako proces odnosi się do wymiany, w której z jednej strony mamy sprzedawcę
produktu lub usługi, a z drugiej - konsumenta. Celem strategii marketingowych,
opracowywanych zgodnie z marketingiem mix, jest urzeczywistnianie tej wymiany w
taki sposób, aby maksymalizować satysfakcję obu stron.
 
372580471.004.png
Porównywanie kandydata do produktów przemysłowych jest zbyt duŜym uproszczeniem.
Kandydat jest raczej dostawca pewnego rodzaju usług. Rzeczywistym produktem jest
platforma kampanii , na którą składają się takie elementy jak:
(1) ogólny program wyborczy kandydata wynikający z załoŜeń polityczno-
gospodarczych partii;
(2) szczegółowe stanowiska wobec najbardziej istotnych problemów pojawiających się w
trakcie trwania kampanii;
(3) wizerunek kandydata;
(4) odniesienia do zaplecza politycznego kandydata, do grup popierających go wyborców
(związki zawodowe, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe itp.) i autorytetów.
Platforma jest konstrukcją dynamiczną. MoŜe się zmieniać wraz z rozwojem kampanii w
zaleŜności od zmian w sytuacji wyborczej.
Pomimo róŜnic dzielących marketing gospodarczy od politycznego praktycy i teoretycy
marketingu politycznego korzystają ze metodologii sprawdzonej w marketingu
gospodarczym, opierając się na podstawowych podobieństwach konsumenta i wyborcy,
oraz na załoŜeniu, Ŝe polityka, jak kaŜdy inny rynek, polega na konkurowaniu z innymi o
względy wyborcy (konsumenta).
¡
 
Rynek wyborczy
MEDIA
WYBORCY
KANDYDAT
ORGANIZACJE
PARTYJNE
SPONSORZY
GRUPY INTERESÓW
372580471.001.png
Marketingowe etapy kampanii politycznej (Kotler&Kotler, 1999)
Etap 1. Badania środowiskowe
Określenie szans i zagroŜeń związanych z kampanią. Analiza otoczenia społecznego na
które składają się: aktualny stan ekonomiczny w danym okręgu wyborczym, sytuacja
gospodarcza w całym kraju, nastrój elektoratu, najwaŜniejsze aktualnie problemy
społeczne, gospodarcze i ekonomiczne. Bada się psychologiczny profil elektoratów
(procent biorących udział w wyborach, orientacja ideologiczna, ustosunkowanie do
kandydata itd.). Ponadto dokonuje się charakterystyki demograficzne (wiek, dochód,
wykształcenie) i psychograficzne (wartości, style Ŝycia, postawy).
Etap 2. Ocena wewnętrznej i zewnętrznej sytuacji wyborczej
Ocena własnych moŜliwości i moŜliwości rywalizujących kandydatów. Oszacowanie
przez kandydata własnych silnych i słabych stron, oraz silnych i słabych stron
konkurencji.
Etap 3. Marketing strategiczny
Analiza elektoratu w róŜnych okręgach. WyróŜnia się te grupy, które wezmą udział
udział w głosowaniu. Następnie dokonuje się segmentacji potencjalnych wyborców na
sprofilowane grupy, dla których będą przygotowywane odpowiednie strategie
marketingowe . Na tym etapie dokonuje się pozycjonowania kandydata w danym
segmencie wyborczym, tak aby znalazł się w strategicznie lepszym połoŜeniu niŜ
konkurenci. Pozycjonowanie wymaga tworzenia odpowiedniego wizerunku i takiej
prezentacji programu, która podkreśli silne strony polityka i zwiększy jego elektorat.
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin