tekst_geeko_10d_open_office_draw.pdf

(1421 KB) Pobierz
122170218 UNPDF
Podstawy open source – system SUSE Linux 4-82
4.6 OpenOffice Draw – tworzenie ilustracji
4.6.1 Podstawowe informacje o grafice komputerowej
Istnieją dwa rodzaje grafiki komputerowej:
mapy bitowe (grafika rastrowa),
grafiki wektorowe.
Mapy bitowe zbudowane są z tablicy. Każde pole tablicy nazywa się punktem
lub kropką.
Im drobniejsza tablica, tym lepsza jakość obrazu. Liczba punktów nazywana
jest rozdzielczością.
Każdy punkt ma zdefiniowany kolor.
Niska rozdzielczość Średnia rozdzielczość Wysoka rozdzielczość
W grafikach wektorowych wszystko jest opisane w kształtach geometrycznych,
jak linie, krzywe. Linia może być opisana za pomocą współrzędnych jej
początku i końca. Ma ona określoną grubość, może być punktowana lub nie.
Powiększając grafikę wektorową, komputer musi jedynie obliczyć nowe
współrzędne. Jakość nie zostaje przy tym naruszona.
2008 Novell Inc. Licencja Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać
i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych, przy zachowaniu autorstwa
Novell Inc.
122170218.009.png 122170218.010.png 122170218.011.png 122170218.012.png
Podstawy open source – system SUSE Linux 4-83
Ćwiczenie: Podstawowe informacje o grafice
komputerowej
Zastanów się, jakie są zalety i wady map bitowych oraz grafik
wektorowych. Wypełnij poniższą tabelkę.
Mapa bitowa
Grafika wektorowa
Rozmiar pliku dużego obrazu
Jakość po powiększeniu
Czas powiększania
Odpowiednie do modyfikacji zdjęć tak
Odpowiednie do rysunków
i wykresów technicznych
4.6.2 Uruchamianie OpenOffice Draw
W OpenOffice Draw można tworzyć grafiki wektorowe.
OpenOffice Draw uruchamiamy, wybierając Plik → Nowy → Rysunek z paska
menu innego podprogramu OpenOffice lub klikając na aktywator
OpenOffice.org Draw w grupie Biuro Grafika przeglądarki aplikacji.
4.6.3 Tworzenie rysunku
Po uruchomieniu OpenOffice Draw, pojawi się okno:
2008 Novell Inc. Licencja Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać
i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych, przy zachowaniu autorstwa
Novell Inc.
Ćwiczenie: Podstawowe informacje o grafice
komputerowej
122170218.001.png 122170218.002.png
Podstawy open source – system SUSE Linux 4-84
W ramce po lewej stronie widać podgląd stron. W większej ramce po prawej
ukazana jest bieżąca strona.
W dole okna programu Draw znajduje się pasek narzędzi pozwalający na
wstawianie prostych elementów rysunkowych.
Dzięki narzędziom rysunkowym tworzyć można zróżnicowane elementy
rysunkowe, takie jak prostokąty, elipsy, linie, obiekty 3D. Większość elementów
występuje w kilku – kilkunastu odmianach. Aby zobaczyć odmiany elementu,
kliknij na czarny trójkącik po prawej stronie ikonki symbolizującej daną
kategorię. Pojawia się menu, z którego możesz wybrać typ rysunku z danej
kategorii.
Znaczenie ikonek paska narzędzi rysunkowych:
Zaznacz istniejący obiekt
Kliknij raz na rysunek. Małe niebieskie
kwadraciki wzdłuż krawędzi sygnalizują, że
obiekt został zaznaczony. „Łapiąc” i
przesuwając te kwadraciki, zmienić można
wymiary obiektu.
Narysuj linię
Narysuj linię ze strzałką na końcu
2008 Novell Inc. Licencja Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać
i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych, przy zachowaniu autorstwa
Novell Inc.
122170218.003.png 122170218.004.png
Podstawy open source – system SUSE Linux 4-85
Narysuj prostokąt
Narysuj elipsę
Wpisz tekst
Menu zawierające osiem wariantów krzywych. Krzywą kończymy
za pomocą podwójnego kliknięcia.
Menu zawierające dwanaście wariantów łączników. Łączniki to
linie pomiędzy obiektami.
Kiedy obiekt zostaje przesunięty, połączenie
pozostaje.
Miejsca połączenia.
Menu zawierające dziesięć wariantów linii i strzałek.
Menu zawierające kilkanaście prostych kształtów geometrycznych.
Menu zawierające kształty wybranych symboli.
Menu zawierające różne modele strzałek blokowych.
Menu zawierające kształty dla schematów blokowych.
Menu zawierające różne modele objaśnień.
Menu zawierające dwanaście kształtów gwiazdek.
Przejdź do trybu modyfikowania kształtu za pomocą punktów
(krzywe Beziera)
Zarządzaj punktami sklejania. Punkt sklejania to nowy punkt, do
którego można podłączyć łącznik.
2008 Novell Inc. Licencja Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać
i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych, przy zachowaniu autorstwa
Novell Inc.
122170218.005.png 122170218.006.png
Podstawy open source – system SUSE Linux 4-86
Tworzenie tekstu z efektami graficznymi. Styl tekstu wybrać
można z galerii Fontwork:
Wstaw obraz z pliku.
Wstaw obraz z galerii OpenOffice:
Menu zawierające osiem efektów, jak obrót, odbicie,
zniekształcenia obrazu.
Menu umożliwiające wybór sposobu wyrównania danego obiektu.
Zmiana rozmieszczenia obiektów. Nowo wstawiony obiekt ułożony
jest zwykle na wierzchu innych obiektów. Tutaj możesz to zmienić.
Posłuż się perspektywą, aby zmienić obiekt 2D na obiekt 3D
(płaski dwuwymiarowy na przestrzenny, trójwymiarowy)
2008 Novell Inc. Licencja Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać
i wykonywać utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych, przy zachowaniu autorstwa
Novell Inc.
122170218.007.png 122170218.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin