RATUNKU.pdf

(74 KB) Pobierz
trudne zachowania-interwencje.handout
RATUNKU!
czyli trudne zachowania dzieci
[autor: Marek Jaros]
zachowanie
właściwa reakcja 1
Zachowania agresywne fizycznie wobec
rówieśników
1. uniemożliwić atak, jeśli trzeba używając siły
(ochronić innych)
2. wyraźnie postawić granicę: Nie zgadzam się…
3. jeśli to konieczne, odizolować agresora pozwalając
by ochłonął/odreagował – w obecności dorosłego
4. omówić sytuację – starając się zrozumieć
perspektywę agresora i jednocześnie twardo
odwołując się do norm
5. wspólnie wypracować strategię: Jak to zrobimy,
żebyś dał radę przestrzegać norm?
Zachowania agresywne fizycznie wobec
dorosłych
Jak wyżej.
Używanie wulgarnych słów 1. Przypomnieć o normach.
2. Postawić granicę
Obrażanie, wyśmiewanie innych 1. Przypomnieć o normach.
2. Postawić granicę
Łamanie ustalonych norm 1. Przypomnieć o normach.
2. Postawić granicę
3. Zapowiedzieć konsekwencje łamania norm
4. Jeśli nie działa bezwzględnie zrealizować
zapowiedziane konsekwencje
Zachowania zagrażające zdrowiu lub życiu 1. Ochronić (dopuszczalne użycie siły w celu
zatrzymania).
2. Kiedy wszyscy są bezpieczni można tłumaczyć,
wyjaśniać, negocjować…
Odmowa współpracy Zachęcać do współpracy (szanując autonomię)
Wycofywanie się z kontaktu Zachęcać do kontaktu, podążać za…, komunikat: Ty
też jesteś ważny.
Odrzucanie dorosłego Nie pozwolić się odrzucić (szanując prawa człowieka
oczywiście).
Zachowania seksualne Drobne „wpadki” można zignorować. Bardziej
nasilone zachowania – zatrzymać, odwołać się do
norm społecznych i kulturowych. Edukować.
Zadawanie osobistych pytań Wykorzystać okazję do objaśniania świata. Pytanie
Czy pani sypia z tym panem? w rzeczywistości jest
pytaniem o relacje kobiet i mężczyzn.
Zadawanie trudnych pytań (seks, śmierć…) Odpowiadać NA PYTANIA* – prosto, konkretnie i
zrozumiale (zgodnie z możliwościami poznawczymi
pytającego).
*Na pytanie Skąd się biorą dzieci? należy udzielić wyjaśnienia skąd
się biorą dzieci – płynne przejście do nauki zakładania prezerwatyw
jest pewną przesadą.
1 Punkty wskazują WŁAŚCIWĄ kolejność działań (np. najpierw zabieramy dziecku młotek a dopiero potem rozmawiamy z nim
o słabościach pomysłu walenia młotkiem w głowę kolegi – nigdy odwrotnie)
© Fabryka Projektów Społecznych
www.fundacjafps.pl
150004481.001.png 150004481.002.png 150004481.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin