Dane :
a) Rodzaj jednostek ładunkowych : kontenery wielkie uniwersalne
b) Liczba kontenerów ładowanych średnio w dobie : 200
c) Udziały procentowe kontenerów ładownych :
Udziały procentowe
Cnł
Cpł
1A
15
25
1C
30
d) Średni załadunek statyczny kontenera zs : 1A – 16t/kont, 1C – 10t/kont
e) Udział procentowy kontenerów przybyłych na punkt kontenerowy środkami transportu drogowego Ctps = 10% (od liczby kontenerów ogółem)
f) Udziały kontenerów w przeładunkach :
Cnł : anł1 = 0,7 anł2 = 0,2 anł3 = 0,1
Cnp : anp1 = 0,6 anp2 = 0,4
Cpł : apł1 = 0,3 apł2 = 0,6 apł3 = 0,1
Cpp : app1 = 0,1 app2 = 0,9
Ctps : atps1 = 0 atps2 = 1
g) Średni czas składowania :
Cnł = 12 h Cpp = 18 h
Cnp = 36 h Ctps = 48 h
Cpł = 24 h
1. Liczba kontenerów w poszczególnych stacyjnych komunikacjach przejścia dla ndśr = 200
Typ kontenera
ndśr ł = ndśr x udziały procentowe
Razem
50
80
60
120
90
110
200
2. Współczynnik nierównomierności obrotów a :
(ndśr ł x zs) [t/dobę]
1A: zs = 16t
480
800
1280
1C: zs = 10t
600
1200
1080
1400
2480
Obroty roczne przy 250 dniach roboczych :
Qr = 2480 x 250 = 620 000 t/rok
Przyjmuję a = 1,3
3. Liczba kontenerów w obsłudze technicznej w dobie szczytowej – Cot
Cot = (2CnłA + 2CnłC + Ctps) a =
= (2*20 + 2*60 + 20)*1,3 =
= 234 kontenery
4. Wymagana pojemność składów pociągów i ich liczba
Niezbędna liczba miejsc zastępczych w pociągach dla doby szczytowej w TEU :
Npn = Npp = (2CnłA + 1CnłC) a =
= (2*30 + 60)*1,3 = 156 TEU
Zakładam, że punkt obsługuje 2 kierunki kolejowe o jednakowym obciążeniu, liczba miejsc w pociągach dla jednego kierunku wyniesie 156 : 2 = 78 TEU
Przyjmuję wagon kontenerowy Sggos typ 624Z o długości całkowitej 27,1m ładowności 88 t, o pojemności 2x2 TEU lub 4x1 TEU, współczynnik wykorzystania pojemności pociągu b = 0,9 dobowe zapotrzebowanie na wagony wyniesie :
nwag = 78 : (0,9*4) = 22 wagony
Łączna długość wagonów :
Lwag = 22*27,1 = 596,2 m
Przyjmuję 2 pociągi na dobę o długości składu pociągu :
Lskł = 596,2 : 2 = 298,1 m (dla 11 wagonów)
5. Wymagana pojemność układu torów ładunkowych
Przy długości składu pociągu 298,1m uwzględniając luz na niedokładne ustawienie wagonów zakładam pojemność układu torów ładunkowych i jednocześnie długość frontu ładunkowego na 330 metrów.
6. Wymagana zdolność przeładunkowa i liczba urządzeń ładunkowych
Nko = (CnłA + CnłC) (anł1 + 2 anł2 + 3 anł3) +
+ (CpłA + CpłC) (apł1 + 2 apł2 + 3 apł3) +
+ (CtpsA + CtpsC) (atps1 + 2 atps2) +
+ (CnpA + CnpC) (anp1 + 2 anp2) +
+ (CppA + CppC) (app1 + 2 app2) =
= 90*(0,7 + 2*0,2 + 3*0,1) +
+ 110*(0,3 + 2*0,6 +3*0,1) +
+ 20*(2*1) +
+ 20*(0,6 + 2*0,4) +
+ 0 =
= 126 + 198 + 40 + 28 =
= 392 kontenerooperacje
dla doby szczytowej 392 * 1,3 = 510 kontenerooperacje
Przyjmuję pracę suwnicy SBK-32/25 na 3 zmiany po 8 godzin, przy wykorzystaniu czasu pracy suwnicy b = 0,8 i Tcykl = 4min/cykl to jej wydajność praktyczna wyniesie :
Wp = 288 kontenerooperacji na dobę
Liczba potrzebnych suwnic
392 : 288 = 1,36 suwnicy
w dobie szczytowej
510 : 288 = 1,77 suwnicy
Potrzebujemy zatem 2 suwnice.
7. Wymagana pojemność składowa
Pasmo składowania należy przewidzieć pod kontenery : ładowne z nadania, ładowne z przybyci...
Rzedzian8