doktorat2895.pdf

(2489 KB) Pobierz
Microsoft Word - 1. STRONA TYTUŁOWA.doc
UNIWERSYTET ŚLĄSKI
WYDZIAŁ PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII
mgr Iwona Malorny
LOKALNA SIEĆ WSPARCIA I PROFILAKTYKA WOBEC ZJAWISKA
NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY NA
PRZYKŁADZIE MIASTA BYTOM
Praca doktorska przygotowana
w Katedrze Pedagogiki Społecznej
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
pod kierunkiem Prof. UŚ. dr hab. Anny Nowak
Katowice 2008
281685852.003.png
SPIS TREŚCI
2
WSTĘP…………………………………………………………………………………...………3
ROZDZIAŁ I
NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE- TEORETYCZNE PODSTAWY
PROBLEMATYKI BADAŃ
1.1. Niedostosowanie społeczne jako zjawisko społeczne: definicje, typologie, przyczyny,
objawy, kryteria diagnostyczne…… …………..…………………………………….........9
1.2. Makro i mikro społeczne determinanty zdrowia bio-psycho-społecznego w kontekście
teorii systemowej ………………………………………………………….………...….21
1.3. Profilaktyka i wsparcie społeczne- nowe trendy, wyzwania, nadzieje……………….....33
1.4. Warsztat pracy specjalisty- animatora działań profilaktyczno-wspierających…………..50
1.5. Lokalna sieć instytucji i służb społecznych w świetle obowiązującego prawa………….59
ROZDZIAŁ II
ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH
2.1. Przedmiot, cel i problemy badawcze ……………………………………………..……..72
2.2. Metody i techniki badań………………………………………………………………….77
2.3. Charakterystyka terenu i grupy badawczej……………………………………................82
2.4. Organizacja i przebieg badań…………………………………………………………….83
ROZDZIAŁ III
LOKALNA SIEĆ WSPARCIA I PROFILAKTYKA WOBEC ZJAWISKA
NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH
3.1. Analiza indywidualnych przypadków rodzin, dotkniętych problemem
niedostosowania społecznego na podstawie wypowiedzi członków rodziny, analizy
dokumentów oraz kwestionariusza wsparcia społecznego……………………………...84
3.2. Podsumowanie analizy indywidualnych przypadków…………………………………….208
3.3. Charakterystyka lokalnej sieci wsparcia oraz działalności profilaktycznej
prowadzonej na terenie miasta Bytom, na podstawie analizy dokumentów,
wywiadów z przedstawicielami placówek oraz specjalistami zajmującymi się
bezpośrednio w/w problematyką……………………………………………………….224
3.4. Podsumowanie działań instytucjonalnych prowadzonych przez specjalistów na
rzecz rodzin, z problemem niedostosowania społecznego w środowisku lokalnym
miasta Bytom…………………………………………………………………………..295
Podsumowanie i wnioski końcowe ………………………………………………...………309
Bibliografia …………………………………………………………………………………315
Spis tabel ……………………………………………………………………………………328
Spis aneksów …………………………………………………………………………. ……329
281685852.004.png
WSTĘP
3
WSTĘP
... Dzieci dzisiaj - będą dorosłymi jutro. One będą określać naszą przyszłość.
Cechy, jakie zaszczepimy im dzisiaj i warunki życia,
jakie im stworzymy, będą decydować o tym,
jaki będzie świat w następnym stuleciu…
Adam Łopatka 1 .
W ostatnich dziesięcioleciach nasza rzeczywistość społeczna uległa znacznym
przeobrażeniom ustrojowym, gospodarczym, społeczno- kulturowym. Owe przemiany
doprowadziły do pojawienia się zarówno pozytywnych jak i negatywnych zjawisk społecznych
Wśród tych pierwszych (pozytywnych), pogłębiających nadzieje na lepsze, pełniejsze i
szczęśliwsze życie w różnych obszarach można wymienić: rozwój demokratycznych instytucji,
modernizacja gospodarki, demokracja i pluralizacja życia publicznego, otwarcie na współpracę
z innymi krajami itp 2 . Negatywne konsekwencje owych przemian przejawiają się natomiast w
kryzysie ekonomicznym i politycznym, kryzysie instytucji edukacyjnych i kulturalnych,
dysfunkcjonalności rodziny, ujawnianiu się nierówności społecznych w różnych układach
ludzkiego życia na tle ekonomicznym - w sferze ubóstwa, niedostatku lub nadmiernego
bogacenia się, nierówności w dostępie do dóbr, kultury, edukacji, zdrowia, rekreacji czy też
wypoczynku 3 .
W wyniku dokonujących się zmian społeczno-politycznych wytworzył się podział
społeczeństwa na tych, którzy łatwo się dostosowali do nowych reguł życia społecznego oraz
tych, którzy poczuli się zagubieni, sfrustrowani, bezradni w obliczu nowych wyzwań i
wymagań społecznych. Liczne badania prowadzone na ten temat dowodzą, iż niemożność
poradzenia sobie z „nową rzeczywistością”, doprowadziło do zwiększenia się też liczby i
rozmiarów patologii społecznych. Z dnia na dzień coraz powszechniejsze staje się zjawisko
narkomanii, alkoholizmu, prostytucji, agresji czy przemocy, których sprawcami są
niejednokrotnie dzieci i młodzież.
Na progu nowego tysiąclecia zwłaszcza młodzi ludzie żyją w permanentnym lęku
przed zagrożeniami związanymi z wynalazkami, wojnami, terrorystami, gwałtem, utratą
wolności i patologiami społecznymi. Można wskazać tu swoisty paradoks. Im bardziej
człowiek podbija świat i opanowuje prawa przyrody, rozwija technikę, tym bardziej czuje się
zagrożony ze strony samego siebie i tego co sam wyprodukował. Im bardziej dorabia się tego,
aby „mieć dużo i dobrze”, tym bardziej przestaje „być” - być człowiekiem uczciwym,
sprawiedliwym, wrażliwym na dobro, prawdę, piękno i wartości społeczne. W efekcie
szybkiego dorabiania się, gdy osiąga to, czego pragnął, czuje się z kolei znudzony,
wyizolowany, traci kontakt z ludźmi i Bogiem na rzecz latania i pilnowania dóbr
materialnych - traci w końcu poczucie sensu życia, odczuwa pustkę życiową 4 .
Przemiany zachodzące we współczesnym świecie stawiają młodzież w obliczu
nowych wyzwań, które niosą za sobą nie tylko nadzieję na lepsze jutro, ale i olbrzymi
niepokój oraz poczucia zagubienia w świecie, w którym brakuje wartości, norm i wzorców
regulujących zachowania. Wielu młodych nie wie, co jest możliwe a co nie jest możliwe,
jakie plany życiowe są realne i dozwolone, a które idą w niewłaściwym kierunku. Wynika to
m.in. z anomii, która dotknęła polską młodzież z trudem budująca swą tożsamość z zmiennej
rzeczywistości. Słuszne są podejrzenia, że powstanie stanu anomii nastąpiło po 1989r, kiedy
1 M. Noszczyk, Rodzinne uwarunkowania niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży, „Auxilium Sociale-
Wsparcie Społeczne”, 2002, nr 2, s. 107.
2 A. Mieszalska, Reakcje społeczne na przemiany ustrojowe, Wyd. UŁ, Łódź 1996, s.14-16.
3 A. Kawula, Bezpieczeństwo człowieka i jego rodziny w społeczeństwie postmonocentrycznym w Polsce, Wyd. „Edukacja”,
2000, nr 69, s.17-18.
4 Cz. Cekiera, Psychospołeczne aspekty patologii społecznych w Polsce u progu trzeciego tysiąclecia (w:) Profilaktyka
uzależnień drogą do wolności człowieka, (red) Cz. Cekiera, I. Niewiadomska, Wyd. TNKUL, Lublin 1999, s.14
281685852.005.png
 
WSTĘP
4
to pojawiły się nowe systemy wartości, norm nowych grup społecznych, religijnych i
parareliginych, co spowodowało próżnię aksjologiczną i społeczną oraz wyrastających na ich
podłożu problemów przystosowawczych jednostek 5 .
Adekwatne do obecnej sytuacji w świecie są słowa A. Radziewicza-Winnickiego,
który pisze, że „wszyscy dostrzegamy występujące wokół konflikty i animozje typowe dla
każdego okresu przemian. To one bezpośrednio wpływają na samopoczucie poszczególnych
jednostek i grup społecznych. Wiele osób odczuwa dzisiaj -społeczną, ekonomiczną i
polityczną degradacją. Wielu reprezentantów poszczególnych środowisk doświadcza
poczucia zagubienia w świecie nowych reguł postępowania, a znaczna część -naszych
rodaków nie rozumie znaczenia aktualnie obowiązujących norm bądź też propagowanych
wartości” 6 .
Taka współczesność nieustannego kryzysu wymusza wzór człowieka, który może
sprostać trudnym wyzwaniom, okolicznościom i zdarzeniom- człowieka pełnomocnego o
ukształtowanych kompetencjach intelektualnych do formułowania nowych zadań. Jak podaje
Z Kwiatkowski 7 , człowiek taki powinien być mądry, odpowiedzialny, świadomy i zdolny do
solidarnego współdziałania, radzenia sobie na coraz trudniejszym rynku pracy, umiejącego
krytycznie wybierać i osądzać wielorakie oraz migotliwe oferty kulturalne wedle
uniwersalnych wartości i zasad. I właśnie w takim kierunku według badacza powinna
zmierzać szeroko rozumiana profilaktyka i wychowanie młodego pokolenia.
Dokonujące się zmiany w różnych dziedzinach życia pociągają za sobą wymóg
plastyczności w przystosowywaniu się, integracji i asymilacji tych zmian. Konieczna jest
zatem, zmiana sposobu myślenia, innego ujmowania świata, takiego, które sprostałoby
wymogom współczesności. W pewnym sensie odpowiedzią na to wyzwanie jest podejście
systemowe 8.
W najszerszym znaczeniu teoria systemów stanowi próbę określenia współzależności
człowieka i otaczającego go świata. Z punktu widzenia ogólnej teorii systemów
rzeczywistość, która nas otacza i którą w dużej mierze kształtujemy, można ująć jako różnego
rodzaju zorganizowane układy o różnym stopniu złożoności, integracji wewnętrznej,
aktywności i dynamizmu. Znaczy to, że we wszystkich dziedzinach życia, w różnych jego
sferach mamy do czynienia ze złożonymi obiektami o charakterze systemowym i że
otaczającą nas rzeczywistość można lepiej poznać, jeśli staramy się uchwycić istotne
właściwości tych różnych systemów 9 . Innymi słowy system to zbiór elementów o
dynamicznej interakcji, w którym każdy z elementów jest określony przez pozostałe.
Człowiek jest nie tyle otoczony przez środowisko- system, ile stanowi jego część. System nie
jest zwykłą sumą części składowych, ale poprzez związki pomiędzy jego elementami i ich
atrybutami tworzy charakterystyczną całość, mającą swoją strukturę. Zmiana w jednym
punkcie systemu może spowodować zmianę lub zmiany w innym punkcie bądź w całym
systemie 10 .
Systemowe podejście do problemu niedostosowania społecznego wymaga
potraktowania go w sposób kompleksowy, uwzględniający nie tylko jednostkę, ale również
otaczające ją systemy, w tym w szczególności rodzinny i lokalny. Tak pojęta diagnoza
5 D. Krawczyk, Przestępczość nieletnich w środowisku lokalnym w okresie transformacji społecznej, „Auxilium Sociale
Wsparcie Społeczne”, 2002 nr 1, s. 123.
6 A. Radziewicz- Winnicki, Społeczeństwo w trakcie zmiany, Wyd. GWP, Gdańsk 2004, s.8.
7 Z. Kwiatkowski, Szkoła a wykluczenie, (w:) K. Marzec - Holka (red) Marginalizacja w problematyce pedagogiki
społecznej i praktyce pracy socjalnej. ,Wyd. Akademia Bydgoska im Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005, s. 44.
8 R. Praszkier, Zmieniać nie zmieniając, Wyd. WSiP, Warszawa 1992, s 72.
9 M. John-Borys, Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, Wyd. UŚ, Katowice 1997,
s.12.
10 D. Mostwin, Przestrzeń życiowa rodziny. Ekologiczny model terapii rodziny w stanie kryzysu, Wyd. „Synapsis.,
Warszawa 1992, s. 20, zob. też. L Bertalanffy, Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój, zastosowanie, Wyd. PWN,
Warszawa 1984.
281685852.001.png
 
WSTĘP
5
problemu ma charakter interdyscyplinarny, ponieważ dokonuje się analizy zachowania
jednostki, nie tylko pod kątem zaburzeń i deficytów, ale również potencjału w niej
drzemiącego, zdolnego do naprawy owych zachowań. Taką samą diagnozą równolegle
powinien zostać objęty system rodzinny i społeczny, w którym jednostka funkcjonuje, biorąc
pod uwagę dysfunkcje tego środowiska, ale również jej zasoby, które mogą odegrać znaczącą
rolę w procesie profilaktycznym, interwencyjnym czy terapeutycznym. Działania na rzecz
pomocy i wsparcia dla jednostki niedostosowanej społecznie powinny być podejmowane
przez osoby pracujące w różnych instytucjach, specjalistów reprezentujących różne dziedziny
wiedzy, w tym psychologię, pedagogikę, terapię rodzinną, pracę socjalną oraz prawo.
Całościowe podejście do problemu niedostosowania społecznego widoczne jest w aktualnej
działalności prowadzonej przez zespoły interdyscyplinarne na terenie Bytomia, o których
będzie jeszcze mowa w dalszej części pracy.
Problem aktywności występujący na terenie społeczności lokalnych podejmuje
również A Radziewicz-Winnicki 11 , który wychodzi z założenia, iż należy uwzględnić
zarówno tendencje dynamiczne w samej jednostce mobilizujące ją do działania, jak również
konkretne społeczne i historyczne warunki, w których funkcjonują ludzie, ich systemy
wartości, role społeczne i światopoglądy. Jeśli tendencje tkwiące w człowieku natrafiają na
sprzyjające okoliczności o charakterze społeczno-historycznym, wówczas można mówić o
aktywności ludzkiej, o działaniu nakierowanym na kształtowanie danej rzeczywistości
społecznej.
Teorię systemów wykorzystuje się także w ekologicznym podejściu do rodzicielstwa,
na bazie którego powstają najnowsze tendencje w opiece nad dziećmi w większości krajów
europejskich. Perspektywa ekologiczna stymuluje przejście od wąskiej orientacji do szerszego
spojrzenia na opiekę nad dziećmi, akcentującego wieloaspektowe podejście do dzieci i ich
rodzin, w kontekście ich sytuacji życiowej oraz środowiska. Tego typu podejście
doprowadziło na przestrzeni ostatnich lat do zmian w systemie opieki w wielu krajach. Nie
tylko unika się tu pochopnego umieszczania dzieci w środowiskach zastępczych, ale w
polityce i praktyce opiekuńczej coraz częściej bierze się pod uwagę fakt, że prawidłowe
wypełnianie zadań rodzicielskich zależy w dużej mierze od możliwości zaspokajania
podstawowych potrzeb materialnych. Konkluzja, że rodzicielstwo jest osadzone w szerszym
kontekście społeczno-ekonomicznym, doprowadziła w wielu krajach do połączenia wysiłków
w dziedzinie walki z biedą i opieką nad rodziną oraz dzieckiem. Myślenie ekologiczne,
sukcesy terapii rodzinnej, wywarły znaczący wpływ na opiekę nad dziećmi i spopularyzowały
w większości krajów europejskich podejście skierowane na rodzinę. Nie bez znaczenia
pozostają tu też względy ekonomiczne - nadzieja i oczekiwania polityków, że programy
pomocy rodzinie będą tańsze od opieki instytucjonalnej. Działając w ten sposób eliminuje się
przyczynę problemów dziecka, tkwiącą w strukturze, relacjach rodzinnych, bądź w
środowisku. Nie ma wtedy potrzeby działania na skutki tych problemów, a w konsekwencji
umieszczania dziecka poza rodziną 12 .
Przestępczość i demoralizacja to jeden z poważnych problemów początku XXI wieku.
Wzrost przestępczości, chuligaństwa i agresji wśród młodzieży napawa szczególnym
niepokojem, gdyż wraz z nim podniósł się też poziom brutalności i okrucieństwa
dokonywanych czynów a także dramatycznie obniżyła się granica wieku sprawców,
pochodzących nie tylko ze środowisk trudnych czy zdemoralizowanych, ale także z tzw.
„dobrych domów” 13 . Demoralizacja i czyny przestępcze są wynikiem i jednocześnie
11 A. Radziewicz-Winnicki, Idea społeczeństwa obywatelskiego a stymulowanie aktywności, wsparcia i samopomocy w
środowisku lokalnym. (w:) K. Marzec- Holka (red) Pomoc społeczna. Teoria i praktyka, tom 1, Wyd. Akademia Bydgoska
im Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003 r, s. 25.
12 H. Baartman, Home-basedsevices to each his own, (w:) International Perspectives.on Family Support, Arena, W.
Hellinckx, M. Colton, M. Williams (red), Aldershot 1997, s. 108-123.
13 D. Krawczyk, Przestępczość nieletnich.., op. cit., s. 120.
281685852.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin