Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów.
Dobór metod nauczania zależy od :
· wieku uczniów;
· treści nauczania;
· celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;
· organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.
· przygotowanie materiału nauczania,
· praca z uczniami.
Podział metod wg Cz. Kupisiewicza z dodanymi metodami aktywizującymi:
· metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką;
· metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;
· metody oparte na praktycznej działalności uczniów: laboratoryjna, zajęć praktycznych;
· metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa;
Klasyfikacja metod oparta na koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia się Wincentego Okonia:
· metody asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie: pogadanka, dyskusja, wykład, praca z książką;
· metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie; klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów mikronauczanie, gry dydaktyczne;
· metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie; metody impresyjne, metody ekspresyjne;
· metody praktyczne – uczenie się przez działanie; metody ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.
Klasyfikacja wg K. Kruszewskiego:
· metody słowne,
· metody oglądowe,
· metody praktyczne,
· metody gier dydaktycznych.
· metody podające:
o wykład informacyjny,
o pogadanka,
o opowiadanie,
o opis,
o prelekcja,
o anegdota,
o odczyt,
o objaśnienie lub wyjaśnienie.
· metody problemowe:
o wykład problemowy,
o wykład konwersatoryjny,
o klasyczna metoda problemowa,
o metody aktywizujące:
§ metoda przypadków,
§ metoda sytuacyjna,
§ inscenizacja,
§ gry dydaktyczne:
§ symulacyjne,
§ decyzyjne,
§ psychologiczne;
§ seminarium,
§ dyskusja dydaktyczna:
§ związana z wykładem,
§ okrągłego stołu,
§ wielokrotna,
§ burza mózgów,
§ panelowa,
§ metaplan;
· metody eksponujące:
o film,
o sztuka teatralna,
o ekspozycja,
o pokaz połączony z przeżyciem;
· metody programowane:
o z użyciem komputera,
o z użyciem maszyny dydaktycznej,
o z użyciem podręcznika programowanego;
· metody praktyczne:
o pokaz,
o ćwiczenia przedmiotowe,
o ćwiczenia laboratoryjne,
o ćwiczenia produkcyjne,
o metoda projektów,
o metoda przewodniego tekstu,
o seminarium
o symulacja.
2
aguusia_m20