metody_nauczania.doc

(38 KB) Pobierz
Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie

Metody nauczania to celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów.

Dobór metod nauczania zależy od :

·         wieku uczniów;

·         treści nauczania;

·         celów i zadań pracy dydaktyczno-wychowawczej;

·         organizacji i środków, których zamierza użyć nauczyciel.

Elementy metod nauczania

·         przygotowanie materiału nauczania,

·         praca z uczniami.

Podział metod wg Cz. Kupisiewicza z dodanymi metodami aktywizującymi:

·         metody oparte na słowie: wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką;

·         metody oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz, pomiar;

·         metody oparte na praktycznej działalności uczniów: laboratoryjna, zajęć praktycznych;

·         metody aktywizujące: burza mózgów, sytuacyjna, inscenizacji, problemowa;

Klasyfikacja metod oparta na koncepcji wielostronnego nauczania-uczenia się Wincentego Okonia:

·         metody asymilacji wiedzy - uczenie się przez przyswajanie: pogadanka, dyskusja, wykład, praca z książką;

·         metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie; klasyczna metoda problemowa, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów mikronauczanie, gry dydaktyczne;

·         metody waloryzacyjne – uczenie się przez przeżywanie; metody impresyjne, metody ekspresyjne;

·         metody praktyczne – uczenie się przez działanie; metody ćwiczebne, metody realizacji zadań wytwórczych.

 

 

Klasyfikacja wg K. Kruszewskiego:

·         metody słowne,

·         metody oglądowe,

·         metody praktyczne,

·         metody gier dydaktycznych.

Zmodyfikowany podział metod nauczania wg F.Szloska

·         metody podające:

o        wykład informacyjny,

o        pogadanka,

o        opowiadanie,

o        opis,

o        prelekcja,

o        anegdota,

o        odczyt,

o        objaśnienie lub wyjaśnienie.

·         metody problemowe:

o        wykład problemowy,

o        wykład konwersatoryjny,

o        klasyczna metoda problemowa,

o        metody aktywizujące:

§         metoda przypadków,

§         metoda sytuacyjna,

§         inscenizacja,

§         gry dydaktyczne:

§         symulacyjne,

§         decyzyjne,

§         psychologiczne;

§         seminarium,

§         dyskusja dydaktyczna:

§         związana z wykładem,

§         okrągłego stołu,

§         wielokrotna,

§         burza mózgów,

§         panelowa,

§         metaplan;

·         metody eksponujące:

o        film,

o        sztuka teatralna,

o        ekspozycja,

o        pokaz połączony z przeżyciem;

·         metody programowane:

o        z użyciem komputera,

o        z użyciem maszyny dydaktycznej,

o        z użyciem podręcznika programowanego;

·         metody praktyczne:

o        pokaz,

o        ćwiczenia przedmiotowe,

o        ćwiczenia laboratoryjne,

o        ćwiczenia produkcyjne,

o        metoda projektów,

o        metoda przewodniego tekstu,

o        seminarium

o        symulacja.

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin