Diagnostyka psychopedagogiczna studium przypadku lit. II r mat. dla studentów.doc

(56 KB) Pobierz

©

Prof. dr hab. Hanna Krauze – Sikorska

Diagnostyka psychopedagogiczna II rok

Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna

Edukacja elementarna i język angielski

Edukacja elementarna i język niemiecki

Uwaga: materiały przeznaczone są do celów edukacyjnych, służą wyłącznie do państwa dyspozycji, nie kopiujemy ich i nie przesyłamy dalej bez zgody autora

 

Literatura podstawowa:

Bogdanowicz M. (2002) Ryzyko dysleksji. Gdańsk;

Brzezińska A. (1989) Zasady psychologiczno- pedagogicznego badania dzieci w wieku przedszkolnym Poznań;

Brzeziński J., Hornowska (1993) Z psychometrycznych problemów diagnostyki psychologicznej. Poznań, UAM

Dołęga Z. (red) (2005) Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego Katowice;

Hornowska E. (2000) testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa, wyd. naukowe Scholar

Jarosz E. (2002) Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice;

Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania.

Warszawa, Wyd. Nauk. Żak

Łaguna M., Lachowska B. (2003) Rysunek projekcyjny jako metoda badań psychologicznych. Lublin, wyd. Towarzystwo Naukowe KUL

Paluchowski  W.J. (2001) Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa, wyd. Naukowe Scholar

Rembowski J.( 1986) Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Warszawa, PWN

Sęk H. (red) (1998) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa PWN;

Tyszkowa M. (red) (1981) Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych, UAM Poznań;

 

 

OGÓLNY  SCHEMAT  OPISU  I  ANALIZY  PRZYPADKU            ©

( dotyczy dziecka o prawidłowym rozwoju/  lub z utrudnieniami rozwoju )

 

1.  IDENTYFIKACJA PROBLEMU

·          Podaj podstawowe informacje na temat dziecka, którego dotyczy analiza

·          Jeżeli występują trudności w rozwoju / zachowaniu wymień główne objawy, wskazujące na istnienie problemu

·          Uzasadnij dlaczego zwróciłeś uwagę na dane dziecko

·          Oceń swój kontakt z dzieckiem

 

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

·          Opisz wcześniejsze funkcjonowanie dziecka powołując się na dane z:

®    Obserwacji nauczyciela

®    wywiadu, rozmowy z rodzicami

®    analizy dokumentów

®    informacji od osób trzecich

®    innych źródeł np. diagnoz psychopedagogicznych

Jeżeli opisujesz dziecko z utrudnieniami rozwoju

·          Opisz rozwój zjawiska (problemu) w czasie:

®      Kiedy się zaczęło?

®      Jak długo trwa?

®      Jak przebiegało /zmieniało się (nasilenie, osłabienie)

·          Przedstaw wnioski dotyczące powstania problemu

 

Jeżeli nie masz dostępu do wcześniejszych danych o dziecku i jego rozwoju przeprowadź wyłącznie protodiagnozę

 

3. PRZEPROWADŹ AKTUALNĄ PROTODIAGNOZĘ ( dobierz i wykorzystaj techniki i narzędzia, które pomogą opisać problem w sposób szczegółowy – arkusz obserwacji, arkusz rozmowy z dzieckiem, test projekcyjny, test CBI – dokonaj analizy, przedstaw wnioski; do studium dołącz wykorzystane narzędzia)

4. ZNACZENIE PROBLEMU                                                                  ©

·          Odwołując się do wybranych pozycji z literatury psychologicznej i pedagogicznej (ewentualnie także do własnych doświadczeń) opisz specyfikę funkcjonowania dziecka

 

5..  PROGNOZA                                   

·          Przedstaw na podstawie własnych doświadczeń i literatury, przewidywania co do dalszego rozwoju dziecka

®      Prognoza pozytywna  - zmiany w funkcjonowaniu dziecka, które powinny pojawić się pod wpływem działań stymulujących rozwój

®      Prognoza pozytywna – stan, którego spodziewasz się jeśli nie pojawi się działania stymulujące/ wystąpią czynniki utrudniające rozwój/ dziecko nie otrzyma odpowiedniego zewnętrznego wsparcia

 

 

ZAPAMIĘTAJ

Diagnoza – logiczny wniosek wieńczący serię badań zmierzających do lepszego zrozumienia zachowania określonej osoby, funkcjonowania grupy lub sytuacji. Każda diagnoza opiera się na 3 podstawowych zasadach:

·         Powinna wynikać z dużej ilości zróżnicowanych informacji

·         Musi się odnosić do historii badanego oraz jego związków ze środowiskiem

·         Najbardziej prawdopodobna interpretacją będzie ta, która wyjaśni maksimum faktów przy zastosowaniu minimalnej liczby hipotez ( N. Sillamy, 1989)

Diagnoza psychologiczna to system twierdzeń:

·         Opisujących zaburzenie

·         Wyjaśniających je ( przez wykrycie dysfunkcji i na podst. ich analizy)

·         Określających udział w genezie zaburzenia czynników osobowościowych i sytuacyjnych

·         Wskazujących przyczynę

W toku diagnozy stawiamy

·         Problem

·         Wysuwamy hipotezę

·         Sprawdzamy ją przez zastosowanie odpowiednich narzędzi badawczych

 

Cechy charakterystyczne diagnozy klinicznej dziecka

·         Brak motywacji u dziecka do poddania się badaniu diagnostycznemu

·         Niski stopień trafności diagnostycznej zmniejszający się z wiekiem

·         Potrzeba ujęcia diagnozy jako procesu ( wielokrotność kontaktów; systemowość)

·         Ujęcie diagnozy w kontekście kliniczno- ontogenetycznym – wzgl.. nie tylko aktualnego rozwoju, ale jego dotychczasowego przebiegu ( tempo, dynamika, rytm)

·         Diagnoza całościowa

Specyfika metod w diagnozie klinicznej dziecka

·         Niski poziom samoświadomości dziecka

·         Niemożność uświadamiania dziecku jego zaburzeń

·         Brak możliwości retrospekcji w traumatyzujące przeżycia

·         Słaby stopień rozwoju mowy i werbalizacji odczuć, stanów niepokoju, lęków

W diagnozie uwzględniamy rozwój psychofizyczny, odwołujemy się do norm wiekowych, danej fazy rozwoju, stylu wychowania….

 

Orientacje diagnostyczne

 

Badanie diagnostyczne

Orientacja na program

·         Poznanie części

·         Stosowanie wystandaryzowanych narzędzi – porównywanie z normą to podstawa ( testy inteligencji, uzdolnień, skale postaw, kwestionariusze osobowości)

·         Kontakt pozytywny z badanym = bo mogę uzyskać za mało informacji

·         Proces diagnostyczny oddzielony od terapii

·         Sama terapia nastawiona na zmianę danej właściwości –analiza aktualnego stanu, negatywna, poszczególnych części, zamknięta – zalecenia w formie ściśle okreslonych wskazówek

 

 

 

Diagnosta

·         Kieruje poczynaniami dziecka

·         Stosuje różne formy nacisku

·         Przestrzega wykonywania zadań

·         Dziecko traktowane jest instrumentalnie

·         Testy: znormalizowane, obiektywne, trafne, rzetelne

 

Orientacja na osobę

·         Poznanie całości

·         Obserwacja kliniczne

·         Rozmowa z dzieckiem

·         Testy – interesuje nas sposób ich rozwiązywania

·         Dobry kontakt to wartość sama w sobie

·         Diagnoza i terapia uzupełniają się

·         Działalność terapeutyczna uruchamia wewnętrzną motywację

·         Diagnoza możliwości =osoba rozwija się, pozytywna, kryterium normy kliniczne nie statystyczne, istotny jest specyficzny sposób funkcjonowania dziecka

 

Diagnosta

·         optymalne warunki badania stwarzające szansę na podejmowanie działań

·         analizuje postrzeganie przez dziecko sytuacji

·         rekonstruuje elementy świata dziecka

·         pyta – jakie może być jeśli stworzy mu się odpowiednie warunki, jakie chciałoby być

·         pomaga pobudzając do działania

·         nie manipuluje emocjami

·         stosuje obserwację kliniczną

 

 

 

W diagnozie istotne są

·         cechy  dziecka, cechy diagnosty, cech sytuacji

·         pytania : jakiego typu instrukcje jest w stanie zrozumieć

                     w jaki sposób może udzielić odpowiedzi ( komunikowanie rzeczowe, mimika, pantomimika, za pomocą dźwięków i słów)

 

Osoba diagnosty

·         właściwości związane z ogólnym wrażeniem jakie wywiera na dziecku

·         motywacja związana z chęcią rozwiązania problemu dziecka( na podst. zadań diagnostycznych)

·         zachowania którymi świadomie manipuluje

 

Dziecko powinno w czasie diagnozy mieć    ( istotna jest faza rozwoju)

·         zapewnione poczucie bezpieczeństwa

·         sytuacja musi sprzyjać komunikacji

·         poczucie swobody ( nie wkraczamy w aktywność dziecka)

·         mieć poczucie sukcesu

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin