Altivar66-instrukcja[1].pdf
(
254 KB
)
Pobierz
Altivar66-instrukcja.dvi
PODSTAWOWA INSTRUKCJA DO KONFIGURACJI
I URUCHOMIENIA NAPĘDU Z PRZEMIENNIKIEM
CZĘSTOTLIWOŚCI
ALTIVAR66
(do ćw. 205)
1.
Uwagi wstępne
•
Przemiennik częstotliwości
Altivar66
1
(nazywany dalej przemiennikiem) jest przystosowany do
współpracy z siecią prądu przemiennego o częstotliwości
f
=50–60
Hz
i napięciu
U
=400–460
V
.
•
Zaciski do połączenia z siecią to L1, L2, L3 i
zielono
żółty
do połączenia z zaciskiem ”0” na
stole laboratoryjnym. Zaciski do połączenia z silnikiem to U/T1, V/T2, W/T3. Wszystkie zaciski
dostępne są na listwie pod płytą czołową przemiennika (Rys. 1a)
•
Na płycie czołowej obudowyprzemiennika jest konsola sterująca mająca ekran i klawiaturę alfanu
meryczną. Klawiatura numeryczna ma: białe klawisze od 0 do 9 i klawisz kropki . , niebieskie
klawisze funkcyjne
F1
,
F2
,
F3
, niebieskie trójkątne klawisze kursora
NH
, niebieskie klawisze
ENT
(Enter) i
ESC
(Escape), zielony klawisz
RUN
, czerwony klawisz
STOP
.
•
Na ekranie są wyświetlane wybrane przez użytkownika parametry pracy napędu, tj. przemiennika
i silnika.
•
W trybie edycji parametrów pracy napędu na ekranie są wyświetlane kolejne okna dialogowe za
wierające informacje o jego aktualnej konfiguracji.
(a)
(b)
Rysunek 1:
Altivar66
– płyta czołowa (a) i konsola sterująca (b)
1
Altivary to przemienniki częstotliwości firmy
Telemecanique/Schneider
służące głównie do regulacji prędkości obrotowej sil
ników przy stałym lub zmiennym momencie obrotowym.
1
2.
Uruchomienie napędu z przemiennikiem
Altivar66
•
Powłączeniuprzemiennikadosiecinaekraniejestwyświetlany(nakrótko)tekstzawierającyinfor
macja o przemienniku (Drive identification), czyli: typ przemiennika, wartości znamionowe mocy,
prądu i napięcia zasilającego. Następnie przemiennik przechodzi w tryb wyświetlania (uprzednio
wybranych) parametrów pracy napędu.
•
Gotowość przemiennika do pracy sygnalizują litery
RDY
w prawym dolnym rogu ekranu.
•
Jeżeli przemiennik był uprzednio skonfigurowany do pracy z silnikiem, do którego jest aktualnie
podłączony, to można uruchomić układ napędowy z konsoli sterującej naciskając klawisz
RUN
.
Należy pamiętać o włączeniu wszystkich wyłączników między silnikiem i przemiennikiem.
•
Jeżeli jest to pierwsze uruchomienie silnika po włączeniu przemiennika do sieci, to silnik zacznie
przyspieszać doprędkości obrotowej określonej przez
LOWSPEED
(najniższa prędkość). Następnie
klawiszami
NH
zmieniamy częstotliwość napięcia nazaciskach stojana silnika odwartości minimal
nej (LOW SPEED) do wartości maksymalnej (
HIGHSPEED
).
•
Zakres częstotliwości napięcia zasilania silnika można zmieniać w trybie ustawiania parametrów
pracy napędu, tj. menu
PARAMETER SETTING
{
1
}
lub menu
GENERAL CONFIG./DRIVE PA-
RAMETERS/CONTROLPARAMETERS
{
7.1.2
}
2
Po naciśnięciu klawisza
RUN
w prawym dolnym
rogu ekranu pojawiają się litery
RUN
(praca) i
ACC
(przyspieszanie) wraz ze strzałką informującą
o kierunku obrotów. W pozostałych przypadkach silnik zacznie pracować z prędkością, określoną
przez częstotliwość napięcia, przy której silnik pracował do chwili ostatniego naciśnięcia klawisza
STOP
.
3.
Zmiana konfiguracji napędu z przemiennikiem
Altivar66
•
Funkcje wybranych klawiszy i kombinacji klawiszy:
ENT
– wejście do menu podrzędnego, wybór parametru do edycji, zatwierdzenie wartości pa
rametru,
ESC
– wyjście do menu nadrzędnego, rezygnacja z edycji parametru,
F3
plus numer menu podany za pomocą klawiatury numerycznej – przejście do określonego
tym numerem menu.
NH
– wybór opcji w menu, zmianę wartości liczbowej parametru,
0 – 9 i . – wpisanie wartości liczbowej parametru.
•
Jeżeli chcemy zmienić konfigurację napędu,to po włączeniu przemiennika do sieci naciskamy dwu
krotnie ESC, wówczas pojawia się okno dialogowe umożliwiające wybór języka. Wyboru języka
wykonujemy za pomocą klawiszy
NH
i
ENT
.
•
Pomoc w trybie zmiany konfiguracji jest udostępniona przez klawisz
F1
.
•
Po dwukrotnym naciśnięciu klawisz
ENT
pojawia się menu główne (
MAINMENU
), które zawiera
dziesięć podrzędnych menu
3
. Ważniejsze z nich wyszczególniono poniżej.
MAINMENU
{
1
}
–
{
10
}
PARAMETER SETTING
{
1
}
– podstawowe ustawienia napędu związane z prędkościami ob
rotowowymi minimalną i maksymalną (
LOW SPEED
,
HIGH SPEED
), przyśpieszeniem i ha
mowaniem (
ACCELERATION,DECELERATION
) oraz z parametrami związanymi z zależnością
prędkości silnika od momentu obciążenia (
SLIPCOMPENS.
,
IRCOMPENS.
).
...
DISPLAYCONFIG
{
4
}
– konfiguracja ekranu (wyświetlacza).
2
Numery w nawiasach klamrowych
{}
określają hierarchiczne położenie kolejnych menu.
3
Liczba menu uzależniona jest od przełącznika dostępu znajdującego się z tyłu konsoli oraz od blokady programowej. Menu
główne może zawierać dwa, pięć lub dziesięć menu.
2
KEYPADCONFIG
{
5
}
– konfiguracja klawiatury alfanumerycznej.
DRIVE CONFIG
{
6
}
– m.in. przystosowanie przemiennika do pracy ze stałym i zmiennym
momentem obciążenia.
GENERALCONFIG
{
7
}
–m.in.wprowadzeniedanychznamionowychsilnika,edycjaparametrów
i typu sterowania.
...
4.
Wybrane informacje dotyczące konfiguracji napędu z przemiennikiem
•
DISPLAYCONFIG.
{
4
}
– Konfiguracja ekranu
W
MAINMENU
klawiszami
NH
i
ENT
wybieramyczwartą pozycję. Będąc wmenu
DISPLAYCON-
FIG.
klawiszami
NH
i
ENT
wybieramy sposób prezentacji parametrów pracy napędu:
ONEBARGRAPH
– jeden wybrany parametr (Rys. 2a),
TWOBARGRAPH
– dwa wybrane parametry (Rys. 2b),
SCROLL,4TABLES
– wszystkie parametry wyświetlane w czterech tablicach (Rys. 2c).
(a)
(b)
(c)
Rysunek 2:
Altivar66
– sposoby wyświetlania parametrów pracy napędu
Wielkości prezentowane na pseudoanalogowych wyświetlaczach wybieramy klawiszami
NH
i
ENT
.
Przy wybranych pozycjach pojawia się symbol strzałki.
•
KEYPAD CONFIG.
{
5
}
– Konfiguracja klawiatury
W
MAINMENU
klawiszami
NH
i
ENT
wybieramy piątą pozycję.
Będąc w menu KEYPAD CONFIG. klawiszami
NH
i
ENT
wybieramy wybieramy drugą pozycję
menu:
KEYPAD COMMAND
(sterowanie za pomocą konsoli). Zazwyczaj ten parametr jest już
ustawiony.
PROGRAMFUNCT.KEYS
{
5.1
}
– Konfiguracja klawiszy funkcyjnych
Będąc w menu
KEYPADCONFIG.
klawiszami
NH
i
ENT
wybieramy piątą pozycję.
Będąc w menu
PROGRAMFUNCT.KEYS
klawiszami
NH
i
ENT
ustalamy funkcje klawiszy od
F1
do
F3
.
Do wyboru jest:
JOG
– praca chwilowa z ustaloną częstotliwością (od 0 do 10
Hz
),
DIRECTION
(
) – kierunek obrotów silnika,
RESETFAULT
(
RST
) – kasowanie wybranych stanów awaryjnych napędu,
PRESETSPEED1
(
PS1
) – prędkość zadana 1,
PRESETSPEED2
(
PS2
) – prędkość zadana 2.
Można wyłączyć klawisze
F1
F3
wybierając opcję
notassigned
— (nieprzypisane).
•
PARAMETERSETTING
{
1
}
– Ustawianie parametrów
W MAIN MENU klawiszami
NH
i
ENT
wybieramy pierwszą pozycję.
Będącwmenu
PARAMETERSETTING
{
1
}
klawiszami
NH
i
ENT
ustalamyUstawianieparametrów
(1
!
PARAMETER SETTING). Będąc w menu
PARAMETERSETTING
(Rys. 3) klawiszami
NH
i
ENT
wybieramy do edycji takie parametry pracy jak:
3
LOWSPEED
– prędkość minimalna (od 0 do 30
Hz
),
HIGHSPEED
– prędkość maksymalna (od
LOWSPEED
do
MAX.FREQUENCY
{
7.1.2
}
),
ACCELERATION
– przyspieszenie (od 0.1 do 1000
s
),
DECELERATION
– hamowanie (od 0.1 do 1000
s
),
SLIPCOMPENSATION
– kompensacja poślizgu (od 0.1 do 10
Hz
),
IRCOMPENS.
– kompensacja spadku napięcia na rezystancji stojana (od 0 do 100%),
DUMPING
– (tłumienie) (od 1 do 100%),
MOT.OVERLOAD
– przeciążenie silnika (od 10.9 do 27.8
A
).
Rysunek 3:
Altivar66
– fragment menu
PARAMETERSETTING
{
1
}
5.
Dodatkowe informacje dotyczące napędu z przemiennikiem
I
(
t
)
2
d
t
jako
funkcję częstotliwości), zapamiętuje stan cieplny silnika i przez to uniemożliwia przeprowadzenie
zbyt dużej liczby rozruchów.
•
Altivar66
informuje o zaistniałych stanach awaryjnych, które można podzielić na: przejściowe (za
nik fazy na wejściu, obniżenie napięcia, przepięcie, przegrzanie przemiennika, przeciążenie silnika,
przepięcie w obwodzie prądu stałego, zanik fazy na wyjściu, brak sygnału sterującego, błąd w ko
munikacji szeregowej, nadmierna prędkość) i trwałe (zwarcia międzyfazowe i doziemne, różnego
rodzaju defekty wewnętrzne).
•
Alitvar66
umożliwia dwa rodzaje sterowania: dwuprzewodowe lub trójprzewodowe. Sterowanie
dwuprzewodowe realizuje się trwale utrzymującymi się stanami logicznymi kluczy (przycisków).
Jest to tzw. tryb fabryczny. Do czterech wejść podłączone są klucze, którymi operator steruje
układem napędowym. Sterowanie trójprzewodowe realizuje się impulsowymi stanami logicznymi
kluczy. Tryb ten jest wybierany z konsoli. Kluczy jest 5 – inaczej podłączonych między sobą. Po
podaniu dwóch sygnałów kierunku obrotów (jeden pod drugim) – jest uwzględniany pierwszy z
nich. Po podaniu dwóch sygnałów jednocześnie – pierwszeństwo ma praca do przodu. Sterując
napędem z konsoli nie są uwzględniane sygnały z urządzeń bezpieczeństwa.
R
Instrukcjęopracował:drinż.A.Mrozek
Dokument
złożono
systemem
L
A
T
E
X
4
•
Wartości wybranych parametrów takich jak przyśpieszenie, hamowanie i przeciążenie silnika są
zależne(lubwspółzależne)odinnychparametrównapędu(omówienie tegowykraczapozaramytej
instrukcji).
•
Altivar66
umożliwia zadawanie czasu oraz sposobów przyspieszania (krzywe ”S” i ”U”). Standar
dowo przyśpieszenie ma charakterystyk proporcjonalną.
•
Altivar66
zabezpieczasilnikm.in.:odzwarć,przepięćiasymetriinapięciazasilającegoprzemiennik,
chroni również silnik przed niedopuszczalnym wzrostem temperatury (obliczając
Plik z chomika:
andrzejbogumil
Inne pliki z tego folderu:
Altivar66 Programming manual.pdf
(957 KB)
Altivar66-instrukcja[1].pdf
(254 KB)
Inne foldery tego chomika:
ATV 21
ATV 31
ATV 61, 71
ATV11
ATV12
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin