Altivar66-instrukcja[1].pdf

(254 KB) Pobierz
Altivar66-instrukcja.dvi
PODSTAWOWA INSTRUKCJA DO KONFIGURACJI
I URUCHOMIENIA NAPĘDU Z PRZEMIENNIKIEM
CZĘSTOTLIWOŚCI ALTIVAR66
(do ćw. 205)
1. Uwagi wstępne
Przemiennik częstotliwości Altivar66 1 (nazywany dalej przemiennikiem) jest przystosowany do
współpracy z siecią prądu przemiennego o częstotliwości f =50–60 Hz i napięciu U =400–460 V .
Zaciski do połączenia z siecią to L1, L2, L3 i zielono żółty do połączenia z zaciskiem ”0” na
stole laboratoryjnym. Zaciski do połączenia z silnikiem to U/T1, V/T2, W/T3. Wszystkie zaciski
dostępne są na listwie pod płytą czołową przemiennika (Rys. 1a)
Na płycie czołowej obudowyprzemiennika jest konsola sterująca mająca ekran i klawiaturę alfanu
meryczną. Klawiatura numeryczna ma: białe klawisze od 0 do 9 i klawisz kropki . , niebieskie
klawisze funkcyjne F1 , F2 , F3 , niebieskie trójkątne klawisze kursora NH , niebieskie klawisze ENT
(Enter) i ESC (Escape), zielony klawisz RUN , czerwony klawisz STOP .
Na ekranie są wyświetlane wybrane przez użytkownika parametry pracy napędu, tj. przemiennika
i silnika.
W trybie edycji parametrów pracy napędu na ekranie są wyświetlane kolejne okna dialogowe za
wierające informacje o jego aktualnej konfiguracji.
(a)
(b)
Rysunek 1: Altivar66 – płyta czołowa (a) i konsola sterująca (b)
1 Altivary to przemienniki częstotliwości firmy Telemecanique/Schneider służące głównie do regulacji prędkości obrotowej sil
ników przy stałym lub zmiennym momencie obrotowym.
1
29971096.007.png 29971096.008.png 29971096.009.png 29971096.010.png 29971096.001.png 29971096.002.png
2. Uruchomienie napędu z przemiennikiem Altivar66
Powłączeniuprzemiennikadosiecinaekraniejestwyświetlany(nakrótko)tekstzawierającyinfor
macja o przemienniku (Drive identification), czyli: typ przemiennika, wartości znamionowe mocy,
prądu i napięcia zasilającego. Następnie przemiennik przechodzi w tryb wyświetlania (uprzednio
wybranych) parametrów pracy napędu.
Gotowość przemiennika do pracy sygnalizują litery RDY w prawym dolnym rogu ekranu.
Jeżeli przemiennik był uprzednio skonfigurowany do pracy z silnikiem, do którego jest aktualnie
podłączony, to można uruchomić układ napędowy z konsoli sterującej naciskając klawisz RUN .
Należy pamiętać o włączeniu wszystkich wyłączników między silnikiem i przemiennikiem.
Jeżeli jest to pierwsze uruchomienie silnika po włączeniu przemiennika do sieci, to silnik zacznie
przyspieszać doprędkości obrotowej określonej przez LOWSPEED (najniższa prędkość). Następnie
klawiszami NH zmieniamy częstotliwość napięcia nazaciskach stojana silnika odwartości minimal
nej (LOW SPEED) do wartości maksymalnej ( HIGHSPEED ).
Zakres częstotliwości napięcia zasilania silnika można zmieniać w trybie ustawiania parametrów
pracy napędu, tj. menu PARAMETER SETTING { 1 } lub menu GENERAL CONFIG./DRIVE PA-
RAMETERS/CONTROLPARAMETERS { 7.1.2 } 2 Po naciśnięciu klawisza RUN w prawym dolnym
rogu ekranu pojawiają się litery RUN (praca) i ACC (przyspieszanie) wraz ze strzałką informującą
o kierunku obrotów. W pozostałych przypadkach silnik zacznie pracować z prędkością, określoną
przez częstotliwość napięcia, przy której silnik pracował do chwili ostatniego naciśnięcia klawisza
STOP .
3. Zmiana konfiguracji napędu z przemiennikiem Altivar66
Funkcje wybranych klawiszy i kombinacji klawiszy:
ENT – wejście do menu podrzędnego, wybór parametru do edycji, zatwierdzenie wartości pa
rametru,
ESC – wyjście do menu nadrzędnego, rezygnacja z edycji parametru,
F3 plus numer menu podany za pomocą klawiatury numerycznej – przejście do określonego
tym numerem menu.
NH – wybór opcji w menu, zmianę wartości liczbowej parametru,
0 – 9 i . – wpisanie wartości liczbowej parametru.
Jeżeli chcemy zmienić konfigurację napędu,to po włączeniu przemiennika do sieci naciskamy dwu
krotnie ESC, wówczas pojawia się okno dialogowe umożliwiające wybór języka. Wyboru języka
wykonujemy za pomocą klawiszy NH i ENT .
Pomoc w trybie zmiany konfiguracji jest udostępniona przez klawisz F1 .
Po dwukrotnym naciśnięciu klawisz ENT pojawia się menu główne ( MAINMENU ), które zawiera
dziesięć podrzędnych menu 3 . Ważniejsze z nich wyszczególniono poniżej.
MAINMENU { 1 } { 10 }
PARAMETER SETTING { 1 } – podstawowe ustawienia napędu związane z prędkościami ob
rotowowymi minimalną i maksymalną ( LOW SPEED , HIGH SPEED ), przyśpieszeniem i ha
mowaniem ( ACCELERATION,DECELERATION ) oraz z parametrami związanymi z zależnością
prędkości silnika od momentu obciążenia ( SLIPCOMPENS. , IRCOMPENS. ).
...
DISPLAYCONFIG { 4 } – konfiguracja ekranu (wyświetlacza).
2 Numery w nawiasach klamrowych {} określają hierarchiczne położenie kolejnych menu.
3 Liczba menu uzależniona jest od przełącznika dostępu znajdującego się z tyłu konsoli oraz od blokady programowej. Menu
główne może zawierać dwa, pięć lub dziesięć menu.
2
29971096.003.png 29971096.004.png
KEYPADCONFIG { 5 } – konfiguracja klawiatury alfanumerycznej.
DRIVE CONFIG { 6 } – m.in. przystosowanie przemiennika do pracy ze stałym i zmiennym
momentem obciążenia.
GENERALCONFIG { 7 } –m.in.wprowadzeniedanychznamionowychsilnika,edycjaparametrów
i typu sterowania.
...
4. Wybrane informacje dotyczące konfiguracji napędu z przemiennikiem
DISPLAYCONFIG. { 4 } – Konfiguracja ekranu
W MAINMENU klawiszami NH i ENT wybieramyczwartą pozycję. Będąc wmenu DISPLAYCON-
FIG. klawiszami NH i ENT wybieramy sposób prezentacji parametrów pracy napędu:
ONEBARGRAPH – jeden wybrany parametr (Rys. 2a),
TWOBARGRAPH – dwa wybrane parametry (Rys. 2b),
SCROLL,4TABLES – wszystkie parametry wyświetlane w czterech tablicach (Rys. 2c).
(a)
(b)
(c)
Rysunek 2: Altivar66 – sposoby wyświetlania parametrów pracy napędu
Wielkości prezentowane na pseudoanalogowych wyświetlaczach wybieramy klawiszami NH i ENT .
Przy wybranych pozycjach pojawia się symbol strzałki.
KEYPAD CONFIG. { 5 } – Konfiguracja klawiatury
W MAINMENU klawiszami NH i ENT wybieramy piątą pozycję.
Będąc w menu KEYPAD CONFIG. klawiszami NH i ENT wybieramy wybieramy drugą pozycję
menu: KEYPAD COMMAND (sterowanie za pomocą konsoli). Zazwyczaj ten parametr jest już
ustawiony.
PROGRAMFUNCT.KEYS { 5.1 } – Konfiguracja klawiszy funkcyjnych
Będąc w menu KEYPADCONFIG. klawiszami NH i ENT wybieramy piątą pozycję.
Będąc w menu PROGRAMFUNCT.KEYS klawiszami NH i ENT ustalamy funkcje klawiszy od
F1 do F3 .
Do wyboru jest:
JOG – praca chwilowa z ustaloną częstotliwością (od 0 do 10 Hz ),
DIRECTION ( ) – kierunek obrotów silnika,
RESETFAULT ( RST ) – kasowanie wybranych stanów awaryjnych napędu,
PRESETSPEED1 ( PS1 ) – prędkość zadana 1,
PRESETSPEED2 ( PS2 ) – prędkość zadana 2.
Można wyłączyć klawisze F1 F3 wybierając opcję notassigned — (nieprzypisane).
PARAMETERSETTING { 1 } – Ustawianie parametrów
W MAIN MENU klawiszami NH i ENT wybieramy pierwszą pozycję.
Będącwmenu PARAMETERSETTING { 1 } klawiszami NH i ENT ustalamyUstawianieparametrów
(1 ! PARAMETER SETTING). Będąc w menu PARAMETERSETTING (Rys. 3) klawiszami NH
i ENT wybieramy do edycji takie parametry pracy jak:
3
29971096.005.png
LOWSPEED – prędkość minimalna (od 0 do 30 Hz ),
HIGHSPEED – prędkość maksymalna (od LOWSPEED do MAX.FREQUENCY { 7.1.2 } ),
ACCELERATION – przyspieszenie (od 0.1 do 1000 s ),
DECELERATION – hamowanie (od 0.1 do 1000 s ),
SLIPCOMPENSATION – kompensacja poślizgu (od 0.1 do 10 Hz ),
IRCOMPENS. – kompensacja spadku napięcia na rezystancji stojana (od 0 do 100%),
DUMPING – (tłumienie) (od 1 do 100%),
MOT.OVERLOAD – przeciążenie silnika (od 10.9 do 27.8 A ).
Rysunek 3: Altivar66 – fragment menu PARAMETERSETTING { 1 }
5. Dodatkowe informacje dotyczące napędu z przemiennikiem
I ( t ) 2 d t jako
funkcję częstotliwości), zapamiętuje stan cieplny silnika i przez to uniemożliwia przeprowadzenie
zbyt dużej liczby rozruchów.
Altivar66 informuje o zaistniałych stanach awaryjnych, które można podzielić na: przejściowe (za
nik fazy na wejściu, obniżenie napięcia, przepięcie, przegrzanie przemiennika, przeciążenie silnika,
przepięcie w obwodzie prądu stałego, zanik fazy na wyjściu, brak sygnału sterującego, błąd w ko
munikacji szeregowej, nadmierna prędkość) i trwałe (zwarcia międzyfazowe i doziemne, różnego
rodzaju defekty wewnętrzne).
Alitvar66 umożliwia dwa rodzaje sterowania: dwuprzewodowe lub trójprzewodowe. Sterowanie
dwuprzewodowe realizuje się trwale utrzymującymi się stanami logicznymi kluczy (przycisków).
Jest to tzw. tryb fabryczny. Do czterech wejść podłączone są klucze, którymi operator steruje
układem napędowym. Sterowanie trójprzewodowe realizuje się impulsowymi stanami logicznymi
kluczy. Tryb ten jest wybierany z konsoli. Kluczy jest 5 – inaczej podłączonych między sobą. Po
podaniu dwóch sygnałów kierunku obrotów (jeden pod drugim) – jest uwzględniany pierwszy z
nich. Po podaniu dwóch sygnałów jednocześnie – pierwszeństwo ma praca do przodu. Sterując
napędem z konsoli nie są uwzględniane sygnały z urządzeń bezpieczeństwa.
R
Instrukcjęopracował:drinż.A.Mrozek
Dokument złożono systemem L A T E X
4
Wartości wybranych parametrów takich jak przyśpieszenie, hamowanie i przeciążenie silnika są
zależne(lubwspółzależne)odinnychparametrównapędu(omówienie tegowykraczapozaramytej
instrukcji).
Altivar66 umożliwia zadawanie czasu oraz sposobów przyspieszania (krzywe ”S” i ”U”). Standar
dowo przyśpieszenie ma charakterystyk proporcjonalną.
Altivar66 zabezpieczasilnikm.in.:odzwarć,przepięćiasymetriinapięciazasilającegoprzemiennik,
chroni również silnik przed niedopuszczalnym wzrostem temperatury (obliczając
29971096.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin