plany 5-latki (cały rok).doc

(674 KB) Pobierz

5 latki

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: Co przedszkolaki wiedzą o owocach i warzywach

 

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Udział w przygotowaniu do zajęć. Gromadzenie przedmiotów do stworzenia kącika przyrody. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [028]. Oglądanie ilustrowanych książek i czasopism dla dzieci. Wyszukiwanie w nich ilustracji owoców i warzyw.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- zachęcanie do pracy z książką

- dziecko nazywa warzywo lub owoc przyniesiony do przedszkola
- dziecko dostrzega w książkach i czasopismach właciwe ilustracje

Uwaga! Nauczycielka w tygodniu poświęconym poznaniu warzyw i owoców przygotowuje postać Michasia (może być uszyty z materiału lub pacynka), która jest postacią przewodnią podczas zajęć. Michaś zostaje umieszczony w kąciku przyrody. Prowadząca wykorzystuje go do przekazania treści. Rozmowa połączona z działaniem na temat Michaś przyniósł warzywa. Dzieci odgadują ich nazwy przez dotyk. Każde warzywo jest zawinięte w kawałek materiału.
Praca plastyczna Kącik przyrody. Każde dziecko otrzymuje kartkę z postacią Michasia oraz kopertę z warzywami i owocami wyciętymi ze starych czasopism i szablony koszyków (po dwa dla każdego dziecka). Dzieci wypełniają postać Michasia kolorem przy pomocy kredek świecowych. Następnie przyklejają koszyki - do jednego wklejają warzywa, do drugiego owoce.

- rozwijanie zmysłu dotyku
- poznanie warzyw i owoców dojrzewających jesienią
- naklejanie gotowych elementów

- dziecko potrafi dotykając nazwać warzywo
- dziecko różnicuje warzywa i owoce
- dziecko tworzy kącik przyrody z przyniesionych owoców i warzyw
- dziecko starannie wykonuje swoją pracę

Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Słuchanie głosów przyrody z najbliższego otoczenia. Zabawy dowolne zabawkami (duże samochody, wiaderka, foremki).

- rozpoznawanie charakterystycznych głosów dobiegających z zewnątrz

- dziecko prawidłowo określa dobiegające do jego uszu głosy

WTOREK

Zabawy ruchowe z piosenką Mam chusteczkę haftowaną, Ulijanka, Łabędzie, Jedziemy sobie do Krakowa. Słuchanie piosenek poznanych od początku roku

-zachęcanie do udziału we wspólnej zabawie
- utrwalanie melodii i tekstu poznanych piosenek

- dziecko zna teksty i melodie popularnych zabaw z piosenką

Rozwiązywanie zagadek z tematu: owoce, warzywa z wykorzystaniem pacynki Michasia. Ćwiczenie oddechowe Michaś i jego jabłka - dzieci dmuchają w jabłka wycięte z materiału. Praca plastyczna Owoce z łatek. Z przygotowanych przez nauczycielkę skrawków materiałów o różnych wzorach dzieci wycinają warzywa i owoce. Przyklejają je na kolorowe kartki brystolu. Śluchanie piosenek z płyty CD o tematyce jesiennej.

- rozwijanie logicznego myślenia
- kształcenie cierpliwości
- rozwijanie układu oddechowego
- wyrabianie sprawności manualnych

- dziecko poprawnie rozwiązuje zagadki
- dziecko próbuje wstrzymać się od odpowiedzi bez pozwolenia nauczyciela
- dziecko prawidłowo oddycha podczas dmuchania w jabłka
- dziecko potrafi stworzyć ciekawą kompozycję z wyciętych owoców

W ogrodzie Michasia - ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach "szu", "pa", "bęc", "pac", "bum". Zabawy i gry planszowe przy stolikach.

- rozwijanie aparatu mowy
- przestrzeganie zasad obowiązujących podczas gier

- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenie
- dziecko bawi się z rówieśnikami zgodnie z ustalonymi zasadami

ŚRODA

Zabawy w kącikach zabaw wybranymi zabawkami. Zabawa kształcąca spostrzegawczość na temat Czy zgadniesz o jakiej książce opowiadam? Nauczycielka umieszcza przed dziećmi książki, które czytała im na wcześniejszych zajęciach i które są im znane.

- wzbogacanie słownika dzieci

- dziecko rozpoznaje książki, o których mowa

Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [026]. J. Tuwim: Rzepka - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa pobudzająco-hamująca Rzepka tu, rzepka tam, ja już w koszu rzepki mam. Dzieci podskakują po sali. Kiedy usłyszą wyliczankę naśladują wyrywanie z ziemi rzepek i wkładanie ich do kosza. Wprowadzenie pojęcia zbiór. Ćwiczenie przy stolikach; tworzenie zbiorów warzyw, umieszczanie ich w odpowiednich pętlach - klasyfikowanie według gatunków i koloru.

- nabieranie umiejętności miarowych podskoków obunóż
- umiejętność współzawodnictwa i wykonywania złożonych poleceń
- poznanie utworu znanego autora
- utrwalenie pojęcia zbiór
- tworzenie zbiorów według określonych cech, posługiwanie się liczebnikami

- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia, czerpiąc z nich radość
- dziecko stosuje się do poleceń prowadzącej
- dziecko dostrzega humor zawarty w utworze
- dziecko poprawnie dobiera elementy

Zabawy w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem tunelu, skakanek, piłek, przyborów, którymi dysponuje placówka.

- kształcenie umiejętności podporządkowania sie poleceniom

- dziecko reaguje na polecenia nauczyciela

CZWARTEK

Marek zbiera gruszki - zabawa orientacyjno-porządkowa. Ćwiczenie przy stolikach Wypełnianie szablonów owoców stempelkami - tworzenie szlaczków. Utrwalenie piosenek poznanych od początku roku.

- reagowanie na ustalony sygnał
- przygotowanie do nauki pisania

- dziecko czeka na swoją kolej podczas zabawy
- dziecko wykonuje staranne stemple w określonym porządku

J. Brzechwa: Na straganie - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa orientacyjno-porządkowa Zające w kapuście Oglądanie reprodukcji przedstawiających martwą naturę.

- wprowadzanie wyrazów do globalnego czytania
- kontakt dziecka ze sztuką

- dziecko zna warzywa występujące w wierszu
- dziecko opisuje co przedstawiają reprodukcje

Zabawy samodzielne na przedszkolnym podwórku. Ścieżka zdrowia Jak prawidłowo pokonywać przeszkody - rozmowa połączona z działaniem.

- rozwijanie sprawności ruchowej

- dziecko sprawnie pokonuje przeszkody na ścieżce zdrowia

PIĄTEK

Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych. Zabawa ruchowa połączona z recytacją wyliczanki Podajemy piłkę.

- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej

- dziecko mówi wyliczankę jednocześnie podając piłkę

Słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki J. Toje: Jarzębinka (w H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą). Opowiadanie stanowi wprowadzenie do zajęć klasyfikowania zbiorów. Utrwalenie poznanych w ostatnim czasie piosenek. Wymyślanie do nich akompaniamentu, który stanowią: gazety, łyżki, klocki, duże piłki, pingpongi, kamyki, itp. Wybór przedmiotu dającego akompaniament należy do dzieci.

- rozwijanie mowy
- pogłębianie wiedzy matematycznej
- przygotowanie do zrozumienia pojęcia więcej o jeden, mniej o jeden
- wyrabianie poczucia rytmu

- dziecko wypowiada sie na temat treści opowiadania
- dziecko rozumie pojęcia związane z ilością
- dziecko wykazuje się dużą pomysłowością przy wydobywaniu dźwięków z przedmiotów

Założenie wspólnie z nauczycielką albumu zawierającego reprodukcje. Album składa się z luźnych kartek na zasadzie segregatora, tak by można było we właściwym momencie z nich korzystać. Wybranie jednej reprodukcji przedstawiającej postać. Rozmowa na jej temat. Zabawy dowolne w kąciku przyrody.

- rozwijanie zainteresowania sztuką

- dziecko wnikliwie opisuje reprodukcję

 

 

 

TEMAT TYGODNIA: Jesień, jesień, jesień

 

GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Swobodne rozmowy z dziećmi na narzucone przez nie tematy. Ocena pracy dyżurnych z poprzedniego tygodnia i wybór nowych dyżurnych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011].

- doskonalenie umiejętności kolejnego wypowiadania się
- wyrabianie właściwych postaw społecznych
- sprawne łączenie biegu z elementem czworakowania

- dziecko powstrzymuje się od chęci natychmiastowej wypowiedzi
- dziecko stara się obiektywnie ocenić pracę rówieśników
- dziecko wie jak należy bezpiecznie czworakować

L. Krzemieniecka: O gościach co nie przyszli na ucztę - teatrzyk cieni. Zabawa ruchowa Szukamy igiełek. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [013].

- poznanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów
- utrwalenie nazw niektórych ptaków
- kształcenie umiejętności wzrokowego zapamiętywania
- kształcenie umiejętności przyjmowania spokojnie przegranej
- wdrażanie do umiejętności przyjmowania postawy umożliwiającej celowanie piłeczką do kosza

- dziecko próbuje opowiadać treść własnymi słowami
- dziecko wie, że wraz z nastaniem jesieni niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów
- dziecko stara się zapamiętać, który liść jest "pusty"
- dziecko czerpie radość z współzawodnictwa
- dziecko zapamiętuje jak należy się ustawić, żeby uzyskać właściwy wynik

Słuchanie piosenki B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem. Rozmowa na temat charakteru jej melodii oraz zawartych w niej treści. Spacer w okolicy przedszkola. Okazjonalna rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Zebranie kasztanów. Zabawy klockami drewnianymi. Konstruowanie i nazywanie swoich budowli.

- poznanie nowej piosenki
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej w okresie jesieni
- manipulowanie klockami drewnianymi

- dziecko odpowiada na pytania dotyczące charakteru melodii
- dziecko dostrzega zmiany w przyrodzie
- dziecko nazywa budowle, które zbudowało

WTOREK

Układanie puzzli na dywanie (w małych zespołach puzzle o większej ilości elementów). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- kształcenie spostrzegawczości
- wyrabianie umiejętności współpracy z rówieśnikami

- dziecko dostrzega pasujące do siebie elementy
- dziecko zgodnie współdziała z innymi

L. Krzemieniecka: Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił - słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki. Zabawa ruchowa Jeżowe zapasy. Praca plastyczna Jeże. Szablon jeża dzieci wycinają, następnie rozprowadzają na nim plastelinę, z szyszkowych łusek tworzą kolce.

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- doskonalenie pamięci
- doskonalenie mowy wiązanej
- przeliczanie elementów zbiorów
- wyrabianie umiejętności starannego rozprowadzania plasteliny po powierzchni szablonu oraz dokładnego ułożenia łusek z szyszek na pokrytym plasteliną szablonie

- dziecko dobrze manipuluje elementami w zbiorze
- dziecko w logiczny sposób odpowiada na pytania
- dziecko przelicza elementy

Utrwalenie piosenki B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem. Wprowadzenie elementów ruchu. Zabawy tematyczne w kącikach zabaw. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami przy stolikach.

- rozwijanie wyobraźni
- doskonalenie sprawności palców i dłoni
- próby nazywania swoich wytworów

- dziecko odtwarza sytuacje wzięte z życia codziennego
- dziecko stosuje zdania określające jego konstrukcję

ŚRODA

Ćwiczenie oddechowe Lekkie kolorowe piórka. Każde dziecko zajmuje miejsce przy stoliku. Przed nim leży kolorowe ptasie piórko. Dzieci nabierają powietrze nosem, następnie wypuszczają ustami starając się zdmuchnąć piórko. Zabawa ruchowa Piórka.

- ćwiczenie pojemności płuc
- obserwacja lotu piórka

- dziecko zwiększa pojemność płuc
- dziecko wykonuje płynne, powolne ruchy

Zgłoś jeśli naruszono regulamin