Konspekt ZRW III.doc

(56 KB) Pobierz

 

 

                            KONSPEKT  ZAJĘĆ  REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

 

Ośrodek Edukacji i Rehabilitacji w Zabrzu

Prowadząca : Marta Kierat

Zajęcia                    rewalidacyjno wychowawcze

Grupa rewalidacyjna ( 5 dzieci z głębokim upośledzeniem)

Data : 18.03.2010

Temat : Nasza klasowa wiosna

Czas trwania: 120 min

 

Cel główny :

·         Doskonalenie sprawności manualnej dziecka;

·         Stymulacja wielozmysłowa

·         Rozwijanie integracji sensomotorycznej

Cele szczegółowe

·         Poczucie bezpieczeństwa;

·         Dostarczenie różnych bodźców;

·         Kształtowanie koncentracji i spostrzegania;

·         Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozluźnianie napięcia mięśniowego;

·         Usprawnianie motoryki małej, usprawnianie końców palców;

·         Doskonalenie pojęć „w” i „do”;

·         Pobudzanie zmysłów smaku, zapachu, dotyku, wzroku i słuchu;

·         Integracja z własna osoba i otoczeniem;

 

 

Metody pracy :

·         Poranny krąg;

·         Metoda pokazu;

·         Metoda praktycznego działania;

·         Metody aktywizujące

Formy pracy :

·         Indywidualna zróżnicowana;

·         Grupowa jednolita;

·         Indywidualna jednolita;

Zasady :

·         Zasada komfortu psychicznego;

·         Zasada stopniowania trudności;

 

Środki dydaktyczne:

·         Lampka zapachowa – cytrynowa;

·         Olejek cytrynowy

·         Zielona chusta

·         Suszarka

·         Lampa UV

·         Muzyka relaksacyjna

·         Miska ziemi

·         Cebulki tulipanów

·         Doniczki

·         Konewka

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

Fazy lekcji

Treści nauczania

Czynności nauczyciela i uczniów

Zajęcia wstępne :

 

Przywitanie się z uczniami, czynności organizacyjne, Poranny krąg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaks

                Poranny krąg :

 

1.       Zapalenie zapachowej świecy – Rozpoczęcie zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

2.       Powitanie piosenką „Witaj….” i jednoczesne smarowanie olejkiem cytrynowym rąk uczniów.

 

 

 

3.       Demonstracja lampy zapachowej.

 

 

 

 

4.       Opowiadanie nauczyciela o porze roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.       Zakładanie na głowy uczniów chusty.

 

 

 

 

6.       Zaświecenie lampy UV.

 

 

 

 

7.       Zastosowanie bodźców smakowych.

 

 

8.       Spotkanie z żywiołem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.       Zaciemnienie pomieszczenia

 

 

 

 

 

10.   Zgaszenie świecy

 

 

Muzyka relaksacyjna

 

 

1.          Nauczyciel siada w kręgu z uczniami.   Zapala świeczkę zapachową o zapachu cytryny. Pokazuje wszystkim uczniom, że rozpoczęły się zajęcia. Obchodzi z lampką krąg uczniów i zwraca uwagę uczniów na cechy ognia – jasny i ciepły.

 

2.          Nauczyciel podchodząc kolejno do uczniów, bierze ich dłonie i smarując ją cytrynowym olejkiem śpiewa wraz z innymi uczniami : ”Witaj (tu imię dziecka), wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas”.

3.          Nauczyciel wodzi lampą zapachową przed oczami dzieci w linii poziomej, potem pionowej. Zapoznaje uczniów z zapachem wiosny – cytryny.

4.          Nauczyciel opowiada uczniom o wiośnie, o jej charakterystycznych oznakach – zielenieją drzewa, kwitną kwiaty, wieje ciepły wietrzyk, świeci słońce na niebie. Nauczyciel z pomocą suszarki pokazuje uczniom powiew wiosennego wiatry. Kieruje strumień ciepłego  powietrza na twarze uczniów.

5.          Nauczyciel pochodzi kolejno do uczniów i zakłada im zieloną chustę na głowy. Uczniowie oglądają świat przez chustę, następnie samodzielnie ściągają ją z głowy.

6.          Nauczyciel kieruje światło na zielone  przedmioty w sali, które odklaskują na zielony kolor, na liście, na słońce.

7.          Nauczyciel podaje uczniom na wcześniej przygotowanych łyżeczkach sok cytrynowy z miodem.

8.          Nauczyciel podchodzi kolejno do uczniów z miską ziemi. Kieruje ręce uczniów, by włożyli ją do środka i poczuli ziemię. Uczniowie rozgniatają ziemię między palcami, bawią się nią, wąchają.

 

 

 

 

9.          Nauczyciel zasuwa rolety w oknach. Podchodzi do uczniów i każdy uczeń, do którego podejdzie nauczyciel, wypowiada swoje imię i gasi podmuchem płomyk.

10.       Nauczyciel osobiście gasi świeczkę co oznacza koniec zajęć.

Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną, a uczniowie odpoczywają. Relaks przerywany jest, gdy nauczyciel odsłoni rolety i wyłączy muzykę.

Faza zasadnicza:

Zajęcia plastyczno-techniczne

1.       Ozdabianie doniczek – doskonalenie motoryki małej, usprawnianie końców palców i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

 

 

 

2.       Sadzenie tulipanów doskonalenie zmysłu dotyku, koordynacji wzrokowo-ruchowej, kształtowanie pojęć „w” i „do”.

 

 

1.       Nauczyciel przygotował każdemu uczniowi mała doniczkę. Uczniowie z pomocą nauczyciela przyklejają przygotowane już skrawki kolorowego papieru na doniczki.

 

 

2.       Gdy uczniowie skończyli ozdabianie doniczek, nauczyciel kładzie przed uczniami miskę z ziemią i konewkę z wodą. Każdy uczeń wsypuje do doniczki odpowiednia ilość ziemi. Według wskazówek nauczyciela uczniowie robią dołek w ziemi, wkładają cebulkę tulipana, zakopują ziemią i podlewają. Następnie odkładają na parapet gotowe sadzonki.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin