ABC NLP
Moduł 30
Dzisiaj przechodzimy do kolejnej części metamodelu – zniekształceń.
Przekonania oparte na tym związku zakładają pośrednio związek przyczynowy pomiędzy poszczególnymi problemami i uzyskanymi efektami.
Przykłady:
- Ton jej głosu wywołuje u mnie wściekłość.
- Przez jego wygłupy rozbolała mnie głowa.
- Nie mamy nic do picia i to jest jego wina.
Wypisz inne przekonania zawierające związek przyczynowo-skutkowy.
Aby rozbić przekonania oparte na tego typu związkach należy dokładnie zdefiniować związek założony w danej wypowiedzi.
Pytania:
- Jak konkretnie jedno wywołuje drugie? Jak ona konkretnie robi to, że jesteś wściekły?
- Co takiego dokładnie zrobił, że rozbolała Cię głowa?
- Dlaczego to przez niego nie ma nic do picia?
Do przekonań z ćwiczenia 1 dopisz pytania pozwalające zdefiniować zależność przyczynowo-skutkową.
Znając dokładnie zależność możemy zacząć przedstawiać argumenty pokazujące, że być może takiego związku wcale naprawdę nie ma. I że problem leży w czymś innym.
Przykład:
- Umówiliśmy się, że to on załatwia jedzenie na imprezę.
- I co, nic nie przyniósł?
- Przyniósł przekąski, ale nic do picia.
- Może on nie zrozumiał Twojej prośby i myślał, ze ma przynieść tylko coś do jedzenia, a nie do picia?
- Wątpię.
- A spytałaś się go o to?
- Nie.
- To może warto to zrobić, aby wyjaśnić całe nieporozumienie?
- Mogę spróbować.
Wypisz kilka innych dialogów.
W przypadku tej złożoności dwa różne doświadczenia są wyrażone jako tożsame ze sobą.
- On ma trudności w szkole, bo ma problem z uczeniem się.
- On nigdy nie robi tego, co ja powiem.
Wypisz kilka innych przekonań ze złożoną równoważnością.
Aby pozbyć się takich przekonań należy sprawdzić wartość stosunku/zależności zakładanej w przekonaniu.
- W jaki konkretnie sposób jego trudności w szkole oznaczają, że ma problemy z uczeniem się? Jeśli miałeś trudności w szkole, czy to konkretnie oznacza, że miałeś problemy z uczeniem się?
- Jak dokładnie to wygląda, że on nie robi tego, co mu mówisz?
Napisz pytania do przekonań z ćwiczenia 4.
W przypadku złożonej równoważności raz będziemy mieli do czynienia z równoważnikami, które już od razu będą wyglądać na nielogicznie powiązane ze sobą. Będą jednak i takie, które bardzo mogą do siebie pasować i będzie trzeba włożyć dużo wysiłku, aby taką zależność rozbić.
- W jaki konkretnie sposób jego trudności w szkole oznaczają, że ma problemy z uczeniem się?
- To chyba oczywiste.
- Wcale nie. Może źle się czuje w szkole. Pomyślałaś o tym?
- Szczerze mówiąc nie.
- A próbowałaś porozmawiać z nim na temat jego trudności w szkole?
- To może warto to zrobić. Przecież pamiętam, że są przedmioty, z których przynosi piątki. Nieprawdaż?
- Zgadza się.
- Więc jego trudności w szkole mogą nie mieć związku z nauką?
- Może tak być.
Napisz kilka dialogów powodujących przezwyciężenie przekonań ze złożoną równoważnością.
msattis