wyklad_13_rozwoj_poznawczy.pdf
(
131 KB
)
Pobierz
:<.á$'
3U]HELHJ
UR]ZRMX
SR]QDZF]HJR
NRQFHSFMD
-HDQD
3LDJHWD
Literatura:
Birch A., Malim T. (1995) Psychologia rozwojowa w zarysie. PWN, Warszawa,
s. 40-51.
Wadsworth B.J. (1998) Teoria Piageta. WSiP, Warszawa, rozdz. 4,5,6.
)ROLH
GR
Z\NáDGX
RSUDF
QD
SRGVWDZLH
SRZ\*V]HM
OLWHUDWXU\
KONCEPCJA J. PIAGETA
8M
FLH
SR]QDZF]R
- rozwojowe:
bodziec (S)
struktura poznawcza
reakcja (R)
podmiot
równowaga poznawcza
ZLDW
Adaptacja zachodzi poprzez 2 procesy:
-
$V\PLODFM
, czyli proces w którym nowy przedmiot lub idea (ogólnie
QRZH
WUH
FL
MHVW
Zá
F]DQ\
GR
LVWQLHM
F\FK
VWUXNWXU
]UR]XPLDQ\
Z
NDWHJRULDFK
SRM
ü
OXE
F]\QQR
FL
MDNLH
SRGPLRW
]QD
-
$NRPRGDFM
, czyli proces, w którym nowy przedmiot lub idea (ogólnie
QRZH
WUH
FL
]PLHQLDM
LVWQLHM
F
VWUXNWXU
1
(7$3<
52=:2-8
0<
/(1,$
'=,(&.$
1. Inteligencja sensoryczno-motoryczna (0-2 lata)
struktura poznawcza -
VFKHPDW
G]LDáDQLD
0\
OHQLH
SU]HGRSHUDF\MQH
GR
-8 lat)
struktura poznawcza -
Z\REUD*HQLH
3. Operacje konkretne (7-8 do 11-12 lat)
struktura poznawcza - operacja
4. Operacje formalne (11-12 do 17-18 lat)
struktura poznawcza - operacja
INTELIGENCJA SENSORYCZNO-MOTORYCZNA
1.
$NW\ZQR
ü
RGUXFKRZD
-1 mies.
Odruchy podstawowe
do nowego
RWRF]HQLD
VVDQLH
FKZ\WDQLH
SáDF]
UXFK\
U
N
WXáRZLD
JáRZ\
.LHG\
noworodek jest stymulowany –
SR]ZDODM
QD
SU]HWUZDQLH
L
DGDSWDFM
RGSRZLDGD
RGUXFKDPL
QLH]DOH*QLH
RG
MDNR
FL
VW\PXODFML
FRNROZLHN
ZáR*RQH
GR
EX]L
MHVW
VVDQH
2.
3LHUZV]H
UR]Uy*QLHQLD
-4 mies.
3RF]
WHN
SR]QDZDQLD
ZLDWD
: wrodzone struktury odruchowe, np. odruch ssania
MDNR
QDU]
G]LH
SR]QDZDQLD
RWRF]HQLD
SR]QDZDQLH
SRSU]H]
VVDQLH
SU]HGPLRWyZ
WUDILDM
F\FK
GR
XVW
G]LHFND
SR]RVWDMH
GáXJR
MDNR
WHQGHQFMD
GR
ZNáDGDQLD
przedmiotów do ust przez nawet starsze dzieci).
3. Odtwarzanie 4-8 mies.
3RF]
WHN
LQWHOLJHQFML
]PLDQD
Z
ZLHFLH
SU]\SLV\ZDQD
SU]H]
G]LHFNR
ZáDVQHPX
G]LDáDQLX
ZLDGRPH
LQWHQFMRQDOQH
SRZWDU]DQLH
WHJR
G]LDáDQLD
3RMDZLD
VL
WDN*H
koordynacja wzroku i dotyku (dziecko chwyta wszystko to co widzi)
4. Koordynacja schematów 8-12 mies.
3RF]
WHN
VWDáR
FL
SU]HGPLRWX
-
WR
SRF]
WHN
VWDáR
FL
Z
VSRVWU]HJDQLX
ZLDWD
GX*\
NURN
Z
UR]ZRMX
:
W\P
F]DVLH
UyZQLH*
X
G]LHFND
UR]ZLMD
VL
ZLDGRPR
ü
WHJR
*H
QLH
W\ONR
RQR
VDPR
DOH
L
LQQH
SU]HGPLRW\
PRJ
SRZRGRZDü
]GDU]HQLD
5. Eksperymentowanie 12-18 mies.
.ROHMQ\
ZD*Q\
PRPHQW
UR]ZL
]\ZDQLH
SUREOHPyZ
PHWRG
SUyE
L
Eá
GyZ
,
V]XNDQLH
RGSRZLHGQLHJR
GR
V\WXDFML
VSRVREX
G]LDáDQLD
VSR
UyG
MX*
]QDQ\FK
L
W
GURJ
RGNU\ZDQLH
QRZ\FK
G]LDáD
2
6. Reprezentacja 18-24 mies.
(IHNW
NR
FRZ\
VWDGLXP
G]LHFNR
UR]ZL
]XMH
SUREOHP
DQDORJLF]Q\
GR
SRZ\*V]HJR
Z
P\
OL
V]XND
L
]QDMGXMH
VSRVyE
G]LDáDQLD
]DQLP
]DF]QLH
G]LDáDü
praktycznie –
0<
/(1,(
35=('23(5$&<-1(
P\
OHQLH
SRSU]H]
G]LDáDQLH
*áyZQ\P
RVL
JQL
FLHP
WHJR
VWDGLXP
MHVW
]GROQR
ü
GR
WZRU]HQLD
UHSUH]HQWDFM
i
SU]HGPLRWyZ
RVyE
L
]GDU]H
SRSU]H]
Z\NRU]\VWDQLH
REUD]yZ
XP\VáRZ\FK
]DZLHUDM
F\FK
Z
VRELH
SU]HGH
ZV]\VWNLP
FHFK\
]P\VáRZH
NV]WDáW
NRORU
SRáR*HQLH
Z
SU]HVWU]HQL
FL
*DU
WHPSHUDWXUD
JáDGNR
ü
-
FKURSRZDWR
ü
powierzchni, smak, zapach itp.). Cechy te decy
GXM
R
VSRVRELH
ZLG]HQLD
L
UR]XPLHQLD
ZLDWD
&HFK\
P\
OHQLD
SU]HGRSHUDF\MQHJR
CENTRACJA - koncentrowanie uwagi na jednej, najbardziej widocznej i
percepcyjnej cesze sytuacji, pomijanie innych cech, nawet najbardziej istotnych.
EGOCENTRYZM - niezd
ROQR
ü
GR
XMPRZDQLD
ZLDWD
]
LQQHJR
SXQNWX
ZLG]HQLD
QL*
ZáDVQ\
']LHFNR
QLH
SRWUDIL
]UR]XPLHü
*H
LVWQLHM
LQQH
SXQNW\
ZLG]HQLD
L
QLH
MHVWH
P\
Z
VWDQLH
JR
R
W\P
SU]HNRQDü
Z
VSRVyE
WUZDá\
%5$.
32-
û
67$à2
&,
1,(=0,(11,.Ï:
- oczywista
konsekwencja cech
Z\PLHQLRQ\FK
Z\*HM
]PLHQLD
VL
FHFKD
SHUFHSF\MQD
X]QDQD
SU]H]
G]LHFNR
]D
LVWRWQ
]PLHQLD
VL
SRJO
G
QD
FHFK
XNU\W
1,(='2/12
û
52=80,(1,$
35=(.6=7$à&(
REVHUZXM
F
VHNZHQFM
]PLDQ
QDVW
SXM
F\FK
SR
VRELH
VWDQyZ
QS
]PLDQD
NV]WDáWX
SODVWHOLQ\
dziecko
–
QLH
SRWUDIL
]LQWHJURZDü
VHULL
]GDU]H
MDNR
SRZL
]DQ\FK
L
SU]HGVWDZLü
LFK
ORJLF]QHJR
FL
JX
OPERACJE KONKRETNE
*áyZQH
FHFK\
RSHUDFML
NRQNUHWQ\FK
WR
UR]ZyM
logicznego rozumowania lecz
GRW\F]
FHJR
UR]ZL
]\ZDQLD
problemów konkretnych (nie – hipotetycznych,
DEVWUDNF\MQ\FK
]áR*RQ\FK
F]\
ZLHOR]PLHQQRZ\FK
RGZRáXM
F\FK
VL
GR
U]HF]\ZLVWR
FL
3
&HFK\
P\
OHQLD
NRQNUHWQHJR
RSHUDF\MQR
ü
P\
OHQLD
WR
G]LDáDQLD
ZHZQ
WU]QH
XP\VáRZH
SU]HSURZDG]RQH
Z
P\
OL
VNUyFRQH
L
XRJyOQLRQH
SRá
F]RQH
Z
V\VWHP
L
G]L
NL
WHPX
- operacje
-
odwracalne.
]GROQR
ü
GR
decentracji -
Z]L
FLH
SRG
XZDJ
LQQ\
QL*
ZáDVQ\
SXQNW
-
widzenia
-
opanowanie niezmienników
SRM
ü
VWDáR
FL
SRMDZLDM
F\FK
VL
stopniowo
:
™
VWDáR
ü
HOHPHQWyZ
]ELRUX
Z
RNUH
ORQHM
NROHMQR
FL
-
URN
*
ycia)
™
VWDáR
ü
PDV\
-
URN
*\FLD
™
VWDáR
ü
FL
*DUX
-
URN
*\FLD
™
VWDáR
ü
REM
WR
FL
-
URN
*\FLD
SRGVWDZRZH
RSHUDFMH
QD
W\P
HWDSLH
XPR*OLZLDM
FH
SRU]
GNRZDQLH
wiedzy
-
R
ZLHFLH
WR
™
klasyfikowanie –
JUXSRZDQLH
SU]HGPLRWyZ
ZJ
Uy*Q\FK
FHFK
™
szeregowanie –
]GROQR
ü
GR
SRU]
GNRZDQLD
HOHPHQWyZ
ZJ
XVWDORQHJR
SRU]
GNX
OPERACJE FORMALNE
Ostatnia faza rozwoju
P\
OHQLD
ORJLF]QHJR
2ND]XMH
VL
MHGQDN
*H
MHG\QLH
RN
RVyE
UR]ZLMD
Z
SHáQL
P\
OHQLH
QD
SR]LRPLH
RSHUDFML
IRUPDOQ\FK
EDGDQLD
DPHU\ND
VNLH
.
0\
OHQLH
IRUPDOQH
GDMH
PR*OLZR
ü
- rozumowania abstrakcyjnego; hipotetyczno-dedukcyjnego (opartego na
hipotezach i symbolach)
-
P\
OHQLD
LQWURVSHNF\MQHJR
–
XPLHM
WQR
ü
QDEUDQLD
G\VWDQVX
GR
VLHELH
DQDOL]\
ZáDVQ\FK
]DFKRZD
- wykorzystania teorii, hipotez
Z
SURFHVLH
UR]ZL
]\ZDQLD
]DGDQLD
4
-
IRUPXáRZDQLD
L
Z\FL
JDQLD
ogólnych wniosków
1D
HWDSLH
RSHUDFML
IRUPDOQ\FK
SRMDZLD
VL
UyZQLH*
-
ORJLND
GZXZDUWR
FLRZD
SUDZGD
IDáV]
F]DUQH
ELDáH
–
XQLHPR*OLZLD
LQWHJUDFM
Uy*Q\FK
VSU]HF]Q\FK
SXQNWyZ
ZLG]HQLD
- egoc
HQWU\]P
PáRG]LH
F]\
PyM
SXQNW
ZLG]HQLD
ZD*QLHMV]\
QL*
FXG]\
35=<.à$'
.2
&2:<
5Ï)1,&(
:
52=:,
=<:$1,8
=$'$
:
5Ï)1<&+
)$=$&+
52=:2-8
0<
/(1,$
Zadanie:
']LHFNR
GRVWDMH
V]QXUNL
R
Uy*QHM
GáXJR
FL
Uy*QH
RGZD*QLNL
L
PR*H
X*\ZDü
Uy*QHM
VLá\
?
5R]ZL
]DQLH
W\ONR
GáXJR
ü
V]QXUND
PD
]QDF]HQLH
$OH
QD
WR
QDNáDGDM
VL
pozornie
PYTANIE: c
R
GHWHUPLQXMH
F]
VWRWOLZR
ü
UXFKyZ
ZDKDGáD
LQQH
F]\QQLNL
WDNLH
MDN
GáXJR
ü
V]QXUND
FL
*DU
RGZD*QLND
Z\VRNR
ü
VSXV]F]DQLD
FL
*DUND
VLáD
QDS
GX
52=:,
=$1,$
32'$:$1(
35=(=
8&=1,Ï:
:
5Ï)1<&+
ETAPACH ROZWOJU POZNAWCZEGO:
0\
OHQLH
SU]HGRSHUDF\MQH
G]LHFNR
P\
OL
*H
UXFK\
]DOH*
RG
VLá\
Z
MDN
VDPR
ZSUDZLD
ZDKDGáR
Z
UXFK
HJRFHQWU\]P
Operacje konkretne
G]LHFNR
]Z\NOH
RGNU\ZD
]DOH*QR
ü
PL
G]\
GáXJR
FL
V]QXUND
D
F]
VWRWOLZR
FL
UXFKyZ
ZDKDGáD
DOH
MHVW
SU]HNRQDQH
*H
L
LQQH
F]\QQLNL
FL
*DU
F]\
VLáD
PRJ
PLHü
QD
WR
ZSá\Z
8F]H
EDGD
SRMHG\QF]H
F]\QQLNL
QLH
SRWUDIL
SRá
F]\ü
X]\VNDQ\FK
LQIRUPDFML
Operacje formalne
KLSRWH]\
R
]QDF]HQLX
ND*GHJR
F]\QQLND
VSUDZG]D
MH
D*
ZV]\VWNLH
PR*OLZR
FL
]RVWDQ
Z\F]HUSDQH
6\VWHPDW\F]QLH
Z\NOXF]D
NROHMQH
F]\QQLNL
)RUPXáXMH
ZQLRVNL
NR
FRZH
L
SRGDMH
UR]ZL
]DQLH
XF]H
V\VWHPDW\F]QLH
WHVWXMH
ND*G\
F]\QQLN
IRUPXáXMH
5
Plik z chomika:
nikosia20
Inne pliki z tego folderu:
dziecko wśród rówieśników i dorosłych.zip
(16592 KB)
Rozwijanie zdolności uczenia się.zip
(11214 KB)
art_Edukacja_1-2003.pdf
(2238 KB)
Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielam.zip
(9629 KB)
art_Edukacja_3-2003.pdf
(1908 KB)
Inne foldery tego chomika:
biomedyczne podstawy rozwoju
dydaktyka
Filozofia
gry
Historia wychowania i myśli pedagogicznej
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin