wyklad_13_rozwoj_poznawczy.pdf

(131 KB) Pobierz
:<.á$'
3U]HELHJ UR]ZRMX SR]QDZF]HJR
NRQFHSFMD -HDQD 3LDJHWD
Literatura:
Birch A., Malim T. (1995) Psychologia rozwojowa w zarysie. PWN, Warszawa,
s. 40-51.
Wadsworth B.J. (1998) Teoria Piageta. WSiP, Warszawa, rozdz. 4,5,6.
)ROLH GR Z\NáDGX RSUDF QD SRGVWDZLH SRZ\*V]HM OLWHUDWXU\
KONCEPCJA J. PIAGETA
8M FLH SR]QDZF]R
- rozwojowe:
bodziec (S)
struktura poznawcza
reakcja (R)
podmiot
równowaga poznawcza
ZLDW
Adaptacja zachodzi poprzez 2 procesy:
-
$V\PLODFM , czyli proces w którym nowy przedmiot lub idea (ogólnie
QRZH WUH FL MHVW F]DQ\ GR LVWQLHM F\FK VWUXNWXU ]UR]XPLDQ\ Z
NDWHJRULDFK SRM ü OXE F]\QQR FL MDNLH SRGPLRW ]QD
-
$NRPRGDFM , czyli proces, w którym nowy przedmiot lub idea (ogólnie
QRZH WUH FL ]PLHQLDM LVWQLHM F VWUXNWXU
1
907807424.006.png 907807424.007.png 907807424.008.png 907807424.009.png 907807424.001.png 907807424.002.png 907807424.003.png 907807424.004.png
(7$3< 52=:2-8 0< /(1,$ '=,(&.$
1. Inteligencja sensoryczno-motoryczna (0-2 lata)
struktura poznawcza -
VFKHPDW G]LDáDQLD
0\ OHQLH SU]HGRSHUDF\MQH GR
-8 lat)
struktura poznawcza -
Z\REUD*HQLH
3. Operacje konkretne (7-8 do 11-12 lat)
struktura poznawcza - operacja
4. Operacje formalne (11-12 do 17-18 lat)
struktura poznawcza - operacja
INTELIGENCJA SENSORYCZNO-MOTORYCZNA
1.
$NW\ZQR ü RGUXFKRZD
-1 mies.
Odruchy podstawowe
do nowego
RWRF]HQLD VVDQLH FKZ\WDQLH SáDF] UXFK\ U N WXáRZLD JáRZ\ .LHG\
noworodek jest stymulowany –
SR]ZDODM QD SU]HWUZDQLH L DGDSWDFM
RGSRZLDGD RGUXFKDPL QLH]DOH*QLH RG MDNR FL
VW\PXODFML FRNROZLHN ZáR*RQH GR EX]L MHVW VVDQH
2.
3LHUZV]H UR]Uy*QLHQLD
-4 mies.
3RF] WHN SR]QDZDQLD ZLDWD
: wrodzone struktury odruchowe, np. odruch ssania
MDNR QDU] G]LH SR]QDZDQLD RWRF]HQLD SR]QDZDQLH SRSU]H] VVDQLH SU]HGPLRWyZ
WUDILDM F\FK GR XVW G]LHFND SR]RVWDMH GáXJR MDNR WHQGHQFMD GR ZNáDGDQLD
przedmiotów do ust przez nawet starsze dzieci).
3. Odtwarzanie 4-8 mies.
3RF] WHN LQWHOLJHQFML ]PLDQD Z ZLHFLH SU]\SLV\ZDQD SU]H] G]LHFNR ZáDVQHPX
G]LDáDQLX ZLDGRPH LQWHQFMRQDOQH SRZWDU]DQLH WHJR G]LDáDQLD 3RMDZLD VL
WDN*H
koordynacja wzroku i dotyku (dziecko chwyta wszystko to co widzi)
4. Koordynacja schematów 8-12 mies.
3RF] WHN VWDáR FL SU]HGPLRWX
-
WR SRF] WHN VWDáR FL Z VSRVWU]HJDQLX ZLDWD
GX*\ NURN Z UR]ZRMX
: W\P F]DVLH UyZQLH* X G]LHFND UR]ZLMD VL ZLDGRPR ü WHJR *H QLH W\ONR RQR
VDPR DOH L LQQH SU]HGPLRW\ PRJ SRZRGRZDü ]GDU]HQLD
5. Eksperymentowanie 12-18 mies.
.ROHMQ\ ZD*Q\ PRPHQW UR]ZL ]\ZDQLH SUREOHPyZ PHWRG SUyE L GyZ
,
V]XNDQLH RGSRZLHGQLHJR GR V\WXDFML VSRVREX G]LDáDQLD VSR UyG MX* ]QDQ\FK L W
GURJ RGNU\ZDQLH QRZ\FK G]LDáD
2
 
6. Reprezentacja 18-24 mies.
(IHNW NR FRZ\ VWDGLXP G]LHFNR UR]ZL ]XMH SUREOHP DQDORJLF]Q\ GR
SRZ\*V]HJR Z P\ OL V]XND L ]QDMGXMH VSRVyE G]LDáDQLD ]DQLP ]DF]QLH G]LDáDü
praktycznie –
0< /(1,( 35=('23(5$&<-1(
P\ OHQLH SRSU]H] G]LDáDQLH
*áyZQ\P RVL JQL FLHP WHJR VWDGLXP MHVW ]GROQR ü GR WZRU]HQLD UHSUH]HQWDFM
i
SU]HGPLRWyZ RVyE L ]GDU]H SRSU]H] Z\NRU]\VWDQLH REUD]yZ XP\VáRZ\FK
]DZLHUDM F\FK Z VRELH SU]HGH ZV]\VWNLP FHFK\ ]P\VáRZH NV]WDáW NRORU
SRáR*HQLH Z SU]HVWU]HQL FL *DU WHPSHUDWXUD JáDGNR ü
-
FKURSRZDWR ü
powierzchni, smak, zapach itp.). Cechy te decy
GXM R VSRVRELH ZLG]HQLD L
UR]XPLHQLD ZLDWD
&HFK\ P\ OHQLD SU]HGRSHUDF\MQHJR
CENTRACJA - koncentrowanie uwagi na jednej, najbardziej widocznej i
percepcyjnej cesze sytuacji, pomijanie innych cech, nawet najbardziej istotnych.
EGOCENTRYZM - niezd
ROQR ü GR XMPRZDQLD ZLDWD ] LQQHJR SXQNWX
ZLG]HQLD QL* ZáDVQ\ ']LHFNR QLH SRWUDIL ]UR]XPLHü *H LVWQLHM LQQH SXQNW\
ZLG]HQLD L QLH MHVWH P\ Z VWDQLH JR R W\P SU]HNRQDü Z VSRVyE WUZDá\
%5$. 32- û 67$à2 &, 1,(=0,(11,.Ï:
- oczywista
konsekwencja cech
Z\PLHQLRQ\FK Z\*HM ]PLHQLD VL FHFKD SHUFHSF\MQD X]QDQD
SU]H] G]LHFNR ]D LVWRWQ ]PLHQLD VL SRJO G QD FHFK XNU\W
1,(='2/12 û 52=80,(1,$ 35=(.6=7$à&(
REVHUZXM F
VHNZHQFM ]PLDQ QDVW SXM F\FK SR VRELH VWDQyZ QS ]PLDQD NV]WDáWX SODVWHOLQ\
dziecko
QLH SRWUDIL ]LQWHJURZDü VHULL ]GDU]H MDNR SRZL ]DQ\FK L SU]HGVWDZLü
LFK ORJLF]QHJR FL JX
OPERACJE KONKRETNE
*áyZQH FHFK\ RSHUDFML NRQNUHWQ\FK WR UR]ZyM
logicznego rozumowania lecz
GRW\F] FHJR UR]ZL ]\ZDQLD
problemów konkretnych (nie – hipotetycznych,
DEVWUDNF\MQ\FK ]áR*RQ\FK F]\ ZLHOR]PLHQQRZ\FK RGZRáXM F\FK VL GR
U]HF]\ZLVWR FL
3
 
&HFK\ P\ OHQLD NRQNUHWQHJR
RSHUDF\MQR ü P\ OHQLD
WR G]LDáDQLD ZHZQ WU]QH XP\VáRZH
SU]HSURZDG]RQH Z P\ OL VNUyFRQH L XRJyOQLRQH SRá F]RQH Z V\VWHP L
G]L NL WHPX
- operacje
-
odwracalne.
]GROQR ü GR
decentracji -
Z]L FLH SRG XZDJ LQQ\ QL* ZáDVQ\ SXQNW
-
widzenia
- opanowanie niezmienników
SRM ü VWDáR FL SRMDZLDM F\FK VL
stopniowo
:
VWDáR ü HOHPHQWyZ ]ELRUX
Z RNUH ORQHM
NROHMQR FL
-
URN *
ycia)
VWDáR ü PDV\
-
URN *\FLD
VWDáR ü FL *DUX
-
URN *\FLD
VWDáR ü REM WR FL
-
URN *\FLD
SRGVWDZRZH RSHUDFMH QD W\P HWDSLH XPR*OLZLDM FH SRU] GNRZDQLH
wiedzy
-
R ZLHFLH WR
klasyfikowanie –
JUXSRZDQLH SU]HGPLRWyZ ZJ Uy*Q\FK FHFK
szeregowanie –
]GROQR ü GR SRU] GNRZDQLD HOHPHQWyZ ZJ
XVWDORQHJR SRU] GNX
OPERACJE FORMALNE
Ostatnia faza rozwoju
P\ OHQLD ORJLF]QHJR 2ND]XMH VL MHGQDN *H MHG\QLH RN
RVyE UR]ZLMD Z SHáQL P\ OHQLH QD SR]LRPLH RSHUDFML IRUPDOQ\FK EDGDQLD
DPHU\ND VNLH
.
0\ OHQLH IRUPDOQH GDMH PR*OLZR ü
- rozumowania abstrakcyjnego; hipotetyczno-dedukcyjnego (opartego na
hipotezach i symbolach)
-
P\ OHQLD LQWURVSHNF\MQHJR
XPLHM WQR ü QDEUDQLD G\VWDQVX GR VLHELH
DQDOL]\ ZáDVQ\FK ]DFKRZD
- wykorzystania teorii, hipotez
Z SURFHVLH UR]ZL ]\ZDQLD ]DGDQLD
4
-
IRUPXáRZDQLD L Z\FL JDQLD
ogólnych wniosków
1D HWDSLH RSHUDFML IRUPDOQ\FK SRMDZLD VL UyZQLH*
-
ORJLND GZXZDUWR FLRZD SUDZGD IDáV] F]DUQH ELDáH
XQLHPR*OLZLD
LQWHJUDFM Uy*Q\FK VSU]HF]Q\FK SXQNWyZ ZLG]HQLD
- egoc
HQWU\]P PáRG]LH F]\ PyM SXQNW ZLG]HQLD ZD*QLHMV]\ QL* FXG]\
35=<.à$' .2 &2:< 5Ï)1,&( : 52=:, =<:$1,8 =$'$ :
5Ï)1<&+ )$=$&+ 52=:2-8 0< /(1,$
Zadanie:
']LHFNR GRVWDMH V]QXUNL R Uy*QHM GáXJR FL Uy*QH RGZD*QLNL L PR*H X*\ZDü
Uy*QHM VLá\
?
5R]ZL ]DQLH W\ONR GáXJR ü V]QXUND PD ]QDF]HQLH $OH QD WR QDNáDGDM VL
pozornie
PYTANIE: c
R GHWHUPLQXMH F] VWRWOLZR ü UXFKyZ ZDKDGáD
LQQH F]\QQLNL WDNLH MDN GáXJR ü V]QXUND FL *DU RGZD*QLND Z\VRNR ü
VSXV]F]DQLD FL *DUND VLáD QDS GX
52=:, =$1,$ 32'$:$1( 35=(= 8&=1,Ï: : 5Ï)1<&+
ETAPACH ROZWOJU POZNAWCZEGO:
0\ OHQLH SU]HGRSHUDF\MQH G]LHFNR P\ OL *H UXFK\ ]DOH* RG VLá\ Z MDN
VDPR ZSUDZLD ZDKDGáR Z UXFK HJRFHQWU\]P
Operacje konkretne
G]LHFNR ]Z\NOH RGNU\ZD ]DOH*QR ü PL G]\ GáXJR FL
V]QXUND D F] VWRWOLZR FL UXFKyZ ZDKDGáD DOH MHVW SU]HNRQDQH *H L LQQH
F]\QQLNL FL *DU F]\ VLáD PRJ PLHü QD WR ZSá\Z
8F]H EDGD SRMHG\QF]H F]\QQLNL QLH SRWUDIL SRá F]\ü X]\VNDQ\FK LQIRUPDFML
Operacje formalne
KLSRWH]\ R ]QDF]HQLX ND*GHJR F]\QQLND VSUDZG]D MH D* ZV]\VWNLH PR*OLZR FL
]RVWDQ Z\F]HUSDQH 6\VWHPDW\F]QLH Z\NOXF]D NROHMQH F]\QQLNL )RUPXáXMH
ZQLRVNL NR FRZH L SRGDMH UR]ZL ]DQLH
XF]H V\VWHPDW\F]QLH WHVWXMH ND*G\ F]\QQLN IRUPXáXMH
5
907807424.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin