Wojciech Długołęcki
Konrad Ziółek
Gr. 4.02 fizjoterapia
studia dzienne
ADHD
(attention dedeficit hyperactivity disorder = zespół deficytu uwagi z nadruchliwością)
Zgodnie z obowiązującymi również w Polsce międzynarodowymi klasyfikacjami zaburzeń zdrowia, takimi jak np. DSM–III R, nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci zaliczana jest do grupy zaburzeń związanych z zachowaniami destrukcyjnymi. Natomiast wg cytowanej ICD–102, należy do zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym.
Rozróżnia się 3 podtypy:
· ADHD – typ łączony
· ADHD – typ dominujący nieuważny
· ADHD – typ dominujący, nadpobudliwo-impulsywny
Dokonano tego rozróżnienia gdyż dzieci mogą ujawniać tylko jeden aspekt całego zespołu: problemy z uwagą lub nadmierną nadpobudliwością. Jednak w większości przypadków wykazują one problemy w obydwu aspektach, więc najczęściej rozpoznawany jest typ łączony.
Koncepcje na przyczynę występowania ADHD:
Układ nerwowy u dziecka z ADHD:
Mózg dziecka z ADHD pracuje innaczej niż mózg przeciętnego dziecka w jego wieku. Związane to jest z zaburzeniem pracy neuroprzekażników takich jak: noradrenalina, dopamina i serotonina. Właściwy poziom dopaminy pozwala utrzymać uwagę na zadaniu i dfiltrować nieistotne informacje, noradrenalina pozwala za właściwą ocenę sytuacji, odpowiedni poziom pobudzenia, serotonina zaś za regulację nastroju, rytm snu i czuwania, kontrolęzachowań , pozytywne myślenie. W związku z tym gorzej pracują płaty czołowe mózgu oraz ich połączenia z innymi strukturami takimi jak: kora przedczołowa, struktury podkorowe, spoidło wielkie i móżdżek. Odpowiedzialne za myślenie logiczne, ocenę sytuacji, przewidywanie konsekwencji czyt podejmowanie decyzji. Innaczej pracują także obszary mózgu odpowiedzialne za przyjmowanie, kojarzenie i przetwarzanie informacji dochodzących (nie tylko do uszu i oczu dziecka ale także wrażeń dotykowych i czuciowych z wnętrza ciała).
Odbieranie informacji z otoczenia przez dziecko z ADHD można porównać do bombardowania danymi bez możliwości ich filtrowania. Wszystko jest jednakowo ważne, na wszystko trzeba zwrócić uwagę, wszystko zarejestrować.
W przypadku dzieci z zespołem deficytu uwagi z nadruchliwością mamy do czynienia z przewagą procesów pobudzania nad procesami hamowania.
Kryteria diagnostyczne zespołu zaburzeń uwagi i nadruchliwości u dzieci zgodne z klasyfikacją DSM-IV[1]
Oceny:
· Rodzice oceniają zachowanie dziecka odpowiednio w domu i szkole
· Psychologowie przeprowadzają wywiady z dzieckiem i z rodzicami
· Psychologowie przeprowadzają ustrukturazlizowane wywiady diagnostyczne z dzieckiem i rodzicami
· Psychologowie dokonują obserwacji zachowań dziecka w pewnych sytuacjach
· Psychologowie dają dziecku do wykonania pewne zadania
Kryteria diagnostyczne:
Nieuwaga przejawiająca się w co najmniej sześciu z poniższych postaci:
· Często nie zwraca uwagi na szczegóły lub popełnia błędy z niedbałości w trakcie pracy szkolnej lub podczas innej aktywności
· Trudności z utrzymaniem uwagi podczas rozmów i zabaw
· Często wydaje się że nie słucha tego co się do niego mówi
· Nie stosuje się często do poleceń i nie kończy prac szkolnych lub domowych
· Ma trudności z organizowaniem swoich zadań lub zajęć
· Często unika lub wykazuje niechęć do wykonywania zadań wymagających wytrwałego wysiłku umysłowego
· Często gubi rzeczy niezbędne do wykonywania zadań
· Rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodżców
· Często jest roztargnione podczas codziennych aktywności
Nadmierna aktywność/impulsywność:
· Często niespokojnie porusza rękami lub stopami, wierci się na krześle
· Często opuszcza miejsce, biega lub wspina się, kiedy wymagane jest pozostanie na miejscu
· Często ma problemy ze spokojnym bawieniem się lub odpoczynkiem
Impulsywność:
· Wyrywa się z odpowiedzią zanim pytanie zostanie do końca sformułowane
· Częste trudności z doczekaniem się swojej kolejki
· Przerywa lub przeszkadza innym
Rodzaje oddziaływań terapeutycznych skierowanych na dziecko i rodziców dziecka z ADHD:
Terapia zachowania – korekcja zachowań nadpobudliwych w formie zabawy, koncentracja uwagi dziecka, terapia grupowa, nagradzanie dziecka itp.
Farmakoterapia – paradoksalnie leki uspokajające pogarszają stan dzieci cierpiących na ADHD. Natomiast leki stymulujące osłabiają objawy (np. amfetamina). Często leki te wywołują skutki uboczne a ich wpływ na długotrwałą poprawę jest wątpliwy, umożliwia on jednak wejście z innymi rodzajami postępowania.
Terapia pedagogiczna – dotyczy specyficznych trudności w uczeniu się, pisaniu, czytaniu
Metoda dobrego startu – Metoda dobrego startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy: wzrokowy (wzory graficzne), słuchowy (piosenka) i motoryczne (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki). Celem metody jest jednoczesne usprawnienie czynności analizatorów: wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. W jej założeniach leży więc usprawnienie i koordynacja, czyli integrowanie funkcji wzrokowo-słuchowo-ruchowych, a także harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych. Dzięki tej integracji dochodzi do wykształcenia prawidłowej orientacji czasowo-przestrzennej, możliwości wykonywania ruchów dowolnych, coraz lepiej zorganizowanych, zlokalizowanych w określonej przestrzeni i czasie.
Metoda W. Sherborn – w ćwiczeniach metodą W. Sherborne ma na celu stworzyć dziecku okazję do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia swojej siły, sprawności i związku z tym możliwości ruchowych. Dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko może poznać przestrzeń, w której się znajduje, przestaje ona być dla niego groźna. Metodę Weroniki Sherborne można zaliczyć do niewerbalnych treningów interpersonalnych. Zajęcia w grupie są szansą na zdobywanie i wzbogacanie doświadczeń społecznych. Mogą one pomóc dziecku w nauce bycia z innymi: zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi. Czerpania satysfakcji z różnych form kontaktów społecznych.
Terapia logopedyczna – przy trudnościach z artykulacją, wymową, opanowaniem języka
Biofeedback – Trenujący uczy się panować nad swoimi falami mózgowymi w procesie samouczenia się za pomocą sprzężenia zwrotnego. Sprzężenie zwrotne polega na natychmiastowej i ciągłej informacji o pracy mózgu pod postacią wideogry. Informacja ta pomaga w procesie uczenia się, jak fale mózgowe samemu harmonizować.
Integracja sensoryczna – organizacja dostarczanych do organizmu bodżców, tak aby mogły być wykorzystane w celowym zakończonym sukcesem działaniu
Dieta – wycofanie z diety białego cukru, konserwantów pomaga zwłaszcza u dzieci skłonnych do alergii
Grupy wsparcia dla rodziców
Psychoterapia indywidualna i rodzinna dla dorosłych
· Zakres określonych obowiązków musi być dostosowany do możliwości i ograniczeń dziecka
· Trzeba zaoszczędzić wystąpienia dodatkowych niepotrzebnych bodźców
· Nie dać się zdominować dziecku
· Należy przygotować dziecko do przezwyciężania trudności (a nie chronić przed nimi)
· Po wystąpieniu konfliktu – należy go przedyskutować z dzieckiem w atmosferze spokoju i rzeczowości, po uspokojeniu dziecka
· Należy unikać agresji słownej i fizycznej, która bardzo mocno pobudza dodatkowo dziecko (może doprowadzić do objawów nerwicowych takich jak: lęki, moczenie nocne, natręctwa, czy też reakcje obronne: arogancka postawa, agresja, kłamstwa, a nawet doprowadzić do niewłaściwego rozwoju osobowości);
· Czytanie – ze względu na małą zdolność koncentracji, opowiadania powinny być ciekawe
· Czytanki powinny być opowiedziane przez dziecko (w celu skontrolowania zapamiętanego tekstu)
· Odrabianie lekcji powinno się odbywać o regularnych porach (w domu powinien wtedy panować względny spokój)
· Dziecko powinno wykonywać prace zręcznościowe (uczą cierpliwości, a także skrupulatności)
· Zasada trzech R: rutyna, regularność, repetycja
Bibliografia:
„Psychopatologia” Seligman Martin E.P., Walker Elaine F., Rosenhan David L.
„Oswoić ADHD – przewodnik dla rodziców i dzieci nadpobudliwych psychoruchowo”, B. Crzanowska, Justyna Święcicka
www.dysleksja.waw.pl
www.biofeedback.pl
www.ptadhd.pl - Polskie Towarzystwo ADHD
[1] System diagnozy nozologicznej Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, DSM – IV, American Psychiatric Association)
dziubusek30