Przemiany ustrojowe XIX i XX wieku - zadania maturalne wraz zodpowiedziami.doc

(885 KB) Pobierz
W tabeli zamieszczono hasła programowe polskich partii politycznych z przełomu XIX

W tabeli zamieszczono hasła programowe polskich partii politycznych z przełomu XIX

i XX w. Przyporządkuj im przedstawione niżej nazwy partii. W kolejnych rubrykach

tabeli (A, B, C) wpisz odpowiadające im liczby.

Hasła programowe Partia

A. Rozwiązanie podstawowych problemów wsi, równouprawnienie

chłopów w życiu politycznym, wprowadzenie demokratycznej

ordynacji wyborczej

2

B. Walka o wewnętrzną spoistość narodu oraz przeciwstawianie się

obcym wpływom i wynarodowieniu, w sprzyjających

okolicznościach odbudowa niepodległej Polski

4

C. Połączenie walki o niepodległość z realizacją socjalnego

programu społecznego, budowa demokratycznego państwa

polskiego i stopniowe wprowadzanie reform socjalnych

1

1. Polska Partia Socjalistyczna

2. Polskie Stronnictwo Ludowe

3. Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy

4. Stronnictwo Narodowo-Demokratyczne

 

Przeczytaj fragment listu, w którym Ignacy Jan Paderewski 5 grudnia 1939 r. udziela

odpowiedzi na propozycję objęcia funkcji przewodniczącego Rady Narodowej. Wykonaj

polecenie.

Z całym zaufaniem i głęboką wiarą, jaką pokładam w Panu, Generale, w zrozumieniu wagi,

jaką naród przywiązuje do współpracy Pana Generała z Panem Prezydentem

Rzeczypospolitej, oddaję siebie do Ich dyspozycji.

Źródło: M.M. Drozdowski, Ignacy Jan Paderewski. Zarys biografii politycznej, Warszawa 1981, s. 240

Podaj nazwisko adresata tego listu. Sikorki

 

Przeanalizuj tekst dotyczący powstania warszawskiego i wykonaj polecenie.

Polskie klasy posiadające, obszarnicy i kapitaliści, którzy przez cały czas wojny

przygotowywali się do objęcia władzy w Polsce dla restauracji reżimu przedwrześniowego

w oparciu o pomoc interwencyjnych wojsk anglo-amerykańskich – odpowiedzieli

na powstanie PKWN wybuchem nienawiści klasowej […]. Nie zamierzali oni zrezygnować

z władzy. Postanowili za podszeptem swoich anglo-amerykańskich imperialistycznych

protektorów za wszelką cenę nie dopuścić PKWN do stolicy […]. Wykorzystując ofiarny

patriotyzm ludu warszawskiego […] uknuli plan zbrodniczej dywersji, plan powstania

w Warszawie.

Źródło: Historia Polski 1864-1945. Materiały do nauczania w klasie XI, [w:] A.L. Sowa, Wielka historia Polski,

t. 10, Kraków 2001, s. 153

Podaj dwa argumenty, które świadczą o tym, że powyższy tekst pochodzi z okresu

stalinowskiego.

W okresie stalinowskim potępiano politykę rządu RP na emigracji.

Ocena wydarzenia i język przekazu są charakterystyczne dla okresu

stalinowskiego. Na przełomie lat 40. i 50. poprzedniego wieku powszechnie

określano Anglików i Amerykanów mianem imperialistycznych protektorów

rządu polskiego na emigracji, a decyzję o wybuchu powstania traktowano

jako zbrodnię.

Przeanalizuj tekst dotyczący powstania warszawskiego i wykonaj polecenie.

Polskie klasy posiadające, obszarnicy i kapitaliści, którzy przez cały czas wojny

przygotowywali się do objęcia władzy w Polsce dla restauracji reżimu przedwrześniowego

w oparciu o pomoc interwencyjnych wojsk anglo-amerykańskich – odpowiedzieli

na powstanie PKWN wybuchem nienawiści klasowej […]. Nie zamierzali oni zrezygnować

z władzy. Postanowili za podszeptem swoich anglo-amerykańskich imperialistycznych

protektorów za wszelką cenę nie dopuścić PKWN do stolicy […]. Wykorzystując ofiarny

patriotyzm ludu warszawskiego […] uknuli plan zbrodniczej dywersji, plan powstania

w Warszawie.

Źródło: Historia Polski 1864-1945. Materiały do nauczania w klasie XI, [w:] A.L. Sowa, Wielka historia Polski,

t. 10, Kraków 2001, s. 153

Podaj dwa argumenty, które świadczą o tym, że powyższy tekst pochodzi z okresu

stalinowskiego.

W okresie stalinowskim potępiano politykę rządu RP na emigracji.

Ocena wydarzenia i język przekazu są charakterystyczne dla okresu

stalinowskiego. Na przełomie lat 40. i 50. poprzedniego wieku powszechnie

określano Anglików i Amerykanów mianem imperialistycznych protektorów

rządu polskiego na emigracji, a decyzję o wybuchu powstania traktowano

jako zbrodnię.

 

 

Poniżej zamieszczono fotografię przedstawiającą wiec zorganizowany przez władze

PRL. Odpowiedz na pytanie, w którym roku wykonano fotografię. Wybrany rok

podkreśl, a następnie, odwołując się do wiedzy pozaźródłowej, uzasadnij swój wybór.



Źródło: Mówią wieki, nr 03/03 (519), s. 26

A. Fotografia została wykonana w roku

1. 1956.

2. 1968.

3. 1970.

4. 1976.

B. Argumentacja:

Na transparentach są hasła, które wznoszono w czasie wieców

organizowanych przez władze w marcu 1968 roku. Ich treść i stylistyka

wyraźnie wskazują na wydarzenia marcowe, np. nawoływanie „Studenci

do nauki”.

 



Poniżej zamieszczono plakat propagandowy z 1953 r.

Wyjaśnij treść tego przekazu propagandowego, uwzględniając wszystkie jego elementy.

Odpowiedz, w kogo był on wymierzony.

Źródło: Karta, nr 38, 2003, s. 104

Plakat ten wymierzony był w rozgłośnie radiowe nadające programy

do Polski (m.in. w Radio Wolna Europa). Stacje radiowe zostały porównane

do stada szczekających psów (tytuł plakatu: Szczekaczki – aluzja do działań

propagandowych niemieckiego okupanta). Autor plakatu wskazuje na Stany

Zjednoczone jako mocodawcę tych rozgłośni (symbole waluty amerykańskiej,

dłoń trzymająca smycz – na smyczy te stacje). Oskarżenie tych stacji

o uprawianie propagandy w stylu goebelsowskim (portret Goebbelsa, znaki

swastyki na ścianie i meblach).

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin