PROCES CZYTANIA, RECEPCJA TEKSTU PRZEZ DZIECI I DOROSŁYCH- pole widzenia - to co widzimy tzw. „ rzutem oka” ( w danym momencie). Pole widzenia poszerza się z wiekiem.- stopień rozumienia ( fiksacja )- stopień koncentracji- regresja – nauka czytania i pisania ulega zapomnieniuPodział czytania- wstępne – spis treści, pobieżne czytanie materiału, nie czytamy dokładnie, czytanie orientacyjne- drugie czytanie – dokładne czytanie wybranego fragmentu lub całości, często po przeczytaniu tekstu robimy notatki lub podkreślamy- czytanie ostatnie – koncentrujemy się na wybranych fragmentach, czytanie podsumowująceDla przypomnienia materiału robi się notatki, wybierając najważniejsze rzeczy, sposób prowadzenia notatek zależy od treści, celu, od zainteresowania tematem.Typy notatek- punkty, podpunkty ( plan )- ciągłą ( rozwinięta, postać opisu, opowiadania, stosować podział, kolory, podkreślenia)- zestawienia ( tabele, wykresy )- rozgałęzione np. chłopi ----- inteligencja.......... ....................... ............PROCES NAUCZANIANauczanie – proces zdobywania wiedzy, umiejetnosci, doświadczeńKształcenie – nacisk na zdobywanie wiedzy i naukiWychowanie – nacisk na pewne wartosci, na kształtownie własnej osobowosciProces kształcenia- proces zdobywania wiedzy i umiejętnosci, nacisk na wiedze ( kształcenie ogólne), na umiejętnosci ( kształcenie specjalistyczne, zawodowe) rezultatem kształcenia jest wykształcenieFunkcje kształcenia- poznawcza – dostarczenie wiadomości o świecie zew,, przyrodzie , człowieku- praktyczna – wykorzystywanie poznanej wiedzyElementy wychowania umysłowego- znajomosć ogólnych podstaw, wiedzy, o przyrodzie, społeczeństwie, kulturze- przygotowanie do działalnosci praktycznej ( kształtowanie umiejętnosci i sprawnosci)- rozwój zdolności, zainteresowań
longin1983