WSKAZÓWKI WYCHOWAWCZE ZMIERZAJĄCE DO POLEPSZENIA KONTAKTÓW Z DZIECKIEM.doc

(35 KB) Pobierz
WSKAZÓWKI WYCHOWAWCZE ZMIERZAJĄCE DO POLEPSZENIA KONTAKTÓW Z DZIECKEM

WSKAZÓWKI WYCHOWAWCZE ZMIERZAJĄCE DO POLEPSZENIA KONTAKTÓW Z DZIECKIEM

 

 

 

Jak pomóc dzieciom, aby radziły sobie z własnymi uczuciami

-          słuchaj dziecka spokojnie i z uwagą

-          zaakceptuj jego uczucia słowami

-          określ te uczucia

-          zamień pragnienia dziecka w fantazję

 

Uwaga: dzieci potrzebują akceptacji i doceniania ich uczuć; akceptować można wszystkie uczucia, jednak pewne działania należy ograniczyć.

 

Zachęcania dziecka do współpracy

-          opisz, co widzisz lub przedstaw problem

-          udziel właściwych informacji

-          opisz, co sam czujesz

-          napisz liścik

 

Zamiast karania

-          wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka

-          określ swoje oczekiwania

-          wskaż dziecku, jak może naprawić zło

-          zaproponuj wybór

-          przejmij inicjatywę

-          wspólnie z dzieckiem ustal sposób rozwiązania problemu

 

Zachęcanie dziecka do samodzielności

-          pozwól dziecku dokonywać wyborów

-          okaż szacunek dl dziecięcych wysiłków i zmagań

-          nie zadawaj zbyt wielu pytań, pozostaw dziecku margines tajemnicy, swobody

-          nie spiesz się z udzielaniem odpowiedzi

-          zachęć dziecko do korzystania z cudzych rozwiązań

-          nie odbieraj nadziei

 

Nie przesadzaj z chwaleniem

-          opisz, co widzisz

-          opisz, co czujesz

-          podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka słowami

 

Pomóż dziecku uwolnić się od grania określonych ról

-          wykorzystuj okazje do pokazania dziecku, że stać je na „dorosłe” zachowanie

-          twórz  sytuacje, w których dziecko spojrzy na siebie inaczej (Kasiu, śrubokręt działa także w rękach dziewczynek, przekonaj się)

-          pozwól dziecku „podsłuchać”, gdy mówi się o nim pozytywnie

-          zademonstruj zachowanie godne naśladowania (Przegrałam w warcaby, byłeś lepszy, gratuluję)

-          przypominaj dziecku jego zachowania z wcześniejszych okresów

-          kiedy dziecko nadal postępuje według starych nawyków, wyraź swoje uczucia i sprecyzuj oczekiwania

 

 

 

 

 

Źródło: Adelle Faber, Elaine Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań, 1998, wydanie siódme.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin