Kierowca samochodu ciężarowego z naczepą.doc

(230 KB) Pobierz
1

Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego z naczepą

 

Identyfikacja zagrożeń

 

Lp.

Zagrożenie lub czynnik niebezpieczny,
szkodliwy, uciążliwy

Źródło zagrożenia

Możliwe skutki
zagrożenia

1

2

3

4

Zagrożenia fizyczne, chemiczne i psychofizyczne

1.

Powierzchnie sprzyjające upadkowi na tym samym poziomie.

Śliskie, nierówne powierzchnie, zwłaszcza na miejscach postoju i wykonywania manewrów.

Małe powierzchniowe urazy, najczęściej stłuczenia ciała i zwichnięcia stawów (najczęściej skręcenia i naderwania stawów i wiązadeł stawu skokowego i stopy), także złamania kończyn.

2.

Zróżnicowane poziomy powierzchni na stanowisku pracy i w jego pobliżu zagrażające upadkiem na niższy poziom.

Rampy przeładunkowe. Stopnie kabiny. Skrzynia ładunkowa. Drabina. Wierzch kontenera.

Poważne urazy ciała – stłuczenia, złamania i zwichnięcia kończyn, czasem również poważne urazy głowy.

3.

Ruchome elementy obsługiwanych pojazdów.

Wirujące części silnika lub ruchome elementy podzespołów napędowych pojazdów ciężarowych.

Drzwi kabiny samochodu.

Urazy palców rąk – rozcięcia, zerwanie paznokci, przecięcia skóry, zmiażdżenia końców palców, złamania, a nawet amputacja urazowa palców rąk.

4.

Ciśnienie powietrza w oponach kół jezdnych.

Koła jezdne zwłaszcza podczas ich dopompowywania.

Urazy twarzy, zaprószenie oczu, ciężkie uszkodzenia gałki ocznej, ciężkie urazy, w skrajnych przypadkach nawet śmierć.

5.

Ostre, wystające i chropowate elementy.

Elementy: nadwozi i podwozi pojazdu, narzędzia ręczne, ostre krawędzie przewożonych ładunków.

Urazy palców rąk, najczęściej skaleczenia i otarcia.

6.

Ruch środków transportu na placu załadunku/wyładunku.

Wózki jezdniowe podnośnikowe. Wózki ręczne. Inne manewrujące pojazdy.

Stłuczenia, skaleczenia, zmiażdżenia, złamania, ciężkie obrażenia organów wewnętrznych, śmierć.

7.

Przedmioty, elementy umieszczone na wyższym poziomie grożące spadnięciem, opadnięciem.

Ładunek nieprawidłowo ułożony grożący spadnięciem.

Opadająca burta skrzyni ładunkowej.

Niestabilne stosy ładunków.

Kabina kierowcy podniesiona w celu wykonania doraźnej naprawy pojazdu na trasie.

Najczęściej drobne urazy kończyn, palców, także ogólne potłuczenia, złamania, ale też ciężkie urazy (zmiażdżenia, obrażenia narządów wewnętrznych), nawet ze skutkiem śmiertelnym.

8.

Niestabilne przedmioty umieszczone na tym samym poziomie.

Źle zabezpieczony ładunek, przemieszczający się na skrzyni ładunkowej pojazdu.

Niestabilne położenie ładunku na placu, także na skrzyni ładunkowej.

Najczęściej drobne urazy kończyn, palców, także ogólne potłuczenia, złamania, a nawet ciężkie urazy (zmiażdżenia, obrażenia narządów wewnętrznych), amputacje urazowe.

9.

Niekontrolowany ruch naczepy/ciągnika.

Ciągnik siodłowy z naczepą ustawiony w miejscu załadunku lub rozładunku.

Przygniecenia, zmiażdżenia, złamania, niebezpieczne obrażenia organów wewnętrznych, śmierć.

10.

Ruch drogowy podczas postoju samochodu na poboczu drogi.

Konieczność usunięcia usterki pojazdu w trakcie postoju na poboczu drogi. Wysiadanie z kabiny bez zachowania należytej ostrożności.

Potłuczenia, zwichnięcia, złamania kończyn, obrażenia wewnętrzne do ciężkich urazów organów wewnętrznych włącznie, amputacje urazowe, śmierć.

11.

Wystające nieruchome elementy.

Elementy: wejść, bram wjazdowych, kabiny samochodu.

Urazy ciała (stłuczenia) szczególnie urazy głowy.

12.

Ruchome elementy poza samochodem.

Skrzydła bram, okien, drzwi, szlaban przy wjeździe.

Stłuczenia ciała, najczęściej palców, dłoni oraz głowy.

13.

Wysoka temperatura powierzchni.

Układ wydechowy oraz układ chłodzenia, np. podczas uzupełniania płynu chłodzącego.

Oparzenie I i II stopnia skóry, najczęściej rąk.

14.

Używanie narzędzi ręcznych.

Niewłaściwie dobrane lub niesprawne narzędzia (najczęściej uszkodzone uchwyty).

Skaleczenia, zakłucia, stłuczenia, uderzenia odpryskami fragmentów narzędzi.

15.

Utrata stabilności zestawu ciągnik – naczepa podczas jazdy.

Wystrzał opony spowodowany nadmierną prędkością. Gwałtowne przemieszczenie się ładunku w czasie jazdy, w wyniku złej techniki jazdy lub nieprawidłowego rozmieszczenia ładunku w skrzyni naczepy. Warunki meteorologiczne – silny wiatr.

Zmiażdżenia i inne urazy nawet ze skutkiem śmiertelnym.

16.

Uczestniczenie w ruchu drogowym (prowadzenie samochodu po drodze).

Spowodowanie wypadku (kolizji) w wyniku nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego lub z innych przyczyn albo uczestniczenie w wypadku.

Potłuczenie, złamania, rozległe urazy organów wewnętrznych, a w skrajnych przypadkach śmierć.

17.

Działanie osób trzecich w celach przestępczych (napad).

Użycie siły wobec kierowcy.

Urazy ciała ze skutkiem trudnym do przewidzenia, aż do śmierci włącznie.

18.

Możliwość zapalenia się samochodu (pożar).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin