Leszek Strzembicki – Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych
„Marketing...to proces planowania i urzeczywistniania koncepcji, cen, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu doprowadzenia do wymiany satysfakcjonującej jednostki i organizacje”
(Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu)
Sukces w biznesie turystycznym wymaga innego jakościowo zarządzania, uwzględniającego zasady współczesnego marketingu.
Działania w sferze marketingu winny mieć charakter strategicznych inwestycji poprzedzonych wszechstronną analizą wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań oraz umiejętnym wyborem rynków docelowych.
To jeden z podstawowych warunków zapewnienia przewagi nad konkurencją i sukcesu w długiej perspektywie.
Współczesne tendencje w marketingu turystyki:
Marketing
usług
Konkurencyjność
+
Efektywność ekonomiczna Sukces
Współczesny marketing:
Ø Najważniejszym podmiotem otoczenia są aktualni i potencjalni nabywcy usług turystycznych.
Ø Podstawowy cel to usatysfakcjonowanie klientów, czyli najwyższy stopień ich zadowolenia a nawet fascynacji.
Ø Koncentracja na potrzebach klientów, ich preferencjach i oczekiwaniach.
Ø Kreowanie nowych potrzeb i tworzenie nowych rynków.
Ø Marketing nie powinien być traktowany jako odrębna dziedzina zarządzania; winien być raczej filozofią myślenia i działania zorientowanych na rynek podmiotów i regionów.
Ø Odpowiedzialność za decyzje marketingowe winna spoczywać na wszystkich uczestnikach procesu zaspokajania potrzeb nabywców.
ŚWIADCZENIE USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH
MUSI BYĆ POPRZEDZONE:
Ø sformułowaniem ogólnych celów działalności (punktem wyjścia winny być trzy zasady:
1. podejmowanie takich przedsięwzięć, które są pożyteczne społecznie i ekonomicznie,
2. przystosowanie własnych zasobów do podjętych działań,
3. prowadzenie działalności w sposób zapewniający zysk);
Ø określeniem naszych zasobów (atutów i słabości) oraz warunków działania (szans i zagrożeń);
Ø badaniami marketingowymi (ażeby podejmować decyzje niezbędne jest stworzenie systemu istotnych z punktu widzenia naszej działalności informacji);
Ø segmentacją rynku (nie możemy oferować wszystkich produktów turystycznych i rekreacyjnych dla każdego „przeciętnego” klienta; powinniśmy zatem wybrać tę część rynku /segment/, która może być zainteresowana naszą ofertą)
Cele działalności można podzielić na krótkookresowe (operacyjne) i długookresowe (strategiczne)
Cele operacyjne (roczne) winny być: (według zasady SMART)
➭ mierzalne (measurable),
➭ konkretne (specific),
➭ uzgodnione z osobami odpowiedzialnymi za
ich realizację (agreed with those who must
attain them),
➭ osiągalne (realistic),
➭ obwarowane terminami (time-constrained).
Filozofia działania marketingowego: czerpanie zysku z zaspokajania potrzeb konsumentów.
Warunek sukcesu przedsiębiorcy turystycznego – to stosowanie w własnych działaniach marketingowych:
· orientacji produkcyjnej (stworzenie produktu wysokiej jakości),
· orientacji horyzontalnej (odpowiedni stosunek do konkurencji, podejmowanie działalności przy uwzględnieniu poczynań konkurencji),
· orientacji na nabywcę (działalność musi być skierowana na zaspokojenie potrzeb nabywców).
NOWY MARKETING USŁUG
I. Koncepcja produktu:
· Definicja
· Klient/ turysta
II. Produkt turystyczny – strategia i rozwój:
· Planowanie usług
· Oferty
III. Komercjalizacja:
· Cena
· System sprzedaży
· Promocja
IV. Warunki skutecznego marketingu:
· Szkolenie
· Motywacja
· Jakość
BADANIA MARKETINGOWE
...jest to celowe, systematyczne i obiektywne gromadzenie, przetwarzanie i analiza danych istotnych dla podejmowania decyzji z zakresu marketingu w firmie turystycznej.
ZASTOSOWANIA
BADAŃ MARKETINGOWYCH
1. USTALANIE CELÓW (szacowanie wielkości rynku i obszarów sprzedaży, określenie potencjalnych klientów, ustalenie cen sprzedaży, ustalenie związku pomiędzy ceną a sprzedażą, pomiędzy reklamą a sprzedażą, itp.)
2. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW (analiza powodów spadku sprzedaży, niskiej rentowności, niezdolności do zaspokojenia popytu, itp.)
3. WSPIERANIE WZROSTU FIRMY (ustalenie, kto podejmuje decyzje zakupu, dlaczego ludzie wybierają określoną usługę, jak, gdzie i kiedy ludzie kupują)
BADANIA MARKETINGOWE mogą służyć również:
Ø identyfikacji potrzeb,
Ø systemowi bieżącego i strategicznego informowania,
Ø obserwacji stanów zewnętrznych i wewnętrznych,
Ø systemowi wczesnego ostrzegania.
Pamiętaj! Badania marketingowe rynku turystycznego to przede wszystkim:
Þ badania nabywców i
Þ badania konkurencji.
Badania nabywców usług turystycznych dotyczą:
· potrzeb i popytu,
· zwyczajów w zakresie wypoczynku i rekreacji,
· wzorców zakupu,
· rozmiarów rynku potencjalnego,
· określenia kto może być nabywcą oferowanych przez nas usług.
Najtańsza forma badań: badania ankietowe własnych turystów, przebywających w obiekcie turystycznym, bądź na imprezie turystycznej.
Badania konkurencji obejmują:
· ofertę turystyczną,
· politykę cenową,
· metody i politykę,
· działania promocyjne.
Uwaga!: Elementem badań marketingowych jest stałe śledzenie i analizowanie własnej działalności.
Obejmuje ono między innymi badania:
· rozmiarów i struktury kosztów działalności turystycznej,
· dochodów ze sprzedaży usług turystycznych,
· własnego udziału na rynku,
· pozycji naszego obiektu turystycznego bądź naszej firmy oraz oferty rynkowej,
· efektywności pracy pośredników w sprzedaży naszej oferty,
· skuteczności własnej polityki cen,
· efektywności metod promocji.
Zakres badań marketingowych:
I. Badania warunków działania:
➭ badania zjawisk zewnętrznych
( trendów w turystyce krajowej i
zagranicznej, ekonomicznych,
prawnych i społeczno-kulturowych
warunków działania, zasad i technik
tworzenia produktów turystycznych,
struktury podmiotowej rynku )
➭ badania zjawisk wewnętrznych
(analiza materialnych, finansowych i
osobowych zasobów firmy/obiektu
turystycznego, analiza metod
tworzenia oferty )
II. Badania instrumentów działania
...
littleblackangel