MARKETING USLUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH (2).doc

(204 KB) Pobierz
MARKETING USŁUG TURYSTYCZNYCH

Leszek Strzembicki         –       Marketing usług turystycznych i rekreacyjnych

„Marketing...to proces planowania i urzeczywistniania koncepcji, cen, promocji i dystrybucji idei, dóbr i usług w celu doprowadzenia do wymiany satysfakcjonującej jednostki i organizacje”

(Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu)

 

Sukces w biznesie turystycznym wymaga innego jakościowo zarządzania, uwzględniającego zasady współczesnego marketingu.

 

Działania w sferze marketingu winny mieć charakter strategicznych inwestycji poprzedzonych wszechstronną analizą wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań oraz umiejętnym wyborem rynków docelowych.

 

To jeden z podstawowych warunków zapewnienia przewagi nad konkurencją i sukcesu w długiej perspektywie.

 

 

 

Współczesne tendencje w marketingu turystyki:

Marketing

usług

Konkurencyjność

usług

Marketing                                      

                 +







 

 

 

 

Efektywność ekonomiczna                                                        Sukces

 

 

 

Współczesny marketing:

 

Ø      Najważniejszym podmiotem otoczenia są aktualni i potencjalni nabywcy usług turystycznych.

Ø      Podstawowy cel to usatysfakcjonowanie klientów, czyli najwyższy stopień ich zadowolenia a nawet fascynacji.

Ø      Koncentracja na potrzebach klientów, ich preferencjach i oczekiwaniach.

Ø      Kreowanie nowych potrzeb i tworzenie nowych rynków.

Ø      Marketing nie powinien być traktowany jako odrębna dziedzina zarządzania; winien być raczej filozofią myślenia i działania zorientowanych na rynek podmiotów i regionów.

Ø      Odpowiedzialność za decyzje marketingowe winna spoczywać na wszystkich uczestnikach procesu zaspokajania potrzeb nabywców.

 

 

 

ŚWIADCZENIE USŁUG TURYSTYCZNYCH I REKREACYJNYCH

MUSI BYĆ POPRZEDZONE:

 

Ø     sformułowaniem ogólnych celów działalności (punktem wyjścia  winny być trzy zasady:

1.      podejmowanie takich przedsięwzięć, które są pożyteczne społecznie i ekonomicznie,

2.      przystosowanie własnych zasobów  do podjętych działań,

3.      prowadzenie działalności w sposób zapewniający zysk);

 

Ø     określeniem naszych zasobów (atutów i słabości) oraz warunków działania (szans i zagrożeń);

 

Ø     badaniami marketingowymi (ażeby podejmować decyzje niezbędne jest stworzenie systemu istotnych z punktu widzenia naszej działalności informacji);

 

Ø     segmentacją rynku (nie możemy oferować wszystkich produktów turystycznych i rekreacyjnych dla każdego „przeciętnego” klienta; powinniśmy zatem wybrać tę część rynku /segment/, która może być zainteresowana naszą ofertą)

 

Cele działalności można podzielić na krótkookresowe (operacyjne) i długookresowe (strategiczne)

 

Cele operacyjne (roczne) winny być: (według zasady SMART)

mierzalne                (measurable),

 

konkretne   (specific),

 

uzgodnione z osobami odpowiedzialnymi za 

    ich realizację  (agreed with those who must

    attain them),

 

osiągalne (realistic),

 

obwarowane terminami (time-constrained).

 

 

Filozofia działania marketingowego:  czerpanie zysku z zaspokajania potrzeb konsumentów.

 

Warunek sukcesu przedsiębiorcy turystycznego – to stosowanie w własnych działaniach marketingowych:

 

·        orientacji produkcyjnej (stworzenie produktu wysokiej jakości),

 

·        orientacji horyzontalnej  (odpowiedni stosunek do konkurencji, podejmowanie działalności przy uwzględnieniu poczynań konkurencji),

·      orientacji na nabywcę  (działalność musi być skierowana na zaspokojenie potrzeb nabywców).

 

 

 

 

NOWY MARKETING USŁUG

 

I.                   Koncepcja produktu:

·        Definicja

·        Klient/ turysta

II.                Produkt  turystyczny – strategia i rozwój:

·        Planowanie usług

·        Oferty

III.            Komercjalizacja:

·        Cena

·        System sprzedaży

·        Promocja

IV.             Warunki skutecznego marketingu:

·        Szkolenie

·        Motywacja

·        Jakość

 

 

BADANIA       MARKETINGOWE

 

...jest to celowe, systematyczne i obiektywne gromadzenie, przetwarzanie i analiza danych istotnych dla podejmowania decyzji z zakresu marketingu w firmie turystycznej.

 

ZASTOSOWANIA

BADAŃ MARKETINGOWYCH

 

1.      USTALANIE CELÓW (szacowanie wielkości rynku i obszarów sprzedaży, określenie potencjalnych klientów, ustalenie cen sprzedaży, ustalenie związku pomiędzy ceną a sprzedażą, pomiędzy reklamą a sprzedażą, itp.)

2.      ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW (analiza powodów spadku sprzedaży, niskiej rentowności, niezdolności do zaspokojenia popytu, itp.)

3.      WSPIERANIE WZROSTU FIRMY (ustalenie, kto podejmuje decyzje zakupu, dlaczego ludzie wybierają określoną usługę, jak,  gdzie i kiedy ludzie kupują)

 

BADANIA MARKETINGOWE mogą służyć również:

Ø     identyfikacji potrzeb,

Ø     systemowi  bieżącego i strategicznego informowania,

Ø     obserwacji stanów zewnętrznych i wewnętrznych,

Ø     systemowi wczesnego ostrzegania.

 

Pamiętaj! Badania marketingowe  rynku turystycznego  to przede wszystkim:

Þ      badania nabywców i

Þ           badania konkurencji.

 

Badania nabywców usług turystycznych dotyczą:

·     potrzeb i popytu,

·     zwyczajów w zakresie wypoczynku i rekreacji,

·     wzorców zakupu,

·     rozmiarów rynku potencjalnego,

·     określenia kto może być nabywcą oferowanych przez nas usług.

 

Najtańsza forma badań:  badania ankietowe własnych turystów, przebywających w  obiekcie turystycznym, bądź na imprezie turystycznej.      

 

 

 

Badania konkurencji obejmują:

·     ofertę turystyczną,

 

·     politykę cenową,

 

·     metody i politykę,

 

·     działania promocyjne.

 

 

 

Uwaga!: Elementem badań marketingowych jest stałe śledzenie i analizowanie własnej działalności.

 

Obejmuje ono  między innymi badania:

 

·     rozmiarów i struktury kosztów działalności turystycznej,

 

·     dochodów ze sprzedaży usług turystycznych,

 

·     własnego udziału na rynku,

 

·     pozycji naszego obiektu turystycznego bądź naszej firmy oraz  oferty rynkowej,

 

·     efektywności pracy pośredników w sprzedaży naszej oferty,

 

·     skuteczności własnej polityki cen,

 

·     efektywności metod promocji.

                           

 

Zakres badań marketingowych:

 

I. Badania warunków działania:

        

              badania zjawisk zewnętrznych

             ( trendów w turystyce krajowej i

               zagranicznej, ekonomicznych,

               prawnych i społeczno-kulturowych

               warunków działania, zasad i technik

               tworzenia produktów turystycznych,

               struktury podmiotowej rynku )

 

badania zjawisk wewnętrznych

                (analiza materialnych, finansowych i

                  osobowych zasobów firmy/obiektu  

                  turystycznego, analiza metod

                  tworzenia oferty )

 

 

II.   Badania instrumentów działania

      ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin