Implanty slimakowe - rehabilitacja v[1].4.pdf
(
1990 KB
)
Pobierz
ksiazka.qxd
Henryk Skarżyński
Joanna Szuchnik
Małgorzata Mueller-Malesińska
Implanty
ślimakowe
– rehabilitacja
Stowarzyszenie Przyjaciół
Osób Niesłyszących i Niedosłyszących
Warszawa 2004
Autorzy:
prof. dr hab. n. med. Henryk Skarżyński
dr n. med. Joanna Szuchnik
dr n. med. Małgorzata Mueller-Malesińska
Współautorzy:
lek. med. Anna Geremek
dr inż. Artur Lorens
lek. med. Anna Piotrowska
dr n. med. Maria Posłuszna-Owcarz
Elwira Ludwikowska
Redakcja:
dr. n. med. Joanna Szuchnik
mgr Joanna Zagrodzka
mgr Aneta Olkowska
Skład i przygotowanie do druku: Anna-Maria Siwińska
Wydano na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
Nakład:
300 egz.
Wydawca:
Stowarzyszenie Przyjaciół Osób
Niesłyszących i Niedosłyszących
„Człowiek-Człowiekowi”
01-943 Warszawa, ul. Pstrowskiego 1
tel./fax: (0 22) 834 09 02
Współwydawca:
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
ISBN: 83-89087-22-7
© Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących
„Człowiek-Człowiekowi”
Spis treści
1. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
2. Idea implantu ślimakowego – budowa i zasada działania
systemu implantu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
3. Historia implantu ślimakowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
4. Przegląd programów implantów ślimakowych na świecie . . . . 22
5. Polski program implantów ślimakowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
6. Kryteria kwalifikacyjne do operacji wszczepienia implantu
i ich ewolucja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
7. Etapy rehabilitacji po wszczepieniu
implantu ślimakowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
8. Narzędzia badawcze stosowane do oceny
realizacji programu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
9. Profil umiejętności słuchowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
10. Różnorodne formy działalności rehabilitacyjnej . . . . . . . . . . . . 112
11. Wskazówki rehabilitacyjno-edukacyjne dla osób
z wszczepami ślimakowymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
12. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
13. Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Wstęp
1
Tylko ten człowiek, który kiedyś posiadał zmysł słuchu, a później go utracił,
może właściwie ocenić jego znaczenie w życiu codziennym. Słuch jest jednym
z najważniejszych zmysłów, jakim natura obdarowała człowieka. Z możliwo-
ścią słyszenia łączy się nabywanie umiejętności mówienia, nawiązywania kon-
taktu słownego z innymi ludźmi, rozwój mowy wewnętrznej, inteligencji oraz
procesy myślenia abstrakcyjnego. Utrata słuchu, stopniowa czy nagła, wiąże
się zawsze z ogromnym wstrząsem psychicznym, któremu towarzyszy lęk
o przyszłość. Wtedy człowiekowi trudno spojrzeć racjonalnie na swój pro-
blem. Właśnie w takiej sytuacji ważne jest nauczenie go akceptacji tego, co nie-
uniknione, oraz umiejętności wykorzystania tego, co możliwe.
Całkowita głuchota czy głęboki niedosłuch od wczesnego dzieciństwa lub
od urodzenia, a więc powstały przed wykształceniem mowy, zwane głuchotą
prelingwalną, oznaczają dla dziecka pozbawienie właściwego wszystkim oso-
bom słyszącym kontaktu z otoczeniem i zahamowanie rozwoju intelektualne-
go poprzez ograniczenie dopływu informacji. Dlatego też każda nowa możli-
wość leczenia głuchoty zarówno tej wczesnej, jak i nabytej później, już po wy-
kształceniu mowy jest przyjmowana z ogromnym entuzjazmem i nadzieją na
wyrwanie człowieka pozbawionego możliwości słyszenia ze świata ciszy.
Wprowadzenie wszczepów ślimakowych do leczenia osób z całkowitą głucho-
tą stworzyło realną szansę przywrócenia ich do pełnego uczestnictwa w życiu
społecznym. Obecnie bezdyskusyjne jest stwierdzenie, że wszczepy ślimako-
we stanowią jedyną szansę na leczenie całkowitej głuchoty i głębokiego niedo-
słuchu. Powstały one w efekcie zbiorowego wysiłku lekarzy, inżynierów i in-
nych naukowców. Jesteśmy świadkami rozwoju najbardziej nowoczesnych
technologii. Zdajemy sobie sprawę, że to, czym obecnie dysponujemy, będzie
5
Implanty ślimakowe – rehabilitacja
stale udoskonalane. Dlatego też, aby w tych zmianach uczestniczyć, by zarów-
no informacje o nowych osiągnięciach w tej dziedzinie, jak i rezultaty przepro-
wadzonych badań były dla nas osiągalne, niezbędny jest dalszy ogromny wy-
siłek wielu specjalistów oraz stały kontakt z nauką światową.
W monografii przedstawiono ideę wszczepów ślimakowych – biomedycz-
nych urządzeń o zaawansowanej technologii, które są wykorzystywane na ca-
łym świecie przez dziesiątki tysięcy osób dorosłych i dzieci. Umożliwiają one
odbiór dźwięków ludziom z bardzo głębokim, obustronnym, zmysłowo-nerwo-
wym uszkodzeniem słuchu. Technika ta wykorzystuje fakt, że prawie wszyst-
kie osoby dorosłe i dzieci z głębokim, zmysłowo-nerwowym uszkodzeniem
słuchu posiadają zachowane włókna nerwowe słuchu, które można wykryć
w specjalistycznych badaniach, a następnie pobudzać elektrycznie. Podano
kryteria kwalifikacyjne do operacji wszczepienia implantu oraz przedstawio-
no ich ewolucję. Monografia zawiera także krótką historię implantu ślimako-
wego oraz przegląd programów implantów ślimakowych na świecie
z uwzględnieniem rozwoju polskiego programu wszczepów ślimakowych.
Percepcja słuchowa, jaką zapewnia wszczep ślimakowy, jest bazą do wszel-
kich poczynań rehabilitacyjnych. W monografii opisano możliwości rozwoju
i badania poszczególnych umiejętności słuchowych uzyskanych dzięki zasto-
sowaniu wszczepu ślimakowego i następowej rehabilitacji. Program rehabili-
tacji, którego etapy są związane z odbudowaniem utraconej percepcji w przy-
padku osób z postlingwalną utratą słuchu oraz jej tworzeniem u pacjentów
z prelingwalną utratą słuchu, zawiera w sobie procedurę sprawdzania efek-
tów rehabilitacji za pomocą różnych testów percepcyjnych. Opisano zestaw
testów stosowanych w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu wraz z poda-
niem przykładowych profili umiejętności słuchowych wybranych pacjentów
– przedstawicieli grup prezentujących określony typ głuchoty.
6
Plik z chomika:
Monami_25
Inne pliki z tego folderu:
ćw. logopedyczne od binko(1).rar
(1486 KB)
cwiczenia_jezyka(1).doc
(34 KB)
Loguś - Komputerowe Gry Logopedyczne (1).exe
(3065 KB)
Logopedia (1).exe
(85679 KB)
Zalech Anna [red] - Logopeda radzi.pdf
(11840 KB)
Inne foldery tego chomika:
32.Piosenki o zwierzętach
ćwiczenia języka i wargi
ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia, zabawy z językiem
dźwiękonaśladowcze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin