Zadania wychowawczo – dydaktyczne
na miesiąc GRUDZIEŃ
Tematyka tygodniowa:
1. Zima tuż, tuż
2. Urządzenia elektryczne.
3. Idą święta.
4. W oczekiwaniu na Nowy Rok.
Dzieci będą:
Ø Witać Mikołaja.
Ø Poszerzać wiadomości na temat ptaków zimujących w kraju,
Ø Pomagać ptakom przetrwać zimę,
Ø Ćwiczyć percepcję wzrokową,
Ø Utrwalać zasady i reguły obowiązujące w grupie przedszkolnej,
Ø Gromadzić informacje na temat przystosowania się roślin do zimy,
Ø Poznawać wyposażenie sklepu elektrycznego,
Ø Rozwiązywać rebusy i zagadki ,
Ø Uczyły się prowadzić rozmowę telefoniczną,
Ø Rozwijać umiejętność liczenia,
Ø Rozwijać ekspresję plastyczną,
Ø Zapoznawać się z działaniem odkurzacza,
Ø Rozwijać umiejętność wycinania,
Ø Poznawać tradycje świąteczne,
Ø Uczestniczyć w lekcji biblioterapii,
Ø Będą uczestniczyć w spektaklu teatralnym,
Ø Będą uczestniczyć w koncercie bożonarodzeniowym.
Kąciki zainteresowań:
Kącik- przyrody: dokarmiamy ptaki
Urządzenie kącika tradycji świątecznych (Choinka, szopka).
Współpraca z rodzicami:
1. Kontakty indywidualne
2. Artykuł na gazetkę grupową: Co robić, by dzieci nas słuchały?
TYDZIEŃ I
Temat kompleksowy: Zima tuż, tuż.
Podstawa programowa dla kl.I – Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy, nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. CEL OGÓLNY: Potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku, wie w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im przetrwać zimę. Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
Data
Temat dnia
Cel główny
Sytuacja edukacyjna
Przewidywane osiągnięcia
6.12.10
Poniedz.
Odwiedził nas Mikołaj
Zachęcanie do wspólnej zabawy
I – Indywidualne zabawy w kącikach tematycznych,
· Oglądanie worka Mikołaja, nazywanie przedmiotów.
· Słuchanie piosenek o Mikołaju
· Zabawa „Chodzenie po śladach”.
· Ćwiczenia poranne wg K.Wlaźnik -zestaw XIII.
· Przydział znaczków dyżurnych
· Przygotowanie do śniadania – utrwalania nawyku mycia rąk przed posiłkiem.
II – Spotkanie z Mikołajem.III – Spacer po okolicy - obserwacja przyrody zimą.
· Słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela.
IV – Oglądanie teatrzyku w wykonaniu rodziców „Czerwony
kapturek”
· Ćwiczenia podniebienia miękkiego.
· Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała „Paprocie rosną”
V – Podsumowanie dnia- rozmowy indywidualne, zabawy w kącikach zabaw
ü Bawi się z innymi dziećmi,
ü Śpiewa piosenki,
ü Recytuje wiersze,
ü Ogląda teatrzyk
z udziałem rodziców
7.12.10
wtorek.
Dom dla ptaków
Uwrażliwienie dzieci na trudne warunki życia ptaków zimą . Poszerzenie wiadomości o ptakach zimujących w kraju.
I – Zabawy indywidualne w kącikach zainteresowań.
· Czytanie całościowe nazw ptaków,
· Zabawa ruchowa „Przyjaciele ptaków”,
· Rytmiczny podział na sylaby nazw ptaków
· Przygotowanie do śniadania - przypomnienie zasad higieny przed posiłkiem.
II – Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej „Poszukiwane zimowe noclegi” ilustrowane fotografiami i obrazkami ptaków.
· Rozmowa na temat opowiadania,
· Tańce: nauka układu Tańca Hiszpańskiego
· Zabawa dydaktyczna „Czarodziejski worek”- próby określania czym żywią się poszczególne ptaki.
· Praca konstrukcyjna „Dokarmiamy ptaki”.
III – Spacer do lasu. Zawieszenie karmników dla ptaków.
· Zabawa dydaktyczna „Dobieramy pary” – dobieranie typu domów do ich mieszkańców
· Kółko szachowe
IV - Słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela
· Ćwiczenia grafomotoryczne
· Angielski
· Zabawa dydaktyczna z elementem ruchowym „Sylaby”.
V – Podsumowanie dnia – indywidualne rysowanie w kąciku plastycznym
ü Wie jak można pomóc ptakom przetrwać zimę,
ü Tworzy pary na zasadzie skojarzeń,
ü Rozpoznaje i różnicuje dźwięki.
8.12.10
środa
My się mrozu nie boimy
Gromadzenie informacji na temat przystosowania się roślin do zimy.
I – Zaznaczenie kalendarza pogody – omówienie stanu pogody, przypomnienie nazw pór miesięcy.
· Ćwiczenia poranne wg K.Wlaźnik -zestaw V.
· Przygotowanie do śniadania - przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się w łazience.
II – Ćwiczenia gimnastyczne: ćwiczenia z laskami gimnastycznymi wg Labana
· Przygotowanie dzieci do obserwacji kierowanej w ogrodzie.
· Słuchanie wiersza Joanny Kulmowej „Czerń”,
· Rozmowa na temat przystosowań roślin do zimy (odwoływanie się do wiadomości dzieci).
· Zabawa ruchowa Wiatr i liście
· Słuchanie wiersza Janiny Porazińskiej „Słomiany chochoł” – rozpoznawanie sytuacji i postaci rzeczywistych i fikcyjnych,
· Zajęcia plastyczne „Czarujemy obrazy” – zabawa kolorami, obserwacja procesu powstawania nowych barw.
III – spacer do ogrodu przedszkolnego – oglądanie drzew i krzewów.
· Słuchanie bajki czytanej przez N –la
IV – Powtórzenie zabawy Wiatr i liście Religia
V – Podsumowanie dnia , zabawy indywidualne w kącikach tematycznych
ü Wypowiada się na podany temat,
ü ...
Miracz