serwe2-5-darmowe-ebooki-com.pdf

(1088 KB) Pobierz
Serwis Web 2.0. Od pomysłu do realizacji
pomys³u do realizacji
Autorzy: Gottfried Vossen, Stephan Hagemann
T³umaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-246-1605-3
Tytu³ orygina³u: Unleashing Web 2.0:
Format: 170 230, stron: 424
Wszystko, co powinieneœ wiedzieæ o Web 2.0
• Jak poznaæ, czy serwis jest zbudowany w nurcie Web 2.0?
• Jakie technologie stosowaæ?
• Jak wykorzystaæ sieæ WWW do zwiêkszenia dochodów?
„Web 2.0 – okreœlenie serwisów internetowych powsta³ych po 2001 roku, w których
dzia³aniu podstawow¹ rolê odgrywa treœæ generowana przez u¿ytkowników danego
serwisu. Ten termin zosta³ spopularyzowany dziêki firmie O'Reilly Media, która
w 2004 roku zorganizowa³a szereg konferencji poœwiêconych temu nowemu trendowi
internetowemu” – tak o Web 2.0 pisz¹ u¿ytkownicy serwisu Wikipedia, który niew¹tpliwie
sam tak¿e wpisuje siê w ten nurt. Dodatkowo serwisy tego typu charakteryzuj¹ siê
niezwyk³¹ interaktywnoœci¹, osi¹gniêt¹ dziêki wykorzystaniu technologii AJAX.
W ksi¹¿ce "Serwis Web 2.0. Od pomys³u do realizacji" przedstawiona zosta³a historia
sieci WWW oraz zasady funkcjonowania serwisów spo³ecznoœciowych i handlu elektro-
nicznego. Dziêki niej dowiesz siê wiêcej o technologiach takich, jak AJAX, RSS, Atom.
Stanie siê równie¿ dla Ciebie jasne, jak¹ rolê w tym wszystkim odgrywa XML. Podczas
lektury tej ksi¹¿ki zdobêdziesz wiedzê na temat najpopularniejszych platform, s³u¿¹cych
do rozwoju aplikacji internetowych, takich jak Ruby on Rails, OpenLaszlo czy AjaxTK.
Ponadto zyskasz wytyczne odnoœnie tego, jak skutecznie reklamowaæ siê w sieci.
• Historia sieci WWW
• Technologie wykorzystywane w sieci WWW
• Wykorzystanie jêzyka XML
• Zastosowania technologii AJAX
• Platformy przeznaczone do tworzenia rozwi¹zañ zgodnych z Web 2.0
• Reklama w sieci
• Handel elektroniczny
Korzystaj z potêgi Web 2.0!
Serwis Web 2.0. Od
400226920.001.png 400226920.002.png 400226920.003.png
Spis treci
Przedmowa ................................................................................................... 9
1. Krótka historia sieci WWW ............................................................... 15
1.1. Nowy gatunek aplikacji — narodziny sieci WWW .................................. 16
1.1.1. Pojawieniesi przegldarek ................................................... 17
1.1.2. Wypaszczanie wiata ............................................................ 22
1.1.3. Ododnoników do wyszukiwania ........................................... 25
1.1.4. Komercjalizacja internetu ..................................................... 38
1.1.5. Sieci P2P i bezpatna wymiana plików ................................... 52
1.2. Osignicia technologiczne w piguce .................................................. 56
1.2.1. Sieci IP ................................................................................ 58
1.2.2. HTMLi XML ..................................................................... 61
1.2.3. Usugisieciowe i róda RSS ................................................. 66
1.3. Zaangaowanie i wkad uytkowników — uspoecznianie sieci WWW ..... 68
1.3.1. Blogiiwiki .......................................................................... 69
1.3.2. Siecispoecznociowe ............................................................ 78
1.4. czenie strumieni — narodziny „Web 2.0” ......................................... 86
6 __________________________________________________________________________________
2. Przegld strumienia technologicznego .......................................... 91
2.1. Osignicia w obszarze technologii sieciowych .................................... 91
2.1.1. HTML ................................................................................ 93
2.1.2. XML ................................................................................... 99
2.1.3. CSS ................................................................................... 104
2.1.4. Technologieskryptowe ........................................................ 110
2.2. Sieciowe zastosowania jzyka XML ................................................... 127
2.2.1. Usugisieciowe ................................................................... 127
2.2.2. Formatyróde internetowych ............................................. 141
2.3. P2P ................................................................................................ 152
2.3.1. Sieci P2P do wymiany plików ............................................. 152
2.3.2. Innezastosowaniamodelu P2P ........................................... 156
2.4. Podsumowanie ................................................................................ 160
3. Techniki i technologie podstawowe ............................................. 163
3.1. Bogate aplikacje internetowe ............................................................ 164
3.1.1. Przykadowe aplikacje RIA — programy do obsugi
poczty elektronicznej .......................................................... 166
3.1.2. XMLHttpRequest — niezbdny skadnik Ajaksa .................. 175
3.1.3. Nastpne aplikacje RIA — programy biurowe i mapy ........... 185
3.2. Interfejsy API, wywoania WPC i aplikacje hybrydowe ......................... 192
3.2.1. SytuacjawczasachWeb 1.0 ................................................ 193
3.2.2. Rozpowszechnianie treci przy uyciu róde internetowych ...... 199
3.2.3. Aplikacje hybrydowe oparte na wywoaniach WPC ................ 204
3.3. Oznaczenia ..................................................................................... 216
3.3.1. Serwis Flickr i oznaczenia ................................................... 218
3.3.2. Zakadki grupowe ............................................................... 230
3.3.3. Folksonomie ...................................................................... 236
3.4. Podsumowanie ................................................................................ 238
4. Przykadowe platformy do rozwoju aplikacji sieciowych ........ 241
4.1. Metodologie rozwoju ........................................................................ 243
4.2. Platformy ajaksowe dziaajce po stronie klienta ................................ 248
4.2.1. PlatformaKabukiAjax Toolkit ........................................... 248
4.2.2. Tworzenie Zimletów przy uyciu platformy AjaxTK ............. 253
Spis treci
__________________________________________________________________________________ 7
4.3. Platformy dziaajce po stronie serwera ............................................ 260
4.3.1. Rubyon Rails .................................................................... 261
4.3.2. Tworzenie aplikacji sieciowej przy uyciu platformy Rails .... 263
4.4. Platformy dla innych technologii rozwoju aplikacji RIA ........................ 271
4.4.1. Rozwój aplikacji RIA przy uyciu platformy OpenLaszlo ...... 272
4.4.2. Flasha Ajax ....................................................................... 277
4.5. Podsumowanie ................................................................................ 280
5. Oddziaywanie sieci WWW nowej generacji ............................... 283
5.1. Modele biznesowe w internecie i sieci WWW ..................................... 284
5.1.1. Brokerzyihandlowcypobierajcy prowizj ........................... 285
5.1.2. Reklama ............................................................................ 287
5.1.3. Porednicy informacyjni ..................................................... 291
5.1.4. Modelspoecznociowy i model subskrypcji .......................... 292
5.1.5. Podsumowanie ................................................................... 293
5.2. Wasno danych ............................................................................ 294
5.3. Oprogramowanie jako usuga (SaaS) ................................................. 298
5.3.1. Spojrzenie w przeszo — model ASP ................................. 299
5.3.2. Usugizperspektywy dostawcy ............................................ 301
5.3.3. Dostosowywanie usugi i spojrzenie na nie
z perspektywy klienta ......................................................... 307
5.4. Socjalizacja i wspótworzenie treci .................................................. 311
5.4.1. Wyszukiwanie spoeczne ..................................................... 311
5.4.2. Spoeczneaspekty oprogramowania ..................................... 316
5.4.3. Zmiany w internetowych sieciach spoecznociowych ............ 319
5.4.4. Wykorzystaniew reklamach treci
generowanych przez uytkowników ...................................... 321
5.4.5. Second Life ........................................................................ 322
5.5. Podsumowanie ................................................................................ 325
6. Sie semantyczna i Web 2.0 ........................................................... 327
6.1. Podstawy ........................................................................................ 329
6.1.1. Ponownieowyszukiwaniu ................................................... 330
6.1.2. Integracjadanych i informacji ............................................. 334
6.1.3. Podstawysieci semantycznej ............................................... 336
6.1.4. Strukturasieci semantycznej ............................................... 339
Spis treci
8 __________________________________________________________________________________
6.2. Jzyki sieci semantycznej ................................................................. 342
6.2.1. Jzyk RDF ......................................................................... 343
6.2.2. Jzyk RDF Schema (RDFS) ................................................ 345
6.2.3. Jzyk OWL ......................................................................... 352
6.3. Ontologie ........................................................................................ 357
6.3.1. Wprowadzenie .................................................................... 358
6.3.2. Projektowanieontologii ...................................................... 360
6.3.3. OntoMedia — oparty na ontologii system zarzdzania
zbiorami multimediów ........................................................ 370
6.4. Od oznaczania do ontologii i z powrotem ............................................ 373
6.4.1. Mikroformaty ..................................................................... 376
6.4.2. Grupowe oznaczanie i folksonomie ...................................... 379
6.5. Podsumowanie ................................................................................ 387
Literatura cytowana ................................................................................... 391
Skorowidz ................................................................................................. 399
Spis treci
Zgłoś jeśli naruszono regulamin