PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ W GR. IV „PLUSZOWE MISIE”
TEMATYKA TYGODNIOWA: Wesołe zabawy w przedszkolu
Realizowany w dniach: 06.10. - 10.09.2010 r.
Wychowawca: mgr Marzena Sobiech
DATA
PLANOWANE SYTUACJE EDUKACYJNE
INNE CZYNNOSCI
Codziennie:
· Pobyt w ogrodzie przedszkolnym, spacery
· Dbanie o kąciki aktywności
· Zestaw ćwiczeń porannych nr 2 /wg przewodnika/
· Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań wg upodobań dzieci
· Czynności higieniczne
06.09
poniedziałek
„ NASZE IMIONA”
- zabawa słowna „Powiedz swoje imię” – podział imion na sylaby
- zabawa orientacyjno – porządkowa „Imiona” – rozpoznawanie zapisu graficznego swojego imienia
- zabawa przy piosence „Mało nas”
- ćwiczenia grafomotoryczne „Moje imię” – ozdabianie ramek wizytówek z imieniem
- rytmizacja tekstu – układanie krótkich rymowanych wierszyków do imion dzieci
*religia
- zabawa słowna: „Zdrobnienia”- utrwalenie imion kolegów
- zabawa ruchowa z elementem toczenia „Poczta”
- zabawy z piłkami – ćwiczenie orientacji w terenie
- relaksacja przy muzyce poważnej
- rozmowa nt wakacji i tworzenie galerii zdjęć
07.09
wtorek
„DBAMY O PORZĄDEK W NASZEJ SALI”
- słuchanie opowiadania I. Salach „Kto posprząta?”- analiza treści
- wyjaśnienie dz. dlaczego należy dbać o porządek w sali,
- nazywanie kącików w sali, omówienie zasad wyboru dyżurnych odpowiedzialnych za kąciki – obrazki s.9 , cz. I
- prezentacja plakietek dyżurnych i tablicy dyżurów
- wytłumaczenie roli i zadań dyżurnych
- zabawa ruchowo- rytmiczna do piosenki „Czy grubi, czy chudzi”
- ćwiczenia oddechowe – dmuchanie piórek
- zajęcia ruchowe na sali gimnastycznej z elementami
W. Sherborne
- zabawa paluszkowa „Do paluszka…”
- zabawa rozwijająca orientację przestrzenną: „Szukamy misia”
- rozwiązywanie zagadek o zabawkach - wg pomysłu dzieci
08.09
środa
„NASZE KOLEŻANKI I KOLEDZY”
-słuchanie opowiadania D. Niewoli „Kolorowe przedszkole” -analiza treści
-prezentacja listy obecności gr. IV - próby odszukania swojego imienia i nazwiska na plakacie
- wycinanie odrysowanej na papierze ręki
- wyjaśnienie dz. sposobu zaznaczania obecności przy użyciu spinacza do bielizny - wdrażanie do systematyczności
- zabawa twórcza - rysowanie znaczka - identyfikatora wg pomysłu dzieci -naklejenie na listę obecności obok swojego imienia
- zajęcia ruchowe na sali gimnastycznej – zestaw
- zabawa integracyjna „Iskierka”
- zabawa kołowa ze śpiewem „Mało nas …”
- zabawy konstrukcyjne klockami „Nasze przedszkole”
- zabawa ruchowa „Dotknij” wg przewodnika
09.09
czwartek
„NASZA GRUPA – PLUSZOWE MISIE”
- słuchanie piosenki „Podajmy sobie ręce” – rozmowa nt. jej treści
- ćwiczenia rytmiczne – powtarzanie rytmów za nauczycielką
- nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu
- krąg dyskusyjny nt. naszej grupy i jej nazwy - wypowiedzi dzieci
- układanie misia z różnych figur geometrycznych – utrwalenie ich nazw
- malowanie farbami proporczyka nt „Pluszowy miś” - wystawa prac
- ćwiczenia rozmachowe na dużych formatach papieru
- ćwiczenia wspomagające artykulację - ćwiczenia podniebienia miękkiego
- zabawa ruchowa ćwicząca orientację w terenie „Ciepło – zimno”
- słuchanie bajki z płyty CD wg wyboru dzieci
10.09
piątek
„URODZINY W NASZEJ GRUPIE”
- przypomnienie nazw miesięcy i dopasowanie ich do odpowiednich pór roku
- tworzenie tablicy urodzinowej z imionami dzieci
- zabawa z elementami masażu „Pieczemy tort”
- ćwiczenia graficzne „Dekorujemy tort” - karty pracy
- zabawa ruchowo - rytmiczna „Marsz - bieg”
- zabawy słowne „Życzenia urodzinowe” – układanie życzeń przez dzieci
- zabawa ruchowa do piosenki „Podajmy…”
- słuchanie wiersza „Tydzień” czytanego przez nauczyciela - utrwalenie kolejności dni tygodnia
- zabawy w liczenie „Nasze ręce” – przeliczanie w zakresie 5
- odpoczynek poobiedni – próby samodzielnego wyciszenia
Cele operacyjne pracy dydaktyczno – wychowawczej – chciałabym aby dziecko:
· znało imiona swoich koleżanek i kolegów
· rozpoznawało zapis graficzny swojego imienia
· dbało o wygląd swojej Sali
· potrafiło pełnić odpowiedzialnie funkcję dyżurnego
· szanowało inność swoich koleżanek i kolegów
· wycinało proste kształty
· śpiewało piosenkę indywidualnie i zbiorowo
· mówiło wyraźnie
· czuło się członkiem grupy
· przestrzegało zasad ustalonych w grupie
· znało datę swoich urodzin
TEMATYKA TYGODNIOWA: JESTEŚMY UCZESTNIKAMI RUCHU DROGOWEGO
Realizowany w dniach: 13.09. - 17.09.2010 r.
· Dbanie o kąciki aktywności – wyznaczanie dyżurnych
· Zestaw ćwiczeń porannych nr 3 /wg E. Wagner - przewodnik/
13.09
„ NA SKRZYŻOWANIU”
- historyjka obrazkowa na podstawie opowiadania Joanny Wasilewskiej „Lekkomyślna zabawa”
– układanie obrazków do opowiadania w kolejności chronologicznej
- oglądanie ilustracji przedstawiającej przejście dla pieszych z sygnalizatorem i „zebrą” omówienie sposobu przechodzenia na każdym z nich
- globalne czytanie wyrazów: Marcin, Karol, piłka, kraksa, ulica
- wyjście na najbliższe skrzyżowanie – wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce
- puzzle „Skrzyżowanie” – ćwiczenie percepcji wzrokowo – ruchowej
- ćwiczenia warg „Samochody”
- ćwiczenie zaufania do partnera „Prowadzenie ślepca”
- słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela „Jedziemy samochodem” – przypomnienie o konieczności zapinania pasów i podróży w fotelikach
- zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi „Pojazdy”
14.09
„POZNAJEMY ZNAKI DROGOWE”
- przypomnienie nazw i kształtów figur geometrycznych płaskich
- oglądanie wybranych znaków drogowych na ilustracjach
- zabawa dydaktyczna „Segregujemy znaki” – podział wg kształtów, kolorów i rodzaju
- malowanie znaku „Przejście dla pieszych” farbami plakatowymi
- przygotowanie wystawki prac i uprzątnięcie sali
- ćwiczenia oddechowe – dmuchanie pasków papieru
...
marza75