Kontrast jako sposób - klucz.doc

(36 KB) Pobierz
Kontrast jako sposób wyrażania refleksji o świecie i człowieku

Kontrast jako sposób wyrażania refleksji o świecie i człowieku.

Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Wisławy Szymborskiej Dom wielkiego

człowieka.

I. ROZWINIĘCIE TEMATU (maksymalnie 26 punktów)

Punktacja:

1. Wstępne rozpoznanie całości, np.: 0-1

a. typ wiersza charakterystyczny dla poezji współczesnej (wiersz wolny),

b. wiersz o przemianie kulturowej, jaka zaszła w II połowie XX wieku.

2. Rozpoznanie nadawcy, np.: 0-1

a. nie ujawnia się wprost (liryka pośrednia),

b. jest jednym ze zwiedzających muzeum (wchodzimy).

3. Rozpoznanie przedstawionej sytuacji – zwiedzania muzeum. 0-1

4. argumenty, np.: 0-1

a. wypowiedzi przewodnika,

b. porządek zwiedzania (wejście do domu, kolejne pomieszczenia, ogród

za domem).

Analiza ukształtowania wypowiedzi

5. Kontrast między światem przeszłości a współczesnym. 0-1

6. argumenty (różne płaszczyzny kontrastu), np.: 0-5

a. przestrzeń (dom – mieszkanie w blokowisku; pokoje wypełnione oswojonymi

sprzętami – pustka standardowo umeblowanych mieszkań),

b. przedmioty (tworzone „na miarę” – produkowane masowo; szlachetne –

tandetne, trwałe – jednorazowe),

c. relacje międzyludzkie (ludzie znani – obcy; zindywidualizowani –

anonimowi),

d. samopoczucie (poczucie bezpieczeństwa – poczucie osaczenia; zaufanie

do Boskiego porządku świata – poczucie zagrożenia),

e. śmierć (wśród bliskich w domu – osamotniona w szpitalu).

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom rozszerzony

4

7. Ironia. 0-1

8. argumenty, np.: 0-1

a. „wielkość” bohatera zestawiona ze zwykłością jego codziennego życia,

b. groteskowe cechy kultu wielkich ludzi i funkcjonowania muzeów ku ich czci,

9. Język potoczny. 0-1

10. Środki językowe podkreślające kontrasty, np.: 0-2

a. przeciwstawienia,

b. formuły przeczące,

c. wykorzystanie partykuły „jeszcze”.

11. Środki językowe kreujące sytuację, np.: 0-3

a. anafory,

b. zaimki wskazujące,

c. charakterystyczne słownictwo (złotymi zgłoskami, nie dotykać),

d. wyliczenia.

12. Wykorzystanie w odczytaniu utworu miejsc znaczących, np.: 0-4

a. interpretacja tytułu,

b. interpretacja dwóch pytań w środkowej części wiersza,

c. interpretacja metafory życie wielokrotnego użytku,

d. interpretacja zakończenia.

13. Podsumowanie 4

pełne podsumowanie (np.: odczytanie refleksji mówiącej o sytuacji człowieka

w zdegradowanym świecie i interpretacja jej we właściwym kontekście;

dostrzeżenie związku ukształtowania tekstu z jego przesłaniem), (4)

częściowe podsumowanie (np.: odczytanie refleksji mówiącej o sytuacji człowieka

w zdegradowanym świecie), (2)

próba odczytania przesłania wiersza. (1)

II. KOMPOZYCJA (maksymalnie 2 punkty) Punktacja

Kompozycję wypracowania ocenia się wtedy, gdy przyznane zostały punkty za rozwinięcie tematu.

podporządkowana zamysłowi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewnętrznie,

przejrzysta i logiczna; pełna konsekwencja w układzie graficznym, 2

uporządkowana wobec przyjętego kryterium, spójna; graficzne wyodrębnienie

głównych części. 1

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

III. STYL (maksymalnie 2 punkty)

jasny, żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona

leksyka, 2

zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogół jasny; wystarczająca leksyka. 1

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

IV. JĘZYK (maksymalnie 8 punktów)

język w całej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona składnia, poprawne:

słownictwo, frazeologia i fleksja, 8

język w całej pracy komunikatywny, poprawne: składnia, słownictwo,

frazeologia i fleksja, 5

język w całej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w większości

poprawne składnia, słownictwo i frazeologia, 3

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom rozszerzony

5

język w pracy komunikatywny mimo błędów składniowych, słownikowych,

frazeologicznych i fleksyjnych. 1

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

V. ZAPIS (maksymalnie 2 punkty)

bezbłędna ortografia;

poprawna interpunkcja (nieliczne błędy), 2

poprawna ortografia (nieliczne błędy różnego stopnia);

na ogół poprawna interpunkcja. 1

Uwaga: jeśli powyższe kryteria nie zostały spełnione, nie przyznaje się punktów.

VI. SZCZEGÓLNE WALORY PRACY 0-4

Zgłoś jeśli naruszono regulamin