PRZYKŁADOWY ZESTAW ĆWICZEŃ
ZE SPECYFICZNYMI PROBLEMAMI W NAUCE
RODZAJ
ĆWICZENIA
CELE ĆWICZENIA
PRZEBIEG ĆWICZENIA
POMOCE
Kombinatoryka wyrazowa
Usprawnianie spostrzegawczości ruchowej, logicznego myślenia, analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.
Prowadząca przedstawia uczniom wypisane na kartce wyrazy i prosi, aby uczniowie:
odczytali wyrazy 3- literowe i wpisali w miejsce kropki, taka literę, aby powstał nowy wyraz,
określili miejsce nowo wpisanej litery w wyrazie
Następnie prowadząca wypowiada po dwa wyrazy, np. lis – list, raj – kraj i prosi, aby uczniowie podali czym te wyrazy się różnią(jaka głoska została dodana), jak również dlaczego są do siebie podobne.
Na koniec prowadząca prosi, aby uczniowie napisali pary wyrazów z pamięci.
Wypisane na kartce wyrazy w następujący sposób:
lis raj
lis . . raj
tak lej
. tak . lej
mak ser
. mak s . er
kos oko
k . os ok . o
sok lok
s . ok . lok
Ćwiczenia z pisaniu „u”
i „ó” w wyznaczonym miejscu w wyrazie
Usprawnianie pisowni par ortogramów.
Wyrabianie nawyku korzystania ze słownika ortograficznego.
Prowadząca przedstawia uczniom schematy graficzne z usytuowanymi „u” lub „ó” w 1 –6 miejscu w wyrazie. Korzystając ze wzoru, uczniowie tworzą własny schemat graficzny, wpisując odpowiednio wyrazy, jednocześnie respektując położenie eksponowanej litery. Prowadząca prosi, aby uczniowie wzbogacili otrzymany zestaw swoimi wyrazami sprawdzonymi w słowniczku ortograficznym.
Proponowany schemat graficzny z usytuowanymi:
a) „u”:
1 ul ulewa,
2 zupa punkt,
3 grubas studnia,
4 kolumna matura,
5 krokus kaktus.
Schemat dla ucznia:
1 u
2 . u
3 . . u
4 . . . u
5 . . . . u
Chwytanie
i rzucanie prawą ręką.
Usprawnianie motoryki prawej ręki.
Uczniowie stają naprzeciw siebie. Rzucają na hasło piłeczkami raz prawą, raz lewą ręką i na zmianę łapią.
4 małe piłeczki
Uzupełnianie brakujących głosek w usłyszanym tekście.
Kształtowanie percepcji słuchowej, pamięci słuchowej i orientacji czasowo - przestrzennej
Prowadząca przedstawia uczniom tekst z brakującymi literami. Następnie czyta powoli każdy wyraz, wówczas uczniowie uzupełniają ołówkiem brakujące litery. Po zakończeniu prowadząca prosi, aby uczniowie wraz z nią sprawdzili poprawność wykonanego ćwiczenia. Ewentualne błędy uczniowie poprawiają flamastrem
Tekst, w którym w nieregularny sposób została opuszczona jedna lub dwie głoski w miejsce opuszczonych głosek zostały wstawione kropki. Kropka na końcu zdania jest znacznie większa.
„ Zg.n.ł w le.ie gł.szec. S.uka go w..w..rka i d.ię.ioł s.ukał – n.e z.ale.li. Popro..ł le.n. my... Po..ega. m..zko, po.zuka. mo.e zna..zi.sz. Bi..nie m..z p.z.z las i – ni. . Zoba.z..a pa..rec.ek o..ie.ony, w.p.na s.ę w..c pod gó... Co to? R.t.nku. Pag.rek ... rusza. To n.e ż..en pa..re.zek – po..ada głu.zec – to ja. S.howałe. się gł.boko w śn..g, .e.y mi by.. ..eple. .
Ołówek, flamaster.
Pedagog szkolny
Literatura:
1. B. Zakrzewska: „I Ty będziesz dobrze czytać”. WSiP, W-wa 2000r.
2. B. Zakrzewska: „Jeszcze potrenujemy. Ćwiczenia w zakresie wzrokowo-słuchowym”. WSIP, W-wa 1998r.
milka_uk