PRZYKŁADOWY ZESTAW ĆWICZEŃ.doc

(38 KB) Pobierz
PRZYKŁADOWY ZESTAW ĆWICZEŃ

PRZYKŁADOWY ZESTAW ĆWICZEŃ

ZE SPECYFICZNYMI PROBLEMAMI W NAUCE



RODZAJ

ĆWICZENIA

 

CELE ĆWICZENIA 

 

PRZEBIEG ĆWICZENIA

 

 

POMOCE

Kombinatoryka wyrazowa

Usprawnianie spostrzegawczości ruchowej, logicznego myślenia, analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej.

 

Prowadząca przedstawia uczniom wypisane na kartce wyrazy i prosi, aby uczniowie:

odczytali wyrazy 3- literowe i wpisali w miejsce kropki, taka literę, aby powstał nowy wyraz,

określili miejsce nowo wpisanej litery w wyrazie

Następnie prowadząca wypowiada po dwa wyrazy, np. lis – list, raj – kraj i prosi, aby uczniowie podali czym te wyrazy się różnią(jaka głoska została dodana), jak również dlaczego są do siebie podobne.

Na koniec prowadząca prosi, aby uczniowie napisali pary wyrazów z pamięci.

Wypisane na kartce wyrazy w następujący sposób:

lis          raj

lis .        . raj

tak          lej

. tak        . lej

mak        ser

. mak      s . er

kos          oko

k . os       ok . o

sok              lok

s . ok          . lok

Ćwiczenia z pisaniu „u”

i „ó” w wyznaczonym miejscu w wyrazie

Usprawnianie pisowni par ortogramów.

Wyrabianie nawyku korzystania ze słownika ortograficznego.

Prowadząca przedstawia uczniom schematy graficzne z usytuowanymi „u” lub „ó” w 1 –6 miejscu w wyrazie. Korzystając ze wzoru, uczniowie tworzą własny schemat graficzny, wpisując odpowiednio wyrazy, jednocześnie respektując położenie eksponowanej litery. Prowadząca prosi, aby uczniowie wzbogacili otrzymany zestaw swoimi wyrazami sprawdzonymi w słowniczku ortograficznym.

 

Proponowany schemat graficzny z usytuowanymi:

a)  „u”:

1 ul  ulewa,

2 zupa  punkt,

3 grubas  studnia,

4 kolumna matura,

5 krokus  kaktus.

Schemat dla ucznia:

1  u

2  . u

3  . . u

4  . . . u

5 . . . . u

Chwytanie

i rzucanie prawą ręką.

Usprawnianie motoryki prawej ręki.

Uczniowie stają naprzeciw siebie. Rzucają na hasło piłeczkami raz prawą, raz lewą ręką i na zmianę łapią.

4 małe piłeczki

 

Uzupełnianie brakujących głosek w usłyszanym tekście.

Kształtowanie percepcji słuchowej, pamięci słuchowej i orientacji czasowo -  przestrzennej

 

Prowadząca przedstawia uczniom tekst z brakującymi literami. Następnie czyta powoli każdy wyraz, wówczas uczniowie uzupełniają ołówkiem brakujące litery. Po zakończeniu prowadząca prosi, aby uczniowie wraz z nią sprawdzili poprawność wykonanego ćwiczenia. Ewentualne błędy uczniowie poprawiają flamastrem

 

Tekst, w którym w nieregularny sposób została opuszczona jedna lub dwie głoski  w miejsce opuszczonych głosek zostały wstawione kropki. Kropka na końcu zdania jest znacznie większa.

„ Zg.n.ł w le.ie gł.szec. S.uka go w..w..rka i d.ię.ioł s.ukał – n.e z.ale.li. Popro..ł le.n. my... Po..ega. m..zko, po.zuka. mo.e zna..zi.sz. Bi..nie m..z p.z.z las i – ni. . Zoba.z..a pa..rec.ek o..ie.ony, w.p.na s.ę w..c pod gó... Co to? R.t.nku. Pag.rek ... rusza. To n.e ż..en pa..re.zek – po..ada głu.zec – to ja. S.howałe. się gł.boko w śn..g, .e.y mi by.. ..eple. .

Ołówek, flamaster.

Pedagog szkolny

Literatura:

1.        B. Zakrzewska: „I Ty będziesz dobrze czytać”. WSiP, W-wa 2000r.

2.       B. Zakrzewska: „Jeszcze potrenujemy. Ćwiczenia w zakresie wzrokowo-słuchowym”.  WSIP, W-wa 1998r.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin