rynek-elektronicznych-systemow-b2b-091215050525-phpapp01.pdf

(338 KB) Pobierz
557712915 UNPDF
Rynek elektronicznych
systemów B2B
Paweł Mamcarz
UNIA EUROPEJSKA
EUROPEJSKI FUNDUSZ
ROZWOJU REGIONALNEGO
557712915.013.png 557712915.014.png 557712915.015.png 557712915.016.png 557712915.001.png 557712915.002.png 557712915.003.png 557712915.004.png 557712915.005.png
Autor:
Paweł Mamcarz
UBIK Business Consulting Sp. z o.o.
www.ubikbc.pl
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
ul. Pańska 81/83
00-834 Warszawa
www.parp.gov.pl
Projekt i skład:
Twórcy.pl
Wydanie I
Publikacja bezpłatna
Publikacja powstała w ramach projektu „Uruchomienie wielofunkcyjnej
platformy komunikacji internetowej wspierającej realizację działań 8.1 i 8.2
PO IG”, realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,
współinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wspieramy e-biznes www.web.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa 2008, Wszelkie
prawa zastrzeżone. Żaden fragment nie może być wykorzystywany w jakiejkolwiek
formie ani przekładany na język mechaniczny bez zgody PARP.
557712915.006.png
Spis tresci
1. Co to jest B2B?
4
1.1. Jak wykorzystać B2B w irmie?
4
1.2. Dla kogo jest przeznaczone B2B?
4
1.3. Czym się charakteryzuje rynek B2B?
5
2. Ekstranety – podstawa systemów B2B
5
2.1. Dostęp do ekstranetów
5
2.2. Dlaczego warto mieć ekstranet?
6
3. Najczęstsze modele wymiany handlowej B2B
6
3.1. Model aukcyjno – przetargowy
6
3.2. Model katalogowy (inaczej zw. e-Procurement)
9
3.3. Co to są spółdzielnie zakupowe?
12
3.4. Co to są rynki barterowe?
13
3.5. Rynki pionowe – giełdy towarowe
13
4. Etapy zawierania transakcji B2B
14
5. Korzyści związane z systemami B2B
15
5.1. Kontrola i monitoring wydatków
16
5.2. Wspomaganie procesu budżetowania i planowania
16
5.3. Usprawnione raportowanie
16
5.4. Standaryzacja procesów i asortymentu
16
6. Kto już zarabia na systemach B2B?
16
6.1. Nowi gracze
17
7. Co się zmieni, jeśli uruchomię system B2B w mojej irmie?
18
8. Rodzaje rynków kreowanych przez B2B
19
8.1. Rynki kreowane przez kupujących
19
8.2. Rynki kreowane przez sprzedawców
19
8.3. Rynki kreowane przez instytucje niezależne
19
9. Jaki rynek B2B powinienem wybrać dla mojej irmy?
20
9.1. Jestem dostawcą. Jaki system B2B jest dla mnie? 20
9.2. Chcę kupować taniej i bardziej efektywnie. Jaki system B2B jest dla mnie? 21
10. Jak nie pomylić B2B z B2C?
21
11. Technicze aspekty korzystania z systemów B2B
22
11.1. Architektura systemów B2B
22
11.2. Uwarunkowania od strony klientów?
22
11.3. Uwarunkowania od strony sprzedawców
22
11.4. Jakie procesy mogą być zaprogramowane w systemach B2B?
23
Rynek elektronicznych systemów B2B
3
557712915.007.png 557712915.008.png
1. Co to jest B2B?
Business to Business (angielski skrót B2B) przyjął się jako określenie powiązań między
irmami tworzonych za pośrednictwem Internetu, jak również innych elektronicznych
systemów wymiany informacji. Wspólną cechą wszystkich relacji zachodzących
pomiędzy irmami i określanych jako B2B jest dokonywanie transakcji za pośrednictwem
mediów elektronicznych.
Pojęcie B2B
Poprzednikiem B2B był EDI – Electronic Data Interchange – protokół wymiany informacji
o transakcjach stworzony długo przed rozpowszechnieniem się Internetu 1 .
Systemy B2B dostępne są z reguły dla irm, które zawarły między sobą umowy
dotyczące wykorzystania takiego systemu. Nieodłączną cechą B2B jest identyikacja
użytkownika jako podmiotu biznesowego współpracującego z innym podmiotem.
Zatem do systemu B2B nie ma dostępu anonimowy użytkownik Internetu 2 .
1.1. Jak wykorzystać B2B w irmie?
Systemy B2B tworzą segmenty rynku będące alternatywną dla tradycyjnych kanałów
dystrybucji. Możesz je wykorzystać w swojej irmie do zakupów oraz sprzedaży
produktów i usług.
Wdrażanie B2B
W skrócie, systemy B2B to:
aukcje elektroniczne,
katalogi sprzedawców dostępne w Internecie jak również w ekstranetach,
możliwość zawierania bezpiecznych transakcji dzięki autoryzacji i kontroli
uczestników (co jest szczególnie ważne przy organizacji przetargów),
przejrzyste katalogi i wyszukiwarki ofert,
rozbudowane systemy składania zamówień umożliwiające śledzenie procesu
zakupowego – zgłoszenie zapotrzebowania, zamówienie, odbiór, rozliczenie
faktury.
1.2. Dla kogo jest przeznaczone B2B?
Systemy B2B są w uproszczeniu platformą do składania ofert i dokonywania zakupów.
Stanowią zatem narzędzie ofertowania dla producentów, pośredników handlowych,
dystrybutorów i hurtowników. Z drugiej strony są również wykorzystywane jako
platforma zakupowa, przetargowa i aukcyjna dla przedsiębiorstw. Mogą w dużej mierze
zastąpić lokalne systemy zakupowe, mając nad nimi przewagę w postaci integracji
z dostawcami. Mają szereg zalet, wśród których najważniejsze to:
przyśpieszenie i umożliwienie lepszej komunikacji z partnerami biznesowymi,
Kto korzysta na
B2B
zautomatyzowanie kontroli standardów wymiany handlowej (np. zgodnych
z Incoterms 2000) 3 ,
lepsze zarządzanie relacjami między partnerami biznesowymi,
możliwość proilowania partnerów poprzez nadawanie im różnych statusów,
skrócenie czasu obsługi partnera,
automatyzacja procesów składania zamówienia, zamawiania, fakturowania,
rozliczenia zakupów, itd.
1 EDI (ang. Electronic Data Interchange) elektroniczna wymiana danych. Transfer biz-nesowej informacji
dotyczącej transakcji od komputera do komputera z wykorzysta-niem standardowych, zaakceptowanych
formatów komunikatu,
za: http://pl.wikipedia.org/wiki/EDI,
2 Schulz K.A., Orłowska M.E., Architectural Issues for Cross Organisational B2B Inter-actions, The University of
Queensland, 2001,
3 Incoterms lub międzynarodowe reguły handlu są zbiorem międzynarodowych warunków sprzedaży. Reguły
te dzielą koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę (kupującego) i sprzedawcę oraz odzwierciedlają
rodzaj uzgodnionego transportu, za: http://pl.wikipedia.org/wiki/Incoterms,
Rynek elektronicznych systemów B2B
4
557712915.009.png 557712915.010.png
 
1.3. Czym się charakteryzuje rynek B2B?
Cechą charakterystyczną rynków B2B są relatywnie niskie koszty wejścia. Bardzo
wysokie mogą być natomiast koszty samego wyjścia z tego sektora.
Cechy B2B
Niskie koszty rozpoczęcia uczestnictwa w relacji B2B wynikają z tego, że organizator
danej wymiany B2B w dużym stopniu inansuje organizowanie rynku (rozwija system
B2B) z własnych środków, zachęcając poprzez to potencjalnych partnerów do szybkiego
nawiązania współpracy. Jednak zerwanie współpracy może stwarzać trudności –
częste są umowy o minimalnym czasie korzystania z sytemu B2B np. przez okres 3 lat.
Póki co takie zapisy stanowią barierę uniemożliwiającą mniejszym graczom wejście
na rynek B2B.
Trzeba jednak dodać, że powyższe ograniczenia mają zastosowanie dla kompleksowych
rozwiązań B2B takich, jakie oferują np. Nokia, czy koncern VW. Szczęśliwie nie dotyczy
to systemów B2B typu e-procurement, aukcje i giełdy towarowe. 4
2. Ekstranety – podstawa systemów B2B
Siłą napędową handlu elektronicznego w relacjach B2B są ekstranety. Korzystanie
z nich zmienia oblicze działalności, jaką prowadzą przedsiębiorstwa. Zgodnie
z wyliczeniami irmy doradczej EDS z 2005 r., koszt jednej transakcji prowadzonej
za pomocą ekstranetu został obniżony do 25 centów i był dziesięciokrotnie niższy
od transakcji prowadzonej w systemie EDI (Electronic Data Inter-change) 5 .
Co więcej, koszt jednej transakcji w ekstranecie może być nawet sto razy niższy, niż
tej zrealizowanej bez wsparcia systemowego (ręcznie). Jest to szczególnie dobrze
widoczne na przykładzie zautomatyzowanych transakcji rozliczania faktur.
Znaczenie
ekstranetu w
relacjach B2B
2.1. Dostęp do ekstranetów
Dostęp do systemów B2B może się odbywać za pośrednictwem Internetu. Jednak
część irm udostępnia swoje systemy w sieci ekstranet – czyli połączenia części
swojej sieci wewnętrznej (intranetu) z intranetem innej organizacji. Celem tworzenia
ekstranetów jest udostępnienie przez irmy własnych zasobów innym organizacjom lub
klientom. Dostęp do ekstranetów nie jest publiczny. Dane przesyłane za jego pomocą
są szyfrowane, a korzystanie z systemu wymaga podania loginów i haseł.
Z końcem minionego stulecia ponad 40 procent wielkich koncernów w Europie
wykorzystywało ekstranet do komunikacji ze swoimi dostawcami i klientami. Autorzy
raportu Gartner Group prognozowali wówczas, że sieci ekstranetowe spowodują
największe zmiany w sposobie prowadzenia działalności gospodarczej od czasu
wynalezienia komputera osobistego. I choć trudno bezkrytycznie zgodzić się z tym
stwierdzeniem, to jednak należy przyznać, iż ekstranety rzeczywiście cieszą się
rosnącą popularnością. Amerykański rynek dotyczący systemów B2B był szacowany
w roku 2000 na 134 mld USD 6 , podczas gdy jeszcze cztery lata wcześniej na zaledwie
1 mld USD. Gartner szacował, że w Europie do 2010 roku ponad 90 procent dużych
instytucji wdrażających intranet będzie potrzebowało bezpiecznej komunikacji opartej
na zasadzie systemu B2B z jakąś instytucją zewnętrzną 7 .
4 Chmielarz W., Handel elektroniczny, Wydział Zarządzania UW, 2004, http://www2.wz.uw.edu.pl/ksiz/
download/wch/Handel%20elektroniczny.pdf,
5 Maciorowski A., Ekstranet dla zaufanych i wybranych, , http://www.egospodarka.pl/4821,Ekstranet-dla-
zaufanych-i-wybranych,2,20,2.html
6 Materiały z konferencji „Gartner’s B2B eMarketplaces”, Boston, 2000, http://www.it-director.com/business/
content.php?cid=1363
7
Rynek elektronicznych systemów B2B
5
Kenney L.F, Magic Quadrant for B2B Gateway Providers, 1Q06, Gartner, Inc, 2006,
557712915.011.png 557712915.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin