Spivak ''Czy podporządkowani inni mogą przemówić''.pdf
(
34426 KB
)
Pobierz
Czy
podporzdkowani
inni
moqa
orzemwi?
Gayatri
Ghakravorty Spivak
J\
I
iektre
z
naibardziej
radykalnych
l\
aysturro*
krjtycrnych,
jakie
poja-
wiy
si
w
latach 80. na
Zachodzie, byy
rezultatem
pragnienia zainteresowanego
tym, by
utrwali
podmiot Zachodu czy
te
Zachd
jako
Podmiot.
Teoria zwielokrot-
nionych efektw
podmiotu
czsto
Zapew_
niaa oson
dla tego
podmiotu
wiedzy.
Cho historia
Europy
jako
Podmiotu
bya
narratywizow ana
przez
prawo, ekonomi
polityczn
i
ideologi Zachodu'
w zama-
skowany Podmiot
jawi
si
jako
pozbawiony
geopolitycznych zaleznoci. Powszechnie
znana
krytyka suwerennej
podmiotowoci
stanowia
zatem
W
gruncie
rzeczy
inaugu-
racj
pewnego Podmiotu.
Bd si
staraa
udowodni
t
tez, analizujc dialog dwch
znamienitych
praktykw tego
typu
krytyki
-
Intelektualici a wadza
(rozmowa
midzy
Michelem
Foucault a Gilles'em
Deleuze'em)1
.
Jak
niektre krytyczne
analizy
sytuacji
,,ko
biet
z
Trzeci
e
g
o
wiata''
u
roma
ntyczniaj
zjednoczon
walk
robotnic, tak
owi
hege_
moniczni radykaowie
wczajniezrznico-
wan
podmiotowo
do walk robotniczych
Mj
przykad pochodzi spoza tych
dwch
kontekstw.
Musz
w
zwizku z tym
na;-
pierw
zaj
si
hegemonicznymi
rady-
kaami'
Wybraam
t
przyjazn
wymiane
midzy
fi
lozofa
mi-a
ktywistami
zajm
ujcyrr
si histori,
poniewaz rozmontowuje
ona
opozycj midzy autorytatywn
produk_
cj
teoretyczn
a
nieskrpowan
praktyka
konwersacji, co pozwala wpa
na
trop
ide_
ologii
(rozmowa
stanowi
przestrze
zdrady,
podobnie
jak
wykad).
W
innych
tekstach
opisaam dobre strony
ich
teorii.
Niniejszy
omawia
ich
dyscyplinarn
pomyk
_
opo_
wiadanie
historii
zycia
w imi
historiijako
takiej.
Uczestnicy
konwersacji
podkrelaja
najwiksze
osig nicia
francuskiego
post_
strukturalizmu: po
pierwsze,
twierdz,
e
sieci
wadzylpodania/interesu
s
tak
heterogeniczne,
e redukowanie
ich
do
spjnej narracji
jest
przeciwskuteczne
Zachodniej,
a1e
ko ekcje
wybranych fragmentw.
W tych
pracach
zbiorowych
najwikszym
UZnaniem
ciesz si
oczywicie
teksty
szczeg|nie akcentujce
jedno
wybrane zagadnienie
(tekst Jacques'a Derridy
Struktura, znak
i
gra
w
dyskursie nauk
humanistycznych
zawarty w
antologii
Richarda
Mackseya
i
Eugenio
Do
nato, Ihe
Stru
cturaltst Contraversy:
The
Lanquaqes
c'
Cililcism and
the
Sciences
of
A.4an,
)ohn
Hopktns Unive:
sity
Press,
Ba
timore l972,jesttego
najlepszym przy
kadem)'
W zwizku
z
tym z
perspektywy
produkcji
teoretycznej
i
reprodukcji
deoIogicznej analizowana
tu
przeze
mnie konwersacja niekoniecznie byla
zyn
wyborem
[...].
Fraqment
ks]ki A
CritiUe
of
Postcolontal Reason'
Towards
a
History of the Vanishing
Present
z
1999
roku.
Wczeniejsza wersja tego tekstu ukazaa si
midzy
in
nym
j
W:
Mlrxls m
and
the
lnterpretation
of
Culture,
red. Cary Nelson
i
Lawrence Grossberg,
University
of
|||inois Press,
Chicago
'19BB'
Skrty
pochodz
od
redakcji
lprzyp.
red.l.
1
Miche] Fouca
u
lt,
tntelektuaicia wadza
(rozmowa
midzy Michelem Foucault
a
Gilles'em Deleuze'em,
prze
Sawomir Maga1a,,,Miesicznlk Literacki'l
1985,
nr
1
1,
s.
17
4
1
78'
Wa
rto mae zaznaczy
C,
Ze
na]Wikszy
wpyw
na studentw
l
naukowcw w USA miay
nie
przekady caych ksizek intelektualistw z Europy
196
-
potrzebna
jest
niestrudzona
krytyka;
po
:rugie'
uwaaj,
ze
intelektualici powinni
.iara
si odsania
i
poznawa
dyskurs
.ooecznego
innego.
obaj
jednak
regular-
-ie
i
w
zaskakujcy sposb
ignoruj
kwe-
.:i
ideologii oraz swoje wasne
zwizki
:
hiStori
intelektualn
igospodarcz. Cho
:dnym z gwnych
zaoen
tej
rozmowy
ist
krytyka
suwerennego
podmiotu,
kon-
''ersacja
midzy Foucaultem
i
Deleuze'em
:cczy
si
w polu, ktrego granice wyzna-
:zaj
monolityczne
i
zarazem
anonimowe
:odmioty-w-rewoI
ucji:,,maoista"2
i,,waI ka
'cbotnicza''3.
lntelektualici
maj nazwiska
s
wyrnieni; chiski
maoizm nigdzie
nie
:ostaje
pokazany
w
dziaaniu. Wytwarza
:n
jedynie
aur narracyjnej osobliwoci,
..tra
byaby
niegronym
retorycZnym
ranaem,
gdyby nie
zawaszczaa
przy
:ym nazwy wasnej
,,maoizm"
do
opisu
:kscentrycznego
zjawiska
,,maoizmu"
'rancuskich
intelektualistw
(i
Wyrasta-
a-cej
z
niego
,,nowej
filozofii")+
oraz,
co
:ymptomatyczne, nie czynia Azji w
peni
Drzejrzyst
i
sam
przez
si
zrozumia.
Jdniesienia
Deleuze'a
do walki
robotniczej
s
rwnie
problematyczne;
pada on Wrcz
ra
kolana:
',Nie
potrafimy
ujmowa
[form
,vadzy)
w zadnym z ich zastosowa,
nie
<onfrontujc si zarazem
z
t rozpr
oszon
'nas/ co z
kolei skania
nas z
koniecznoci
....]
do
pragnienia cakowitego wysadze-
nia
wadzy w powietrze.
Kady
czciowy
rewolucyjny atak lub obrona
s
zwizane
z
walk
robotniczn''5.
To
w
oczywisty
sposb banalne stwierdzenie sygnalizuje,
ze
mamy
do
czynienia
z
zaprzeczaniem
rzeczywistoci. Zdanie
to
pomija midzy-
narodowy podzia
pracy,
co
zresztczste
w
poststrukturalnej teorii politycznej
(dzi-
siejszy
postsowiecki
uniwersalistyczny
feminizm spod znaku
,,gender
i
rozwoju"a
w
stylu
organizacji
Narodw Zjednoczo-
nych rwniez ukrywa
ten
podzia; jego
rola
zostanie
tu
jeszcze
omwiona dokad-
niej)7.
odwoanie
wa
n
i
e do
walki
robotni-
czej
jest
zgubne
przez swoj niewinno,
nie
dziaa
ono
bowiem
w
globalnym
kapitalizmie:
w
czasach
produkowania
w
Centrum (w ramach
ideologii
pastwa
narodowego)
podmiotu-pracownika
i
pod-
miotu-bezrobotnego;
w
czasach
odbierania
klasie pracujcej
na
peryferiach
wartoci
dodatkowej
i
w
zwizku
z tym
odsuwa-
nia
jej od
,,humanistycznego"
treningu
konsumpcyjnego;
W
czasdch
znaczcej
obecnoci
parakapitalistycznej pracy
oraz
strukturalnego Zrznicowania statusu
rol-
nictwa na
peryferiach'
lgnorowanie
mi-
dzynarodowego
podziau
pracy,
czynienie
,,A4('
(i
czasem rwniez
''Afryki")
zrozu-
mia sam
przez
si
[transparent)
(chyba
e
jako
podmiot zostaje wskazany
,rrzeci
ri
I
il
J-oi
l*'
']'.i
,:ra-
Fr
,-(,:
i,a,n
:
-_
::'
::
:_
'ame,s'174'
]
amze, s'
179
|przekad
zmodyfrkowany].
_
p(Zy Iy.n
nie
tylko roznorodno
krajw
zbiorczo
nazy
wanych
,'rozwijajcymi
si"
(cho mogy to
by
Wgry
i
Madagaskar), ale
przede wszystkim
specy11czn
WiedZ, um]ejtnoci,dowtadczenie
i
wo|
poIityczn
|oka
nych
dzlalaczek.
i
og|nie mieszkacw' Dzlaania
pod
tym hasem szczeg|nie
nasi
y si
w
atach
90.
XX
wieku
i
byy
mocno
krytykowane przez
antyneo
iberal-
nie nastaWione feministkj'
Pozostaway
one wwczas
w
zdecydowanej
defensywie
nie
tyle wskutek rozpa-
du ZSRR, b|oku
wschodniego
i
nadzie| pokadanych w
socjalizmie,
jak
cZsto
sU9erowano,
ile raczej
wskutek
ekonomicznej
ku
turowej
podlegoci
wobec
krajw
,,centrum",
co
wynika
bezporednio z
nlniejszego
tek-
stu Spivak. Proponowana
przez
ni narracja
jest.jedn
z
najcelniejszych krytyk takiego,,g obalnego", czy raczej
,,neo
iberalnego", feminizmu
Iprzyp.
tum.]'
/
Jest to czszerszego zjawiska, na co wskazuje Eric
Wo1f
w ksice Europe and
the
Peaple Withaut
Hlstory,
Universlty of Calrfornia Press, Berkeley
1982.
'hodzi
o Wystpujc we Francji
po
roku
1968
fal
--roizmu.
Zob.
Miche
Foucault,
Sur
la
justtce
populaire;
] catavec
les
maos,
,,Les
Temps Modernes"
'l972,
nr
:'c,
s'
355_366'
Wy]anienietego
od
niesienia wzmac-
'
z
)eszcze
mj argument, obnazajc mechanizm
_:waszczenia'
Status
Chin
W
tej dyskusji
]est
ernble
-'atyczny.
O ile Foucault konsekwentnre
aczyszcza
:
:
zZarzulaw,
mwic:
,,Nie
wiem
nic o Chinach", o
'
e
jego
razmawcy y\/i
wobec
Chin
to,
co Derrida
_
''lvd,rhi^:.
rp p1
''.d-m
:
MicheI
Foucault,
l
ntel ektu
a
l
iCi
a
wad
za..',
s.
17
9.
'
Ang.
gender
and
development
-popularna
nazwa
:
lzych midzynarodowych
projektW prowadzonych
:
|ZeZ
instytUc]e
i
organizacje midzynarodowe,
W
tym
-waszcza)
agendy oNZ. W projektach tych czsto
:.osowano ten sam scenariusz
d|a
zupenie
rznych
:bszarw
geoqraficznych
l
ku1turowych,
]gnorujc
197
stwierdzenie
Flauberta:
,,Z
caej
polityki
rozumiem
tylko
jednq
rzecz: rewolt"8.
oznacza
to
rwniez
przepisywanie
mozliwej
do
okrelenia
odpowiedzialnoci
jako
narcyzmu;
co gorsza
-
by moze nie da
si
postpi
inaczej, ale
trzeba
prbowa.
Ujmujc rzecz
inaczej,
dlaczego
w
ogle
mwi
o,,darze"?g.
Zwizek
z
ruchem
robotniczym
jest
po prostu
umiejscowiony
w
pragnieniu
|desire].
Nie
jest
to
,,pozdanie"
[,,desire"l
z
Anty- Edypa,
bdce wiadomdezinter-
pretacj
oglnego przepywu
(ktrego
residuum
jest
,,podmiot")
i
dla
ktrego
nie
daoby
siznaleadekwatnej nazwy
_
to nominalna
katachreza. Jestem
pena
uZnania
dla tego miaego
posunicia,
a zwaszcza dla
sposobu,
w
jaki
w
nurt
zosta poczony
z
kolejn
nominaln
katachrez
_
wartoci.Aby unikn
psy-
chologizmu,
w
Anty-Edypie
wykorzystano
pojcie-metafor maszyny:
pozdaniu
niczego nie brakuje,
nie
jest
pozbawione
przedmiotu. To raczej
podmiotowi
bra-
kuje
podania
albo
pozdaniu
brakuje
ustalonego
lfixedl
podmiotu;
taki
pod-
miot
nie
istnieje
bez
represji.
Poda-
nie
i
jego przedmioty
s
jednoci,
to
maszyna
_
maszyna maszyn.
Podanie
jest
maszyn,
podobnie
jak
przedmiot
podania, dziki czemu
produkt
Zostaje
wydelegowany
poza proces
produkcji.
Co
oddziela
si przy
tym od
produko_
wania
i
przechodzi na stron
produktu.
Z
tego wanie
odpadu powstaje
v.
wagabunda, podmiot nomadYcznYlo.
Jednym
z
najsprytniejszych
momen-
tw
dekonstrukcji
jest
obecne
w
niej
od
jej
pocztkw
zastrzeenie,
ze
to
wiat"),
ponowne
ustanawianie
prawnej
podmiotowoci uspoecznionego
kapitau
-
to
wanie
s
problemy
zarwno
znaczne1
czci
teorii
poststrukturalistycznych,
jak
i
tych,,zwykych"
(odwoanie
do,,kobiety"
jest
w aktualnej
sytuacji
rwnie
problema-
tyczne).
Dlaczego
takie
zgrzyty
miayby
by dopuszczalne
akurat
u
tych
intelek_
tualistw, ktorzy s naszymi
najlepszymi
prorokami
w
zakresie
heterogenicznoci
ilnnego?
odniesienie do walki
robotniczej
mieci
si
w
pragnieniu wysadzenia wadzy
w
powie-
trze
w
dowolnym
punkcie jej
wykonywania.
Za bardzo wyglda to
na
pozytywne
War-
tociowanie
kazdego
pragnienia
skiero-
Wanego przeciw
ja
kiej
kolwiek
wadzy'
Komentujc
podobn polityczn
myl
Baudelaire'a,
Benjamin
odwouje
si
do
Marksa:
Opisujqc
conspirateurs de
profession,
Marks
wyraa si
nastpujco:
,,Nie
maj
oni
adnego
innego
celu,
jak
tylko ten
bez'
poredni,
polegajcy
na
obaleniu
aktu-
alnego rzqdu
i
brutalnie gardzq bardziej
teoretycznym
owiecaniemrobotnikw
co
do ich
klasowego
interesu.
Skutkiem
tego
zo
-
nie proletariacka, lecz
plebejska
_
no
habits
noirs
(czarne surduty),
mniei
lub
b
a
rd zi
ej
wy
ksztaco nych
l
u d
zi, kt
rzy
re p
re
-
zentujq[Vertreten
_
G.S.]
t
czruchu
i
od
ktorych nigdy
nie
mog
si
oni
w
peni unie-
zaleni, podobnie
jak nie
mogq
si
uwolni
od of
i
cjal
nych
przedstawiclell
[Repraesen-
tanten
-
GS]
partii. Polityczna wiadomo
Baudelaire'a
zasadniczo
nie
wykracza
poza
obse
r
wa
cj
e
owy ch
p
rofesj
on
a
I
nych
ko
n
sp
i
-
ratorow". Mog on
W tej
sytuacji
powtrzy
lakrum popycha.
N
je
moze si to
odbywa
przeclw
z
a s a
dzi
e
roz
u m
u
(pri nci piu m
redd
end ae
rationis)
Iub bez
1ej
udziau, nawet
jel]
zasada
ta
dociera
tu
zarwno do swego
kresu,
jak
i
rda"'
Jacques
Oerrida, Donner
le
temps.
L La
fausse
monnare, Galilee,
Paris
1991,
s.
47.
10
GilIes
Deleuze, FliX GUattari,
!Anti
oedipe'
Capitalisme
et
schizophrnie,
Les Editions de Minu
jt,
?aris 1972-1973,
s 48-50
i
dalej,
s. 34.
8
Walter
Benjamin, Charles Baudelaire:
A
Lyric
Poet in the
Era of
High Capitalism,
prze.Harry Zorn, Verso,
London
1983,
s.
D.
Foucault postrzega
Baudelaire'a
jako
typo-
wy
przykad
modernizmu
(por.
Michel
Foucau|t,Czym
jest
oWiecenie?, W:
tenZe, Filozofia,
hioria,
polityka'
Wybr
pism,
Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa_
Wrocaw 2000,
s'
283_2B).
9,,Nawet
gdyby
dar by
zawsze tylko
symu1akrum,
nadai
na|eyzda
spraw
z
moz|iwoci
Zaistn]enia
owego
symulakrum
i
pragnienia,
ktre
do
tego
symU-
't98
:o
katachretyczneI
wize si
Z tym, co
,empiryczne''lt.
Pod
nieobecnotakich
paIeonimi.
To
jest (europejsko-ameryka-
skie)
cicie w
strumieniu
(G7).
Deleuze
i
Guattari postrzegaj
relacje
midzy
pozdaniem
,
wadz
i
subiektyw-
noci
na poziomie
,'empirycznym",
kon-
struowanym
w
nieco chaotyczny
sposb:
przeciw
rodzinie
i
przeciw
kolonializmowi.
Uniemozliwia
im to
Wyartykuowanie
ogl-
nej
lub
gIobalnejteorii
interesw
w postaci
tekstu
pasujcego
do
istniejcej
sytuacji.
W
tym kontekcie ich
obojtno
na
ideolo-
gi
[problem ideologii]
(teori
konieczn
do
tego,
by
zrozumie
interesy
ukonsty-
tuowane
w konkretnych
systemach
repre_
zentacji) jest uderzajca,
ale
konsekwentna'
Z
kolei
teoria Foucaulta
nie
moe
dotyczyc
tej
Warstwy
ideologii,
ktra konstytuuje
podmiot
ze
wzgldu
na
swoje
nieustpliwe
przywizanie
z
jednej
strony
do tego,
co
pod-indywidualne,
a
z
drugiej
-
do
wielkich
a
pa
ratW po
rzd kujcy
ch
(d
i
sp
o
s
it
i
f
s).
S
kd-
ind' jak
dowodzi ten konwersacyjny
typ
dyskursu,
podmiot
empiryczny,
intencjo-
nalny,
samo
,la'l
musi
w
tych
radykalnych
kalkulacjach
pozosta
jedynie
zaozeniem.
Dlatego
W
swoim wanym
eseju
ldeologia
i ideologiczne
aparaty
pastwa
(wskazowki
do
bad) Louis
Althusser
musi przyjcten
nieunikniony
poziom poredni
i
zakada
podmiot
nawet Wtedy, gdy
uywa
,,bardziej
naukowego
j
zyka"
do opisu
abstrakcyjnej
przecitnej
pracy
czy siy roboczej:
nidzy
teoretyczn
katachrez
a
prak-
:ycznym
naiwnym
real
izmem, tworzcym
i
'przeczno,
ktra
moze
by
nieszko-
Jliwa
w
pewnym
kontekcie
i
w
przy-
cadku ktrej
mozna
zasadnie
zakadac
Juz dawk
dobrej woli. Jak
widzimy
na
:o
dzie, taka
sprzeczno midzy
teori
dotyczcymi
jej
sdami jest
zgubna,
jeli
'aplikuje
si j"
9lobalnietz.
W zwizku
z tym opisane
w
Anty-Edy-
sie
podanie
jako
katachreza
nie zakca
,vyjtkowoci
podmiotu (lub
efektu pod-
'1']iotu
powstaego
z
resztek), zwizanej
ze
specyficznymi
uwarunkowaniami po-
Jania,,empirycznego".
Powstajcy
skrycie
:fekt
podmiotu
bardzo
przypomina
uogl-
niony
ideologiczny
podmiot
teoretyka.
'oze to
by
prawny
podmiot
uspoecznio-
lego
kapitau
(ani
pracy,
ani zarzdzania),
cosiadajcy,,dobry"
paszport,
uywajcy
,dobrej"
lub
,,twardej"
waluty
i
majcy
z zaoenia
niekwestionowany
dostp
do
sprawiedliwego
procesu.
Znowu
-
cechy
cha
rakterystyczne
fem
i
n
istycznego
a
parat-
czyka
w stylu Narodw
Zjednoczonych
s
riemal
identyczne.
Jej walka
z
patriarchal-
nymi
zasadami
jest
ze
wszech
miar urocza
'v
jej
wasnym
miejscu
zamieszkania,
ale
zaosna,
gdy
,,aplikuje
si
j''
9lobalniel:.
'V
czasach
globalnego
kapitau
katachrezy:
'pozdanie''
i,,wiat"
-
powierzchnia
wiata
jako
ciao-bez-organW14-
s
na
kilka
szcze-
glnych
sposobw zaraone empiryczn
Reprodukcja
siy roboczej
wymaga
nie
tylko
reprodukcji
jej
umiejtnoci,
ale zara-
zem
re p
rod
u
kcj
i
jej
pod porzqd
kowa
n
i
a
reg
u
_
.,Co to
jest
plsmo?
Po
czym
si
je
rozpoznaje?
Jaka
]ftyczca
istoty
pewnopowinna
kierowa empi
'
'.Znym
badaniem?
|'..] Nie
spierajc
si tutaj o
nie_
:.Zpieczn
konieczno pytania
o
prapytanie,,co
to
:st'| znw poszukajmy
oparcia
w obszarze wiedzy gra
-atologicznej'1
Jacques Derrida, a gramatologii,
prie.
:cgdan
Banasiak,
Wydawnictwo
KR,
Warszawi
.1999,
s.
'
'2.
W
Desistance Derrida
wskazuje, ze
to,
co krytyczne,
:st
7WsZe
skazone
dogmatyzmem,
i
w zwizku
ztyrn
-znaje
kantowskie
rozrZnienie
l2
o
c1obre;
wo|i,
pozornych
sprzecznocrach
l
global
nym ap|ikowaniu
nieudanych konceptw
Spivak pisze
konkretniej
W
tekciePolityka przekadu, prze'
Dorota
norodzielczvt
.
*:
,Nspolcze.ne
porie
przelrodu
ted
Piotr
Bukowski, Magda Heydel,
Wydawnictwo
Znak,
Kralow
zO09
\'Aa
42-
|przuo l1-1
1
'
-o
zdanie
je(l
nie-nd,
cv
t
dterr
-
pottt)
I
i
pt -e,
ladu
[przyp. tum'].
l4
5pivak
bezporednio odwouje
si tu
do
po]Cia
wprowadzonego
przez
Deleuze'a
iGuattarieoo
w
Anty-Edypie
i
rozwinitego
W
Mille Plateaux,
s(ano
wicego prb
schizoanalityCZneqo przedstawienra
tego, co
spoeczne, bez odwoania
do narzedzi
filozofii
tro5!e1oen'dIne1
|pr,,yp
r
lLrn^'
'
,'i
Glas
filozofemy
s
raczej naladowane
typograficz-
_
ie,
ni,,odgryw
ane"
|acted-out) w
zaplanowaym
,'iczeniej
typie zachowania, jak
w konWersaCji,
ktr
tU
:nalizuj
[..
']'
za
'spekuiatywne''
199
'
:0nujqcego
porzdku,
tzn. w
przypadku
:"':,::nikw
_
reprodukcji
ideologii
panu-
t:t-.-,
o
w
przypadku
przedstawicieli wyzy-
'
-
,'
represji
_
moliwoci
odpowiedniego
*:nipulowania
ideologiq
panujc
tak,
by
::xwni
dominacj
klasy
panujqcej
,,w
so-
,
ach
i
poprzez nie"
[par
la
parole]]s.
jak:
,,Nasze
pozdanie nigdy
nie Zwraca
si
przeciwko naszym
interesom,
gdyz
inte-
res
podza trop
W
trop za
pozdaniem"]8'
Niezrznicowane
pozdanie
jest
agentem
i
wadza wlizguje
si
tu, by stworzy efekty
pozdania:
,,wadza
[...]
wytwarza
pozy-
tywne
skutki na
poziomie
pozdania,
jak
rwniez
na poziomie Wiedzy"lo.
Ta
parapodmiotowa matryca,
skrzyo-
Wana
z
heterogenicznoci, bezprawnie
przenika
do
nienazwanego
Podmiotu,
przynajmniej
w
przypadku
tych
intelek-
tualistw,
klorzy
znaleli
si pod
wpy-
wem
nowej
hegemonii
czystej
katachrezy.
Pocig
za
,,oStateczn
instancj'' odbywa si
teraz midzy ekonomi
i
wadz. Wskutek
nieuwiadomionej,
acz
koniecznej
empi-
rycznej
kontaminacji
katachrez,
pozda-
nie
jest
cigle mimowolnie
,,definiowane''
w sposb ortodoksyjny
i
moze
zosta
jed-
noznacznie
przeciwstawione,,byciu
oszuka-
nym". Rozumienie
ideologii
jako,,faszywej
wiadomoci''
(tej,
ktra zostaje
oszukana)
zostao
zakwestionowa
ne
przez Althussera.
Nawet Reich uzywa
raczej
kategorii
woli
zbiorowej
niz
dychotomiioszustwa
i
nieza-
wiedzionego
pozdania:
,,Nie
da
si zagu_
szyc krzyku
Reicha:
mas nie
oszukiwano,
a W
pewnym momencie
naprawd chciay
rezi
m
u
faszystowskiego"2o.
Deleuze
i
Foucault
nie
zajmowali
si
myleniem
o
podstawowej
sprzecznoci
_
wanie
tu odeszli oni od
lewicy.
W
imi
podania chykiem wprowadzili
do
dys_
kursu
o
wadzy niepodzielny
podmiot.
Na
poziomie
praktyki Foucault czsto
zdae
si
miesza,jednostk"
i,,podmiot''21'
p:''r
Kiedy
Foucault
rozwaza
perswazyjn
heterogeniczno
wadzy, nie
pomija
przy
tym
ogromnej
instytucjonalnej
hetero-
genicznoci,ktr Althusser
stara
si
uj
w
schemat.
Rwniez Deleuze
i
Guattari,
mwic
o
sojuszach
i
systemach
znakw,
pastwie
i
maszynach wojennych,
otwieraj
to
pole
w
ksizce Mille
Plateaux16.
Foucault
nie moze
jed
nakprzyzna,
ze rozbudowana
teoria
ideologii
m
o
g
a
by
rozpozna
swoj
wasn materialn
produkcj w sferze
insty_
tucjonalnej,
jak
rwniez
w
,,efektywnych
narzdziach
tworzenia
i
akumulacji wiedzy''lz.
Poniewaz
okrelajc
pojcie ideologii
jako
t
y
I
ko
schematyczne,
a
nie
tekstualne
,filozo-
fowie
ci
czuj
si
zobligowani
do odrzucenia
wszelkich argumentw,
s
rwniez zmuszeni
do stworzenia mechanicznie schematycznej
opozycji midzy
interesem
i
pozdaniem,
gdzie ich katachrezy
nieuchronnie
rozpadaj
si w
polu
,,dowiadczenia".
Std
bezwiednie
wchodz
w
sojusz
z
mieszczaskimi
socjolo-
gami, ktrzy zajmuj miejsce
p(zeznaczone
dla ideologii
pojciami
takimijak
rozciga
,,niewiadomo"
lub parasubiektywna,'kul-
tura''
(czasem
z
dziaaczami
z
Bretton Woods,
ktrzy mwi o
samej ,,kulturze"). Mecha-
niczne relacje
midzy
podaniem
i
intere-
sem
s
wietnie widoczne
w
takich
zdaniach,
l8
Michel
Foucault, tntelektualiCia
wadza...,
s' l::
l9
Tenze, Body/Power,w: tenze,
Power/Knowledge
Selected
lnterviews and
ather
Writinqs
1972-1977,
Pantheon Books,
New York
-l980,
s. 59.
Bardziei
a='-
,
tywn
interpretacj
wysiku uniknicia
tego
ryz.
1
:
ktry
jednak nigdy
nie
jest
W
pen
skuteczny,
sformuowaam w More on Power/Knowledge,
w.
Outside/in
theTeaching lilachlne, Routledge,
New York
1991
20
MicheI Foucault, lntelektualicj a
wadza'..,s.'
:
2l
Jeden
z
wielu
przykadow
takiej
sytuacji Zna,;
-
.
*
w
Trzeba
bronic spoeczestwa'
'.,
s.
38_39'
l5
Lou
is
Alth
usse
r,
Ideotogia
i
ideologiczne aparaty
pastwa (wskazwkj
do bada),
prze' Andrzej Staro,
http://www.nowakrytyka.pl/splp.php?artlcle279
iprzekad
zmodyfikowany
-
przyp. tum.].
]
Gi
]es
Deleuze,
FeliX Guattari,
Mille Plateaux'
Capitali;me
et
schizophrnie, Les
Editions de Minuit,
Paris'l980,
s.
434-527.
ll
MicheI Foucault,
Trzeba
bronl spoeczestwa.
Wykady
w
Collge
de
France,prze'
Magorzata Kowalska, Wydaw_
n
jctwo
KR,
Warszawa
1998,
s.43. W tei
kwestil
zobacz
tez Stuart Hall,The Problem
of
ldeology
Marxism withaut
Guarcntees,w: Marx
A
Hundred
Years
On,
red.
Betty Mat'
thews,
Lawerence
and Wishart,
London,
1983,
s.57-84.
200
Plik z chomika:
Silveria
Inne pliki z tego folderu:
Spivak ''Czy podporządkowani inni mogą przemówić''.pdf
(34426 KB)
''Ta dziwna instytucja zwana literaturą'' (wywiad).pdf
(3061 KB)
Trzynadlowski ''Rodzaje i gatunki w aspekcie historycznym''.pdf
(4085 KB)
White ''Tekst historiograficzny''.pdf
(3140 KB)
White ''Znaczenie narracyjności dla przedst rzeczywistości''.pdf
(3830 KB)
Inne foldery tego chomika:
Animal studies i ekologia
Baśnie wczoraj i dziś
Dziennikarstwo i kultura mediów
Eckermann - Rozmowy z Goethem (fragment)
Filmoznawstwo i kultura mediów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin