Spivak ''Czy podporządkowani inni mogą przemówić''.pdf

(34426 KB) Pobierz
Czy podporzdkowani
inni moqa orzemwi?
Gayatri Ghakravorty Spivak
J\ I iektre z naibardziej radykalnych
l\ aysturro* krjtycrnych, jakie poja-
wiy si w latach 80. na Zachodzie, byy
rezultatem pragnienia zainteresowanego
tym, by utrwali podmiot Zachodu czy te
Zachd jako Podmiot. Teoria zwielokrot-
nionych efektw podmiotu czsto Zapew_
niaa oson dla tego podmiotu wiedzy.
Cho historia Europy jako Podmiotu bya
narratywizow ana przez prawo, ekonomi
polityczn i ideologi Zachodu' w zama-
skowany Podmiot jawi si jako pozbawiony
geopolitycznych zaleznoci. Powszechnie
znana krytyka suwerennej podmiotowoci
stanowia zatem W gruncie rzeczy inaugu-
racj pewnego Podmiotu. Bd si staraa
udowodni t tez, analizujc dialog dwch
znamienitych praktykw tego typu krytyki
- Intelektualici a wadza (rozmowa midzy
Michelem Foucault a Gilles'em Deleuze'em)1 .
Jak niektre krytyczne analizy sytuacji
,,ko biet z Trzeci e g o wiata'' u roma ntyczniaj
zjednoczon walk robotnic, tak owi hege_
moniczni radykaowie wczajniezrznico-
wan podmiotowo do walk robotniczych
Mj przykad pochodzi spoza tych dwch
kontekstw. Musz w zwizku z tym na;-
pierw zaj si hegemonicznymi rady-
kaami' Wybraam t przyjazn wymiane
midzy fi lozofa mi-a ktywistami zajm ujcyrr
si histori, poniewaz rozmontowuje ona
opozycj midzy autorytatywn produk_
cj teoretyczn a nieskrpowan praktyka
konwersacji, co pozwala wpa na trop ide_
ologii (rozmowa stanowi przestrze zdrady,
podobnie jak wykad). W innych tekstach
opisaam dobre strony ich teorii. Niniejszy
omawia ich dyscyplinarn pomyk _ opo_
wiadanie historii zycia w imi historiijako
takiej.
Uczestnicy konwersacji podkrelaja
najwiksze osig nicia francuskiego post_
strukturalizmu: po pierwsze, twierdz, e
sieci wadzylpodania/interesu s tak
heterogeniczne, e redukowanie ich do
spjnej narracji jest przeciwskuteczne
Zachodniej, a1e ko ekcje wybranych fragmentw.
W tych pracach zbiorowych najwikszym UZnaniem
ciesz si oczywicie teksty szczeg|nie akcentujce
jedno wybrane zagadnienie (tekst Jacques'a Derridy
Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych
zawarty w antologii Richarda Mackseya i Eugenio
Do nato, Ihe Stru cturaltst Contraversy: The Lanquaqes c'
Cililcism and the Sciences of A.4an, )ohn Hopktns Unive:
sity Press, Ba timore l972,jesttego najlepszym przy
kadem)' W zwizku z tym z perspektywy produkcji
teoretycznej i reprodukcji deoIogicznej analizowana
tu przeze mnie konwersacja niekoniecznie byla zyn
wyborem [...].
Fraqment ks]ki A CritiUe of Postcolontal Reason'
Towards a History of the Vanishing Present z 1999 roku.
Wczeniejsza wersja tego tekstu ukazaa si midzy
in nym j W: Mlrxls m and the lnterpretation of Culture,
red. Cary Nelson i Lawrence Grossberg, University
of |||inois Press, Chicago '19BB' Skrty pochodz od
redakcji lprzyp. red.l.
1 Miche] Fouca u lt, tntelektuaicia wadza (rozmowa
midzy Michelem Foucault a Gilles'em Deleuze'em, prze
Sawomir Maga1a,,,Miesicznlk Literacki'l 1985, nr
1 1, s. 17 4 1 78' Wa rto mae zaznaczy C, Ze na]Wikszy
wpyw na studentw l naukowcw w USA miay nie
przekady caych ksizek intelektualistw z Europy
196
763614222.002.png
- potrzebna jest niestrudzona krytyka; po
:rugie' uwaaj, ze intelektualici powinni
.iara si odsania i poznawa dyskurs
.ooecznego innego. obaj jednak regular-
-ie i w zaskakujcy sposb ignoruj kwe-
.:i ideologii oraz swoje wasne zwizki
: hiStori intelektualn igospodarcz. Cho
:dnym z gwnych zaoen tej rozmowy
ist krytyka suwerennego podmiotu, kon-
''ersacja midzy Foucaultem i Deleuze'em
:cczy si w polu, ktrego granice wyzna-
:zaj monolityczne i zarazem anonimowe
:odmioty-w-rewoI ucji:,,maoista"2 i,,waI ka
'cbotnicza''3. lntelektualici maj nazwiska
s wyrnieni; chiski maoizm nigdzie nie
:ostaje pokazany w dziaaniu. Wytwarza
:n jedynie aur narracyjnej osobliwoci,
..tra byaby niegronym retorycZnym
ranaem, gdyby nie zawaszczaa przy
:ym nazwy wasnej ,,maoizm" do opisu
:kscentrycznego zjawiska ,,maoizmu"
'rancuskich intelektualistw (i Wyrasta-
a-cej z niego ,,nowej filozofii")+ oraz, co
:ymptomatyczne, nie czynia Azji w peni
Drzejrzyst i sam przez si zrozumia.
Jdniesienia Deleuze'a do walki robotniczej
s rwnie problematyczne; pada on Wrcz
ra kolana: ',Nie potrafimy ujmowa [form
,vadzy) w zadnym z ich zastosowa, nie
<onfrontujc si zarazem z t rozpr oszon
'nas/ co z kolei skania nas z koniecznoci
....] do pragnienia cakowitego wysadze-
nia wadzy w powietrze. Kady czciowy
rewolucyjny atak lub obrona s zwizane
z walk robotniczn''5. To w oczywisty
sposb banalne stwierdzenie sygnalizuje,
ze mamy do czynienia z zaprzeczaniem
rzeczywistoci. Zdanie to pomija midzy-
narodowy podzia pracy, co zresztczste
w poststrukturalnej teorii politycznej (dzi-
siejszy postsowiecki uniwersalistyczny
feminizm spod znaku ,,gender i rozwoju"a
w stylu organizacji Narodw Zjednoczo-
nych rwniez ukrywa ten podzia; jego
rola zostanie tu jeszcze omwiona dokad-
niej)7.
odwoanie wa n i e do walki robotni-
czej jest zgubne przez swoj niewinno,
nie dziaa ono bowiem w globalnym
kapitalizmie: w czasach produkowania
w Centrum (w ramach ideologii pastwa
narodowego) podmiotu-pracownika i pod-
miotu-bezrobotnego; w czasach odbierania
klasie pracujcej na peryferiach wartoci
dodatkowej i w zwizku z tym odsuwa-
nia jej od ,,humanistycznego" treningu
konsumpcyjnego; W czasdch znaczcej
obecnoci parakapitalistycznej pracy oraz
strukturalnego Zrznicowania statusu rol-
nictwa na peryferiach' lgnorowanie mi-
dzynarodowego podziau pracy, czynienie
,,A4(' (i czasem rwniez ''Afryki") zrozu-
mia sam przez si [transparent) (chyba
e jako podmiot zostaje wskazany ,rrzeci
ri
I
il
J-oi
l*'
']'.i
,:ra-
Fr
,-(,:
i,a,n
: -_
::'
::
:_
'ame,s'174'
] amze, s' 179 |przekad zmodyfrkowany].
_
p(Zy Iy.n nie tylko roznorodno krajw zbiorczo nazy
wanych ,'rozwijajcymi si" (cho mogy to by Wgry
i Madagaskar), ale przede wszystkim specy11czn
WiedZ, um]ejtnoci,dowtadczenie i wo| poIityczn
|oka nych dzlalaczek. i og|nie mieszkacw' Dzlaania
pod tym hasem szczeg|nie nasi y si w atach 90. XX
wieku i byy mocno krytykowane przez antyneo iberal-
nie nastaWione feministkj' Pozostaway one wwczas
w zdecydowanej defensywie nie tyle wskutek rozpa-
du ZSRR, b|oku wschodniego i nadzie| pokadanych w
socjalizmie, jak cZsto sU9erowano, ile raczej wskutek
ekonomicznej ku turowej podlegoci wobec krajw
,,centrum", co wynika bezporednio z nlniejszego tek-
stu Spivak. Proponowana przez ni narracja jest.jedn z
najcelniejszych krytyk takiego,,g obalnego", czy raczej
,,neo iberalnego", feminizmu Iprzyp. tum.]'
/ Jest to czszerszego zjawiska, na co wskazuje Eric
Wo1f w ksice Europe and the Peaple Withaut Hlstory,
Universlty of Calrfornia Press, Berkeley 1982.
'hodzi o Wystpujc we Francji po roku 1968 fal
--roizmu. Zob. Miche Foucault, Sur la justtce populaire;
] catavec les maos, ,,Les Temps Modernes" 'l972, nr
:'c, s' 355_366' Wy]anienietego od niesienia wzmac-
' z )eszcze mj argument, obnazajc mechanizm
_:waszczenia' Status Chin W tej dyskusji ]est ernble
-'atyczny. O ile Foucault konsekwentnre aczyszcza
: : zZarzulaw, mwic: ,,Nie wiem nic o Chinach", o
' e jego razmawcy y\/i wobec Chin to, co Derrida
_ ''lvd,rhi^:. rp p1 ''.d-m
: MicheI Foucault, l ntel ektu a l iCi a wad za..', s. 17 9.
' Ang. gender and development -popularna nazwa
: lzych midzynarodowych projektW prowadzonych
: |ZeZ instytUc]e i organizacje midzynarodowe, W tym
-waszcza) agendy oNZ. W projektach tych czsto
:.osowano ten sam scenariusz d|a zupenie rznych
:bszarw geoqraficznych l ku1turowych, ]gnorujc
197
763614222.003.png
stwierdzenie Flauberta: ,,Z caej polityki
rozumiem tylko jednq rzecz: rewolt"8.
oznacza to rwniez przepisywanie
mozliwej do okrelenia odpowiedzialnoci
jako narcyzmu; co gorsza - by moze nie da
si postpi inaczej, ale trzeba prbowa.
Ujmujc rzecz inaczej, dlaczego w ogle
mwi o,,darze"?g.
Zwizek z ruchem robotniczym jest
po prostu umiejscowiony w pragnieniu
|desire]. Nie jest to ,,pozdanie" [,,desire"l
z Anty- Edypa, bdce wiadomdezinter-
pretacj oglnego przepywu (ktrego
residuum jest ,,podmiot") i dla ktrego
nie daoby siznaleadekwatnej nazwy
_ to nominalna katachreza. Jestem pena
uZnania dla tego miaego posunicia,
a zwaszcza dla sposobu, w jaki w nurt
zosta poczony z kolejn nominaln
katachrez _ wartoci.Aby unikn psy-
chologizmu, w Anty-Edypie wykorzystano
pojcie-metafor maszyny: pozdaniu
niczego nie brakuje, nie jest pozbawione
przedmiotu. To raczej podmiotowi bra-
kuje podania albo pozdaniu brakuje
ustalonego lfixedl podmiotu; taki pod-
miot nie istnieje bez represji. Poda-
nie i jego przedmioty s jednoci, to
maszyna _ maszyna maszyn. Podanie
jest maszyn, podobnie jak przedmiot
podania, dziki czemu produkt Zostaje
wydelegowany poza proces produkcji.
Co oddziela si przy tym od produko_
wania i przechodzi na stron produktu.
Z tego wanie odpadu powstaje v.
wagabunda, podmiot nomadYcznYlo.
Jednym z najsprytniejszych momen-
tw dekonstrukcji jest obecne w niej
od jej pocztkw zastrzeenie, ze to
wiat"), ponowne ustanawianie prawnej
podmiotowoci uspoecznionego kapitau
- to wanie s problemy zarwno znaczne1
czci teorii poststrukturalistycznych, jak
i tych,,zwykych" (odwoanie do,,kobiety"
jest w aktualnej sytuacji rwnie problema-
tyczne). Dlaczego takie zgrzyty miayby
by dopuszczalne akurat u tych intelek_
tualistw, ktorzy s naszymi najlepszymi
prorokami w zakresie heterogenicznoci
ilnnego?
odniesienie do walki robotniczej mieci
si w pragnieniu wysadzenia wadzy w powie-
trze w dowolnym punkcie jej wykonywania.
Za bardzo wyglda to na pozytywne War-
tociowanie kazdego pragnienia skiero-
Wanego przeciw ja kiej kolwiek wadzy'
Komentujc podobn polityczn myl
Baudelaire'a, Benjamin odwouje si do
Marksa:
Opisujqc conspirateurs de profession,
Marks wyraa si nastpujco: ,,Nie maj
oni adnego innego celu, jak tylko ten bez'
poredni, polegajcy na obaleniu aktu-
alnego rzqdu i brutalnie gardzq bardziej
teoretycznym owiecaniemrobotnikw co
do ich klasowego interesu. Skutkiem tego
zo - nie proletariacka, lecz plebejska _
no habits noirs (czarne surduty), mniei lub
b a rd zi ej wy ksztaco nych l u d zi, kt rzy re p re -
zentujq[Vertreten _ G.S.] t czruchu i od
ktorych nigdy nie mog si oni w peni unie-
zaleni, podobnie jak nie mogq si uwolni
od of i cjal nych przedstawiclell [Repraesen-
tanten - GS] partii. Polityczna wiadomo
Baudelaire'a zasadniczo nie wykracza poza
obse r wa cj e owy ch p rofesj on a I nych ko n sp i -
ratorow". Mog on W tej sytuacji powtrzy
lakrum popycha. N je moze si to odbywa przeclw
z a s a dzi e roz u m u (pri nci piu m redd end ae rationis)
Iub bez 1ej udziau, nawet jel] zasada ta dociera
tu zarwno do swego kresu, jak i rda"' Jacques
Oerrida, Donner le temps. L La fausse monnare, Galilee,
Paris 1991, s. 47.
10 GilIes Deleuze, FliX GUattari, !Anti oedipe'
Capitalisme et schizophrnie, Les Editions de Minu jt,
?aris 1972-1973, s 48-50 i dalej, s. 34.
8 Walter Benjamin, Charles Baudelaire: A Lyric Poet in the
Era of High Capitalism, prze.Harry Zorn, Verso, London
1983, s. D. Foucault postrzega Baudelaire'a jako typo-
wy przykad modernizmu (por. Michel Foucau|t,Czym
jest oWiecenie?, W: tenZe, Filozofia, hioria, polityka'
Wybr pism, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa_
Wrocaw 2000, s' 283_2B).
9,,Nawet gdyby dar by zawsze tylko symu1akrum,
nadai na|eyzda spraw z moz|iwoci Zaistn]enia
owego symulakrum i pragnienia, ktre do tego symU-
't98
763614222.004.png
:o katachretyczneI wize si Z tym, co
,empiryczne''lt. Pod nieobecnotakich
paIeonimi. To jest (europejsko-ameryka-
skie) cicie w strumieniu (G7).
Deleuze i Guattari postrzegaj relacje
midzy pozdaniem , wadz i subiektyw-
noci na poziomie ,'empirycznym", kon-
struowanym w nieco chaotyczny sposb:
przeciw rodzinie i przeciw kolonializmowi.
Uniemozliwia im to Wyartykuowanie ogl-
nej lub gIobalnejteorii interesw w postaci
tekstu pasujcego do istniejcej sytuacji.
W tym kontekcie ich obojtno na ideolo-
gi [problem ideologii] (teori konieczn
do tego, by zrozumie interesy ukonsty-
tuowane w konkretnych systemach repre_
zentacji) jest uderzajca, ale konsekwentna'
Z kolei teoria Foucaulta nie moe dotyczyc
tej Warstwy ideologii, ktra konstytuuje
podmiot ze wzgldu na swoje nieustpliwe
przywizanie z jednej strony do tego, co
pod-indywidualne, a z drugiej - do wielkich
a pa ratW po rzd kujcy ch (d i sp o s it i f s). S kd-
ind' jak dowodzi ten konwersacyjny typ
dyskursu, podmiot empiryczny, intencjo-
nalny, samo ,la'l musi w tych radykalnych
kalkulacjach pozosta jedynie zaozeniem.
Dlatego W swoim wanym eseju ldeologia
i ideologiczne aparaty pastwa (wskazowki
do bad) Louis Althusser musi przyjcten
nieunikniony poziom poredni i zakada
podmiot nawet Wtedy, gdy uywa ,,bardziej
naukowego j zyka" do opisu abstrakcyjnej
przecitnej pracy czy siy roboczej:
nidzy teoretyczn katachrez a prak-
:ycznym naiwnym real izmem, tworzcym i
'przeczno, ktra moze by nieszko-
Jliwa w pewnym kontekcie i w przy-
cadku ktrej mozna zasadnie zakadac
Juz dawk dobrej woli. Jak widzimy na
:o dzie, taka sprzeczno midzy teori
dotyczcymi jej sdami jest zgubna, jeli
'aplikuje si j" 9lobalnietz.
W zwizku z tym opisane w Anty-Edy-
sie podanie jako katachreza nie zakca
,vyjtkowoci podmiotu (lub efektu pod-
'1']iotu powstaego z resztek), zwizanej ze
specyficznymi uwarunkowaniami po-
Jania,,empirycznego". Powstajcy skrycie
:fekt podmiotu bardzo przypomina uogl-
niony ideologiczny podmiot teoretyka.
'oze to by prawny podmiot uspoecznio-
lego kapitau (ani pracy, ani zarzdzania),
cosiadajcy,,dobry" paszport, uywajcy
,dobrej" lub ,,twardej" waluty i majcy
z zaoenia niekwestionowany dostp do
sprawiedliwego procesu. Znowu - cechy
cha rakterystyczne fem i n istycznego a parat-
czyka w stylu Narodw Zjednoczonych s
riemal identyczne. Jej walka z patriarchal-
nymi zasadami jest ze wszech miar urocza
'v jej wasnym miejscu zamieszkania, ale
zaosna, gdy ,,aplikuje si j'' 9lobalniel:.
'V czasach globalnego kapitau katachrezy:
'pozdanie'' i,,wiat" - powierzchnia wiata
jako ciao-bez-organW14- s na kilka szcze-
glnych sposobw zaraone empiryczn
Reprodukcja siy roboczej wymaga nie
tylko reprodukcji jej umiejtnoci, ale zara-
zem re p rod u kcj i jej pod porzqd kowa n i a reg u _
.,Co to jest plsmo? Po czym si je rozpoznaje? Jaka
]ftyczca istoty pewnopowinna kierowa empi
' '.Znym badaniem? |'..] Nie spierajc si tutaj o nie_
:.Zpieczn konieczno pytania o prapytanie,,co to
:st'| znw poszukajmy oparcia w obszarze wiedzy gra
-atologicznej'1 Jacques Derrida, a gramatologii, prie.
:cgdan Banasiak, Wydawnictwo KR, Warszawi .1999, s.
' '2. W Desistance Derrida wskazuje, ze to, co krytyczne,
:st 7WsZe skazone dogmatyzmem, i w zwizku ztyrn
-znaje kantowskie rozrZnienie
l2 o c1obre; wo|i, pozornych sprzecznocrach l global
nym ap|ikowaniu nieudanych konceptw Spivak pisze
konkretniej W tekciePolityka przekadu, prze' Dorota
norodzielczvt . *: ,Nspolcze.ne porie przelrodu ted
Piotr Bukowski, Magda Heydel, Wydawnictwo Znak,
Kralow zO09 \'Aa 42- |przuo l1-1 1
' -o zdanie je(l nie-nd, cv t dterr - pottt) I i pt -e, ladu
[przyp. tum'].
l4 5pivak bezporednio odwouje si tu do po]Cia
wprowadzonego przez Deleuze'a iGuattarieoo w
Anty-Edypie i rozwinitego W Mille Plateaux, s(ano
wicego prb schizoanalityCZneqo przedstawienra
tego, co spoeczne, bez odwoania do narzedzi filozofii
tro5!e1oen'dIne1 |pr,,yp r lLrn^'
'
,'i Glas filozofemy s raczej naladowane typograficz-
_ ie, ni,,odgryw ane" |acted-out) w zaplanowaym
,'iczeniej typie zachowania, jak w konWersaCji, ktr tU
:nalizuj [.. ']'
za 'spekuiatywne''
199
763614222.005.png
' :0nujqcego porzdku, tzn. w przypadku
:"':,::nikw _ reprodukcji ideologii panu-
t:t-.-, o w przypadku przedstawicieli wyzy-
' - ,' represji _ moliwoci odpowiedniego
*:nipulowania ideologiq panujc tak, by
::xwni dominacj klasy panujqcej ,,w so-
, ach i poprzez nie" [par la parole]]s.
jak: ,,Nasze pozdanie nigdy nie Zwraca si
przeciwko naszym interesom, gdyz inte-
res podza trop W trop za pozdaniem"]8'
Niezrznicowane pozdanie jest agentem
i wadza wlizguje si tu, by stworzy efekty
pozdania: ,,wadza [...] wytwarza pozy-
tywne skutki na poziomie pozdania, jak
rwniez na poziomie Wiedzy"lo.
Ta parapodmiotowa matryca, skrzyo-
Wana z heterogenicznoci, bezprawnie
przenika do nienazwanego Podmiotu,
przynajmniej w przypadku tych intelek-
tualistw, klorzy znaleli si pod wpy-
wem nowej hegemonii czystej katachrezy.
Pocig za ,,oStateczn instancj'' odbywa si
teraz midzy ekonomi i wadz. Wskutek
nieuwiadomionej, acz koniecznej empi-
rycznej kontaminacji katachrez, pozda-
nie jest cigle mimowolnie ,,definiowane''
w sposb ortodoksyjny i moze zosta jed-
noznacznie przeciwstawione,,byciu oszuka-
nym". Rozumienie ideologii jako,,faszywej
wiadomoci'' (tej, ktra zostaje oszukana)
zostao zakwestionowa ne przez Althussera.
Nawet Reich uzywa raczej kategorii woli
zbiorowej niz dychotomiioszustwa i nieza-
wiedzionego pozdania: ,,Nie da si zagu_
szyc krzyku Reicha: mas nie oszukiwano,
a W pewnym momencie naprawd chciay
rezi m u faszystowskiego"2o.
Deleuze i Foucault nie zajmowali si
myleniem o podstawowej sprzecznoci
_ wanie tu odeszli oni od lewicy. W imi
podania chykiem wprowadzili do dys_
kursu o wadzy niepodzielny podmiot. Na
poziomie praktyki Foucault czsto zdae
si miesza,jednostk" i,,podmiot''21' p:''r
Kiedy Foucault rozwaza perswazyjn
heterogeniczno wadzy, nie pomija przy
tym ogromnej instytucjonalnej hetero-
genicznoci,ktr Althusser stara si uj
w schemat. Rwniez Deleuze i Guattari,
mwic o sojuszach i systemach znakw,
pastwie i maszynach wojennych, otwieraj
to pole w ksizce Mille Plateaux16. Foucault
nie moze jed nakprzyzna, ze rozbudowana
teoria ideologii m o g a by rozpozna swoj
wasn materialn produkcj w sferze insty_
tucjonalnej, jak rwniez w ,,efektywnych
narzdziach tworzenia i akumulacji wiedzy''lz.
Poniewaz okrelajc pojcie ideologii jako
t y I ko schematyczne, a nie tekstualne ,filozo-
fowie ci czuj si zobligowani do odrzucenia
wszelkich argumentw, s rwniez zmuszeni
do stworzenia mechanicznie schematycznej
opozycji midzy interesem i pozdaniem,
gdzie ich katachrezy nieuchronnie rozpadaj
si w polu ,,dowiadczenia". Std bezwiednie
wchodz w sojusz z mieszczaskimi socjolo-
gami, ktrzy zajmuj miejsce p(zeznaczone
dla ideologii pojciami takimijak rozciga
,,niewiadomo"
lub parasubiektywna,'kul-
tura'' (czasem z dziaaczami z Bretton Woods,
ktrzy mwi o samej ,,kulturze"). Mecha-
niczne relacje midzy podaniem i intere-
sem s wietnie widoczne w takich zdaniach,
l8 Michel Foucault, tntelektualiCia wadza..., s' l::
l9 Tenze, Body/Power,w: tenze, Power/Knowledge
Selected lnterviews and ather Writinqs 1972-1977,
Pantheon Books, New York -l980, s. 59. Bardziei a='- ,
tywn interpretacj wysiku uniknicia tego ryz. 1 :
ktry jednak nigdy nie jest W pen skuteczny,
sformuowaam w More on Power/Knowledge,
w. Outside/in
theTeaching lilachlne, Routledge, New York 1991
20 MicheI Foucault, lntelektualicj a wadza'..,s.' :
2l Jeden z wielu przykadow takiej sytuacji Zna,; - . *
w Trzeba bronic spoeczestwa' '., s. 38_39'
l5 Lou is Alth usse r, Ideotogia i ideologiczne aparaty
pastwa (wskazwkj do bada), prze' Andrzej Staro,
http://www.nowakrytyka.pl/splp.php?artlcle279
iprzekad zmodyfikowany - przyp. tum.].
] Gi ]es Deleuze, FeliX Guattari, Mille Plateaux'
Capitali;me et schizophrnie, Les Editions de Minuit,
Paris'l980, s. 434-527.
ll MicheI Foucault, Trzeba bronl spoeczestwa. Wykady
w Collge de France,prze' Magorzata Kowalska, Wydaw_
n jctwo KR, Warszawa 1998, s.43. W tei kwestil zobacz
tez Stuart Hall,The Problem of ldeology Marxism withaut
Guarcntees,w: Marx A Hundred Years On, red. Betty Mat'
thews, Lawerence and Wishart, London, 1983, s.57-84.
200
763614222.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin