NLP w biznesie moduł 3.rtf

(42 KB) Pobierz
Wstêp do NLP

NLP w biznesie

Moduł 3

 

Metaprogramy cd

 

Ten moduł zaczynamy od kolejnego założenia dotyczącego metaprogramów.

 

W sytuacjach stresowych metaprogramy zamieniają się na przeciwne.

 

Oznacza to, że jeżeli ktoś ma np. metaprogram Ja, to w sytuacjach nietypowych, wywołujących dużo emocji i stresu zacznie działać według metaprogramu Inni.

To powoduje, że możemy błędnie interpretować metaprogramy innych osób, jak i swoje własne. Wynika to z tego, że to właśnie zachowania swoje jak i innych ludzi podczas sytuacji stresowych zapamiętujemy najłatwiej. W rezultacie możemy dojść do wniosku, że mamy odwrotny metaprogram, niż w rzeczywistości.

 

Ćwiczenie 1

 

Wróć do metaprogramów Ja-Inni oraz Od-Ku. Zastanów się czy w sytuacjach stresowych zdarzało Ci się postępować odwrotnie niż wskazywałby na to posiadany przez Ciebie metaprogram.

 

Przejdźmy teraz do omówienia kolejnych mteaprogramów.

 

Metaprogram Autorytet Zewnętrzny – Wewnętrzny

 

Autorytet Zewnętrzny                                                                                     Autorytet Wewnętrzny



 

Osoby o autorytecie zewnętrznym potrzebują, aby ktoś potwierdzał słuszność ich decyzji. Osoby takie często radzą się innych, zbierają informacje w otaczającym ich świecie i opierają się na nich przy podejmowaniu decyzji. Z kolei osoby o autorytecie wewnętrznym w większym stopniu polegają na sobie. W pierwszej kolejności podejmują decyzje według własnego odczucia, co jest dla nich najlepsze.

 

Ćwiczenie 2

 

Zastanów się czy jesteś bardziej osobą o autorytecie zewnętrznym czy wewnętrznym.

 

Warto aby osoby o autorytecie zewnętrznym miały do dyspozycji takie autorytety, które faktycznie będą im w stanie pomagać w podejmowaniu właściwych decyzji.

 

Ćwiczenie 3

 

Jeśli jesteś osobą o autorytecie zewnętrznym, to przeanalizuj z jakich autorytetów zewnętrznych korzystasz (osoby, media, itd.) i jak te autorytety dotychczas pomagały Ci podejmować słuszne decyzje. Jakimi autorytetami są dla Ciebie przełożeni i współpracownicy? Zastanów się też, czy warto może poszukać dodatkowych źródeł zewnętrznego autorytetu?

 

Ćwiczenie 4

 

Jeśli jesteś osobą o autorytecie wewnętrznym to zastanów się nad tym, jak Twoja własna ocena sytuacji jest słuszna i czy możesz coś zrobić, aby jeszcze skuteczniej polegać na sobie (np. w większym stopniu polegać na swojej intuicji).

 

Oczywiście każdy z tych metaprogramów może nieść negatywne konsekwencje. Osoby o autorytecie zewnętrznym mogą w zbyt dużym stopniu polegać na otoczeniu, równocześnie ujmując wagę swoim własnym odczuciom i sądom. Z kolei osoby o autorytecie wewnętrznym mogą negować docierające do nich z zewnątrz słuszne informacje („ja wiem wszystko najlepiej”).

 

Ćwiczenie 5

 

Zastanów się, czy w zależności od tego jaki metaprogram autorytetu posiadasz, zdarza Ci się ponosić negatywne konsekwencje danego metaprogramu.

 

Zachęcam Cię również do poeksperymentowania z niewykorzystywanym przez Ciebie na co dzień metaprogramem. Jeżeli masz autorytet zewnętrzny, to spróbuj od czasu do czasu kierować się swoim głosem wewnętrznym i odwrotnie. Może okaże się, że potrafisz działać i w jeden i w drugi sposób, dzięki czemu Twoje decyzje staną się jeszcze skuteczniejsze.

 

Autorytet zewnętrzny – wewnętrzny u innych

 

Jak można łatwo domyśleć się inaczej będzie wyglądało „dogadywanie się” z osobą o autorytecie zewnętrznym i wewnętrznym. W przypadku pierwszej osoby znany nam już agent ubezpieczeniowy będzie pokazywał, że jego firma ma wieloletnie doświadczenie (więc jest autorytetem na rynku ubezpieczeń), że on sam pracuje w tej branży od wielu lat i podpisał setki umów, pokaże różne raporty i artykuły z gazet, które potwierdzą, że warto ubezpieczyć się w jego firmie.

 

Z kolei w przypadku osoby o autorytecie wewnętrznym agent będzie starał się, aby to ta osoba sama uznała, że warto nawiązać współpracę z jego firmą. Agent będzie powoływał się na wiedzę, inteligencję i doświadczenie klienta („na pewno sam pan jest w stanie docenić ofertę naszej firmy.”).

 

Ćwiczenie 6

 

Wybierz kilka zawodów, które wymagają kontaktów z klientem. Przy każdym z nich zastanów się jak wyglądałaby Twoja próba przekonania potencjalnych klientów do produktów/usług Twojej firmy w zależności od tego, czy dana osoba miałaby autorytet wewnętrzny czy zewnętrzny.

 

Ćwiczenie 7

 

Zastanów się jaki autorytet posiadają Twoi znajomi.

 

 

Metaprogram Proaktywność – Reaktywność

 

Proaktywność                                                                                                                 Reaktywność



 

Zapewne nieraz miałeś okazję obserwować osoby, których wszędzie jest pełno, ciągle mają nowe pomysły, bardzo lubią zmiany. Stanowią one często siłę napędową działania grup (np. współpracowników w firmie). Takie osoby mają metaprogram o nazwie Proaktywność. Nie lubią one czekać, ale same pragną podejmować działania i wyzwania. Ich przeciwieństwem są osoby Reaktywne, które działają spokojnie, po zastanowieniu i najczęściej podążając za kimś, kto zrobił już to samo wcześniej.

 

Osoby proaktywne sprawdzają się bardzo dobrze na samodzielnych stanowiskach, wymagających dużej samodyscypliny i samomotywacji. Sprawdzają się w pracy twórczej oraz we wszelkich działaniach wymagających podejmowania dużej inicjatywy z ich strony.

Z kolei osoby reaktywne dobrze sprawdzają się na stanowiskach,  na których wymaga się wykonywania z góry ustalonych zadań. Dla tych osób ważne jest bezpieczeństwo oraz wiedza na temat tego, jakie będą konsekwencje podejmowanych przez nich działań (nie lubią ryzyka).

 

Ćwiczenie 8

 

Zastanów się czy jesteś osoba bardziej proaktywną  czy bardziej reaktywną. Czy wygląda to tak samo we wszystkich sferach twojego życia?

 

Proaktywność – Reaktywność u innych

 

Trudno sobie wyobrazić aby osoba reaktywna chciała sama „pakować” się w zupełnie nowe dla niej działania, nie mogąc korzystać z wcześniejszych doświadczeń innych osób. Jeżeli agent ubezpieczeniowy natrafi na taką osobę i będzie ją przekonywał do pierwszej w życiu polisy ubezpieczeniowej, to dobrze, aby pokazał jej, jak wiele innych osób już zdecydowało się na kupno tej polisy i jakie korzyści im ona przyniosła. Ideałem byłoby, gdyby ktoś ze znajomych takiego klienta już wcześniej wykupił u tego agenta podobną polisę.

 

Z kolei w przypadku osób proaktywnych agent powinien skupić się na innowacyjności produktu, na jego rewelacyjnych cechach i pokazaniu, że klient ma szansę stać się posiadaczem naprawdę dobrego produktu.

 

 

 

Ćwiczenie 9

 

Wróć do zawodów, które wybrałeś w ćwiczeniu 6. Przy każdym z nich zastanów się jak wyglądałaby Twoja próba przekonania potencjalnych klientów do produktów/usług Twojej firmy w zależności od tego, czy klient były proaktywny czy reaktywny.

 

Ćwiczenie 10

 

Jestem ciekaw, czy wśród twoich znajomych przeważają osoby o nastawieniu proaktywnym czy reaktywnym? Zastanów się, jak rodzaj tego nastawienia wpływa na ich życie zawodowe i prywatne.

 

 

Metaprogram Zadania - Związki

 

Zadania                                                                                                                                             Związki



 

Osoby, dla których najważniejsze są zadania mają wyznaczony cel i za wszelką cenę dążą do niego. Liczy się dla nich efekt końcowy. Natomiast w mniejszym stopniu skupiają się na tym, jak podczas pracy nad osiągnięciem celu będą wyglądać ich relacje z innymi ludźmi (np. współpracownikami).

 

Z kolei osoby nastawione na związki będą starały się aby w grupie panowała dobra atmosfera, aby nie dochodziło do zgrzytów i aby grupa mogła funkcjonować prawidłowo. Ostateczny cel ma w przypadku tych osób mniejsze znaczenie – ważniejsza jest sama droga dążąca do tego celu.

 

Ideałem jest jeżeli w grupie są osoby z obydwóch tych metaprogramów, gdyż ważne jest zarówno dążenie do celu, jak i odpowiednie relacje w grupie.

 

Ćwiczenie 11

 

Zastanów się jak to jest w Twoim przypadku. Czy wolisz realizować cele i jest to dla Ciebie najważniejsze. Czy też jednak wolisz postawić większy nacisk na relacje z innymi ludźmi, aby jak najlepiej czuli się współpracując z Tobą?

 

Zadania – Związki u innych

 

Osoby nastawione na związki będą lepiej dogadywały się z osobami o takim samym nastawieniu. Podobnie osoby nastawione na zadania wolą współpracować  z innymi zadaniowcami. Jednak jak już napisałem wyżej, najlepsze efekty grupy uzyskują jeżeli są w niej osoby obydwóch typów.

 

Jeżeli nasz agent ubezpieczeniowy spotka osobę nastawioną na zadania, to będzie jej pokazywał jakie korzyści i cele uda się tej osobie uzyskać wykupują polisę.  Z kolei w przypadku osób nastawionych na związki agent powinien zadbać o miłą atmosferę spotkania, aby zyskać jak największą sympatię klienta.

 

Ćwiczenie 12

 

Zastanów się z punktu widzenia różnych zawodów, jakbyś przekonywał potencjalnych klientów w zależności od tego, czy są nastawieni na zadania czy na związki.

 

Ćwiczenie 13

 

Czy wśród Twoich znajomych są osoby będące typowymi zadaniowcami lub związkowcami :-) ?

 

 

Na koniec tego modułu zachęcam Cię również abyś przeanalizował wszystkie dotychczas poznane metaprogramy na osobach publicznych, których nie znasz osobiście, ale które możesz obserwować poprzez środki masowego przekazu.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin