STUDIUM_PRZYPADKU.doc

(28 KB) Pobierz
STUDIUM PRZYPADKU

STUDIUM PRZYPADKU

 

Początek roku szkolnego rozpoczyna się dla dzieci 6-letnich w grupie „0” okresem adaptacji. W tym czasie dzieci poznają się wzajemnie, zapoznają się z przedszkolem, rówieśnikami i swoją wychowawczynią. Jest to okres, w którym wychowawczyni prowadzi obserwację poszczególnych dzieci: ich zachowania w czasie zabawy, posiłków, kontaktów z rówieśnikami. Prowadzi się także obserwację każdego dziecka na podstawie różnych arkuszy obserwacyjnych- czy to stworzonych samodzielnie na potrzeby placówki, czy też gotowych np. Janiny Kołsut. Podsumowanie takiego arkusza obserwacyjnego pozwala nauczycielce uzyskać pogląd na poziom poszczególnych funkcji i sprawności danego dziecka, z drugiej na mankamenty jego rozwoju emocjonalno-społecznego. Jest to dla nauczycielki podstawa do ukierunkowania pracy stymulującej rozwój dziecka oraz uzasadnienie do ewentualnego kierowania niektórych dzieci do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Bardzo ważne w grupie 6-latków jest także zbadanie dzieci w celu wyłonienia zaburzeń mowy. By zbadać wymowę poszczególnych dzieci w grupie posłużono się obserwacją w  czasie wypowiedzi swobodnych, albumem obrazkowym stworzonym wg. poszczególnych grup głosek w nagłosie, w śródgłosie, w wygłosie wyrazów, kwestionariuszem do badania dzieci z błędami wymowy. Wyniki powyższych badań były podstawą do rozpoczęcia pracy stymulującej prawidłową wymowę.

DIAGNOZA. PROJEKT  PRACY STYMULUJĄCEJ

Jeden chłopiec z grupy 6-latków błędnie wymawiał głoskę r . Należało poprawić wymowę tej głoski.

  Indywidualną pracę stymulującą będą poprzedzać każdorazowo ćw. oddechowe i ćw. słuchu fonematycznego.

Następnie będą prowadzone z dzieckiem ćw. usprawniające narządy artykulacyjne, których celem będzie przygotowanie narządów mowy (język i wargi) do rozpoczęcia ćw. wymowy głoski błędnej. Ćw. głoski błędnej r rozpoczną się od ćw. przygotowujących język do drgań związanych z wymową tej głoski. Następnie głoska r będzie ćwiczona z samogłoskami w różnych układach. Później w wyrazach w różnych pozycjach. Na końcu będzie utrwalana.

PRAKTYCZNA REALIZACJA PROJEKTU

Ćw. oddechowe i ćw. słuchu fonematycznego przeprowadzano z całą grupą codziennie w ranku po 5 min. każde ćwiczenie. Co tydzień wprowadzano nowe ćwiczenie o zwiększonym stopniu trudności, powtarzając również ćwiczenie poprzednie.

Ćw. oddechowe

1.      ćw. mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy

2.      oddychanie brzuszno-przeponowe

3.      łączenie ćw. oddechowych z ruchami rąk, nóg, tułowia

4.      j.w.

5.      ćw. oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek

6.      j.w.

7.      ćw. oddechowe związane z mówieniem i śpiewaniem

Ćw. słuchu fonematycznego

      1.  różnicowanie głosek opozycyjnych

2.      ćw. analizy i syntezy słuchowej

 

Indywidualną pracę stymulującą z chłopcem z błędną wymową głoski r prowadzono dwa razy w tygodniu po ćwiczeniach ogólnych, w czasie zabaw dowolnych.

Ćw. prowadzono w ściśle określonej kolejności. Do następnego etapu ćwiczeń przechodzono dopiero gdy etap poprzedni był dobrze utrwalony.

 

       1. Ćw. usprawniające motorykę narządów mownych (ćw. języka i warg)

       2. Ćw. przygotowujące język do drgań związanych z wymową głoski r(ćw. głoski r w                                  

        izolacji.

3. Ćw. głoski z samogłoskami w różnych pozycjach i układach

4. Ćw. głoski w wyrazach w nagłosie, w śródgłosie, w wygłosie

5. Utrwalenie ćwiczonej głoski

 

WERYFIKACJA DIAGNOZY I PROJEKTU W TOKU DZIAŁALNOŚCI PRAKTYCZNEJ

 

W trakcie ćwiczeń stymulujących stwierdzono, że chłopiec ma zbyt duże trudności w ich wykonywaniu. Już ćwiczenie usprawniające język sprawiało mu trudności, jego język był zbyt szeroki, zbyt duży, dlatego powstały problemy z wykonywaniem ruchów językiem. Próby przygotowania języka do drgań, powtarzanie określonych dźwięków nie dały pozytywnych rezultatów.

Mimo systematycznej i cierpliwej pracy trzeba było przerwać ćwiczenia, były one zbyt dużym problemem dla chłopca.

Podejrzewano u niego wadę wymowy, dlatego został skierowany za zgodą rodziców do logopedy.

 

 

 

                                                                                         Opracowanie i realizacja Danuta Pilch

Zgłoś jeśli naruszono regulamin