Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu.pdf

(1631 KB) Pobierz
560573408 UNPDF
One są ws , ród nas
DziecKO z ADHD
W szKOle i pRzeDszKOlU
Informacje dla pedagogów i opiekunów
Tomasz srebnicki
Tomasz Wolańczyk
One są ws , ród nas
560573408.023.png 560573408.024.png 560573408.025.png 560573408.026.png 560573408.001.png 560573408.002.png 560573408.003.png 560573408.004.png 560573408.005.png 560573408.006.png 560573408.007.png 560573408.008.png 560573408.009.png 560573408.010.png 560573408.011.png 560573408.012.png 560573408.013.png 560573408.014.png 560573408.015.png 560573408.016.png 560573408.017.png 560573408.018.png
One są ws , ród nas
DziecKO z ADHD
W SzKOLe i PRzeDSzKOLU
Informacje dla pedagogów i opiekunów
Tomasz Srebnicki
Tomasz Wolańczyk
Ośrodek Rozwoju edukacji
Warszawa 2010
560573408.019.png
 
 
 
560573408.020.png
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2010
Publikacja sinansowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
w ramach rządowego programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła ,
we współpracy z Ministerstwem Zdrowia
Projekt okładki, opracowanie graiczne :
Magdalena Cyrczak, www.cyrczak.com
Wydawca:
Ośrodek Rozwoju Edukacji, www.ore.edu.pl
iSBN: 978-83-62360-64-2
Druk :
TRANS-DRUK Szelińscy i Rosińscy Sp. J., www.transdruk.pl
560573408.021.png
 
 
 
560573408.022.png
Szanowni Państwo,
dzieci przewlekle chore mogą i powinny uczyć się razem z rówieśnikami w szkole najbliższej ich miejscu zamieszkania. Należy jednak
dostrzec ich indywidualne potrzeby oraz uwzględnić je w procesie uczenia, wychowania i budowania przyjaznych relacji z otoczeniem.
To, w jaki sposób dziecko przewlekle chore radzi sobie z chorobą w warunkach zarówno szkolnych, jak i domowych, ma ogromny
wpływ na efekty leczenia, stan zdrowia i jakość życia teraz oraz w przyszłości.
Przedstawiamy Państwu kolejne publikacje z serii „One są wśród nas”, które powstały na wniosek środowiska pedagogicznego i są
kontynuacją poprzedniej edycji poświęconej chorobom organicznym. Tym razem obejmują sferę życia psychicznego dzieci i młodzieży,
która jest równie ważna jak ta, która obejmuje choroby opisane uprzednio. Publikacje są wynikiem prac międzyresortowego zespołu do
spraw przeciwdziałania dyskryminacji dzieci przewlekle chorych, w skład którego weszli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa
Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Każda z tych publikacji zawiera szczegółowe informacje na temat postępowania z dzieckiem przewlekle chorym
w szkole i przedszkolu, przybliża nauczycielom, rodzicom i uczniom jego specyiczne trudności funkcjonowania,
a także wskazuje kierunki i sposoby rozwiązywania ewentualnych problemów.
Zostały one przygotowane w ramach rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, na zlecenie Ministra Edukacji Narodowej,
we współpracy z Ministrem Zdrowia oraz Pełnomocnikiem Rządu do spraw Równego Traktowania. Nakład obejmujący ponad 100
tys. kompletów trai do wszystkich przedszkoli i szkół w Polsce.
Choroby przewlekłe, które zostały opisane w kolejnych książeczkach, nie muszą i nie powinny wykluczać z normalnego życia. Przy
odpowiedniej pomocy ze strony nauczycieli i opiekunów, dzieci i młodzież mogą cieszyć się swoim dzieciństwem i okresem dorastania
razem z rówieśnikami. Publikacje, które dziś Państwu prezentujemy, mogą im w tym pomóc.
Ewa Kopacz
Minister Zdrowia
Katarzyna Hall
Minister Edukacji Narodowej
Elżbieta Radziszewska
Pełnomocnik Rządu do spraw Równego Traktowania
One są wśród nas — dzieci z zaburzeniami psychotycznymi i lękowymi,
z depresją i ADHD, z autyzmem i Zespołem Aspergera, z zaburzeniami
odżywiania i z problemem tików. Czy je znamy? Czy rozumiemy ich trudności?
Czy chcemy i potraimy im pomóc?
Doświadczenia wielu krajów, a także nasze, polskie doświadczenia edukacji
integracyjnej i włączającej wskazują, że dzieci z zaburzeniami rozwoju
i przewlekle chore, a więc ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
najpełniej uczestniczą w procesie edukacji, gdy pozostają wspólnie ze
swoimi rówieśnikami i w najbliższym otoczeniu. Mogą uczyć się i być razem
ze wszystkimi pod warunkiem, że będziemy chcieli je bliżej poznać,
dostrzec ich indywidualne potrzeby i wykorzystać tę wiedzę w procesie
uczenia, wychowania i budowania przyjaznych relacji z otoczeniem.
Obecnie przygotowane publikacje z serii One są wśród nas mają za
zadanie przybliżyć nauczycielom, rodzicom i uczniom specyiczne problemy
funkcjonowania w szkole i w przedszkolu dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
i chorobami psychicznymi, a także wskazać kierunki i sposoby pracy z nimi.
Integracja dzieci w szkole, zgodne i twórcze współżycie wszystkich dzieci
jest naszą wspólną szansą. Odkryjmy jej wartość.
Zespół redakcyjny
Ośrodka Rozwoju Edukacji
.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin