1
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń potrafi:
· Zdefiniować termin „potrzeba”.
· Odróżnić funkcjonowanie człowieka jako jednostki biologicznej i społecznej.
· Wymienić te potrzeby, których zaspokojenie pozwala jednostce przeżyć oraz te potrzeby, które oprócz przeżycia zapewniają wszechstronny i harmonijny rozwój.
· Odróżnić potrzeby biologiczne, psychiczne, społeczne i kulturalne.
· W schemat piramidy – hierarchia potrzeb według Maslowa wpisać własne potrzeby
2. Metody:
· rozmowa nauczająca
· elementy opowiadania
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· ?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Człowiek i jego potrzeby
1. Potrzeba
· Co to jest potrzeba?
2. Klasyfikacja potrzeb Maslowa
· Jakie potrzeby zaliczymy do potrzeb I klasy?
· Co to są potrzeby fizjologiczne?
· Co to są potrzeby bezpieczeństwa?
· Co to są potrzeby przynależności i miłości?
· Co to są potrzeby uznania?
· Jakie potrzeby zaliczymy do potrzeb II klasy?
· Co to są potrzeby wiedzy i rozumienia?
· Co to są potrzeby estetyczne?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 21.
Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
· to raki stan, w którym człowiek odczuwa brak czegoś i podejmuje działania w celu uzupełnienia, co jest nieodzownym warunkiem egzekucji i rozwoju jednostki ludzkiej
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie, cz. 1, Warszawa 1999, s. 21-24. Uczniowie odpowiadają na zadane przez nauczyciela pytanie.
a) potrzeby I klasy wynikające „z braku” czegoś
· potrzeby fizjologiczne
· potrzeby bezpieczeństwa
· potrzeby przynależności i miłości
· potrzeby uznania
b) potrzeby II klasy, której główną grupę potrzeb w tej klasie stanowią potrzeby samo urzeczywistnienia (samorealizacji)
· potrzeby wiedzy i rozumienia
· potrzeby estetyczne
IV. Rekapitulacja pierwotna
V. Zadanie pracy domowej
Zadanie 1,2,3/24
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
maro2030