Hieronim, Komentarz do Jonasza.pdf
(
643 KB
)
Pobierz
KOMENTARZ DO KSIĘGI JONASZA
KOMENTARZ
DO
KSIE˛GIJONASZA
„
´
ródła My´li Teologicznej”
Seria pod redakcja˛:
Adama Bandury, Arkadiusza Barona, Tytusa Górskiego, Henryka Pietrasa
i Edwarda Sta´ka
1. Orygenes,
O zasadach
, 1996
2.
´
wi˛ty Atanazy,
Listy do Serapiona
, 1996
3. Pamfil z Cezarei,
Obrona Orygenesa
, Rufin z Akwilei,
O sfałszowaniu pism
Orygenesa
, 1996
4. Tertulian,
Przeciw Prakseaszowi
, Hipolit,
Przeciw Noetosowi
, 1996
5. Teodeoret z Cyru,
Komentarz do Listu ´w. Pawła Apostoła do Rzymian
, 1997
6. Orygenes,
Korespondencja
,1997
7.
´
wi˛ty Ireneusz z Lyonu,
Wykłady nauki apostolskiej
, 1997
8.
´
wi˛ty Hieronim,
Komentarz do Ksie˛gi Jonasza
, 1998
S
´
WIE
˛
TY
H
IERONIM
KOMENTARZ
DO
KSIE
˛
GIJONASZA
Wste˛pbiblijny
BpStanisławGa˛decki
Wste˛ppatrystyczny,przekładiopracowanie
Ks.LudwikGładyszewski
WydawnictwoWAM•Ksie˛z˙aJezuici
Kraków1998
Tytuł oryginału:
Commentarius in Ionam
Przekład według wydania:
JÉROME, Commentaire sur Jonas,
tekst i tłum. Y.-M. D
UVAL
, Paris 1985, SCh 323.
© Wydawnictwo WAM, Ksi˛˙a Jezuici
ul. Kopernika 26, 31–501 Kraków 1998
Redakcja
Adam Bandura
Projekt okładki
Andrzej Sochacki
ISBN 83–7097–335–3
NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego,
ks. Adam
˙
ak SJ, prowincjał. Kraków, 5 II 97 r., l. dz. 39/97.
5
WSTE˛PBIBLIJNY
1.T
RES
´
C
´
KSIE˛GI
Male´ ka ksia˛˙eczka prorocka, obejmuja˛ca zaledwie dwie strony druku
w Biblii Tysia˛clecia, jest napisana j˛zykiem prostym i jasnym. Jej
zewn˛trzna prostota jest jednak zwodnicza i cz˛sto prowadzi do lekcewa-
˙enia jej gł˛bi, czy niedostrzegania zawiło´ci i problemów z nia˛ zwia˛za-
nych oraz do zapomnienia o echu jakie wywołała w sztuce (G. Foerster).
W rzeczywisto´ci niesie ona ze soba˛ spore trudno´ci i cia˛gle jeszcze tocza˛
si˛ dyskusje na temat jej formy literackiej, daty powstania, autora, jedno´ci
kompozycyjnej i wykorzystanych przez nia˛ ´ródeł. Je´li nawet opowiada
o wydarzeniach z ˙ycia proroka, to jednocze´nie jest daleka od formy
klasycznych przepowiedni prorockich. Nie jest ona wła´ciwie ˙adnym
powa˙nym zapisem działalno´ci proroka Jonasza, ale raczej opisem
pojedynczej misji, która rozpoczyna si˛ w Jaffie (mie´cie portowym
le˙a˛cym najbli˙ej Jerozolimy), potem zmierza w kierunku Tarszisz (Tars?,
wyspa w pobli˙u Cypru?, okolice Andaluzji w Hiszpanii, miejsce w Afryce
znane z ko´ci słoniowej – 1 Krl 10, 22 ?, wg. Biblii Jerozolimskiej
najdalszy koniec ´wiata) i ko´ czy w Niniwie (na brzegu rzeki Tygrys
w pobli˙u Mossulu).
W Biblii Hebrajskiej jest umieszczona po´ród ksia˛g proroków na
ósmym miejscu (po Izajaszu, Jeremiaszu, Ezechielu, Ozeaszu, Joelu,
Amosie i Abdiaszu). W Biblii Greckiej (LXX) znajdziemy ja˛ na dziewia˛-
tym miejscu (po Izajaszu, Jeremiaszu, Ezechielu, Ozeaszu, Amosie,
Micheaszu, Joelu i Abdiaszu). Czasami sugeruje sie˛˙e przyczyna˛ takiego
umieszczenia Jonasza były słowa wprowadzenia do ksi˛gi Abdiasza:
posłaniec wysłany został do narodów
(Ab 1). Tym posła´cem byłby
Jonasz. Takie wyja´nienie jest jednak tylko prawdopodobne.
Plik z chomika:
maria-teresa
Inne pliki z tego folderu:
Cyceron, Pisma filozoficzne IV. O starości, O przyjaźni, Topiki, Fragmenty.pdf
(114535 KB)
Cyceron, Pisma filozoficzne II. O państwie, O prawach, O powinnościach.pdf
(115542 KB)
Seneka, Pisma filozoficzne I.pdf
(69194 KB)
Literatura rzymska. Okres cyceroński.pdf
(70352 KB)
Cezar, Corpus Caesarianum.pdf
(61791 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin