I. Cele ogólne:
Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia
Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych zwłaszcza poprzez ekspresję teatralną
Umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów
Rozbudzanie i rozwijanie takich wartości jak prawda, praca, zdrowie
Przeciwstawianie się postawom zagrażającym demokratycznemu współżyciu
Rozbudzenie poczucia tożsamości z Europą
II. Cele operacyjne:
Uczeń zna:
Podstawowe prawa człowieka, prawa i obowiązki członków rodziny, a także swoje prawa i obowiązki
Sposoby wyrażania uczuć z poszanowaniem praw innych
Rodzaje potrzeb, swoje mocne i słabe strony
Kodeks zachowania ucznia – „Reguły życia w klasie”(kontrakt)
Procedury rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie w sytuacjach przemocy
Położenie Jędrzejowa na mapie konturowej Polski oraz historię wsi i jej okolicy
Swoją gminę
Nazwy najbliższych ulic, najważniejsze obiekty w Grodkowie
Zabytki Jędrzejowa i okolic
Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu
Sylwetkę twórcy ludowego
Zasady właściwego zachowania w obszarach chronionych, jak również w parku, lesie
Państwa członkowskie Unii Europejskiej, położenie ich na mapie
Bogactwo i różnorodność dziedzictwa kulturowego Europy
Uczeń rozumie:
Związek między zachowaniem człowieka a zagrożeniem dla jego życia i zdrowia
Znaczenie zachowań bezpiecznych i odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo i zdrowie
Na czym polegają różnice i podobieństwa między ludźmi oraz prawo każdego człowieka do swojego stylu życia
Wpływ otoczenia społecznego na nasze myśli, uczucia, a także wiarę w siebie
Możliwość współdecydowania o jakości życia klasowego i szkolnego
Konieczność podejmowania wspólnych działań
Potrzebę pielęgnowania tradycji regionalnych;
Współodpowiedzialność każdego ucznia za zdrowie własne oraz koleżanek i kolegów
Potrzebę władania językami obcymi
Potrzebę nadchodzących zmian w Europie (od izolacji do integracji)
Uczeń potrafi:
Bezpiecznie poruszać się po drogach pieszo i na rowerze, zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia
Respektować zasady bezpieczeństwa podczas zabaw
Przeprowadzić rozmowę z matką, ojcem na ważne dla niego tematy
Zaplanować własną przyszłość
Zachować się asertywnie w sytuacji ćwiczeniowej, podać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktu
Wyjaśnić pojęcia „stereotyp”, „uprzedzenie” i „tolerancja”
Adekwatnie ocenić swoje osiągnięcia w nauce i zachowaniu
Wyrażać swoje uczucia, myśli, odczuwać dumę, a także uzasadniać swoje wybory
Korzystać z różnych źródeł informacji przy szukaniu i gromadzeniu wiadomości na zadany temat
Odczytywać znaki ikonograficzne, np. drogowe ułatwiające poruszanie się po obcym terenie, w tym również ostrzegające przed niebezpieczeństwem
Obserwować zjawiska i procesy zachodzące w najbliższym otoczeniu oraz w świecie
Wymienić organizacje międzynarodowe, które pomagają dzieciom na całym świecie
Formy i metody realizacji:
Gry i zabawy
Dyskusja w grupie
Burza mózgów
Doświadczenia poszukujące
Drama
Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci
Modelowanie postaw
Wycieczki turystyczno – krajoznawcze i tematyczne
Wystawki
Prelekcje
Debaty
Projekty
Filmy
Zadania
Tematyka szczegółowa
Sposób realizacji
I.
Kształtujemy właściwe postawy obywatelskie
1. Wybory do Samorządu Klasowego
Przeprowadzenie wyborów w klasie
2. Wybory do samorządu szkolnego
Udział w wyborach
II.
Prawa i obowiązki obywatelskie na podstawie praw i obowiązków ucznia
1. Zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia PSP w Jędrzejowie
Pogadanka
Dyskusja panelowa
2.Sformułowanie kontraktu klasowego: „Reguły życia w klasie”
3. Poznanie Konwencji o Prawach Dziecka
Wystawka
Prelekcja
Dyskusja
4. Wdrażanie do przestrzegania norm obowiązujących w relacjach międzyludzkich
III.
Wzajemne bliższe poznanie członków zespołu klasowego, środowiska rodzinnego
1. Zorganizowanie klasowej zabawy andrzejkowej, Mikołajek, ogniska, wigilii itp.
Obserwacja uczniów w czasie imprez
2. Udział w zabawach integracyjnych wg kalendarza imprez szkolnych
Jw.
3. „Mój życiowy horoskop” – pobudzanie fantazji, refleksji na temat własnej przyszłości, świadomego planowania własnego życia
Ekspresja plastyczna
Wywiad z rodzicami
Rozmowy w klasie
4. Rodzina j jej członkowie (budowanie odpowiedzialności w rodzinie, obowiązki członków rodziny, prawa rodzicielskie)
Gra dramatyczna
5. Przeciwstawianie się postawom zagrażającym demokratycznemu współżyciu (przemoc, agresja)
Obserwacja uczniów
Doświadczenia własne
Rozmowa nauczająca
IV.
Poznajemy swoją „małą ojczyznę”
1. Poznajemy historię miejsca naszego zamieszkania, historię szkoły
Album
Gazetka
2.Poznajemy zabytki Grodkowa i Brzegu
Konkurs
Albumy
3. Najważniejsze urzędy w gminie
4. Obrzędowość ludowa naszego regionu – Dzień Wiosny, Wielkanoc, Andrzejki, zwyczaje bożonarodzeniowe
Gazetki
Gry dramatyczne
Twórczość plastyczno – techniczna
Działalność literacka
5. Spotkanie z artystą ludowym w Galerii w Głębocku
Wycieczka turystyczna
Wywiad
Działalność plastyczna i literacka
V.
Miłość do ojczyzny
1. Kształtowanie szacunku dla własnego państwa
danaewa