plan wychowawczy.doc

(100 KB) Pobierz
I

I. Cele ogólne:

 

              Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia

              Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych zwłaszcza poprzez ekspresję teatralną

              Umacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności osiągania wartościowych i trudnych celów

              Rozbudzanie i rozwijanie takich wartości jak prawda, praca, zdrowie

              Przeciwstawianie się postawom zagrażającym demokratycznemu współżyciu

              Rozbudzenie poczucia tożsamości z Europą

 

II. Cele operacyjne:

 

Uczeń zna:

              Podstawowe prawa człowieka, prawa i obowiązki członków rodziny, a także swoje prawa i obowiązki

              Sposoby wyrażania uczuć z poszanowaniem praw innych

              Rodzaje potrzeb, swoje mocne i słabe strony

              Kodeks zachowania ucznia – „Reguły życia w klasie”(kontrakt)

              Procedury rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie w sytuacjach przemocy

              Położenie Jędrzejowa na mapie konturowej Polski oraz historię wsi i jej okolicy

              Swoją gminę

              Nazwy najbliższych ulic, najważniejsze obiekty w Grodkowie

              Zabytki Jędrzejowa i okolic

              Muzeum Piastów Śląskich w Brzegu

              Sylwetkę twórcy ludowego

              Zasady właściwego zachowania w obszarach chronionych, jak również                    w parku, lesie

              Państwa członkowskie Unii Europejskiej, położenie ich na mapie

              Bogactwo i różnorodność dziedzictwa kulturowego Europy

 

Uczeń rozumie:

              Związek między zachowaniem człowieka a zagrożeniem dla jego życia                     i zdrowia

              Znaczenie zachowań bezpiecznych i odpowiedzialność za swoje bezpieczeństwo i zdrowie

              Na czym polegają różnice i podobieństwa między ludźmi oraz prawo każdego człowieka do swojego stylu życia

              Wpływ otoczenia społecznego na nasze myśli, uczucia, a także wiarę w siebie

              Możliwość współdecydowania o jakości życia klasowego i szkolnego

              Konieczność podejmowania wspólnych działań

              Potrzebę pielęgnowania tradycji regionalnych;

              Współodpowiedzialność każdego ucznia za zdrowie własne oraz koleżanek               i kolegów

              Potrzebę władania językami obcymi

              Potrzebę nadchodzących zmian w Europie (od izolacji do integracji)

 

Uczeń potrafi:

              Bezpiecznie poruszać się po drogach pieszo i na rowerze, zwrócić się o pomoc w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia

              Respektować zasady bezpieczeństwa podczas zabaw

              Przeprowadzić rozmowę z matką, ojcem na ważne dla niego tematy

              Zaplanować własną przyszłość

              Zachować się asertywnie w sytuacji ćwiczeniowej, podać konstruktywne sposoby rozwiązywania konfliktu

              Wyjaśnić pojęcia „stereotyp”, „uprzedzenie” i „tolerancja”

              Adekwatnie ocenić swoje osiągnięcia w nauce i zachowaniu

              Wyrażać swoje uczucia, myśli, odczuwać dumę, a także uzasadniać swoje wybory

              Korzystać z różnych źródeł informacji przy szukaniu i gromadzeniu wiadomości na zadany temat

              Odczytywać znaki ikonograficzne, np. drogowe ułatwiające poruszanie się                po obcym terenie, w tym również ostrzegające przed niebezpieczeństwem

              Obserwować zjawiska i procesy zachodzące w najbliższym otoczeniu oraz               w świecie

              Wymienić organizacje międzynarodowe, które pomagają dzieciom na całym świecie

 

Formy i metody realizacji:

              Gry i zabawy

              Dyskusja w grupie

              Burza mózgów

              Doświadczenia poszukujące

              Drama

              Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci

              Modelowanie postaw

              Wycieczki turystyczno – krajoznawcze i tematyczne

              Wystawki

              Prelekcje

              Debaty

              Projekty

                    Filmy

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadania

Tematyka szczegółowa

Sposób realizacji

I.

Kształtujemy właściwe postawy obywatelskie

1. Wybory do Samorządu Klasowego

Przeprowadzenie wyborów w klasie

2. Wybory do samorządu szkolnego

Udział w wyborach

II.

Prawa i obowiązki obywatelskie                           na podstawie praw                   i obowiązków ucznia

1. Zapoznanie z prawami                   i obowiązkami ucznia PSP                        w Jędrzejowie

Pogadanka

Dyskusja panelowa

Burza mózgów

2.Sformułowanie kontraktu klasowego: „Reguły życia  w klasie

Burza mózgów

3. Poznanie Konwencji o Prawach Dziecka

Wystawka

Prelekcja

Dyskusja

4. Wdrażanie do przestrzegania norm obowiązujących w relacjach międzyludzkich

Gry i zabawy

III.

Wzajemne bliższe poznanie członków zespołu klasowego, środowiska rodzinnego

1. Zorganizowanie klasowej zabawy andrzejkowej, Mikołajek, ogniska, wigilii itp.

Gry i zabawy

Obserwacja uczniów w czasie imprez

2. Udział w zabawach integracyjnych wg kalendarza imprez szkolnych

Jw.

3. „Mój życiowy horoskop” – pobudzanie fantazji, refleksji              na temat własnej przyszłości, świadomego planowania własnego życia

Ekspresja plastyczna

Wywiad z rodzicami

Rozmowy w klasie

4. Rodzina j jej członkowie (budowanie odpowiedzialności          w rodzinie, obowiązki członków rodziny, prawa rodzicielskie)

Wywiad z rodzicami

Gra dramatyczna

Drama

5. Przeciwstawianie się postawom zagrażającym demokratycznemu współżyciu (przemoc, agresja)

Obserwacja uczniów

Drama

Doświadczenia własne

Rozmowa nauczająca

IV.

Poznajemy swoją „małą ojczyznę”

1. Poznajemy historię miejsca naszego zamieszkania, historię szkoły

Album

Gazetka

Pogadanka

2.Poznajemy zabytki Grodkowa             i Brzegu

Konkurs

Gazetka

Albumy

3.  Najważniejsze urzędy w gminie

Pogadanka

4. Obrzędowość ludowa naszego regionu – Dzień Wiosny, Wielkanoc, Andrzejki, zwyczaje bożonarodzeniowe

Gazetki

Gry dramatyczne

Twórczość plastyczno – techniczna

Działalność literacka

 

5. Spotkanie z artystą ludowym                 w Galerii w Głębocku

Wycieczka turystyczna

Wywiad

Działalność plastyczna i literacka

 

V.

Miłość do ojczyzny

 

1. Kształtowanie szacunku                  dla własnego państwa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin