22. Czy darwinizm prowadzi do ateizmu (2009).pdf

(149 KB) Pobierz
pp 61-62 - 100%
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
CZY DARWINIZM PROWADZI DO ATEIZMU?
P rofesor Kazimierz Jodkowski napisał
kiedyś artykuł "Dlaczego ewolucjo
nizm prowadzi do ateizmu?" [1] Ten
sam temat podjął Jerry Bergman w niedaw
nym numerze "Creation Matters". Obaj auto
rzy naleŜą do tych nielicznych, którzy uwaŜa
ją, Ŝe ortodoksyjny darwinizm jest nieroze
rwalnie związany z ateizmem. PoniewaŜ
świadomość tego faktu znacznie utrudniłaby
propagowanie ewolucjonizmu, zwolennicy
tego ostatniego często wmawiają wszystkim i
sobie teŜ, Ŝe darwinowski ewolucjonizm jest
doskonale zgodny z wiarą religijną.
Tak postąpił sędzia Jones w wyroku wyda
nym w słynnym procesie sprzed paru lat. W
2005 roku w Dover, w Pensylwanii, toczył się
proces o to, czy w podręcznikach do biologii
do szkół średnich tego stanu moŜe znaleźć się
parozdaniowa wzmianka o istnieniu innej niŜ
darwinizm teorii, próbującej wyjaśniać pocho
dzenie układów Ŝywych. Wbrew kłamliwej
propagandzie nie chodziło w tym procesie o
moŜliwość nauczania teorii inteligentnego
projektu. Podręcznik nauczał jedynie teorii
ewolucji, a od uczniów wymagano tylko wiedzy
o teorii ewolucji. Zawarta tam była jednak
informacja, Ŝe istnieje teŜ inna teoria niŜ teoria
ewolucji i podano tytuł omawiającej ją ksiąŜki. W
wyroku sędzia Jones zakazał publikowania w pod
ręczniku tej parozdaniowej informacji, a w obszer
nym uzasadnieniu twierdził m.in., Ŝe między darwi
nizmem a teizmem nie ma sprzeczności (tak jakby
celem teorii inteligentnego projektu było ratowanie
religii, ale pomińmy to):
"[...] wielu z czołowych zwolenników ID [teorii
inteligentnego projektu] przyjmuje całkowicie fałszy
we podstawowe załoŜenie. Zakładają oni mianowi
cie, Ŝe teoria ewolucji jest niezgodna z wiarą w
istnienie jakiegoś najwyŜszego bytu i z religią w
ogólności. W czasie tej rozprawy eksperci naukowi
powoda [czyli ewolucjonistów] ciągle poświadczali,
Ŝe teoria ewolucji jest dobrą nauką, Ŝe jest akcepto
wana przez przewaŜającą większość wspólnoty
uczonych i Ŝe w Ŝaden sposób nie wchodzi w kon
flikt i nie zaprzecza istnieniu boskiego stwórcy". [2]
Ale wypowiedzi znakomitych biologów po
zwalają odrzucić taki pogląd. Na przykład nieŜyjący
juŜ profesor z Harwardu, Stephen Jay Gould, jeden
z najlepiej znanych biologów ewolucyjnych, uznał,
Ŝe Ŝadna rewolucja naukowa nie podwaŜyła tak
bardzo ludzkich przekonań, jak Darwinowska. Zda
niem Goulda przekonanie, Ŝe Bóg ukształtował nas
bezpośrednio na swój obraz, abyśmy panowali nad
całą ziemią i wszystkimi stworzeniami, zostało
przez Darwina zastąpione wyjaśnieniem naturali
stycznym, które nie daje juŜ takiej pociechy. [3]
Wnioskował w związku z tym, Ŝe gatunek ludzki to
tylko "niewielka i całkowicie przypadkowa ewolucyj
na gałązka [...] niewielki późny pomysł ssaków z
ciekawą ewolucyjną refleksją", zwaną ludzkim mó
zgiem. [4] Wyewoluowanie człowieka jest skrajnie
nieprawdopodobne, ale Gould odrzucił myśl, by
świadczyło to o jakimś boskim zamiarze. [5] Gatu
nek człowieka jest raczej niedawnym ewolucyjnym
nabytkiem "z ostatniej mikrosekundy naszego pla
netarnego roku" [6]. Darwinizm pociąga w konse
kwencji ateizm:
"[...] chociaŜ organizmy mogą być dobrze
zaprojektowane, a ekosystemy harmonijne, te
cechy Ŝycia wyłoniły się jedynie w rezultacie nie
świadomej walki indywidualnych organizmów o
osobisty sukces reprodukcyjny, a nie jako bezpo
średni wynik jakiejś przyrodniczej zasady, działają
cej jawnie w kierunku osiągania takich "wyŜszych"
celów. [...] Darwinowski "zimny prysznic" i kontakt z
prawdziwą rzeczywistością pozwalają ostatecznie
porzucić naczelną fałszywą nadzieję wszystkich
wieków Ŝe przyroda moŜe powiedzieć nam, jaki
jest sens Ŝycia, przez wykazanie wyŜszości rodzaju
ludzkiego lub udowodnienie, Ŝe ewolucja istnieje
tylko po to, by stworzyć człowieka jako szczytowe
osiągnięcie Ŝycia." [7]
Sędzia Jones zadeklarował, Ŝe między dwo
ma światopoglądami, darwinowskim i religijnym, nie
ma konfliktu, ale profesor biologii z Kansas State
University, Scott Todd, jest innego zdania:
"Podstawowa róŜnica między wiarą kreacjo
nistów a tym, co akceptują zwolennicy teorii ewolu
cji, dotyczy sprawy, czy Ŝycie powstało dzięki przy
padkowi, czy wskutek aktywności inteligentnego
stwórcy". [8]
Profesor Nigel Williams wypowiada się na
wet bardziej kategorycznie, pisząc, Ŝe Darwin
"zniszczył najmocniejsze świadectwo XIX wieku na
rzecz istnienia Boga". [9] Profesor Francisco J.
Ayala wyjaśnił dokładnie, dlaczego ewolucjonizm
wyklucza teizm darwinizm mianowicie odrzuca
potrzebę odwoływania się do inteligentnego stwór
cy. Dodał przy tym, Ŝe "największy wkład Darwina
do nauki" polegał na tym, Ŝe wskazał drogę, na
której prawa przyrody mogą tworzyć całą rzeczywi
stość. Istnienie "organizmów moŜna obecnie wyja
śniać [...] jako rezultat procesów przyrodniczych,
bez odwoływania się do Inteligentnego Projektan
ta". [10]
W umysłach wielu biologów rewolucja darwi
nowska polega na wyjaśnianiu przy pomocy śle
pych nieinteligentnych praw przyrodniczych tego,
co dawniej domagało się Stwórcy. Wg Ayali jest tak
dlatego, Ŝe "Darwinowska teoria doboru naturalne
go wyjaśnia "projekt" organizmów i ich nadzwyczaj
ną róŜnorodność jako wynik procesów przyrodni
czych, stopniowego gromadzenia spontanicznie
powstałej zmienności (mutacji), sortowanych przez
dobór naturalny". [11] Wnioski Ayali są następujące:
"Mutacje i dobór wspólnie uruchamiają ten
cudowny proces, który poczynając od mikroskopij
nych organizmów doprowadził do powstania stor
czyków, ptaków i ludzi. Teoria ewolucji mówi o
przypadku i konieczności, przypadku i determini
zmie [...]. Podstawowe odkrycie Darwina polegało
na tym, Ŝe istnieje proces twórczy, chociaŜ nieświa
domy". [12]
A jakie było stanowisko samego Darwina?
Darwin wiedział, Ŝe jego teoria nie tylko
dawała poparcie ateizmowi, ale Ŝe ateizm był jej
logiczną konsekwencją. Hiram Caton zauwaŜył, Ŝe
"chociaŜ Darwinowi nie podobały się wojownicze
argumenty przeciwko religii, poniewaŜ odnosiły
niewielki skutek, to jednak pośrednio popierał uŜy
wanie swojej teorii do propagowania ateizmu". [13]
Przytacza teŜ słowa Darwina z 1880 roku: "Wydaje
mi się (słusznie lub niesłusznie), Ŝe bezpośrednie
argumenty przeciwko chrześcijaństwu [sic] i teizmo
wi nie przynoszą skutku." Zdaniem Darwina zamiast
polemizować bezpośrednio z chrześcijaństwem,
najlepiej nawracać ludzi na ateizm, "popierając
stopniowe oświecanie ludzkich umysłów, co nastę
puje przez rozwój nauki [czyli ewolucjonizmu].
Dlatego zawsze unikałem pisania na temat religii,
ograniczając się do nauki". [14]
Darwin kiedyś powiedział, [15] Ŝe jest myśla
mi z ateistami, chociaŜ woli słowo "agnostyk" niŜ
"ateista".
Co na ten temat sądzą dzisiejsi uczeni?
Badania znanych ewolucjonistów ujawniają,
Ŝe większość z nich podziela stanowisko Darwina.
Greg Graffin zdobył stopień doktora biologii ewolu
cyjnej na Uniwersytecie Cornell pod kierunkiem
prof. Williama Provine'a. Rozprawa dotyczyła religij
nych poglądów czołowych biologów ewolucyjnych.
Graffin zwrócił się do 271 uczonych, z których 151,
czyli 56% odpowiedziało. Spośród tych ostatnich
98,7%, czyli wszyscy za wyjątkiem jednej osoby,
odrzucali tradycyjny światopogląd teistyczny wsku
tek, jak wnioskował Graffin, akceptacji ewolucjoni
zmu. Teizm zdefiniował on jako wiarę w istnienie
osobowego Boga Stwórcy, zgodnie z tym, czego
nauczają religie chrześcijańska, Ŝydowska i muzuł
mańska.
Ponad 84% uczonych spośród tych, którzy
odpowiedzieli na kwestionariusz, odrzuciło jakiekol
wiek religie teistyczne, a większość uznała, Ŝe
ewolucjonizm zastępuje im teizm. W tych bada
niach światowej sławy uczonych okazało się rzad
kością, by ktoś z nich próbował łączyć darwinizm z
teizmem, co według sędziego Jonesa było bardzo
łatwe. Tylko niewielu uczonych próbowało uzgad
niać darwinizm z teizmem, a jeszcze mniej twier
dzić, jak jeden z paleontologów, Ŝe ewolucja jest
owocem "BoŜej miłości". Niemal kaŜdy badany
uczony uznawał istnienie przepaści między ewolu
cjonizmem a teizmem. [16]
Badania Graffina pokazały, Ŝe ortodoksyjny
neodarwinizm, którego centralną tezą jest natura
lizm, oraz teizm są skrajnie przeciwnymi stanowi
skami. Zdaniem Graffina "w poglądach większości
biologów ewolucyjnych nie istnieje konflikt między
ewolucjonizmem i religią, ale pod jednym istotnym
warunkiem: jeśli religia ma ateistyczny charakter".
[17] Badania Graffina wykazały, Ŝe "naturalizm jest
młodą nową religią", która obecnie dominuje wśród
czołowych darwinistów. [18]
Jeśli badania te były poprawne, a wygląda
na to, Ŝe były, to orzeczenie sędziego Jonesa nale
Ŝy rozumieć jako zakaz nauczania w szkołach
stanowych teistycznego światopoglądu i umoŜliwie
nie, a nawet nakazanie nauczania w tych szkołach
tylko światopoglądu darwinowskiego. Jak zauwaŜył
cytowany juŜ wyŜej prof. Scott Todd, "Nawet gdyby
wszystkie dane wskazywały na inteligentnego pro
jektanta, to taką hipotezę wyklucza się z nauki,
poniewaŜ nie ma ona naturalistycznego charakte
ru". [19] A profesorowie Matthew Cobb i Jerry Coy
ne uznali, Ŝe:
"[...] nauka poszukuje materialistycznych
wyjaśnień świata. [...] Z drugiej strony, religia doty
czy myśli człowieka, Ŝe bojaźń, zadziwienie i szacu
nek prowadzą do zrozumienia stworzonego przez
Boga Wszechświata. [...] Istnieje tu fundamentalny
konflikt, którego nie da się usunąć, aŜ religie prze
staną wypowiadać się na temat natury rzeczywisto
POD PR ĄD” nr 89/6162/ 2009
12
„„ „ i d ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD”
153562270.001.png
PRZEGLĄD PRASY KREACJONISTYCZNEJ
ści. W naukowym badaniu religii pojawia się mnó
stwo wielkich pytań, między innymi dlaczego wie
rzenia religijne są negatywnie skorelowane z ak
ceptacją ewolucjonizmu". [20]
Cobb i Coyne stwierdzili w konkluzji, Ŝe
wysiłek zharmonizowania religii i nauki nie zbliŜy ich
obu ani nie doprowadzi do "postępu myśli teologicz
nej", gdyŜ "jedynym wkładem nauki do idei religii
jest ateizm". [21]
Dlaczego ateiści bronią nauczania ewolucjoni
zmu w szkołach?
Ateiści doskonale zdają sobie sprawę, Ŝe
ewolucjonizm powszechnie prowadzi do ateizmu i z
tego powodu zaciekle go bronią. UwaŜają, Ŝe na
uka udowodniła ewolucję od cząsteczki do człowie
ka i w rezultacie "im więcej nauki, tym mniej religii.
Jest to uniwersalne zjawisko [...]". [22] Właśnie
dlatego tak bardzo starają się zapewnić darwini
zmowi, i tylko darwinizmowi, miejsce w szkołach.
Ale teistów martwi nie tylko przepaść między
ewolucjonizmem i teizmem. Niektórzy sprzeciwiają
się ewolucjonizmowi z innych powodów. Laureat
N a g r o d y N o b l a R o b e r t L a u g h l i n
uznał ewolucjonizm za faktyczną antynaukę. Jego
zdaniem duŜa część "dzisiejszej wiedzy biologicz
nej ma ideologiczny charakter". Polega to na tym,
Ŝe formułuje ona wyjaśnienia, które "[...] nie mają
Ŝadnych implikacji i nie moŜna ich stestować. Nazy
wam je antyteoriami, gdyŜ mają dokładnie odwrotny
skutek od realnych teorii: zatrzymują myśl, zamiast
ją stymulować. Na przykład Karol Darwin wymyślił
pierwotnie wielką teorię ewolucji wskutek doboru
naturalnego, ale później zaczęła ona funkcjonować
bardziej jako antyteoria, do której odwoływano się,
aby zamaskować kłopotliwe niepowodzenia ekspe
rymentalne i usprawiedliwić odkrycia w najlepszym
przypadku wątpliwe, a w najgorszym nawet błęd
ne." [23]
Organizmy Ŝywe potrafią walczyć z prawem
grawitacji? ironizuje Laughlin. Wszystko to zasłu
ga ewolucji. Skomplikowana sieć reakcji chemicz
nych tworzy w jaju pisklę? Ewolucja! Mózg ludzki
stosuje zasady logiczne, których Ŝaden komputer
nie naśladuje? Przyczyną jest ewolucja. Jeśli cze
goś nie umiemy wyjaśnić, stosujemy pseudowyja
śnianie, odwołując się do ewolucji.
Konkluzja
Jest oczywiste, Ŝe większość znakomitych
współczesnych biologów zgadza się i jasno to for
mułuje, Ŝe między darwinizmem i teizmem istnieje
wyraźna i nie do pokonania sprzeczność. Twierdze
nia w rodzaju sędziego Jonesa, Ŝe nie ma sprzecz
ności, są nie tylko naiwne, ale i w duŜym stopniu
oparte na niewiedzy.
(Jerry Bergman, Does Orthodox Darwinism Demand Atheism?,
"Creation Matters" January/February 2009, vol. 14, no. 1, s. 1.89.)
Przypisy:
[1] W: Józef Dębowski, Marek Hetmański (red.), Poznanie. Człowiek.
Wartości, Wyd. UMCS, Lublin 2000, s. 6576; http://tiny.pl/6cb4.
[2] John E. Jones III, "Kitzmiller v. Dover Area School District", s. 136;
http://tiny.pl/z4q7.
[3] Por. Stephen Jay Gould, Introduction, w: Carl Zimmer, Evolution:
The Triumph of an Idea, Harper Collins, New York 2001, s. xi.
[4] Stephen Jay Gould, Bully for Brontosaurus, W.W. Norton, New York
1991, s. 13.
[5] Por. tamŜe, s. 15.
[6] TamŜe, s. 18.
[7] Gould, Introduction..., s. xiii.
[8] Scott C. Todd, A View from Kansas on that evolution debate,
"Nature" 1999, vol. 401, s. 423.
[9] Nigel Williams, Darwin celebrations begin, "Current Biology" 2008,
vol. 18, no. 14, s. R579 [R579R580].
[10] Francisco J. Ayala, Darwin's greatest discovery: design without
designer, PNAS" 2007, vol. 104, s. 8568 [85678573].
[11] TamŜe.
[12] TamŜe.
[13] Hiram Caton, The Darwin Legend, Institute of Medical Research,
Queensland 2008, s. 3.
[14] Cyt. za: Caton, j.w.
[15] Por. Edward B. Aveling, The Religious Views of Charles Darwin,
Freethought Publishing Company, London 1883, s. 5.
[16] Greg W. Graffin, Evolution, Monism, Atheism, and the Naturalist
WorldView, Polypterus Press, Ithaca, N.Y. 2004, s. 78.
[17] TamŜe, s. 2122.
[18] TamŜe, s. 38.
[19] Todd, A View from Kansas..., s. 423.
[20] Matthew Cobb and Jerry Coyne, Atheism could be science's
contribution to religion, "Nature" 2008, vol. 454, s. 1049; http://
richarddawkins.net/article,3040,n,n.
[21] TamŜe.
[22] A.C. Grayling, Origin of the specious: A.C. Grayling dissects a new
defense of Intelligent Design, "New Humanist" 2008, vol. 123, issue 5,
s. 29 [2730].
[23] Robert B. Laughlin, A Different Universe, Basic Books, New York
2005, s. 168169.
Wersety, na które rzadko zwracamy uwagę
EWANGELIZACJA BEZ STWÓRCY?
głoszących ewangelię o dar
mowym zbawieniu w Chrystu
sie moŜna znaleźć osoby, które jedno
cześnie akceptują tzw. naukowy
(ewolucjonistyczny) pogląd na powsta
nie Ŝycia na ziemi. Nie dostrzegają
związku pomiędzy przesłaniem Jezusa o zbawieniu a pochodzeniem Ŝycia
i człowieka. Głoszą Jezusa Zbawiciela, ale za Stwórcę godzą się uznać
Przypadek. Pierwsi uczniowie mieli w tej sprawie inne podejście, czego
dobrym przykładem jest jedna z pierwszych ewangelizacji ap. Piotra. Gdy
na skutek cudu uzdrowienia chromego od urodzenia zebrał się w świątyni
spory tłum śydów, ap. Piotr tak określił Jezusa:
W śród dzisiejszych chrześcijan
Dla Apostołów myśl o Jezusie jako Źródle i „Podtrzymywaczu” Ŝycia
ludzkiego była czymś normalnym i jako takiego przedstawiali Go teŜ nie
wierzącym (podobne wypowiedzi znajdziemy w Hebr. 1:3 i Dz. Ap. 17:24
25). Warto zauwaŜyć, Ŝe powszechna w tamtych czasach (choć nie wy
łączna) wiara w istnienie Boga, Jego rolę Stwórcy i Sędziego była czynni
kiem znacznie ułatwiającym przekaz i odbiór ewangelii o zbawieniu. Od
około stu pięćdziesięciu lat datuje się proces sukcesywnego odrywania
zarówno początków naszego istnienia, jak i bieŜącej egzystencji od bezpo
średniego i pośredniego wpływu Boga. Człowiek „świecki” traktuje wieść o
zbawieniu w Jezusie bardziej jako staroŜytną legendę czy zabobon niŜ
jako moc zmieniającą Ŝycie teraźniejsze i wieczne. Warto, by przynajmniej
uczniowie Jezusa nie przykładali ręki do tego procederu.
Jeśli Jezus nie jest Początkiem i Panem Ŝycia w prostym
(tradycyjnym) znaczeniu Stworzyciela i Opiekuna, to moŜe równieŜ nie jest
wyjątkowym i niepowtarzalnym Zbawicielem? Apostoł Piotr patrzył równo
waŜnie na obydwie te role Jezusa:
CIEKAWE
I zabiliście Sprawcę Ŝycia , którego Bóg wzbudził z martwych, czego
my świadkami jesteśmy. Dz.Ap. 3:15
„Sprawca” w tym wersecie jest tłumaczeniem greckiego rzeczowni
ka: archegos , który bardziej dosłownie naleŜałoby przetłumaczyć jako
połączenie dwu zakresów działania: „załoŜyciel/autor” oraz „władca/pan”.
Archegos wywodzi się z dwu słów: arche (początek, przyczyna) oraz ago
(prowadzić, przewodzić). Odpowiadając na pytanie, jakiego Ŝycia Jezus
jest „Początkiem i Wodzem”, przyjmijmy z kontekstu (zestawienie z
„zabiliście”), Ŝe oznacza ono przynajmniej fizyczne Ŝycie człowieka jako
istoty.
Bóg ojców naszych wzbudził Jezusa, którego wy zgładziliście, zawie
siwszy na drzewie, Tego wywyŜszył Bóg prawicą swoją jako Wodza i
Zbawiciela , aby dać Izraelowi moŜność upamiętania się i odpuszczenia
grzechów. Dz.Ap. 5:3031
Zamiast iść za „lada wiatrem” (Efez. 4:14) kolejnych wersji darwini
zmu, warto, byśmy „podjęli walkę o wiarę, która raz na zawsze została
przekazana świętym” (Judy 3).
Kreacjoniści jak negacjoniści
Ideolog ateizmu i autor bestselleru: „Bóg urojony” porównuje w swojej nowej ksiąŜce: „Największe show na ziemi” zwolenników kreacjonizmu do
osób negujących holokaust. Według Dawkinsa zarówno kreacjoniści, jak i negacjoniści zaprzeczają naukowym, względnie historycznym faktom.
Dawkins przekonuje, Ŝe kreacjoniści wywierają nacisk na naukowców i nauczycieli biologii, którzy marnują czas na obronę teorii ewolucji przed
rodzicami lub dziećmi poddanymi praniu mózgu. Brytyjski profesor zaapelował do „oświeconych biskupów i teologów”, aby bardziej postarali się przy
zwalczaniu „antynaukowego absurdu”, jakim jest według Dawkinsa kreacjonizm. Ekumenizm.pl
13
„„ „ i d ź POD PR ĄD”
POD PR ĄD” nr 89/6162/ 2009
POD PR ĄD”
153562270.002.png 153562270.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin