ODRUCHY USTNO-TWARZOWE - wykład Dr Anna Regner.doc

(56 KB) Pobierz
ZESTAWIENIE ODRUCHÓW USTNO-TWARZOWYCH (wg w V

 

Dr n. hum. Anna Regner – Usługi Logopedyczno Szkoleniowe

Akademia Medyczna we Wrocławiu  Wydział Nauk o Zdrowiu- Neurologopedia

Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu – IKUNIS

„Wczesna Interwencja i Wspomaganie Rozwoju Małego Dziecka”

Specjalistyczna Przychodnia Rehabilitacyjna „Pulsantis”

Ośrodek Dziennej Rehabilitacji, Wrocław, Ostrowskiego3.

www.regnerlogopedia.pl

regneranna@gmail.com

TEMAT WYKŁADU: Wczesna interwencja logopedyczna

 

I.                             Wczesne kompleksowe leczenie i rehabilitacja w pierwszych trzech latach życia są szczególnie ważne dla wspomagania rozwoju dziecka ze względu na plastyczność ośrodkowego układu nerwowego, warunkującą skuteczność korekty i rehabilitacji. Umożliwia to normalizację w zakresie usprawnianych funkcji. Wydaje się, że dzięki wczesnej stymulacji ustno-twarzowej można uzyskać poprawę artykułowania, umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz stanu morfologiczno-funkcjonalnego organizmu dziecka.

 

 

 

II.               Rehabilitacja logopedyczna niemowląt ma zapobiec rozwojowi patologii twarzy i narządów mowy poprzez gimnastyczno- manualne zabiegi. Nowo narodzone dzieci z zagrożonym rozwojem z tzw. grupy ryzyka to wcześniaki, niemowlęta z dystrofią, wadami genetycznymi, urazami okołoporodowymi,  z uszkodzeniami neurologicznymi oraz dzieci z zespołem wad wrodzonych  wymagają interdyscyplinarnej pomocy terapeutycznej.

 

III. Terapia logopedyczna w okresie niemowlęcym obejmuje diagnostykę i ocenę:

Ø      warunków anatomicznych w obrębie twarzy i jamy ustnej,

Ø     odruchów z obszaru ustno- twarzowego ważnych dla rozwoju funkcji oddechowych, pokarmowych i fonacyjnych między innymi odruchu szukania, ssania, otwierania ust, odruchów wargowych, połykania, wysuwania języka, odruchu gardłowego inaczej zwracania reakcji akustyczno- twarzowej,

Ø     sposobu karmienia piersią  i oddychania przez nos,

Ø     rozwoju funkcji przedjęzykowych, głużenia i gaworzenia

Neuro-odruchy twarzy według koncepcji: Jagi Czochańskiej, Edwarda Franusa,  Castillo Moralesa, Lone Sorensen, W. Vojty, S. Masgutowej i innych pomagają nam aktywizować mechanizmy i procesy ustno twarzowe.

Zaburzone  odruchy ustno- twarzowe przeszkadzają w rozwoju prawidłowej motoryki twarzy. Brak integracji odruchów powoduje:

- negatywne kompensacje
- zbyt małe lub nadmierne napięcie mięśniowe powodujące zmęczenie
- zaburzenia symetrii twarzy i całej struktury ciała
- nadaktywność ruchowa lub jej brak
- słaba kondycja fizyczna
- niestabilność emocjonalna
- brak koordynacji procesów poznawczych

Terapia ustno twarzowa bazuje na powszechnie znanych technikach:

- rozciąganie strukturalne mięśni i połączeń
  pomiędzy mięśniami i kośćmi twarzoczaszki
- rozluźnianie
- stymulacja izometryczna
- masaż neurosensomotoryczny

 

 

 

 

 

 

 

CO TO JEST ODRUCH?

Odruch to w fizjologii automatyczna reakcja na bodziec zewnętrzny lub wewnętrzny, zachodzący przy udziale ośrodkowego układu nerwowego.

Odruch jest reakcją układu nerwowego powstającą w odpowiedzi na pobudzenie różnych receptorów (ze skóry, ścięgien, mięśni).

Odpowiedzią są skurcze mięśni wywołujące ruch lub sekrecję gruczołów (wydzielanie śliny, soku żołądkowego).

Odruchy twarzy to reakcja mózgu, który aktywizuje motorykę mięśni mimicznych.

Odruchy twarzy to reakcja mózgu, który aktywizuje motorykę twarzy

 

 

Wybrane odruchy przedstawia poniższa tabela1.

Badanie odruchów ze strefy ustno-twarzowej wg koncepcji S. Masgutowej

Odruch

Sposób wykonania odruchu

Odpowiedź dodatnia

Okres fizjologicznego występowania

Odpowiedzialny za:

Odruch Babkina

Dziecko ułożone na plecach – ucisk dłoni

Otwarcie ust i zgięcie głowy do przodu. Uciśnięcie jednej dłoni powoduje obrót głowy w stronę bodźca

Rozwija się do 2 m. ż., pł. i powinien zakończyć integrację do 4 m. życia

Koordynację ręce usta oraz rozwój nawyków jedzenia poznania, mowy

Odruch otwierania ust

Zbliżanie piersi lub butelki do ust

Otwiera usta

Od urodzenia do 4 m.ż.

Nawyk jedzenia i poznawania

Odruch ssania

Włożenie małego palca do ust dziecka lub drażnienie okolic ust

Wywołane są ruchy ssania

Od 3 m.ż. płodowego rozpoczynają się ruchy ssące

Stymulacja układu limbicznego, nerwu błędnego, kory sensomotorycznej odpowiedzialnej za artykulacje i struktury podkorowe łączące ośrodek Broca i

 

 

 

 

Wernickiego

Odruch przełykania

Dotknięcie podniebienia twardego

Połykanie: -napięcie ust -nacisk języka ku przodowi

Od urodzenia przez całe życie

Zaspokojenie potrzeby jedzenia, kontrolowanie ilości jedzenia adekwatnie do połykania

Odruch szukania (z warg i kącików ust)

Dotyk policzka lub kątów ust, środka górnej i dolnej wargi oraz rowka nad górną wargą

Obrót głowy w kierunku bodźca otworzenie ust

Do 3 m. ż.

Realizuje i usprawnia funkcję jedzenia oraz przygotowuje do gaworzenia i mowy

Odruch wymiotny

Silne podrażnienie tylnej części języka lub krtani

Zwracanie treści pokarmowej

Od urodzenia

Regulację ilości przyjmowanego pokarmu

Odruch kąsania

Dotykanie palcem dziąseł od przodu

Zaciśnięcie szczęk i trwanie do ustania bodźca

Od urodzenia do 4 m. ż. czasem 7 m.ż.

Przygotowanie do odgryzania i żucia

Odruch żucia

Dotykanie dziąseł w okolicy z. trzonowych

Ruchy żujące

Od 4 m. ż. (7 m. ż.)

Umiejętność jedzenia, zamykania ust, rozwój narządu mowy i artykulacji

Odruch nasycenia

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin