PATOLOGIE SPOŁECZNE - materiały do egzaminu.docx

(53 KB) Pobierz
ZAGADNIENIE NA EGZAMIN Z PATOLOGII

7

 

ZAGADNIENIE NA EGZAMIN Z PATOLOGII

 

1.      OMÓW PROCES NAZNACZANIA SPOŁECZNEGO.

2.      OPISZ WSKAŹNIKI DYSFUNKCYJNOŚCI INSTYTUCJI I PODAJ W JAKI SPOSÓB PRZECIWDZIAŁAĆ DYSFUNKCYJNOŚCI.

3.      OPISZ PATOLOGIĘ ISTYTUCJI WIĘZIENNEJ.

4.      SCHARAKTERYZUJ INSTYTUCJĘ TOTALNĄ I OPISZ JEJ CECHY.

5.      NA CZYM POLEGA ZJAWISKO MOBBINGU W MIEJSCU PRACY.

6.      OPISZ ZJAWISKO PODKULTURY WIĘZIENNEJ I JEJ NEGATYWNY WPŁYW NA PROCES RESOCJALIZACJI WIĘZIENNEJ.

7.      WYMIEŃ I OMÓW CZYNNIKI KRYMINOGENNE.

8.      OPISZ ZJAWISKO PRZESTĘPCZOŚCI ZORGANIZOWANEJ.

9.      OPISZ ZJAWISKO BEZDOMNOŚCI I BEZROBOCIA I ICH WPŁYW NA FUNKCJONAWANIE SPOŁECZEŃSTWA.

10.  OPISZ KONFLIKT JAKO ZJAWISKO SPOŁECZNE I ORAZ PRZEDSTAW SPOSOBY JEGO ROZWIĄZYWANIA.

11.  OMÓW ZJAWISKO PROSTYTUCJI ORAZ WYNIKAJĄCE Z NIEGO ZJAWISKA KRYMINOGENNE.

12.  ZDEFINIUJ PODSTAWOWE POJĘCIA:

v     Dewiacja a norma;

v     Patologia a dewiacja;

v     Dewiacja pozytywna i negatywna;

v     Dewiacja zorganizowana i spontaniczna;

v     Dewiacja indywidualna i grupowa;

v     Dewiacja wtórna i pierwotna.

13.  OMÓW PROBLEM NARKOMANII W POLSCE, JEJ SKUTKI SPOŁECZNE I INDYWIDUALNE.

14.  NA CZYM POLEGA PROBLEM REDUKCJI SZKÓD.

15.  PRZEDSTAW PROBLEM SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH ORAZ ICH WPŁYW NA PRZESTĘPCZOŚĆ NIELETNICH.

16.  OPISZ NEGATYWNY WPŁYW DZIAŁANIA SEKT NA DZIECI I MŁODZIEŻ.

17.  OPISZ PRZYCZYNY SAMOBÓJSTW RAZ ICH SKUTKI SPOŁECZNE I INDYWIDUALNE.

18.  NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE I STEREOTYPY (ROLA I FUNKCJE)

1.      PROCES NAZNACZANIA SPOŁECZNEGO

Teoria naznaczania mówi o tym, ze dewiantem staje się ten, kto przez otoczenie zostanie za takiego uznany. Różnym ludziom zdarza się zachować niezgodnie z normami, często bez złej woli, jednak nie do każdego, kto przekroczył normę zostaje przyczepiona etykieta dewianta. Gdy ktoś zostanie naznaczony zmienia się stosunek otoczenia do niego, pojawiają się oczekiwania zgodne z przylepiona etykietą, które wpychają jednostkę w rolę dewianta. Z czasem naznaczony człowiek zaczyna przekształcać obraz samego siebie i myśleć o sobie jak o dewiancie. Jedną specyficzną cechą dewiantów jest to, że są jako dewianci traktowani przez innych (grupy społeczne, które są odpowiedzialne za wyznaczanie kryteriów służących do naznaczania dewiantów, a więc przedstawiciele władzy, przywódcy opinii publicznej, funkcjonariusze aparatu kontroli społecznej, opinia publiczna kształtowana przez wymienione organy władzy oraz czynniki opiniotwórcze).Drugą jest osobliwość potocznego myślenia – odmienność pod jednym cząstkowym względem jest uznawana za odmienność o charakterze całościowym. Osoba naznaczona piętnem dewiacyjności może w opinii publicznej pozostać dewiantem także wtedy, gdy już dawno przestał nim być i odwrotnie – może się tak zachowywać, że będzie traktowana jak osoba w pełni normalna. Najczęściej jednak ludzie uznani za dewiantów naruszają pod jakimś względem reguły konwencjonalnej „normalności”. Wyjaśnienie tego faktu ułatwia rozróżnienie dewiacji pierwotnej i wtórnej. Człowiek zakwalifikowany jako dewiant może się temu sprzeciwić lub przystosować do roli dewianta. To drugie może bowiem okazać się dla niego bardziej korzystne.

Dewiant – ten kogo społeczna widownia wskazała jako winowajcę przylepiając mu etykietę; kto zostaje uznany za naruszającego normy społeczne.

Stygmatyzacja, etykietowanie, naznaczanie jest to proces nadawania określeń w kategoriach zachowania jednostkom, grupom społecznym czy kategoriom społecznym w wyniku czego przyjmują one nadane im cechy i zaczynają działać zgodnie z przypisanymi im etykietami.

Proces naznaczania społecznego (przypięcie komuś etykietki) odbywa się zawsze przy określaniu negatywnej grupy odniesienia, np. określanie kogoś, kto złamał prawo, mianem kryminalisty.

Naznaczanie bywa przyczyną deprecjonowania jednostek i grup społecznych. Jest on też bazowym mechanizmem tworzenia stereotypów. Zajmuje się ludzkimi interakcjami, zachowaniem i kontrolą, szczególnie w zakresie dewiacji. (ciocia wikipedia).

 W teorii naznaczenia, stygmatyzacja jest identyfikacją osobistej lub społecznej cechy prowadzącej do wykluczenia jednostki. Życie porządkują, różnego typu struktury społeczne i właściwe dla tego porządku scenariusze. 

 

2.      WSKAŹNIKI I PRZECIWDZIAŁANIE DYSFUNKCYJNOŚCI INSTYTUCJI

Dwie fazy dysfunkcyjności instytucji wg Podgóreckiego:

1)        jest ustalana na podstawie adekwatności istniejących środków instytucjonalnych i organizacyjnych w stosunku do przyjętych celów tych instytucji i organizacji wewnętrznych.

2)        ustalana na podstawie zewnętrznej analizy celów i organizacji tych instytucji.

 

Wskaźniki:

a) przerost więzi nieformalnych, które mogą skutkować powstaniem grup mafijnych i klikowych,       b) niedorozwój więzi formalnych,

c) wadliwość systemu selekcji i awansu ze szczególnym przypadkiem braku kompetencji zwierzchników,

d) wadliwość obiegu informacji,

e) nieadekwatność sposobu zarządzania,

f) rytualizm,

g) formalizm,

h) wadliwość rozkładu proporcji gratyfikacji i sankcji karzących,

i) rozwijanie w ramach danej instytucji motywacji niezgodnych z celami tej instytucji, szczególnie traktowanie instytucji jako środek do realizacji celów pozainstytucjonalnych,

j) przekonanie o małej społecznie wadze lub nawet społecznej szkodliwości celów instytucji czy brak danych o możliwości faktycznej realizacji celów.

 

Przeciwdziałanie:

a) kształtowanie postaw twórczych pracowników,

b) inwestowanie w rozwój pracownika,

c) budowanie więzi z firmą,

d) umiejętność szybkiego reagowania i uczenia się,

f) tworzenie warunków do przeprowadzenia zmian,

g) budowanie morale pracowników,

h) edukowanie ludzi, aby widzieli zależność między własnym działaniem a sukcesem przedsiębiorstwa na rynku.

 

 

 

3.      PATOLOGIA INSTYTUCJI WIĘZIENNEJ

 

1)      ciche kompromisy i współpraca pomiędzy przywódcą grupy nieformalnej a administracją w celu utrzymania pewnych korzyści w zamian za spokój na oddziale;

2)      profity za przekazywanie informacji (kablowanie, sypanie) pozwalają lepiej poznać świat więźniów;

3)      sposób odnoszenia się;

4)      napady na funkcjonariuszy (fizyczne, słowne);

5)      nielegalne przenoszenie listów, grypsów- korupcja

 

Zagrożenia:

a)      patologiczne i szkodliwe sytuacje - przemycanie narkotyków i innych środków, środków łączności, aparatów fotograficznych itp.;

b)      ucieczki z różnych typów zakładów karnych, stanowisk pracy poza zakładem (nieuwaga, nieostrożność, złe rozpoznanie, nadmierne zaufanie, lekceważenie obowiązków);

c)      niepowroty z przepustek, widzeń, z przerw w karze;

d)      zarządzanie jednostek i niewłaściwe stosunki międzyludzkie (nadmierny autokratyzm w zarządzaniu);

e)      przerost więzi nieformalnych;

f)       wadliwa selekcja;

g)      deficyt informacji;

h)      „posługiwanie się” przez personel niektórymi osadzonymi przeciwko innym członkom personelu.

Wskaźniki te deformują sformalizowane cele i zadania oraz wywołują konflikt z oficjalną i prawnie usankcjonowaną działalnością zakładu karnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.      INSTYTUCJA TOTALNA

Instytucja:

1.      grupa osób powołanych do załatwienia spraw doniosłych dla życia zbiorowego (ludzie wykonujący funkcje publiczne;

2.      formy organizacyjne zespołu czynności wykonywanych przez niektórych członków grupy;

3.      zespół urządzeń materialnych i środków działania pozwalające upoważnionym jednostkom na wykonywanie publicznych zadań;

4.      role społeczne, specjalne doniosłe dla grupy.

Według Goffmana – instytucje totalne to zakłady przymusowego przekształcania osobowości, każda z nich eksperymentuje na naturze zwykle brutalnie, aby wykazać co można uczynić z ludzkim „ja”.

Funkcje:

v     zaspokajanie potrzeb różnego rodzaju;

v     regulowanie działań członków w ramach stosunków społecznych;

v     zapewnienie ciągłości życia społecznego przez utrzymywanie i kontynuację czynności publicznych i interpersonalnych;

v     dokonywanie integracji czynności, działań i stosunków jednostki, zapewnienie wewnętrznej spójności, zbiorowości.

Cel => efekt, który zamierzamy osiągnąć, uświadomiony i pożądany przez osobę lub grupę społeczną stan rzeczy, który zamierza ona osiągnąć.

Instytucje totalne:

Ø      pochłaniają czas i energię osób, utrudniają samorealizację własnej aktywności i zainteresowań;

Ø      ograniczają osoby z nimi związane;

Ø      biorą odpowiedzialność za wszystkie aspekty życiowej aktywności osób w nich przebywających, ingerują we wszystkie dziedziny ich życia;

Ø      wyznaczają ramy całego postępowania.

 

Cechy: - podział osób, które biorą udział w funkcjonowaniu instytucji na dwie grupy – przełożony, podwładny- ściśle zaplanowany czas w ciągu dnia- regulamin określający ramy funkcjonowania- system kar i nagród- ograniczony kontakt ze światem zewnętrznym często traktowany jako specyficzna forma nagrody- struktura hierarchiczna- formalizm- dehumanizacja- orientacja nie na człowieka, a na wykonywanie wyznaczonych zadań- wszechobecna biurokracj

5.      ZJAWISKO MOBBINGU W MIEJSCU PRACY

Mobbing – to systematyczne nękanie psychiczne pracownika przez innych pracowników lub przełożonych; zachowania mające na celu izolowanie pracownika od otoczenia, pozbawienie go godności, doprowadzenie do bezsilności i bezradności.

Cechy mobbingu:

v     zaistnienie konfliktu, czyli sprzecznych dążeń członków pewnej zorganizowanej grupy ludzi;

v     pojawienie się „ofiary” i „prześladowcy”;

v     szykanowanie mające charakter ciągły i trwające dłuższy czas;

v     ukrywanie działań mobbingujących przez „prześladowców” przed osobami postronnymi;

v     ukrywanie przez „ofiary” tego zjawiska w obawie przed utratą pracy;

v     także świadkowie mobbingu, którzy nie reagują na to powodują, że rozwija się ono coraz silniej;

v     działanie w sposób umyślny z zamiarem wyrządzenia „ofierze” szkody, zachowania są często działaniami celowymi mającymi przynieść konkretne korzyści „prześladowcom”;

v     posługiwanie się kłamstwem, plotką, oszczerstwem, intrygą jako narzędziami mobbingu;

v     rzadko przemoc fizyczna

Przyczyny:

ü      dysfunkcja różnych podsystemów organizacyjnych takich jak zarządzanie i kontrola;

ü      delegowanie uprawnień czy polityka personalna;

ü      nieumiejętność rozwiązywania konfliktów w organizacji, co powoduje, że uruchamiane są patologiczne mechanizmy rozładowania emocji, w tym skierowanie negatywnych emocji na podwładnych, współpracowników lub przełożonego;

ü      kierownictwo, które albo samo represjonuje pracownika (pracowników) albo lekceważy lub nie dostrzega konfliktów między pracownikami.

Skutki:

  • mobbing nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału pracownika i obniża tym samym jej skuteczność w realizowaniu celów;
  • tragedie rodzinne i zawodowe;
  • mniejsza wydajność przedsiębiorstw;
  • naruszenie zdrowia psychicznego „ofiary”=> pogorszenie się stanu zdrowia „ofiary” (zaburzenia stresowe, w funkcjonowaniu organizmu, choroby) spowodowane długotrwałymi szykanami.

 

6.      PODKULTURA WIĘZIENNA

Powstanie podkultury:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin