Historia.docx

(47 KB) Pobierz

ANGLIA

·          Akt proklamacyjny

·          Akt supremacyjny

o         Monarcha staje się przywódcą kościoła anglikańskiego

·          Sąd Izby Gwiaździstej

o         Nazwa wywodzi się od gwieździstego sklepienia komnaty, w której sąd zasiadał

o         Rozpatrywał przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu państwa

o         Nie było odwołania

o         Dozwolone stosowanie tortur

·          Sąd Wysokiej Komisji

o         Badał przestępstwa przeciwko religii

·          Petycja prawa (1628)

o         określała przede wszystkim wysokość podatków i opłat, zabraniała również samowolnego więzienia kogokolwiek bez podstawy prawnej

o         formuła Eliota – każdy kro zaproponuje królowi np. zwiększenie podatków uważany będzie za zdrajcę

·          Rewolucja angielska

o         Obalenie monarchii i wprowadzenie stanu republikańskiego

o         Król rządził bez parlamentu

o         Podatki sprzeczne z prawem

o         Konflikt religijny (oskarżenie króla o sympatie prokatolickie)

o         Długi parlament (chęć większej władzy niż władza królewska)

o         Wzrost znaczenie burżuazji

·          Ograniczenia i przywileje króla

o         Prawo do rozwiązywania parlamentu

o         Funkcja reprezentacyjna

o         Prawo sankcjonowania ustaw

o         Naczelny zwierzchnik wojenny

o         Prawo łaski

o         Brak odpowiedzialności politycznej i prawnej

o         Prawo do wojny i pokoju

·          Ministrowie

o         ponosili jedynie odpowiedzialność prawną, czyli konstytucyjną za swą działalność; mogli być w drodze impeachment oskarżeni jedynie przez Izbę Gmin o naruszenie prawa i sądzeni przez Izbę Lordów

o         później przyjęcie zasady odpowiedzialności politycznej, czyli parlamentarnej ministrów

o         ministrowie właściwi- stojący na czele określonych resortów

o         ministrowie młodsi- w liczbie 40-60 (przede wszystkim sekretarze parlamentarni, którzy zapewniają łączność między ministrem  a Parlamentem

o         ministrowie stanu (powołani po II wojnie światowej), zwykle dla spraw ministerialnych oraz także ministrowie bez teki

·          Ustawy z 1640

o         król nie mógł rozwiązać ani odroczyć Parlamentu, bez zgody samego Parlamentu, i to nie wcześniej niż po upływie 50 dni od jego zebrania się

o         ustawa o trzechleciu - parlament musi być zwołany nie później niż w terminie trzech lat od ostatniej sesji rozwiązanego Parlamentu; gdyby król terminu tego nie dotrzymał, obowiązek zwołania Parlamentu spada na kanclerza bądź na inne osoby przewidziane ustawą

o         ustawa o zniesieniu Sądu Izby Gwiaździstej

o         ustawa o zniesieniu Sądu Wysokiej Komisji

·          Bill of rights (1689)

o         uznał za nielegalne wykonywanie przez króla prawa suspensy bez zgody Parlamentu i potępił nadużywanie przez króla prawa dyspensy

o         odmówił królowi prawa nakładania jakichkolwiek podatków bez zgody Parlamentu

o         sformułował ogólnie postulat częstego zwoływania Parlamentu

·          Ustawa o tolerancji religijnej

o         król przed objęciem urzędu musiał składać dygmat potępienia wiary katolickiej

·          Ustawa sukcesyjna (1701)

o         określała zasady sukcesji tronu i przewidywała ewentualną sukcesję dynastii hanowerskiej

o         podkreślała wyraźnie, że monarcha związany jest prawem, co miało zapobiec możliwości odrodzenia absolutnej, czy nie związanej prawem władzy królewskiej

o         stworzyła podstawy niezawisłości sędziowskiej, określając, że sędzia może być usunięty z urzędu jedynie na żądanie obu izb Parlamentu

o         w sposób pośredni przyjęła zasadę konstytucyjnej odpowiedzialności ministrów za króla- ustawa odebrała królowi prawo ułaskawienia ministra oskarżonego bądź zasądzonego w drodze procedury impeachment

·          Rada królewska

o         Tworzyli ją dygnitarze nadworni. Obok nich król powoływał też na naradę swych bezpośrednich wasali.

o         Dwojaki charakter: zgromadzenia dygnitarzy i kurii feudalnej

o         Funkcja doradcza

·          Tajna rada

o         Skład: Lord Kanclerz, Kanclerz Szachownicy, 2-ch sekretarzy stanu (sekretarz stanu departamentu północnego i południowego)

·          I Lord skarbu (od kiedy przewodniczył obradom)(1701?)

·          Gabinet i konflikt z królem

o         właściwy organ rządzący pracujący kolegialnie, liczący kilkunastu ministrów , powołanych doń oraz do Tajnej Rady przez monarchę. Z reguły w gabinecie zasiadali też Lord Kanclerz, Lord Prezydent Pady Prywatnej, Sekretarze Stanu, do spraw zagranicznych, wewnętrznych, wojny itp.

o         Król nie uczestniczył w posiedzeniach gabinetu  i pozostawiał swobodę w rządzeniu państwem ministrom powoływanym z partii mających większość w Izbie Gmin. Pierwszy Lord Skarbu, zwany odtąd pierwszym ministrem (premierem) obejmował przewodnictwo gabinetu. Parlament wykorzystywał tę okoliczność dla uniezależnienia gabinetu od króla i podporządkowanie go sobie

o         cały gabinet brał odpowiedzialność za postępowanie każdego z ministrów pociągało za sobą ustąpienie całego gabinetu

o         król powoływał na premiera osobę zdolną do skupienia większości parlamentarnej, a więc przywódcę (leadera) partii, która miała tę większość, a on z kolei przedstawiał królowi skład całego gabinetu (kanclerz szachownicy, premier, lord kanclerz, lord prezydent rady prywatnej)

o         Pierwszy Lord Skarbu, zwany odtąd pierwszym ministrem (premierem) obejmował przewodnictwo gabinetu

o         prawo rozwiązania Izby Gmin- przysługiwało królowi- także w wypadku uchwalenia wotum nieufności dla rządu

·          Zasady nieodpowiedzialności króla

o         faktyczne przesunięcie władzy z króla na ministrów - dawniej król rządził, a ministrowie byli jego doradcami, obecnie władzę przejęli faktycznie odpowiedzialni ministrowie, a nieodpowiedzialny król mający prawnie władzę, nie mógł rozkazywać dowolnie przez siebie powoływanym ministrom, lecz mógł im tylko radzić

·          Prerogatywy królewskie

o         Prawo do suspensy

~         Całkowite zawieszenie ustawy

o         Prawo do dyspensy

~         Zawieszenie prawa w konkretnym przypadku/ osoby

·          Główne reformy z XIXw.

o         reforma tzw. Greya z 1832- odebrała przedstawicielstwo wielu „zgniłym miastom” (całkowicie podupadłym lub przestałym w ogóle istnieć) a przyznała je innym większym miastom

o         reforma tzw. Disraeliego z 1867-  obniżenie wyborczego cenzusu majątkowego, na czym zyskały warstwy średnie

o         1872- wprowadzenie głosowania tajnego

o         reforma tzw. Gladstone`a z lat 1884-1885- zmieniła zasadniczo charakter prawa wyborczego- zerwała z tradycyjną zasadą, że prawo wyborcze jest przywilejem warstw i określonych miast, a przyjęła demokratyczną zasadę, że prawo to jest prawem podmiotowym obywateli

o         reforma tzw. Lioyd George`a z 1918- demokratyczny system wyborów powszechnych, tajnych i bezpośrednich- ale nie równych. Ustaliła granicę wieku dla czynnego prawa wyborczego na 21 lat. Przyznała również prawo wyborcze kobitom, lecz po 30 roku życia

o         1928-przyznanie kobietom równych praw z mężczyznami

·          Cenzus wieku (zmiany)

·          Prawa wyborcze

·          Instytucje sekretarzy

·          Pluralizm wyborczy

·          Grupy społeczne, które miały rozszerzone prawa wyborcze

 

FRANCJA:

·          Pozycja monarchy w okresie absolutyzmu

o         Monarchia zachowała silną nie podlegającą niczyjej kontroli władzę z podporządkowanymi sobie organami państwowymi

o         król nie podlegał żadnym prawom, poza prawami boskimi, i niczyjej kontroli przed nikim nie był też odpowiedzialny

o         wszechstronność (omnipotencja) władzy ogarniająca wszystkie dziedziny życie społecznego. Podległe mu było całe ustawodawstwo decydował o wojnie i pokoju, był naczelnym dowódcą

o         centralizm i biurokratyzm -król wykonywał swą władzę przy pomocy szeroko rozbudowanego aparatu państwowego podporządkowanego jego centralnej władzy. Król podejmował decyzje a jego organy centralne miały tylko głos doradczy

o         najwyższy zwierzchnik lenny, źródło prawości, król cesarzem we własnym kraju

·          Prawa fundamentalne

o         Prawa, których król nie mógł naruszyć (stały ponad królem):

~         prawo następstwa tronu

~         prawo do niepozbywalności domeny królewskiej

~         król musi być katolikiem

·          Kompetencje parlamentu i relacje z królem

o         Parlament stał na czele straży praw fundamentalnych, które stanowiły „Konstytucję monarchii absolutnej”

o         prawa rejestracji ustaw

o         Parlament jako królewski organ doradczy, w wypadku zastrzeżeń co do treści ordonansu, przesyłał królowi swoje uwagi. Król mógł zmusić Parlament do rejestracji. Uprawnienia ustawodawcze Parlamentu to prawo weta zawieszającego wobec ustaw królewskich

o         Parlament odważył się na podjęcie walki z królem także i z tego względu, że jego członkowie zajmowali swe stanowiska dziedzicznie i byli nieusuwalni

o         walka króla z Parlamentem rozgorzała z całą siłą. Niechęć wobec monarchii była już wtedy tak głęboka, że opinia publiczna stawała po stronie Parlamentu także i wtedy, kiedy Parlament, w myśl zasady opozycji za wszelką cenę zwalczał rozsądne i postępowe reformy wnoszone przez króla

o         zatargi króla z Parlamentem przyczyniły się do rewolucji

·          Urzędnicy z czasu monarchii absolutnej (od kanclerza)

o         Kanclerz - utrzymał w swym ręku pieczęć królewską a zatem i faktyczną kontrolę wszystkich aktów wychodzących z kancelarii królewskiej. Był zwierzchnikiem wszystkich sądów, nadzorował funkcjonowanie wszystkich rad królewskich, a sam przewodniczył Radzie Stanu, która zajmowała się sprawami sądowymi

o         Sekretarz stanu - wywodził się ze skromnych notariuszy kancelarii królewskiej, kryterium rzeczowe- resorty wyróżnione w ten sposób, że całość spraw zagranicznych powierzono jednemu z sekretarzy stanu, drugiemu sprawy wojny, trzeciemu resort marynarki, czwartemu „dwór królewski”

o         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin